Saan silloin tällöin sähköpostia bloggaajilta, jotka miettivät e-kirjan kirjoittamista. Kirjan kirjoittaminen tyhjästä on pitkä ja vaativa työ mutta siihen on olemassa myös helpommin lähestyttävä väylä.

Tämän artikkelin lukemisen jälkeen tiedät:

  • miten voit hyödyntää omaa blogiasi e-kirjan kirjoittamisessa
  • mitä asioita sinun on hyvä ottaa huomioon e-kirjaa tehtäessä
  • millä varmistat hyvän myynnin ennen e-kirjan kirjoittamista

 

E-kirja: Näin kirjoitat e-kirjan hyödyntämällä blogiasi

Moni kokee e-kirjan kirjoittamisen todella työläänä mutta harva bloggaaja on tainnut miettiä kirjan kirjoittamista blogiartikkeleiden pohjalta.

Jos on aloittanut bloggaamisen esimerkiksi vuonna 2013 ja kirjoittanut 1 artikkelin viikossa (moni on takuu varmasti kirjoittanut useamminkin), artikkeleita on syntynyt jo ainakin 190. Tuosta määrästä löytyy varmasti ideoita ja aiheita yhteen tai useampaan e-kirjaan.

Valmiiden blogiartikkeleiden kääntäminen e-kirjaksi on huomattavasti nopeampaa kuin saatat ajatella. Ja pääset paljon vähemmällä työllä, kuin jos kirjoittaisit kaiken alusta lähtien.

Mistä löydät materiaalia e-kirjaasi?

Ensimmäiseksi selaa artikkeleita. WordPressissä klikkaa ”Kaikki artikkelit” ja sen jälkeen voit jaotella artikkelit eri kategorioitten mukaan (kuva alla).

blogiartikkeleiden_etsintä

Mikäli olet hyödyntänyt kategorioita samalla tavalla kuin tunnisteita, voi olla että kategorioita on tullut matkan varrella todella paljon. Tässä tapauksessa pyri hahmottamaan ja jaottelemaan artikkelit 4 – 6 isomman kategorian alle, esimerkiksi minulla nämä kategoriat näkyvät yllä olevassa kuvassa.

Jos kirjoitat esimerkiksi valokuvauksesta, kategorioita voivat olla mm.:

  • maisemakuvaus
  • mustavalkoiset kuvat
  • yökuvat
  • luonto
  • eläimet ja niin edelleen

 

Voit hyödyntää kategorioita esimerkiksi kirjan pääotsikoina. Tämän jälkeen etsi tietoa, mitä artikkeleita luetaan kaikista eniten. Lopuksi mieti, miten nämä istuvat kategorioihin. Mitä suosituimmat tekstit ovat, sitä todennäköisemmin myös lukijat tulevat pitämään kirjasta!

Suosittuja tekstejä voit etsiä myös Google Analyticsin avulla:

  1. Käyttäytyminen
  2. Sivuston sisältö
  3. Kaikki sivut

 

Huomioithan, että Google Analytics näyttää oletuksena vain viimeisimmät 30 päivää. Käy vaihtamassa sivun ylälaidasta päivämäärän alkamaan vaikka blogin alusta.

Tällä tavalla saat kaikkien aikojen 10 suosituinta tekstiä heti näkyville. Sivun alalaidasta voit vielä valita, että näet 10, 25, 50, 100, 250, 500, 1000, 2500 tai 5000 suosituinta tekstiä 😉

analytics

 

Pyri löytämään 5 – 15 artikkelia, niistä kategorioista, joista rakastat kirjoittaa ja olet hyvän matkaa menossa kohti e-kirjan kirjoittamista!

Miten artikkeleista tehdään e-kirja?

E-kirjan kirjoittamiseen on olemassa monta tietä ja suosittelenkin sinua etsimään erilaista tietoa eri lähtiestä. Yksi parhaimmista e-kirjan kirjoittamiseen tähtäävistä valmennuksista on ollut Digivallankumouksen E-kirja Mastermind, johon osallistuin itse keväällä 2015.

