Olen liittynyt muutamaan Facebook-ryhmään, joissa keskustellaan yrittämisestä ja yrittäjyydestä. Rivien välistä on toisinaan luettavissa, että bisnekset eivät mene parhaalla mahdollisella tavalla ja lisää asiakkaita olisi hyvä saada.

Vaikka markkinoilla on hiljaista, se ei tarkoita, että sinun bisneksesi pitää olla hiljainen. Mutta on hyvä muistaa, että sinun fiiliksesi välittyy rivien välistä myös asiakkaisiin. Parempi fiilis = enemmän asiakkaita.

32 keinoa edistää liiketoimintaa, kun on hiljaista

Tässä artikkelissa kerron sinulle 32 ideaa, mitä voit tehdä, kun asiakkaita ei näy eikä kuulu. Osa toimista tuo sinulle uusia asiakkaita pitkällä aikajänteellä, osa vahvistaa ja sitouttaa nykyisiä asiakassuhteita ja osa piristää sinua ja saa luovuutesi liikkeelle. 

Osa on varmasti jo ennestään tuttuja mutta uskon, että joukossa on niitäkin, jotka ovat sinulle uusia 🙂

Ota vaikka yksi kohta per päivä ja katso kuukauden kuluttua millaisia tuloksia olet saanut.

1. Tarkista strategiat (markkinointi, kasvu, liiketoiminta, some ja asiakas)

Yrittäjän työ on hektistä. Yhtenä päivänä asiakkaita on enemmän kuin ehtii palvella ja toisena on niin hiljaista, että voi kuulla tuulen ulvonnan. Kiireen ja stressin aikana strategiat unohtuvat helposti ja aika menee puhtaasti arjesta selviytymiseen.

Siksi on virkistävää palauttaa mieleen, minkälainen strategia markkinointiin tai uusasiakashankintaan olikaan. Samalla voi miettiä, onko strategia toiminut ja jos vastaus on ei, on aika vaihtaa strategia toimivampaan.

2. Älä myy koko ajan

Okei, tiedän, että tämä kuulostaa tosi tyhmältä mutta asiakkaat eivät tykkää siitä, että heille yritetään myydä koko ajan jotain. Epätoivo on kuultavissa ja luettavissa rivien välistä. Sitäpaitsi, onko sinulla varaa ostaa joka päivä jotain, mitä sinulle suositellaan?

Markkinointigurut suosittelevat, että myymme asiakkaille 20 % ja annamme lisäarvoa 80 %. Auta asiakastasi myös ilman, että pyydät siitä rahaa.

”Ihmiset eivät muista mitä sanoit, ihmiset eivät muista mitä teit. Mutta he muistavat ikuisesti sen, miten sait heidät tuntemaan.” (Maya Angelou).

Luo positiivinen muistijälki.

3. Tarjoa lisäarvoa

Juttelin viikonloppuna hyvän ystäväni ja yrittäjäkollegan kanssa lisäarvosta. Sanoin hänelle, että lisäarvo on jotain, mitä asiakas ei saa mistään muulta. Sen ei tarvitse olla jotain extra-super-hyper-mahtava-upeaa-krumeluuria vaan se voi olla inspiroiva teksi, lainaus tai vaikka nopea vinkki.

Se voi olla viikkokirje, jossa tarjoat eksklusiivista tietoa tai ilmainen lahja tilauksen yhteydessä. Jotain, mikä saa asiakkaan tuntemaan itsensä tärkeäksi.

4. Älä jahtaa asiakkaita, laita asiakkaat jahtaamaan sinua

Kukaan meistä ei ole korvaamaton. Mutta voimme tehdä itsestämme asiakkaalle niin tärkeän, että hän ei halua miettiäkään siirtyvänsä kilpailijoille. Yksi parhaista keinoista saada asiakkaat tulemaan sinun luoksesi on rakentaa luottamusta, tarjota lisäarvoa ja antaa asiakkaallesi positiivinen muistijälki.

Kun asiakkaasi muistaa sinut, luottaa sinuun ja saa sinulta paljon lisäarvoa, hän palaa kerta toisensa jälkeen luoksesi ja suosittelee sinua automaattisesti myös muille.

