Digiyrittäjyys – unelmatyö vai katastrofin ainekset?

”’Mitä muuten teet työksesi?’

Jos lähdetään siitä, että löytäisit minut (hyvin vaikeaa) ja että kysyisit tuon kysymyksen (toivottavasti et), voisin olla ajelemassa moottoripyörällä Euroopassa, harrastamassa laitesukellusta yksityissaarella Panamassa, lepäilemässä palmun varjossa thainyrkkeilysessioiden välillä Thaimaassa tai tanssimassa tangoa Buenos Airesissa. Ja mikä hienointa, en ole monimiljonääri enkä erityisemmin välittäisikään olla…”

Nämä mielikuvat, joita Tim Ferris maalailee bestseller kirjassaan 4-tunnin työviikko, ovat varmasti syöpyneet monen digiyrittäjyydestä haaveilevan tai digiyrittäjyyttä rakentavan verkkokalvoille.

Muutama tunti työntekoa viikossa ja loppuaika margaritoja siemaillen etelän auringon alla. Ah, voisiko elämä olla sen parempaa?

Mitä digiyrittäjyys on?

Digiyrittäjyys on sanana varmasti uudehko ja moni tulkitsee ja määrittelee sen omalla tavallaan. Yksi määrittely on, että liiketoimintaprosessit on mahdollisimman pitkälle automatisoitu ja digitalisoitu. Se, mitä tuon jälkeen tulee, onkin sitten toinen pähkinä.

Siemaillako margaritoja vai tavatessako henkilökohtaista ohjausta ja tukea tarvitsevia asiakkaita, jokainen voi päättää sen itse.

Moni lähtee digiyrittäjäksi 4 tunnin työviikko silmissä kiiluen, mutta onko matka tästä hetkestä tuohon pisteeseen helppo tai nopea? Teoriassa se voi olla mutta käytännössä…

Miten nopeasti tuloksia voi saada aikaan?

8 kuukautta yrityksen perustamisesta on lyhyt aika. Mutta 8 kuukaudessa saa oikeasti paljon aikaan, jos teet 8 – 16 tuntisia työpäiviä. Oma lähestymiseni digiyrittäjyyteen tapahtui e-kirjan kautta. 

Ennen yrityksen perustamista olin kirjoittanut e-kirjaa 6 kuukautta, käyttänyt aikaa sisällön muokkaamiseen, lähettänyt sitten kirjan esilukijoille luettavaksi, palautteen jälkeen vähän vielä muokkaamista, jonka jälkeen kirja saatiin taittajalle ja lopulta julkaistuksi.

E-kirjan lanseeraamisen yhteydessä (1.11.2015) perustin yritykseni ja sen jälkeen, työn tulokset miellyttivät silmää (kuvat alla).

e-kirjan myynnit_uusin_kuva_1

myynnit_uusin_2

myynnit_uusin_3

(Kustantajan kautta julkaistujen e-kirjojen myynti vuonna 2015. Sijalle 20 pääsi 2000 myydyllä e-kirjalla. Omakustanteisista e-kirjoista ei valitettavasti ole saatavilla tilastotietoa mutta jos tiedät jonkun, joka on myynyt omakustanne e-kirjaa yli 830 kappaletta 8 kuukaudessa julkaisemisen jälkeen, pyytäisitkö häntä ottamaan yhteyttä.

Uskallan väittää, että omakustanne e-kirjoista omani on Suomen mittakaavassa yksi myydyimmistä, jollei peräti myydyin. Jenkkilässä omakustanne e-kirjoja myydään keskimäärin 250 kappaletta per kirjailija. Ja ei, en kerro tätä kehuakseni vaan näyttääkseni mitä on mahdollista saavuttaa, kun tehdään oikeita asioita oikeassa järjestyksessä.)

Ongelmia taivaanrannassa(ko)?

Sen lisäksi, että digiyrittäjyys on kohdallani vasta alkutekijöissään, olen rakentanut automatisoitua liiketoimintaa (lähes yksin ja omatoimisesti, wuhuu!), olen sen lisäksi joutunut kipuilemaan kahden täysin erilaisen blogin (Unelma Onnellisuudesta* ja tämä, mitä parhaillaan luet) ja nettisivujen välillä. Kun yhtälöön lisätään vielä 2 – 3 erilaista viikkokirjettä, voisin sanoa olevani kiireinen.

* Päivitys 29.12.2016 Unelma Onnellisuudesta konsepti on myyty marraskuussa 2016 valmentaja Lauri Mäkiselle.

