Meistä jokainen kohtaa sen hetken joskus. Blogi on perustettu ja ensimmäinen postaus kirjoitettu. Mutta sitten pitäisi vielä uskaltaa painaa ”Julkaise” painiketta ja näyttää omat ajatukset koko maailmalle. Ugh.

Been there. Done that.

Monet yrittäjät ymmärtävät, miten blogi voi tuoda uusia asiakkaita ja sitouttaa nykyisiä asiakkaita yritykseen. He tietävät, että ”pitäisi” blogata mutta on haastavaa lähteä liikkeelle oikeasta paikasta.

  • Mistä kirjoitan?
  • Mitä kirjoitan?
  • Kenelle kirjoitan?
  • Miten usein kirjoitan?
  • Mistä löydän aikaa kirjoittamiseen?

Monille on myös se väärä ajatus, että ”en ole riittävän hyvä kirjoittaja, ei minun postauksiani kukaan kuitenkaan lue...”

Höpön pöpön sanon minä! Tämä on täysin väärä ajatus ja tästä on syytä päästä eroon NYT!

Sinun on aina mahdollista ulkoistaa sisällöntuotanto. Mutta entä jos olet vasta aloittanut yritystoiminnan eikä sinulla ole budjettia? Tai haluat opetella bloggaamista ensin itse, jotta voit paremmin kertoa, millaista sisältöä haluat?

Jokainen meistä bloggaavista yrittäjistä haluaa kirjoittaa mahtavaa sisältöä. Voi olla, että ajattelet jo nyt sisällön olevan mahtavaa. Mutta loppujen lopuksi sinun lukijasi päättävät, onko sisältö upeaa vai ei. Ja lukijoiden mielipide on ainoa millä on merkitystä.

Saat selville lukijoiden mielipiteen vain yhdellä tavalla – julkaisemalla blogipostauksia. Jos et uskalla julkaista… Ikävä oravanpyörä, joka katkaistaan tämän postauksen avulla.

1. Kukaan ei ole täydellinen kirjoittaja

Parempi vain heti alusta lähtien hyväksyä tämä tosiasia. Kukaan ei ole täydellinen. Ei ole olemassa täydellista blogia tai bloggaajaa. En minä eikä sinä. Piste. Itse ajauduin pienoiseen kriisiin tämän vuoden alusta, kun aloin seuraamaan muutamaa suomalaista ja jenkkiläistä bloggaajaa.

Masennuin. Sisältöni oli kuin 4-luokkalaisen kirjoittamaa heihin verrattuna. Miten ikinä kukaan voisi haluta lukea sisältöäni?? Mutta sitten palautin mieleen kaikki ne kommentit, jotka olen mm. Facebookissa saanut. Luottamus omaan tekemiseen kasvoi ja uusi sisältö alkoi luontevasti muotoutua.

2. Älä vertaa itseäsi muihin

Älä ikinä tee sitä virhettä, että yrität olla yhtä hyvä kuin joku toinen. Jos joku muu on kirjoittanut blogia jo 3 vuotta, tottakai hän on ”parempi” kuin sinä. Mutta se ei tarkoita, ettetkö voisi olla parempi kuin hän kolmen vuoden kuluttua.

8 vinkkiä miten selätät "ensimmäisen postauksen" pelon

3. Vähennä ”kollegojen” postausten lukemista

Tämä kuuluu samaan kategoriaan 2. kohdan kanssa. Älä lue muiden samasta aiheesta kirjoittavien blogeja. Kaksi syytä:

A) saatat epähuomiossa ”kopioida” tekstejä

B) Saatat tuntea huonommuutta omasta osaamisesta ja siksi joko luovutat tai et aloita ollenkaan.

Jokaisella on oma uniikki äänensä ja oma näkökulma, jota tuoda esille. Esimerkiksi itse olen saanut todella paljon kiitosta käytännönläheisestä ja konkreettisesta lähestymistavasta haastavaan ja monitahoiseen asiaan.

Joku toinen kirjoittaa samasta aiheesta mutta eri tavalla. Hänen tekstinsä vetoaa erilaiseen yleisöön. Silti molemmat meistä voi menestyä loistavasti.

4. Tiedätkö miksi bloggaat?

Koska kaikki muutkin bloggaa”, ”Koska haluan rahaa”, ”Koska yrityksellä pitää olla blogi” tai ”En tiedä” ovat vääriä vastauksia. ”Miksi” kitetyttää sinun missiosi ja visiosi. Kun bloggaamisella on muu tavoite kuin raha tai maine, sinulla on paljon suurempi mahdollisuus onnistua.