Suurin osa ihmisistä ei ole ilmaisen materiaalin perässä. Mutta asiakkaat eivät myöskään halua ostaa sikaa säkissä. He haluavat tietää, että sinä olet paras henkilö auttamaan heitä.

5. Ovathan asiakkaasi maksukykyisiä? 

On yksi asia myydä tuotteita ja palveluita asiakkaille ja toinen myydä niitä maksukykyisille asiakkaille. Yrittäjänä sinulla on lupa valita asiakkaasi, kenelle myyt. Sen lisäksi, että käytät kallista aikaasi jahtaamalla asiakkaita, pahinta on, jos jahtaat asiakkaita, joilla ei ole varaa maksaa palveluistasi.

6. Älä myy kaikkea kaikille, tunnista unelma-asiakas

Unelma-asiakkaan tunnistaminen helpottaa yrittäjyyden taivalta todella paljon. Kun tiedät, kuka on unelma-asiakkaasi, pystyt kohdentamaan markkinointiviestin suoraan hänelle. Sinun asiantuntija statuksesi kasvaa, kun pystyt heti sanomaan, kenelle myyt ja kenelle et.

Kun puet viestin vielä niin, että itse asiassa autat ei-unelma-lukijaasi sillä, että et vie hänen kallisarvoista aikaansa, saatat silti saada hänestä asiakkaan myöhemmin tulevaisuudessa.

7. Ilahduta asiakastasi – lähetä hänelle postikortti

Ystävänpäivänä ostin kaupasta 20 ystävänpäiväkorttia. Valitsin muutaman lähimmistä ystävistäni ja olen postitellut heille ystävänpäiväkortteja puolen vuoden aikana. Pieni ele minulta mutta vahvistaa ystävyyttämme pitkällä aikavälillä.

Digiyrittäjänä asiakkaiden postiosoitteiden saaminen on hankalaa mutta jos sinulla on asiakasrekisteri, mitä jos poimisit sieltä sattumanvaraisesti vaikka 10 asiakasta ja lähettäisit heille postikortin? Kortissa voit kysyä, mitä heille kuuluu ja kertoa, miten mahtavaa oli tehdä heidän kanssaan yhteistyötä.

 

8. Tarkista liiketoimintasuunnitelma ja päivitä se

Itse ajattelen liiketoimintasuunnitelmaa yritykseni käsikirjoituksena. Jos/kun jonain päivänä tulee aika myydä liiketoiminta eteenpäin, se on huomattavasti helpompaa, kun kaikki prosessit on päivitetty liiketoimintasuunnitelmaan.

Päivityksestä on myös toinen hyvä puoli. Pystyt näkemään, mitkä liiketoiminnan osa-alueet eivät ole kannattavia ja sitä kautta pystyt joko poistamaan kyseiset liiketoiminta-alueet tai kehittämään kyseisiä osa-alueita eteenpäin.

9. Opiskele verkkovalmennuksen avulla 

Oman ammattiosaamisen päivittäminen on tärkeää. Maailma muuttuu kovaa vauhtia ja perässä olisi hyvä pysyä. Verkkovalmennukset ovat siitä mahtavia, että ne ovat aikaan, paikkaan ja suurimmaksi osaksi laitteeseen sitoutumattomia. Toisin sanoen, voit opiskella kännykällä aamulla, kun kuljet työmatkaa bussilla.

Kaikki verkkovalmennukset eivät ole maksullisia mutta ilmaisversioissa on enemmän työstettävää mm. soveltuvuuden takia. Teorian käytäntöön vieminen vaatii enemmän ilmaisversioissa kuin maksullisissa.

10. Päivitä osaamistasi muulla elämän osa-alueella

Uusien asioiden oppiminen saa meidät tuntemaan olevamme elossa. Vaikka se tuntuu kummalliselta mutta se, että saamme käyttää aivoja, laittaa oman osaamisen koetukselle ja opettelemme uusia asioita, auttaa meitä saamaan uutta virtaa.

