E-kirja: Näin kirjoitat e-kirjan hyödyntämällä blogiasi

Saan silloin tällöin sähköpostia bloggaajilta, jotka miettivät e-kirjan kirjoittamista. Kirjan kirjoittaminen tyhjästä on pitkä ja vaativa työ mutta siihen on olemassa myös helpommin lähestyttävä keino.

Lukemalla tämän postauksen tiedät:

  • miten voit hyödyntää omaa blogiasi e-kirjan kirjoittamisessa
  • mitä asioita sinun on hyvä ottaa huomioon e-kirjaa kirjoittaessa
  • millä varmistat hyvän myynnin jo ennen kuin kirjoitat e-kirjan

 

E-kirja: Näin kirjoitat e-kirjan hyödyntämällä blogiasi

Moni kokee e-kirjan kirjoittamisen todella työläänä. Mutta harva on tainnut miettiä, että kirjan voi kirjoittaa myös hyödyntämällä blogia.

Jos on aloittanut bloggaamisen esimerkiksi vuonna 2013 ja kirjoittanut 1 postauksen viikossa (moni on takuu varmasti kirjoittanut useamminkin), postauksia on julkaistu jo ainakin 312. Tuosta määrästä löytyy varmasti ideoita ja aiheita yhteen tai useampaan e-kirjaan.

Valmiiden blogipostausten kääntäminen e-kirjaksi on huomattavasti nopeampaa kuin jos lähtisit kirjoittamaan kaiken alusta saakka.

Mistä löydät materiaalia e-kirjaasi?

Ensimmäiseksi selaa julkaistuja postauksia. WordPressissä klikkaa ”Kaikki artikkelit” ja sen jälkeen voit jaotella postaukset eri kategorioitten mukaan (kuva alla).

e-kirja

Mikäli olet hyödyntänyt kategorioita samalla tavalla kuin tunnisteita, voi olla että kategorioita on tullut matkan varrella todella paljon. Tässä tapauksessa pyri hahmottamaan ja jaottelemaan postaukset 4 – 6 isomman kategorian alle. Voit hyödyntää kategorioita esimerkiksi kirjan pääotsikoina.

Jos kirjoitat esimerkiksi valokuvauksesta, kategorioita voivat olla mm.:

  • maisemakuvaus
  • mustavalkoiset kuvat
  • yökuvat
  • luonto
  • eläimet ja niin edelleen

 

Tämän jälkeen etsi tietoa, mitä postauksia luetaan kaikista eniten. Lopuksi mieti, miten nämä istuvat kategorioihin. Mitä suosituimmat tekstit ovat, sitä todennäköisemmin myös lukijat tulevat pitämään kirjasta!

Suosittuja tekstejä voit etsiä myös Google Analyticsin avulla:

  1. Käyttäytyminen
  2. Sivuston sisältö
  3. Kaikki sivut

 

Huomioithan, että Google Analytics näyttää oletuksena vain viimeisimmän 30 päivän tilastot. Käy vaihtamassa sivun ylälaidasta päivämäärä alkamaan vaikka edellisen vuoden alusta tai siitä lähtien, kun blogi on julkaistu.

Tällä tavalla saat kaikkien aikojen suositummat postaukset heti näkyville. Sivun alalaidasta voit vielä valita, että näet 10, 25, 50, 100, 250, 500, 1000, 2500 tai 5000 suosituinta tekstiä 😉 Pyri löytämään 5 – 15 suosittua postausta jokaisesta kategoriasta.

E-kirja: Näin kirjoitat e-kirjan hyödyntämällä blogiasi

 

 

Miten postauksista tehdään e-kirja?

E-kirjan kirjoittamiseen on olemassa monta tietä ja suosittelenkin sinua etsimään erilaista tietoa eri lähtiestä. Yksi parhaimmista e-kirjan kirjoittamiseen tähtäävistä valmennuksista on ollut Digivallankumouksen E-kirja Mastermind, johon osallistuin itse keväällä 2015.

E-kirjan kirjoittaminen vaatii ajan ja kirjoittamisen lisäksi mm. taittamisen, ennakkomarkkinoimisen, kiinnostuneiden ihmisten löytämisen, lanseerauksen ja lopulta myymisen. Kaiken tämän voi tehdä itse, käyttää hieman rahaa tai ulkoistaa kokonaan.