Kun vastaat kysymykseen miksi:

  • tiedät blogisi tarkoituksen
  • muokkaat sitä kuka olet ja mitä teet työksesi
  • erotat itsesi kilpailijoista ja muista saman aiheen bloggaajista
  • ympärillesi kerääntyy ihmisiä, jotka ajattelevat asioista samalla tavalla kuin sinä (= sinun heimosi)
  • et luovuta, kun haastavat tilanteet ilkkuvat taivaanrannassa

5. Älä filtteröi ajatuksia liikaa

Strateginen ajattelu on oiva kumppani liiketoiminnassa mutta bloggaamisessa se voi asettaa esteen, jonka johdosta et enää tiedä mistä sinun pitäisi kirjoittaa.

Tai sitten ajattelet jokaista postausta näin:

”En voi kirjoittaa tästä, koska se ei… Mutta sitten en voi kirjoittaa tästäkään koska se on liian….”

Teksti muotoutuu aina omanlaisekseen. Ja mikään ei estä sinua muokkaamasta postauksia jälkikäteen ja julkaisemasta niitä uudelleen.

6. Älä yritä miellyttää kaikkia

Sinulla on oikeus omiin mielipiteisiin. Ja sinulla pitää olla rohkeutta ilmaista ne. Joku tykkää ja joku toinen ei. Jos yrität miellyttää kaikkia, et tule koskaan tykkäämään bloggaamisesta.

Tiedän, että kritiikin saaminen on inhottavaa mutta sen voi aina kääntää vahvuudeksi ja siivittää sinua menestyksen polulla hurjasti eteenpäin. Muista, että kritiikin antaja voi:

  • purkaa huonosti mennyttä asiakaspuhelua juuri sinuun
  • huomata, että joku muu osaa paremmin kuin hän itse
  • tuo esille omaa epävarmuuttaan tai pelkoaan
  • tai purkaa pitkään jatkunutta stressiä

(Ja tiedän, etten aina itsekään osaa ajatella näin fiksusti, kun joku tölväisee somessa jonkin tyhmän kommentin. Silti vedän henkeä ja mietin kaksi kertaa vastaanko kommenttiin ollenkaan vai en. Ja jos vastaan, vastaan yleensä kiittäen kommentista.)

7. Panosta blogin ulkoasuun – oikeasti!

Törmäsin kerran keskusteluun Facebookissa, jossa kysyttiin: ”Kuinka monta 200.000 € vuosiliikevaihtoa tekevää yrittäjää / yritystä tiedät, joka on itse tehnyt omat nettisivut?

Kysymys on mielestäni nerokas ja kuvastaa sitä laatua, jota jokaisen yrityksen tulisi tavoitella. Mutta tässä on vain yksi ongelma.

Pienyrittäjällä tai aloittavalla yrittäjällä ei ole monien tuhansien eurojen budjettia hyödyntää graafikkoa ja nettisivujen tekijää. Siksi esimeriksi ensin itse tehden ja pikkuhiljaa enemmän panostaen on oivallinen tapa kehittää blogia.

Ammattilaisen kädenjälki on aina sitä – ammattimaista. Kun ammattilainen katsoo tätä blogia ja sivustoa, hän varmasti näkee että se on itse tehty.

Mutta lukija ei välttämättä näe. Sen sijaan lukija näkee, että sivuston ulkoasuun on panostettu ja haluttu tehdä siitä kävijälle miellyttävä kokemus. Ja se on loppupelissa tärkeintä.

Sitä paitsi on tärkeää itse ymmärtää, mitä sivustolla ja blogissa on hyvä olla ja miten sivusto toimii, jotta voi neuvotella ammattilaisen kanssa tarkemmin ja kertoa, mitä oikeasti haluaa. Pahinta on, jos maksat 3.000,00 € graafikkolle, etkä ole tyytyväinen lopputulokseen…

8. Et halua ”tuputtaa” itseään – eli markkinoida

Jos kukaan ei tiedä että blogisi on olemassa, miten ihmeessä lukijat löytävän sinne? Bloggaamisessa 20 % on sisällön tuottamista ja 80 % on markkinointia. Piste.