Jos oman alan koulutukset on koluttu läpi, mitä jos opiskelisit jotain aivan muuta? Kansalaisopiston Italian-kielen kurssi? Tai olisiko aika opetella neulomaan niitä pieniä töppösiä tuleville lastenlapsille?

11. Tunnista, missä unelma-asiakkaasi viettää aikaa ja vietä aikaa siellä

Monesti voi käydä niin, että teemme sokeasti muiden ohjeiden mukaan miettimättä, onko tässä oikeasti mitään järkeä. Facebook on iso tekijä yritysten markkinoimisessa mutta jos unelma-asiakkaasi on 60+ (tulevat) eläkeläiset, he eivät välttämättä vietä aikaa Facebookissa.

Kun tunnistat unelma-asiakkaasi, pystyt sen jälkeen löytämään ne paikat, joissa he viettävät aikaa. Ehkä olet vaatekauppias ja unelma-asiakkaasi viettää aikaa ilmaiskonserteissa?

Mene ja tutustu uusiin ihmisiin. Kun keskustelu kääntyy työhön (ja jossain vaiheessa se varmasti kääntyy), kerro mitä teet työksesi ja pyydä henkilöitä piipahtamaan juttusilla tai vaikkapa kahvilla.

Odota, että keskustelunavaus työpaikasta tulee keskustelukumppaniltasi, silloin et vaikuta asiakkaan-kalastelijalta.

12. Kerää asiakaspalautteita tai pyydä 5 viimeisimmältä asiakkaalta testimonial

Asiakkaat ovat paras mainos, mitä yrittäjällä voi olla. Kun pyrimme ylittämään asiakkaan odotukset, korjaamme virheet mikäli niitä ilmenee ja autamme asiakasta mahdollisimman paljon, kukapa asiakas ei haluaisi kertoa rehellisesti, mitä mieltä on meistä ja yrityksistämme.

Jos sinulla on kivijalkakauppa, voit tehdä asiakaspalautteista ”sisustustauluja”, joihin olet askerrellut tai tulostanut 1 – 2 lausetta asiakkaaltasi. Voit pyytää lupaa asiakkaalta, saatko julkaista palautteen etunimellä, jolloin se on uskottavampi.

Mikäli nettisivusi on aktiivinen ja päivität sitä usein, voit kerätä testimonialit sinne. Jos asiakkaat eivät halua antaa positiivista palautetta, kysy heiltä rohkeasti, mikä heidän mielestään olisi voinut mennä paremmin. Vaikka toisinaan kritiikin kuuleminen tuntuu pahalta, se auttaa myös meitä kasvamaan yrittäjinä.

13. Tarkista nettisivut

Vanhat päivämäärät, umpeutuneet tarjoukset, loppuunmyydyt tuotteet… Nettisivujen päivitys unohtuu hyvin herästi mutta kannustan sinua silti tarkistamaan ne vähintään kerran kuussa. Tee siitä itsellesi rutiini – esimerkiksi, tarkistat sivut joka kuun viimeisenä perjantaina.

Kun laitat tämän itsellesi ylös kalenteriin koko loppuvuodelle (ja jos sinulla on jo ensi vuoden kalenteri, niin sinne myös), asia ei unohdu ja toiminta rutinoituu.

14. Kysy asiakkaaltasi sähköpostilla mitä kuuluu

Jokainen meistä tuntee olonsa tärkeäksi, kun meiltä kysytään, mitä meille kuuluu. Halutessasi tehdä hyvän vaikutuksen asiakkaaseen, laita jotain henkilökohtaista tietoa muistiin jokaisen asiakaan kohdalle (mikäli mahdollista).

Esimerkiksi, ”Katja puhui todella paljon koiranpennustaan, kysy muutaman viikon päästä, miten koiranpennun kotiutuminen on sujunut.”

Ele on jälleen todella pieni sinulta mutta voi sitouttaa asiakkaan yritykseesi todella pitkäksi aikaa.

15. Laadi markkinointisuunnitelma seuraavalla 12 kuukaudelle

”Talvi yllätti autolijat.” Taas muutaman viikon päästä saadaan kuunnella uutisista ja lukea lehdistä, miten yllättäen talvi tuli. Vaikka kyllähän me tiedetään, että se joka vuosi tulee. Kiireen ja kuormituksen keskellä pienet asiat unohtuvat.