Tässä kohtaa yrittäjä ajautuu yllättävän helposti ja nopeasti sivuraiteille ja alkaa keskittymään nippelijuttuihin sen sijaan, että tekisi vain niitä töitä, jotka tuovat oikeasti rahaa kassaan. En tiedä, onko tämä luonteenomaista vain naisille (anteeksi yleistys), tietyn tyyppisille yrittäjille, normaali stressireaktio vai kolahtaako tämä jokaiselle yrittäjälle jossain vaiheessa. Mielenkiintoinen aihe tutkittavaksi ja selvitettäväksi.

Aiheesta lisää: Mitä teet, kun 2 kuukauden työ näyttää haihtuneen tuhka tuuleen? Tarina digiyrittäjän arjesta

Yksi isoimmista ongelmista alkutaipaleellani on ollut nimenomaan Unelmien ja Vaurauden yhdistäminen. Uskoisin, että kyse on enemmänkin sisäisestä (pääni sisäisestä) ongelmasta kuin ulkoisesta. Vuosien aikana määritellyt uskomukset ja oma sisäinen arvomaailmani taistelivat toisiaan vastaan. Tiesin, että lopputuloksena oli joko luovuttaminen tai vanhojen uskomusten purkaminen.

On todella tärkeää tietää, miksi liiketoiminta on olemassa. Itselläni syy on ollut koko ajan ihmisten auttaminen. Tämän palauttaminen muistiin (ja muutaman todella fiksun ystävän ja valmentajakollegan lauseet, kiitos Pirjo, Late ja Sonja), auttoivat minua palaamaan nopeasti takaisin oikealle polulle.

Auttamisen polkuni oli tämä:

  • Ensimmäiseksi autan ihmisiä ottamaan oman taloutensa haltuun e-kirjani avulla. 
  • Toiseksi opetan, miten taloudellinen riippumattomuus on mahdollista saavuttaa oikean strategian avulla. 
  • Kolmanneksi autan ihmisiä rakentamaan tulopuroja ja -virtoja mm. bloggaamisella, kumppanuusmarkkinoinnilla sekä digiyrittäjyydellä.

 

(Minulta kysyttiin kerran, miksi en kerro kaikkea yhdessä ja samassa kirjassa, miksi ”rahastan” ihmisiä useammalla tuotteella. Yhden e-kirjan idea on loistava, se säästäisi aivan mielettömästi aikaa ja vaivaa, mutta valitettavasti tuosta kirjasta tulisi todennäköisesti 3000 sivun mittainen. 

Olen sitä mieltä, että jos läväytän 3000 sivuisen kirjan eteesi, mielenkiinto omaan talouteen katoaa aika nopeasti… Pliis, korjaa jos olen väärässä.) #yksiaskelkerrallaan #yksimuutoskerrallaan #pienipäätöspäivässä

(Kerran sain palautetta, että yritän rahastaa ihmisten taloudellisella ahdingolla. #arvostankaikkeapalautetta Tiedän ja ymmärrän, että Suomessa on paljon perheitä, joiden taloudellinen tilanne on haastava. En väheksy heidän tilannettaan hetkeäkään. Mutta yhteiskunta ei valitettavasti pyöri sillä, että kaikki on ilmaista.

Olisihan se tottakai ihanteellista, jos mistään ei tarvitsisi maksaa. Mutta osaisimmeko silloin arvostaa sitä, mitä saamme? Sitäpaitsi, saan viikoittain palautetta siitä, miten paljon ilmaiset viikkokirjeeni ovat auttaneet ihmisiä aloittamaan muutoksen.

Ilmaista tietoa on aina tarjolla. Kyse on vain siitä, haluatko käyttää aikaa tiedon läpikäymiseen vai oiotko muutaman mutkan ja maksat siitä hyvästä, että joku muu on käyttänyt aikaa sinun puolestasi.)

Päivitys 29.12.2016:

Nykyään auttamisen polkuni on tämä:

Mitä digiyrittäjyys ei ole?

Olisi helppo puhua sinut ympäri ja hehkuttaa digiyrittäjyyden helppoutta, nopeutta ja vaivattomuutta mutta fakta on se, että alussa digiyrittäjyys on ihan samaa kuin muukin yrittäjyys. Itsensä on tehtävä tunnetuksi, on luotava vahva perusta ja luottamus ja hankittava jostain rahaa kassaan.

Se, mikä lopulta erottaa digiyrittäjän “normaalista” (#ainutlaatuinenyrittäjä 😀 ) yrittäjästä on se, että ennen pitkää liiketoiminta on automatisoitu ja silloin riittää muutama tunti työntekoa viikossa.

Digiliiketoiminnan taustalla olevat tekniset (automatisoidut) työt vaativat paljon aikaa, vaivaa ja hermoja. Virheitä ja unohduksia tapahtuu, aikataulut pettävät ja yllättävät tilanteet sotkevat loputkin aikataulut. Viikkokirjetilaajien hankkiminen ja automatisoitujen viikkokirjeiden kirjoittaminen on oma prosessinsa, johon on hyvä käyttää aikaa.