E-kirjan kirjoittaminen vaatii ajan ja kirjoittamisen lisäksi mm. taittamisen, ennakkomarkkinoimisen, kiinnostuneiden ihmisten löytämisen, lanseerauksen ja lopulta myymisen. Kaiken tämän voi tehdä itse, käyttää hieman rahaa tai ulkoistaa kokonaan.

Itse hoidin kirjaprojektista lähes kaiken mutta taittamisen annoin ammattilaiselle. Ensimmäisen e-kirjani taittoi Eija Terävä ja toisen Pirjo Isorinne. Seuraavien ohjeiden avulla pääset hyvin alkuun e-kirjasi kanssa. Matkan varrella voit miettiä mitä teet itse ja mitä annat ammattilaisilla tehtäväksi 🙂

1. Kerää tarvittava materiaali kokoon e-kirjaa varten

Kopoi artikkeleitasi kategorioittain ja aihealueittain tekstinkäsittelyohjelmaan. Google Docs on ilmainen tekstinkäsittelyohjelma jota itse käytin kirjoittaessani e-kirjaani.

Google Docs toimii pilvipalvelun tavoin mutta haasteeksi muodostui sivumäärien pituus. Mitä enemmän kirjassa alkoi olemaan sivuja, sitä hitaammaksi kirjoittaminen Docsilla kävi.

Niinpä jaoin kirjan alusta lähtien 5 osiaan, joissa jokaisessa oli 17 – 30 sivua. Taittajalle mennessä annoin kirjan 5 osassa ja taittajat kokosivat kirjan yhteen.

Mikäli artikkeleissa on kuvia, joudut muokkaamaan niitä hieman, jotta ne sopivat kirjaan. Suosittelenkin sinua tallentamaan kuvat erikseen omaan kansiooon ja nimeämään ne esimerkiksi otsikoiden mukaan, jotta kuvat on helpompi liittää kirjaan taittovaiheessa.

Kuvien koot ja pikselit kannattaa selvittää etukäteen taittajalta. Mikäli taitat kirjan itse esimerkiksi Adoben InDesign taitto-ohjelmalla, tarkista kuvien koot ja pikselit sieltä. Kuvakansio on helppo antaa eteenpäin, mikäli taiton hoitaa ammattilainen.

2. Tee sisällysluettelo

Hyödynnä artikkeleiden otsikoita tehdessäsi sisällysluetteloa. Jäsennä otsikot siten, että sisältö etenee loogisesti. Sisällysluettelon tekeminen heti alussa antaa kirjallesi punaisen langan eikä sinulla ole riskiä, että lähdet rönsyilemään liikaa 😉

Samalla näet kokonaisuuden kerralla. Voi olla, että huomaat jossain vaiheessa, että sinun tulee kirjoittaa ”yhdistelmä” kappale, joka yhdistää kaksi eri aihetta ja/tai kategoriaa toisiinsa.

3. Lisää sisältöä e-kirjaan

Sisältö varten sinun tulee tehdä mm.:

  • Kansi / kirjan nimi
  • Sisällysluettelo (lisää sivunumerot taiton jälkeen / taiton aikana)
  • Kirjan tarkoitus
  • Miten kirjan sisältöä voi hyödyntää / Miten kirjaa käytetään (esim. jos kyseessä on työkirjamainen e-kirja)
  • Lyhyt kuvaelma kirjailijasta eli sinusta
  • Varsinainen sisältö
  • Lähdeluettelo sekä linkit
  • Yhteystiedot ja mahdollisuus palautteen antamiseen (esim. linkki palautelomakkeeseen)
  • Tekijänoikeus
  • Vastuuvapauslauseke (mikäli tarpeellinen)

 

4. Muokkaa ja editoi, jotta tieto on oikeaa ja luettavaa

Saatat rakastaa kirjoittamista mutta tämä kohta on se kaikista haastavin ja inhottavin. Sisällön editointi. Itseltäni kului tähän todella paljon aikaa, sillä halusin ja pyrin saamaan sisällön mahdollisimman hyväksi. Täydellisyyden tavoittelu tappaa luovuuden, joten ole itsellesi ja sisällölle armollinen.