Siksi saattaa joskus tulla jopa paniikki, kun tajuaa että joulukamppis piti laittaa käyntiin tänään ja materiaalia ei ole missään. Itselläni on työhuoneen seinällä omatekemä vuosikalenteri, johon olen laittanut mm. seuraavat asiat:

  • Juhlapyhät
  • Lasten loma-ajat
  • ”Teemajuhlat” (esim. halloween)

 

Omalla kohdallani en välttämättä tee kampanjoita näiden mukaan mutta se kertoo itselleni sen, milloin hyvin todennäköisesti myynti vähenee. Tällöin osaan ennakoida kampanjoiden tekemistä ennen kyseisiä juhlia/lomia ja varmistan, että lomat eivät kavenna yritykseni kassavirtaa liikaa.

Pilko suunnitelma osiin, määrittele, milloin on hyvä reagoida mihinkin ja mikä tärkeintä: Pidä suunnitelma aina näkyvillä. Poissa silmistä – poissa mielestä.

16. Hanki uusia ideoita lukemalla bisness-kirjoja

Listaa itsellesi ylös ne kirjat, joita sinulle on suositeltu, mutta joita et ole vielä ehtinyt lukemaan. Osta kirjat firmalle tai käy lainaamassa kirjastosta tai ostakaa vaikka saman kadun yrittäjät kirjat kimpassa ja kierrättäkää niitä aika-ajoin.

Miten olisi Perttu Ahvenaisen, Janne Gyllingin ja Sani Leinon ”5 tähden asiakaskokemus”?

17. Tee jotain luovaa (joka ei kuitenkaan liity ydinbisnekseen)

Kaksi vuotta sitten tuskailin luovuuden kanssa. Halusin olla luova, yritin keksiä maailman parasta liikeideaa ja tuskastuin, kun en vain sitä keksinyt. Minua vaivasi epäloogisuuden-luovuussyndrooma (okei, ei tuo ole oikea diagnoosi mutta halusin keksiä jotain uutta 😉 )

Minulta kesti kauan oivaltaa, että luovuus syntyy vain tekemällä, ei ajattelemalla. Niinpä otin kynän kauniiseen käteeni ja kirjoitin. Piirsin. Tein kaavioita. Mitä tahansa, jotta sain ajatukseni rullaamaan.

Luovuus on kuin lihas. Sitä on harjoitettava, jotta se toimii kunnolla. Olemalla luova, sinun tarvitsee vain kokeilla, hullutella ja tehdä välillä virheitä.

18. Hanki tietokoneen näyttöruudun taustakuvaksi upea ja inspiroiva kuva

Kumpaa näyttöruutua sinä mieluummin katsoisit?

A

31 keinoa edistää liiketoimintaa, kun on hiljaista

vai B?

31 keinoa edistää liiketoimintaa, kun on hiljaista

Kysymykseen ei ole oikeaa tai väärää vastausta mutta kumpikin kuva herättää sinussa erilaisia tunteita. Pyri löytämään tietokoneen taustakuvaksi sellainen kuva, joka saa sinut hyvälle ja positiiviselle tuulelle.

19. Pidä pitkä kahvitauko

Milloin viimeksi hemmottelit itseäsi pitkällä kahvitauolla? Yrittäjällä työt eivät tekemällä lopu, joten joskus on oikeasti sallittua pitää pitkä lounas- tai kahvitauko. Käy hakemassa paikallisesta kahvilasta tai leipomosta jotain hyvää, keitä kuppi kahvia, sulje puhelin, tietokone ja laita lappu luukulle, että palaat 15 minuutin kulutta.

Ja sen jälkeen nauti.

20. Etsi 5 blogia jotka eivät liity ydinliiketoimintaasi ja lue jokaisen blogin 5 suosituinta postausta

Joskus on ihan hyvä lukea jotain muuta kuin oman alan kirjallisuutta ja blogeja. Olen saanut monta ahaa-oivallusta ja inspiraatiot lukemalla täysin erilaisia blogeja, mitä itse kirjoitan.