Itse hoidin kirjaprojektista lähes kaiken mutta taittamisen annoin ammattilaiselle. Ensimmäisen e-kirjani taittoi Eija Terävä ja toisen Pirjo Isorinne.

Seuraavien ohjeiden avulla pääset hyvin alkuun e-kirjasi kanssa. Matkan varrella voit miettiä mitä teet itse ja mitä annat ammattilaisilla tehtäväksi 🙂

1. Kerää tarvittava materiaali kokoon e-kirjaa varten

Kopoi postauksia kategorioittain ja aihealueittain tekstinkäsittelyohjelmaan. Google Docs on ilmainen tekstinkäsittelyohjelma, jota itse käytin kirjoittaessani e-kirjaani.

Google Docs toimii pilvipalvelun tavoin mutta haasteeksi muodostui sivumäärien pituus. Mitä enemmän kirjassa alkoi olemaan sivuja, sitä hitaammaksi kirjoittaminen Docsilla kävi.

Niinpä jaoin kirjan alusta lähtien viiteen osiaan, joissa jokaisessa oli 17 – 30 sivua. Taittajalle mennessä annoin kirjan viidessä osassa ja taittajat kokosivat kirjan yhteen.

Lue myös tämä: Miten kirjoittaa e-kirja jota oikeasti ostetaan?

Mikäli postauksissa on kuvia, joudut muokkaamaan niitä hieman, jotta ne sopivat kirjaan. Suosittelenkin tallentamaan kuvat erikseen omaan kansiooon ja nimeämään ne esimerkiksi otsikoiden mukaan, jotta kuvat on helpompi liittää kirjaan taittovaiheessa.

Kuvien koot ja pikselit kannattaa selvittää etukäteen taittajalta. Mikäli taitat kirjan itse esimerkiksi Adoben InDesign taitto-ohjelmalla, tarkista kuvien koot ja pikselit sieltä. Kuvakansio on helppo antaa eteenpäin, mikäli taiton hoitaa ammattilainen.

Kirjoita oma e-kirja

2. Tee sisällysluettelo

Hyödynnä postausten otsikoita tehdessäsi sisällysluetteloa. Jäsennä otsikot siten, että sisältö etenee loogisesti. Sisällysluettelon tekeminen heti alussa antaa kirjallesi punaisen langan eikä sinulla ole riskiä, että lähdet rönsyilemään liikaa 😉

Samalla näet kokonaisuuden kerralla. Voi olla, että huomaat jossain vaiheessa, että sinun tulee kirjoittaa ”yhdistelmä” kappale, joka yhdistää kaksi eri aihetta ja/tai kategoriaa toisiinsa.

3. Lisää sisältöä e-kirjaan

Varsinaisen tekstisisällön lisäksi tarvitset mm. nämä:

  • Kansi / kirjan nimi
  • Sisällysluettelo (lisää sivunumerot taiton jälkeen / taiton aikana)
  • Kirjan tarkoitus
  • Miten kirjan sisältöä voi hyödyntää / Miten kirjaa käytetään (esim. jos kyseessä on työkirjamainen e-kirja)
  • Lyhyt teksti kirjailijasta eli sinusta
  • Lähdeluettelo sekä linkit
  • Yhteystiedot ja mahdollisuus palautteen antamiseen (esim. linkki palautelomakkeeseen)
  • Tekijänoikeus
  • Vastuuvapauslauseke (mikäli tarpeellinen)

Näiden avulla e-kirja näyttää oikealta kirjalta!

4. Muokkaa ja editoi, jotta tieto on oikeaa ja luettavaa

Saatat rakastaa kirjoittamista mutta tämä kohta on se kaikista haastavin ja inhottavin. Sisällön editointi. Itseltäni kului tähän todella paljon aikaa, sillä halusin ja pyrin saamaan sisällön mahdollisimman hyväksi. Täydellisyyden tavoittelu tappaa luovuuden, joten ole itselle ja sisällölle armollinen.

Tässä kohtaa voit ajatella ediointia näin: Olet tehnyt paljon töitä postausten eteen ja nyt on vuorossa vain sisällön kiillotus. Vähän niin kuin koristelisit kakun ja tekisit siitä silmiähivelevän upean.