Tässä kohtaa voit ajatella ediointia näin: Olet tehnyt paljon töitä artikkeleiden eteen ja nyt on vuorossa vain sisällön kiillotus. Vähän niin kuin koristelisit kakun ja tekisit siitä silmiähivelevän upean.

Suosittelen sinua lukemaan jokaisen kappaleen rauhassa, ajan kanssa ja miettimään kirjoittamaasi lukijan kannalta. Mitä lukija hyötyy lukiessaan tätä kappaletta? Entä miten lukija voi käyttää tietoa hyväkseen? Oppiiko lukija jotain uutta?

affiliate_markkinointi_6

Sisältö on kuitenkin kirjoitettu blogiartikkeli muotoon, joten suoraan kopioimalla ja liittämällä en suosittele kirjaa tekemään. Kirjan lukeminen on vaatii hieman erilaista tekstiä kuin artikkelit. Artikkeleita silmäillään ja luetaan sieltä täältä – kirjaa luetaan yleensä sanasta sanaan.

Tässä on muutamia ideoita, joita voit miettiä editoidessasi kirjaasi:

  • Poista tekstistä viittaukset eiliseen, viime viikkoon tai huomiseen…
  • Poista epäolenainen informaatio – monesti artikkeleissa saatetaan viitata edellisiin artikkeleihin.
  • Loogiset siirtymät pääkappaleesta toiseen
  • Linkkien tarkistaminen ja mahdollinen päivittäminen
  • Tekstin editointi – kappalejaot, numerointi, pää- ja väliotsikot
  • Lisää mahdolliset bonukset, kuten esimerkiksi työkirjat, tehtävät tai vinkkilaatikot

 

Älä unohda oikolukemista ja kirjoitusvirheiden tarkistamista. Pyydä ystävää (tai ammattilaista) lukemaan kirja läpi. Omalle tekstille tulee niiiiin nopeasti ja helposti sokeaksi.

Miten e-kirja kuvitetaan?

Itse käytin e-kirjassa taittajan lataamia kuvia. Heillä on kuitenkin aivan erilaiset resurssit päästä isompiin kuvapankkeihin sekä silmää hankkia kirjan sisältöön sopivimmat kuvat. Samalla kirjan kokonaistyyli pysyi samana läpi kirjan. Myös kirjan kannen annoin taittajille tehtäväksi.

Joskus olen hyödyntänyt maksullista 3D kirjankannen tekemiseen soveltuvaa ohjelmaa (kannen hinta on $19,90 jos haluaa parhaan resoluution sekä läpinäkyvän taustan) mutta jos jostain syystä en olisi kanteen tyytyväinen, saattaisin joutua maksamaan kannesta isot hinnat, kun teen muutoksia pitkin matkaa.

Missä muodossa e-kirja kannattaa julkaista?

Varmasti tunnetuin ja luetuin e-kirjan muoto on PDF -tiedosto. PDF-tiedoston voi lukea lähes miltä laitteelta tahansa, kunhan laitteella on ilmainen Adoben lukuohjelma (voit muuten ladata sen ilmaiseksi täältä).

Esimerkiksi Google Docs tiedoston voi ladata suoraan PDF-tiedostomuotoon. Tätä olen hyödyntänyt, kun olen tehnyt ilmaisia oppaita ja työkirjoja blogini ja viikkokirjeitteni lukijoille.

Lyhyet oppaat ja e-kirjat (maks. 30 sivua), olen tehnyt itse Canvalla. Canva on ilmainen kuvankäsittelyohjelma. Canvasta löytyy monipuolisesti erilaisia sisältöpohjia A4 pohjasta aina Twitterin kansikuvaan.

Miten e-kirjaa markkinoidaan?

Suosittelen lämpimästi hyödyntämään e-kirjan markkinoinnissa ennakkomarkkinointia. Tämä tarkoittaa sitä, että joko

  • A) Keräät etukäteen sähköpostilistaa ja tarjoat sähköpostilistallesi maistiaisia tulevasta kirjasta tai
  • B) Myyt e-kirjaa ennakkoon ennen kuin se on edes valmis.