Mutta markkinointi ei ole perinteistä kliseisten mainoslauseiden keksimistä. Yksinkertaisimmillaan jaat postauksen somessa ja kirjoitat tiiseriksi jonkin mielenkiintoisen kohdan postauksestasi. Tiiserin ei tarvitse olla pitkä, 3 – 6 lausetta riittää mainiosti (lauseiden pituudesta riippuen).

Jaa postausta eri somekanavissa eri päivinä, jotta tavoitat enemmän lukijoita etkä vaikuta ”spämmääjältä”.

Mitä ensimmäisessä postauksessa sitten pitäisi olla?

Älä missään tapauksessa kirjoita ensimmäistä postausta esitelläksesi itsesi ja yrityksesi. Sitä varten ovat Tietoa– ja Aloita tästä sivut.

Ymmärrän hyvin, että haluat kertoa itsestäsi ja yrityksestäsi mutta lukija odottaa saavansa ihan muuta tietoa, kun hän tulee blogiisi ensimmäisen kerran.

Jos olet vasta perustamassa nettisivuja, kirjoita 10 blogipostausta ennakkoon ennen kuin jaat yhtäkään postausta somessa. Tällä tavalla lukijalla on jotain muutakin luettavaa kuin ”Tervetuloa blogiini!”

Itseäni ärsyttää blogit, joissa on vain yksi postaus. Ehkä muutama sivu on tehtynä mutta sivuilla ei ole mitään sisältöä. Lukijana haluan nähdä, että blogi on aktiivinen ja että uutta sisältöä julkaistaan tasaisesti.

Pro tip:

Muista, että lukijat lukevat postauksia harvoin siinä järjestyksessä, kuin ne julkaistaan. Lukija hyppii postauksesta toiseen ja takaisin aloituspostaukseen. Tällöin ei ole merkitystä etenevätkö postaukset loogisessa järjestyksessä.

Miksi lukijan pitäisi tulla blogiisi?

Tämä on paljon tärkeämpää miettiä, kuin se, mistä kirjoitat. Itse asiassa, kun vastaat tähän kysymykseen, tiedät jo mistä kirjoitat.

Mitä lukija saa irti blogistasi? Kuka on kohderyhmäsi? Kirjoitatko kuluttajalle vai kollegalle? Jos sinulla on palveluyritys – sanotaan vaikka olet fysioterapeutti – ketä haluat palvella blogillasi? Mikä blogin tavoite on? Mitä haluat blogilla saavuttaa?

Kaikki nämä auttavat sinua hahmottamaan ja määrittelemään, mistä kirjoitat ja miten rajaat blogisi aiheet. Kun lukija tulee lukemaan postauksia, reaktio, johon pyrimme on:

Hei, mahtavaa, tällä ihmisellä on todella loistavaa tietämystä tästä aiheesta. Haluanpa lukea useammankin postauksen!” Vähän kuten tässä:

8 vinkkiä miten selätät "ensimmäisen postauksen" pelon

ja tässä:

8 vinkkiä miten selätät "ensimmäisen postauksen" pelon

(kuvista on piilotettu kasvot sekä sukunimet, koska tein tuhmasti, enkä kysynyt etukäteen lupaa kommenttien julkaisuun…)

Toivottavasti tässä vaiheessa tiedät jo mistä bloggaat ja miten olet rajannut aiheen. Ensimmäinen postaus tulisi olla ns. ”evergreen content”, eli sisältöä, jota pystyy lukemaan vaikka vuodenkin päästä.

Suosittelen lämpimästi, että kirjoitat vähintään yhden postauksen jokaisesta kategoriasta tai aihe-alueesta, joista kirjoitat jatkossa. Parasta olisi, jos kategorioita olisi 4 – 6, jotta pystyt tarjoamaan monipuolista sisältöä mutta kuitenkin blogin aihe on hyvin hallittavissa.

Kun olet kirjoittanut ja julkaissut postaukset, voit aloittaa liikenteen ohjaamisen blogiin. Laita itsellesi kalenteriin ylös, että kirjoitat muutaman evergreen postauksen vuoden aikana jokaiseen kategoriaan.

Kun olet seuraavan kerran lomalla (tai sairauslomalla), voit jakaa näitä evergreen postauksia uudelleen somessa, etkä pode huonoa omaatuntoa, kun et pysty kirjoittamaan uutta sisältöä.

Millaisia ajatuksia sinulle on syntynyt ensimmäisten postausten julkaisun yhteydessä? Vai onko ensimmäinen postaus julkaisua vaille valmis?