”Ei kaikilla blogiaiheilla voi menestyä. Sulla on seksikäs aihe, sillä on helppo tehdä rahaa…”

Ymmärrän kommentin pointin mutta uskallan väittää, että blogin aiheen ei tarvitse olla seksikäs, jotta sillä voi menestyä. Mutta tarkoitus ja tavoite blogilla pitää olla.

Sinulla ei tarvitse olla muotiin, kauneuteen, fitnekseen tai lifestyleen liittyvää massablogia. Tämän artikkelin tarkoituksena on osoittaa, että lähes millä tahansa blogiaiheella voi menestyä.

Voiko epäseksikkäällä blogiaiheella menestyä?

Sen sijaan, että pitäisin kalvosulkeisia, haluan pähkinänkuoressa näyttää, että lähes millä tahansa aiheella voi ansaita rahaa. Jos haluat laittaa tietotaitoni koetukselle, kommentoi artikkelin alle aiheesi, blogin tarkoitus ja tavoite niin annan sinulle suuntaviivat blogisi tuotteistamiseen.

Bloggaamisella menestymisen ehdoton edellytys

Kun haluat menestyä bloggaamisella, yksi asia on ylitse muiden – lukijoiden auttaminen. Tämä EI tarkoita vaikeassa tilanteessa olevan ihmisen riistämistä vaan aitoa ja vilpitöntä auttamisen halua.

Auttamisen lähtökohta on tottakai se, että tiedämme, missä lukijalla on haasteita ja pyrimme tuomaan, löytämään tai rakentamaan niihin sopivat ratkaisut.

Ihmiset eivät surffaile netissä ajatuksella: ”Mulla olis nyt tililllä 150,00 € ylimääräistä, kenelle random-tyypille voisin sen antaa?

Ihmiset surffailevat netissä ajatuksella: ”Mä haluan niin päästä tästä  ______________ eroon, kukahan mua vois auttaa? Voisin jopa maksaa jollekin, että se ratkaisee tän haasteen…

Miksi on tärkeää auttaa lukijoita?

”Ihmiset eivät muista, mitä heille sanoit tai mitä teit heidän puolestaan. Mutta he tulevat aina muistamaan, miten sait heidät tuntemaan…”

Esimerkki Case #1

Kissan kasvatus

Kissa elää keskimäärin 14 – 20 vuotta. Kissan elämään mahtuu paljon erilaisia tapahtumia, kehitysvaiheita, haasteita sekä ongelmia.

Kissan kehitysvaiheet voidaan jaotella esimeriksi 2 vuoden välein, jolloin saadaan keskimäärin 7 – 10 erilaista kehitysvaihetta. Jokaisesta kehitysvaiheesta voidaan erottaa tyypillisiä haasteita ja ongelmia, joita kissanomistajat kohtaavat, kuten:

  • kissa syö muovipusseja
  • kissa tuhoaa pahvilaatikoita
  • kissa repii vaatteet vaatetelineeltä
  • kissa ei osaa peittää jätöksiään
  • kissa hyppii ikkunalaudalla
  • kissa sotkee ikkunat
  • kissa kaataa kukat
  • ja niin edelleen

 

Isolle osalle kissojen omistajista nämä ovat tuttuja juttuja ja niihin on löydetty jokaisessa perheessä toimivat käytännöt. Mutta ensimmäisen kissan ottajalle nämä ovat tuiki tuntematon elämä. Nämä asiat kohdataan vasta, kun ne eteen tulevat.

Kun blogi rakennetaan auttamaan lukijaa (ensimmäisen kissanpennun ottajaa), lähtökohta kissablogille voisi olla esimerkiksi se, että autetaan uusien pentujen omistajia ”selviytymään” ensimmäisistä 2 vuodesta.

Blogiartikkelit kirjoitetaan näyttämään, millaista elämä pennun kanssa on, mitä ”normaaleja” tapoja kehitysvaiheeseen kuuluu ja ennakoidaan uuden kissanomaistajan huolta kertomalla, mitä kissanpentu voi tehdä ensimmäisten 2 vuoden aikana.