Myös erilaiset elämäntarinat muistuttavat minua siitä, että vaikka omassa arjessa ja elämässä joskus on haasteita, aina löytyy niitä, kenellä asiat ovat vieläkin haastavempaa. Kiitollisuus siitä mitä on, palauttaa ajatukset todella nopeasti oikeaan uomaan.

21. Tee asiakkaallesi ”Työkalut” tai ”Suositukset” lista 

Haluatko auttaa asiakkaitasi? Mahtavaa, se on yksi tärkeimmistä asioista, mitä voimme yrittäjinä tehdä. Monesti asiakkaat kuitenkin pyytävät meitä tekemään jotain, joka ei ole meille kannattavaa suhteessa käytettyyn aikaan.

Jotta helpottaisit omaa työtäsi, voit rakentaa asiakkaillesi erillisen ”Työkalut” tai ”Suositukset” välilehden, johon keräät sellaisia tuotteita / asioita, joita asiakkaasi voi ottaa itse käyttöön ja joiden avulla asiakas ratkaisee itse muutaman haasteen.

Halutessasi tehostaa sivun hyötykäyttöä, voit määritellä sivun alalaitaan, miten paljon asiakkaasi ”joutuisi” maksamaan, jos sinä tekisit kyseiset asiat hänen puolestaan. Kun asiakas näkee miten paljon hän ”säästää” tekemällä asiat itse… 😉

Esimerkiksi olen rakentanut bloggaajille tämän sivun, jonka avulla bloggaaja saa nopeasti kokonaisukuvan blogin rakentamisesta.

22. Kirjoita valmiiksi 5 sähköpostipohjaa, jotka voit muokata nopeasti

Mikään ei rasita yhtä paljon, kuin se että kirjoitat samat sähköpostit kerta toisensa jälkeen uudelleen ja uudelleen. Nopeuttaaksesi sähköpostien kirjoittamista, kirjoita valmiita pohjia, joita voit muokata helposti oikeaan muotoon.

Esimerkiksi:

”Hei  (nimi),

kiitos viestistäsi, mahtavaa kuulla, että  ______________ on ollut sinulle apua ja hyötyä. Halutessasi tehostaa ___________ käyttöä, tässä sinulle kaksi pientä vinkkiä kokeiltavaksi…”

23. Kerää UKK lista sivustollesi

Yleisimmistä kysymyksistä, joita asiakkaasi sinulle esittävät, voit myös koota UKK sivun. Tällä tavoin säästät sekä omaa että asiakkaasi aikaa, kun hän voi saada vastaukset yleisimpiin kysymyksiin, joita hän kuitenkin sinulta kysyisi.

Voit kirjoittaa sivustollesi esimerkiksi alla olevan tekstin:

”Hei, sinulla on varmasti mielessäsi kysymyksiä, jotka liittyvät _________________. Siksi kokosin sinulle UKK listan, josta löydät vastaukset nopeasti. Olen aina käytettävissäsi sähköpostin päässä mutta toisinaan sähköposteihin vastaaminen saattaa venyä muutamaan päivään. Jotta saat vastaukset heti, käy lukemassa UKK sivu täältä.”

24. Kirjoita Case Study unelma-asiakkaastasi

Ehkä yksi haastavimmista asioista asiakkaan näkökulmasta, on tietää etukäteen, oletko sinä juuri se paras henkilö auttamaan häntä.

Esimerkiksi graafisia suunnittelijoita löytyy paljon ja asiakkaan voi olla vaikeaa hahmottaa, vertailla tai kilpailuttaa, kun ei etukäteen tiedä, millaista palvelua kyseisest graafiset suunnittelijat tarjoavat.

Jos olet jo määritellyt tai tarkentanut unelma-asiakkaasi, kirjoita Case Study yhteistyöstä asiakkaasi kanssa. Jos sinulla on ollut lähiaikoina kyseinen asiakastapaus, pyydä asiakkaalta lupa, voitko avata yhteistyötänne yhden sivun verran. Loppuun asiakas voi antaa oman testimonialin.

Tämä ainakin erottaa sinut muista alan toimijoista.