Suosittelen sinua lukemaan jokaisen kappaleen rauhassa, ajan kanssa ja miettimään kirjoittamaasi lukijan kannalta. Mitä lukija hyötyy lukiessaan tätä kappaletta? Entä miten lukija voi käyttää tietoa hyväkseen? Oppiiko lukija jotain uutta?

Sisältö on kuitenkin kirjoitettu blogipostauksena, joten suoraan kopioimalla ja liittämällä en suosittele kirjaa tekemään. Kirjan lukeminen vaatii hieman erilaista tekstiä kuin postaukset. Postauksia silmäillään ja luetaan sieltä täältä – kirjaa luetaan yleensä sanasta sanaan.

Tässä on muutamia ideoita, joita voit miettiä editoidessasi kirjaa:

  • Poista tekstistä viittaukset eiliseen, viime viikkoon tai huomiseen…
  • Poista epäolenainen informaatio – monesti postauksissa saatetaan viitata edellisiin postauksiin.
  • Loogiset siirtymät pääkappaleesta toiseen
  • Linkkien tarkistaminen ja mahdollinen päivittäminen
  • Tekstin editointi – kappalejaot, numerointi, pää- ja väliotsikot
  • Lisää mahdolliset bonukset, kuten esimerkiksi työkirjat, tehtävät tai vinkkilaatikot

 

Älä unohda oikolukemista ja kirjoitusvirheiden tarkistamista. Pyydä ystävää (tai ammattilaista) lukemaan kirja läpi. Omalle tekstille tulee niiiiin nopeasti ja helposti sokeaksi.

Miten e-kirja kuvitetaan?

Itse käytin e-kirjassa taittajan lataamia kuvia. Heillä on kuitenkin aivan erilaiset resurssit päästä isompiin kuvapankkeihin sekä silmää hankkia kirjan sisältöön sopivimmat kuvat. Samalla kirjan kokonaistyyli pysyi samana läpi kirjan. Myös kirjan kannen annoin taittajille tehtäväksi.

Joskus olen hyödyntänyt maksullista 3D kirjankannen tekemiseen soveltuvaa ohjelmaa (kannen hinta on $19,90 jos haluaa parhaan resoluution sekä läpinäkyvän taustan) mutta jos jostain syystä en olisi kanteen tyytyväinen, saattaisin joutua maksamaan kannesta isot hinnat, kun teen muutoksia pitkin matkaa.

Missä muodossa e-kirja kannattaa julkaista?

Varmasti tunnetuin ja luetuin e-kirjan muoto on PDF -tiedosto. PDF-tiedoston voi lukea lähes miltä laitteelta tahansa, kunhan laitteella on ilmainen Adoben lukuohjelma (voit muuten ladata sen ilmaiseksi täältä).

Esimerkiksi Google Docs tiedoston voi ladata suoraan PDF-tiedostomuotoon. Tätä olen hyödyntänyt, kun olen tehnyt ilmaisia oppaita ja työkirjoja blogini ja viikkokirjeitteni lukijoille.

Lyhyet oppaat ja e-kirjat (maks. 30 sivua), olen tehnyt itse Canvalla. Canva on ilmainen kuvankäsittelyohjelma. Canvasta löytyy monipuolisesti erilaisia sisältöpohjia A4 pohjasta aina Twitterin kansikuvaan.

Kirjoita oma e-kirja

Miten e-kirjaa markkinoidaan?

Suosittelen lämpimästi hyödyntämään e-kirjan markkinoinnissa ennakkomarkkinointia. Tämä tarkoittaa sitä, että joko

  • A) Keräät etukäteen sähköpostilistaa ja tarjoat sähköpostilistallesi maistiaisia tulevasta kirjasta tai
  • B) Myyt e-kirjaa ennakkoon ennen kuin se on edes valmis.

 

Molemmissa on sekä hyvät että huonot puolet.

A) Kerää etukäteen sähköpostilistaa

Voit tehdä e-kirjallesi laskeutumissivun esimerkiksi maksullisen LeadPagesin tai ilmaisen Launchrock sivuston kautta. Tavoitteena on saada sähköpostilistalle ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneita kuulemaan lisää tulevasta kirjastasi.

Sähköpostilistalle liittyneille voit lähettää tietoa mitä kulissien takana tapahtuu, lukunäytteitä ja maistiaisia, arvontoja sekä antaa kirjan kokonaisuudessaan muutamalle lukijalle esiluettavaksi. Tällä tavalla varmistat etukäteen, että kirjasi kiinnostaa ja sinulle on potentiaalia saada kirjaasi myydyksi.