 

Molemmissa on sekä hyvät että huonot puolet.

A) Kerää etukäteen sähköpostilistaa

Voit tehdä e-kirjallesi laskeutumissivun esimerkiksi maksullisen LeadPagesin tai ilmaisen Launchrock sivuston kautta. Tavoitteena on saada sähköpostilistalle ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneita kuulemaan lisää tulevasta kirjastasi.

Sähköpostilistalle liittyneille voit lähettää tietoa mitä kulissien takana tapahtuu, lukunäytteitä ja maistiaisia, arvontoja sekä antaa kirjan kokonaisuudessaan muutamalle lukijalle esiluettavaksi. Tällä tavalla varmistat etukäteen, että kirjasi kiinnostaa ja sinulle on potentiaalia saada kirjaasi myydyksi eteenpäin.

Huono puoli tässä on se, että pelkkä sähköpostilistalle liittyminen ei takaa, että ihmiset ostavat kirjan. Siksi suosittelenkin, että kirjaa olisi hyvä ennakkomyydä etukäteen ennen kuin kirja on valmis.

Aiheesta lisää: Viikkokirjetilaajat +32 %: 4 fiksua vinkkiä, joiden avulla saat sähköpostilistasi kasvuun 

B) Myy e-kirjaa ennakkoon

Voit tehdä kirjallesi myyntisivun esimerkiksi blogisi alidomainin avulla, LeadPagesin, verkkokaupan tai Holvin kautta. Voit määritellä itsellesi tavoitteen esimerkiksi niin, että 2 viikon myynnin aikana tulee saada X määrä kauppoja, jotta kirjoitat kirjan. Jos kauppoja ei tule riittävästi, palautat rahat ja mietit asiaa uudelleen. 

Tällä tavalla et tee turhaa työtä vaan varmistat, että e-kirjallasi on kysyntää. Huono puoli ennakkomyynnissä on se, että ihmiset eivät välttämättä jaksa odottaa puolta vuotta kirjan valmistumista. Ennakkomyynnin onnistuessa varmista, että sinulla on oikeasti aikaa kirjoittaa ja julkaista kirja 1 – 3 kuukauden sisällä ennakkomyynnin päättymisestä.

Miten e-kirja julkaistaan?

Mahtavaa! Onneksi olkoon! Olet juuri rakentanut upean e-kirjan blogiartikkeleittesi pohjalta. Seuraava askel onkin saada e-kirja lukijoillesi luettavaksi!

Lopuksi kerron vielä erilaisia keinoja, miten voit lähettää e-kirjan lukijoillesi. Otathan huomioon, että e-kirjaa ei välttämättä tarvitse myydä, eli voit hyvin tehdä siitä ensimmäisen lyhyen version, jota tarjoat kiitoksena liittymisestä sähköpostilistallesi. Myöhemmässä vaiheessa laajennat kirjaa myytäväksi tuotteeksi.

E-kirjan lähettämiseen lukijoille vaikuttaa olennaisesti se, onko e-kirja maksullinen vai ilmainen. Jos se on kiitoslahja, voit lisätä sen ensimmäiseen sähköpostiin. Näin lukija saa sen jälkeen, kun hän on liittynyt sähköpostilistallesi. Maksullisen tuotteen voi liittää esim. suoraan Holviin ja verkkokauppaan, mikäli sinulla sellainen on jo olemassa.

Yksi vaihtoehto on tehdä kirjalle oma myyntisivunsa. Kirjan saa välittömästi itselleen maksamisen jälkeen ja maksutapahtuman voi automatisoida esimerkiksi Campwiren avulla.

E-kirjan kirjoittamisen ei tarvitse olla vaikeaa tai monimutkaista vaan voit hyvin hyödyntää jo olemassa olevaa materiaaliasi. Voit myös käyttää vain osaa blogiartikkeleista kirjan sisällössä ja kirjoittaa itse loput.

Mahdollisuudet ovat loputtomat! Mikä parasta, sinulla ei mene yli 6 kuukautta kirjan kirjoittamiseen, sillä suurin osa työstä – sisällön kirjoittaminen – on jo tehty.