Lue lisää: Näin teet 8.023,10 € passiivista myyntiä neljässä kuukaudessa (Case Study)

25. Luo ydinosaamiseen liittyvää materiaalia

En ole vielä tavannut alaa tai yritystä, joka ei pystyisi tekemään opasta, e-kirjaa, työkirjaa tai lyhyttä videovalmennusta omasta alastaan. Materiaalin tarkoituksena on auttaa asiakasta ratkaisemaan sellaisia haasteita ja ongelmia, joita sinun ja yrityksesi ei ole kannattavaa tehdä.

Esimerkiksi vaateputiikki voi tarjota e-opasta, joka on 25 sivun pituinen ja jonka tavoitteena on ensin auttaa asiakasta pukukoodien saloihin ja lopuksi kertoa, miksi vaatteet kannattaa ostaa enemmin vaateliikkeestä, kuin tilata Zalandolta.

Valmentaja, joka käy tapaamassa asiakkaitaan, voi tehdä lyhyen 3 videon kurssimateriaalin, joka tukee varsinaista asiakastapaamista mutta jota ei välttämättä ehditä tapaamisen aikana käydä läpi.

Mikäli tuotteet saavat hyvän vastaanoton, niitä voi laajentaa ja myydä oheistuotteena asiakkaille.

26. Ota käyttöön Buffer tai Hootsuite ja ajasta ajankohtaista materiaalia someen

Markkinointi on haastava laji. Aktiivinen tulisi olla mutta ei kuitenkaan niin aktiivinen, että asiakkaat ärsyyntyvät. Onneksi aktiivisuutta voi harjoittaa ilman, että se tuntuu asiakkaista ylitsevuotavalta.

Sosiaalisessa mediassa tämä onnistuu niin, että etsit ja jaat ajankohtaista sisältöä asiakkaillesi. Sellaista sisältöä, joka luo lisäarvoa mutta ei vie kuitenkaan sinun liiketoiminnaltasi pohjaa. Esimerkiksi uutiset ovat hyvä lisäarvo.

Jotta varmistat, että sinun ei tarvitse roikkua somessa koko ajan, käytä ilmaisia ajastusohjelmia, kuten Buffer tai Hootsuite. Molempiin saat 3 eri somekanavaa ilmaiseksi, jolloin voit ajastaa julkaisuja 6 eri kanavaan.

27. Tarkista ja varmista, että sivut on SEO optimoitu

Hakukoneoptimointi on varmasti tuttua mutta kertauksen näkökulmasta laitan muutamia vinkkejä tähän:

  • nimeä kuvat hakusanalla / hakusanoilla ennen kuin lataat ne sivustollesi
  • kuvien latauksen yhteydessä lisää vaihtoehtoiseen tekstiin hakusana(t)
  • sivun tekstissä tulisi olla hakusana enintään 5 % sanamäärästä (mukaanlukien taivutusmuodot)
  • sivuston titlessä on hakusana
  • mitä pidempään asiakas viihtyy sivustollasi, sitä korkeammalle Google nostaa sivustosi hakutuloksissa
  • mitä enemmän tarjoat asiakkaallesi lisäarvoa sivustollasi, sitä pidempään hän siellä viihtyy

28. Siivoa sähköpostisi 

Sotkuinen sähköposti saa aikaan sen, että tärkeät viestit asiakkailta hukkuvat ja tarjouspyyntöihin ei reagoida. Sähköposti voi olla liiketoimintasi pahin vihollinen tai paras ystävä.

Varaa sähköpostin läpikäyntiin aikaa. Halutessasi voit pilkkoa tehtävän useammalle päivälle mutta pyri tekemään työ viikon aikana.

Poistu niiden viikko-, uutis- ja kuukausikirjeiden tilauslistalta, joita et aktiivisesti lue. On turha täyttää sähköpostia viesteillä, joita et edes avaa. Sähköpostin tulisi tuottaa mahdollisimman paljon lisäarvoa sinulle.