Vaikka aihe on kapea (kissan elämän 2 ensimmäistä vuotta), voidaan aihe jaotella todella moniin osa-alueisiin:

  • kissan ravinto
  • kissan terveys
  • kissan leikkiminen
  • kissa ja uusi perheenjäsen
  • kissa ja muut lemmikit
  • kissa ja ero
  • kissa ja muutto
  • kissa ja vauvan syntymä
  • kissa ja sisäsiistiksi opetteleminen
  • ja niin edelleen

 

Lista on loputon. Eli kirjoitettavaa riittää.

Miksi aihe kavennetaan näin kapeaksi? Miksei voi vain kirjoittaa kissoista?

Toki voit kirjoittaa vain kissoista. Mutta mitä laajempi aiheesi on, sitä haastavampaa sinun on saada sitoutuneita lukijoita. Saatat saada paljon lukijoita yhdelle artikkelille mutta seuraavalle et. Ja se tunne on karmaiseva. Kun et voi koskaan tietää lukeeko kukaan.

Miksi on tärkeää saada sitoutuneita lukijoita?

Koska sitoutuneemmat lukijat viihtyvät blogissasi pidempään, jolloin blogisi nousee Googlen hakutuloksissa korkeammalle. Sen lisäksi sinun asiantuntija statuksesi kohoaa, sinuun on helpompi luottaa ja olet uskottava.

Sitoutuneet lukijat jakavat sisältöäsi entistä enemmän ja laajemmalle  alueelle. Saat ilmaista näkyvyyttä lukijoittesi välityksellä. Mitä enemmän lukijoita, sitä enemmän _______________ (mikä tavoitteesi blogille onkaan). 🙂

Miksi nämä ovat tärkeitä asioita?

Koska, kun tulee hetki suositella tai myydä lukijoillesi jotain, he ostavat, koska luottavat siihen, että saavat sinulta aina vain parasta sisältöä ja suosittelet vain heidän kannaltaan parhaita tuotteita ja palveluita.

Kun on aika tuotteistaa blogi, voit esimerkiksi:

  • opettaa lukijoillesi, miten kissa opetetaan pissaamaan pöntölle (tämä voi olla sinun tekemä verkkovalmennus tai henkilökohtainen valmennus)
  • harrastamaan kissa-agilityä
  • miten kissaa rentoutetaan kun se on stressaantuntu, miten valmistella kissa muutokseen
  • ehkä haluat suositella parasta mahdollista kissanhiekkaa / ruokaa / aktivointileluja affiliate-markkinoinnilla tai
  • kirjoittaa vieraskynäartikkeleita Mustille ja Mirrille

Yrittäjä: 6 artikkelityyppiä, joiden avulla saat lisää asiakkaita

Esimerkki Case #2

Jooga

Joogaharrastajat voi ryhmitellä esimerkiksi sen mukaan, miten pitkään henkilö on joogannut. Vasta-alkajat törmäävät erilaisiin haasteisiin kuin 5 vuotta joogailleet.

Samalla tavalla kuin yllä olevassa kissaesimerkissä, ryhmittelyn jälkeen lähdetään miettimään, millaisia haasteita harrastajat (eli lukijat) kohtaavat ja miten heitä voisi auttaa.

Auttamisella pyritään luomaan asiantuntijastatusta sekä rakentamaan luottamusta. Joissain yhteyksissä voidaan puhua myös lisäarvon tuottamisesta.

Tulon näkökulmasta jos sinulla on joogastudio mutta olet keskittynyt vain hot joogaan, voit halutessasi vuokrata studiota yhteistyökumppanille kahtena iltana viikossa ja tarjota asiakkaillesi erilaisen elämyksen ja kokemuksen hathajoogaa.

Kenties voit myös hankkia affiliate-tuottoja suosittelemalla joogavaatteita tai muita oheistuotteita. Lisäarvoa tuottamalla voit kasvattaa someseuraaja määrää ja hankkia uusia asiakkaita.

Ehkä oletkin itse harrastaja ja haluat tarjota lukijoillesi parhaan mahdollisen joogakokemuksen. Voit kiertää paikkakuntasi joogastudiot (ja vaikka naapuripitäjänkin) ja kertoa, mitä mieltä studioista olet. Rehellisyys on ehdottoman tärkeää ja tietysti arvostus ja kunnioitus yrittäjiä kohtaan.