Huono puoli tässä on se, että pelkkä sähköpostilistalle liittyminen ei takaa, että ihmiset ostavat kirjan. Siksi suosittelenkin, että kirjaa olisi hyvä ennakkomyydä etukäteen ennen kuin kirja on valmis.

Aiheesta lisää: Miten saat ihmiset liittymään sähköpostilistallesi?

B) Myy e-kirjaa ennakkoon

Voit tehdä kirjallesi myyntisivun esimerkiksi blogisi alidomainin avulla, LeadPagesin, verkkokaupan tai Holvin kautta. Voit määritellä itsellesi tavoitteen esimerkiksi niin, että 2 viikon myynnin aikana tulee saada X määrä kauppoja, jotta kirjoitat kirjan. Jos kauppoja ei tule riittävästi, palautat rahat ja mietit asiaa uudelleen. 

Tällä tavalla et tee turhaa työtä vaan varmistat, että e-kirjallasi on kysyntää. Huono puoli ennakkomyynnissä on se, että ihmiset eivät välttämättä jaksa odottaa puolta vuotta kirjan valmistumista. Ennakkomyynnin onnistuessa varmista, että sinulla on oikeasti aikaa kirjoittaa ja julkaista kirja 1 – 3 kuukauden sisällä ennakkomyynnin päättymisestä.

Miten e-kirja julkaistaan?

Mahtavaa! Onneksi olkoon! Olet juuri kirjoittanut mielenkiintoisen e-kirjan blogipostausten pohjalta. Seuraava askel onkin saada e-kirja lukijoillesi luettavaksi!

Lopuksi kerron vielä erilaisia keinoja, miten voit lähettää e-kirjan lukijoillesi. Otathan huomioon, että e-kirjaa ei välttämättä tarvitse myydä, eli voit hyvin tehdä siitä ensimmäisen lyhyen version, jota tarjoat kiitoksena liittymisestä sähköpostilistallesi. Myöhemmässä vaiheessa voit laajentaa e-kirjan myytäväksi tuotteeksi.

E-kirjan lähettämiseen lukijoille vaikuttaa olennaisesti se, onko e-kirja maksullinen vai ilmainen. Jos se on kiitoslahja, voit lisätä sen ensimmäiseen sähköpostiin autoresponderisa. Näin lukija saa e-kirjan jälkeen, kun hän on liittynyt sähköpostilistallesi ja vahvistanut sähköpostiosoitteensa. Maksullisen tuotteen voi liittää esim. suoraan Holviin ja verkkokauppaan, mikäli sinulla sellainen on jo olemassa.

Yksi vaihtoehto on tehdä kirjalle oma myyntisivunsa. Kirjan saa välittömästi itselleen maksamisen jälkeen ja maksutapahtuman voi automatisoida esimerkiksi Campwiren avulla.

Lue myös: 9 verkkokurssi- ja myyntialustaa vertailussa

E-kirjan kirjoittamisen ei tarvitse olla vaikeaa tai monimutkaista vaan voit hyvin hyödyntää jo olemassa olevaa materiaaliasi. Voit myös käyttää vain osaa blogipostauksista kirjan sisällössä ja kirjoittaa itse loput.

Mahdollisuudet ovat loputtomat! Mikä parasta, sinulla ei mene yli 6 kuukautta kirjan kirjoittamiseen, sillä suurin osa työstä – sisällön kirjoittaminen – on jo tehty.

E-kirja: Näin kirjoitat e-kirjan hyödyntämällä blogiasi
E-kirja: Näin kirjoitat e-kirjan hyödyntämällä blogiasi
tiialogolla

Olen Tiia Konttinen ja autan Sinua erottautumaan kilpailijoista ja muista bloggaajista. Autan Sinua rakentamaan miellyttävän maineen ja timanttisen brändin sisältömarkkinoinnin avulla. Olipa tavoitteesi oppia bloggaamaan tai hyödyntää blogia tulonhankinnassa, olet tullut oikeaan paikkaan.

Tilaa postaukset sähköpostiin

Tilaa tästä uusimmat blogipostaukset suoraan sähköpostiin.

Liity 1 302 tilaajien joukkoon

Tarvitsen apua

Hae Googlesta