P.s. Minna Koivisto on kirjoittanut Sähköpostikirjan. Lue lisää täältä

29. Suunnittele viikkokirjeet loppuvuodeksi ja kirjoita ne valmiiksi

Mikäli kirjoitat asiakkaillesi viikko-, uutis- tai kuukausikirjeitä, suunnittele ja kirjoita ne valmiiksi ja ajasta ne sähköpostiohjelmaan. Tällä tavalla vapautat jälleen aikaa muihin tärkeämpiin tehtäviin. Muista hyvä nyrkkisääntö sähköpostin lähettämisessä; 4 viestiä on lisäarvoa tuottavaa ja yksi tähtää myyntiin.

30. Uudista Facebook tai Twitter tilien kansikuva (yhtenäinen linja koko brändin kanssa)

Lapsena muutin omassa huoneessani huonekalujen järjestystä vähintään kaksi kertaa vuodessa. Joka kerta huone näytti uudelta ja siellä oli ihana viettää aikaa. Pienet muutokset piristävät aina. Voit tehdä Some-kanavien bannerikuvat esimerkiksi ilmaisella Canva.com sivustolla.

Some-kanavien bannerikuvien on hyvä olla yhtenäisiä ja brändiisi sopivia.

Esimerkiksi tein tämän kuvan Canvan ilmaisella ohjelmassa 5 minuutissa:

31 keinoa edistää liiketoimintaa, kun on hiljaista

31. Pidä ”sairaspäivä”

Jos tiistaina on aina ollut hiljainen, mitä jos laittaisit oveen lapun, että olet poissa ja pitäisit oman vapaapäiväsi? Mene lenkille, sulje puhelin, pidä läppäri kiinni.

Jos yrittäjä ei ole töissä, tuloakaan ei tule. Joo, tämä tiedetään. Mutta olemalla töissä ja saamatta mitään aikaan on ihan yhtä huono juttu. Pahinta on oikeasti tehdä jotain työpäivän aikana, joka ei pitkässäkään juoksussa tuo lisää asiakkaita yrityksellesi.

Tarvitsemme aika ajoin etäisyyttä siihen, mitä teemme. On virkistävää katsoa asioita hieman kauempaa ja nähdä, mitä voisi tehdä toisin, jotta tilanne kohentuisi.

Kun perustin yritykseni, päätin, etten kulje niitä samoja reittejä, mitä monet muut yrittäjät kulkevat. Haluan luova oman polkuni. Haluan olla erilainen ja ainutlaatuinen.

P.s. ”Sairaspäivän” voi myös viettää perheen kanssa sohvalla löhöten ja leffoja katsellen.

32. Mieti mitä puhut ja missä

Jokainen vastaantuleva ihminen voi olla potentiaalinen asiakkaasi. Ehkä ei vielä tänään mutta vuoden kuluttua.

Jos valitat ja mollaat muita yrittäjiä tai asiakkaita, tuhoat oman liiketoimintasi todella lahjakkaasti. Itse en ainakaan pysty luottamaan ammattilaiseen, joka puhuu muista asiakkaista ja yrittäjistä pahaa heidän selkänsä takana.

Vaikka et puhuisi nimilläkään, silti kuunteleva osapuoli voi tunnistaa, kenestä puhut. On aika ilkeää, jos kuuntelija menee kertomaan asiakkaalle, mitä olet hänestä puhunut. Mites se menikään… Negatiiviset asiat kerrotaan 10 mutta positiiviset vain 3…

* * * * * * *

Tiedän, että tässä listassa olevia asioita ei voi toteuttaa kirjaimellisesti jokaisessa yrityksessä ja jokaisella toimialalla. Mutta toivon, että lista antaa sinulle uutta näkökulmaa ja inspiraatiota siihen, että vaihtoehtojakin on olemassa kuin aina kulkea samaa polkua eteenpäin.

Mitä ikinä teetkään jatkossa, pyri siihen, että yllätät asiakkaasi positiivisesti, tuotat hänelle positiivisia tunteita ja arvostat ja kunnioitat häntä joka hetki. Kun onnistut tässä, tulet saamaan ison määrän sitoutuneita asiakkaita, jotka puhuvat sinusta vain hyvää – myös selkäsi takana 🙂

Millaisia ideoita sinulle tuli tästä artikkelista?