Affiliate-markkinoinnissa on sääntö: Jos et suosittelisi sitä parhaalle ystävällesi, älä suosittele sitä muillekaan.

Joogastudio kierroksen jälkeen voit tehdä yhteistyösopimuksen yhden tai muutaman joogastudion kanssa ja ohjata heille uusia asiakkaita. Jokaisesta uudesta asiakkaasta yritys maksaa sinulle provision tai saat vaikka 5 uudesta asiakkaasta yhden ilmaisen tunnin itse. Nämä ovat sinun ja yrityksen välisiä neuvottelukysymyksiä.

Esimerkki Case #3

Taksiautoilu

Takseilu on jo astetta haastavampi aihe bloggaamiselle mutta jos aikaa ja halua on, niin eiköhän katsota, millä tavalla bloggaaminen voi tuoda lisää tuloja taksiyrittäjillekin.

Taksiautoilussa on tärkeää ensin määritellä, kenelle haluaa blogia kirjoittaa. Onko kyseessä liikematkustajat, yöasiakkaat vai kenties hääseurueiden kuljettaminen.

Seuraavaksi kirjoitetaan sarja blogiartikkeleita, jotka kertovat, mitä asiakkaat voivat tehdä etukäteen, jotta matkustaminen taksissa olisi ASIAKKAAN (eli lukijan) kannalta mahdollisimman miellyttävä.

Artikkeleissa voidaan kertoa tyypillisempia asiakas caseja (ilman nimiä ja kuvia tietenkin) ja kertoa, miten toimimalla matka olisi taittunut nopeammin tai miellyttävämmin.

Taksiautoilun rinnalle voidaan kehittää (asiakasryhmästä riippuen) oheistuotteita ja/tai -palveluja, jotka tuovat lisää kassavirtaa.

Jokaisen blogiartikkelin loppuun kannattaa lisätä puhelinnumero ja kertoa, että kun asiakas seuraavan kerran haluaa miellyttävän ajomatkan, blogin kirjoittaja on aina valmis auttamaan.

Esimerkki Case #4

Työnhaku

Rakastan bloggaamista, koska se on niin monipuolinen. Esimerkiksi työnhaussa blogi voi olla käänteentekevä lisä työhakemuksen ja cv:n rinnalla.

Työnhaun näkökulmasta blogia ei kannata rakentaa liian raskaaksi. On muistettava, että rekrytoijalla ei välttämättä ole aikaa tutkia koko blogiasi useita tunteja. Siksi blogin rakentaminen on hyvä suunnitella etukäteen.

Ehkä tärkeintä blogin rakentamisessa on se, että tuodaan esille omaa ammattitaitoa ja korostetaan, miten voi auttaa tulevaa työnantajaa (eli lukijaa). Tähän tarkoitukseen blogiin voi kerätä esimerkiksi

  • työnäytteitä
  • asiakaspalautteita edellisiltä asiakkailta
  • testimonialeja edellisiltä työnantajilta
  • blogissakin voi olla cv ja jättää paperisen version pois
  • jos haluat päästä yritykseen some-vastaavaksi, voit kasvattaa some-seuraajamäärää blogin avulla ja näyttää tuleville työnantajille, miten mahtavia tuloksia olet saanut aikaan.

 

Blogi on äärimmäisen monipuolinen ja vain mielikuvitus on rajana, kun halutaan hyödyntää blogia erilaisten tulonlähteiden rakentamisessa.

Action Steps:

  • Olen super-hyper-kiitollinen kun jaat tätä artikkelia eteenpäin (jakopainikkeet vaihtoivat paikkaa tuonne sivun alalaitaan 😉 )
  • Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Määrittele blogille tavoite ja tarkoitus.
  • Suunnittelun jälkeen lähde toteuttamaan ja rakentamaan blogia yksi osa kerrallaan.
  • Kaipaatko lisäsparrausta? Tai uusia ideoita bloggaamiseen? Kurkkaa silloin tänne.