Aiheesta lisää: 2016 BusinessKatsaus: Miten rakensin digiliiketoiminnan, joka tuotti 73.000,00 € myyntiä 14 kuukaudessa.

Blogiartikkeleiden kirjoittaminen ja markkinoiminen, tuotteiden kehittely ja testaaminen vaativat nekin oman osansa. Hyvä uutinen on se, että paljon voi tehdä asioita ENNEN KUIN yritystä tarvitsee perustaa tai että joutuu käyttämään rahaa.

Lue lisää: Bloggaajasta yrittäjäksi – Vinkit, virheet ja suurimmat ahaa-oivallukset

 

Kannattaako digiyrittäjyys?

Tähän ei ole olemassa yhtä ja ainoaa vastausta. Ne asiat, jotka sinun on hyvä ottaa huomioon ovat:

  • Pystyykö liikeideasi digitalisoimaan tai ulkoistamaan (toisin sanoen voitko siirtyä yrittäjänä olemisesta yrityksen omistajaksi)?
  • Pystytkö tekemään töitä kotona, laiturin nokassa, kahvilassa, Madridissa, Pariisissa tai biitsillä?
  • Pystytkö tuotteistamaan osaamisesi digitaaliseen muotoon (e-kirjaksi, webinaareiksi tai verkkovalmennuksiksi, suurimman osan pystyy, kyse on vain siitä, miten se tehdään)?
  • Löydätkö muiden tekemiä tuotteita, joita voit suositella sen sijaan, että tekisit tuotteet itse?
  • Mikä motivoi sinua digiyrittäjäksi?
  • Miten paljon olet valmis tekemään töitä yrityksesi eteen?
  • Oletko valmis rakentamaan yritystäsi 6 kuukautta ennen kuin saat yhtään tuloa?

 

On paljon sellaisia liikeideoita, joita voisi automatisoida ja digitalisoida, mutta toisinaan ihmiset eivät näe kaikkea sitä potentiaalia, mikä heidän edessään on. “Kun on aina tehty näin, niin tästä eteenkin päin tehdään just näin…” tai ”Ei tuo toimi minun alallani…” ovat lausita, jokta valitettavasti tuhoavat digiliiketoiminnan. Toisaalta se on ymmärrettävää, sillä tuntematon on aina pelottavaa.

Toisilla pelkoa aiheuttaa tekniikka, toisilla taas se, että pitäisi olla omilla kasvoilla ja omalla nimellä esillä. Usko pois, jos digiyrittäjyys sinua kiinnostaa, löydät jokaiseen ongelmaan ratkaisun, kun vain et anna periksi.

Ruotsalainen seikkailija Johan Ernst Nilson, johon minulla oli ilo tutustua syksyllä 2015 kertoi, että hän jos kuka on kohdannut elämänsä aikana mahdottomalta tuntuvia tilanteita. Hän kertoi meille tarinaa siitä, kun oli pyöräilemässä Etelä-Amerikassa:

”Tulvat olivat pyyhkäisseet tien mennessään. Tie, jota pitkin minun piti mennä eteenpäin, ei yksinkertaisesti ollut enää olemassa. Joku muu olisi vain luovuttanut, kääntänyt pyöränsä ympäri ja lähtenyt takaisin kotiin. Mutta minä en halunnut antaa periksi.

Kysyin vieressä seisoneelta paikalliselta, miten rotko, jossa ennen oli ollut tie, olisi mahdollista kiertää? Paikallinen mies katsoi minua ihmeissään ja vastasi ´Ei se ole mahdollista.´ ´Mutta entä jos se olisi, mitä minun pitäisi tehdä?´ kysyin uudelleen.

´Mutta kun se ei ole mahdollista! paikallinen vastasi ja alkoi jo hermostua. ´Mutta entä jos se olisi?´ kysyin vielä kerran. ´No, kaipa sinä voisit kiertää sen muutaman kymmenen kilometrin päästä…´”

Milloin digiyrittäjäksi?

Milloin ylipäätään kannattaa perustaa yritys? Jos odotat täydellistä hetkeä siirtyä yrittäjäksi, joudut valitettavasti odottamaan loppuikäsi. Mutta jos olet palkkatyössä tai vaikka työttömänä, suosittelen lämpimästi, että testaat liikeideaa mahdollisimman pienillä kuluilla ennen kuin perustat yrityksen. Vain testaamalla voit tietää, onko liikeideallasi loppupelissä menestymismahdollisuuksia.

Jos olet kyllin hyvä saamaan palkkaa tekemästäsi työstä, miksi ajattelet, että et ole riittävän hyvä yrittäjäksi?

Olen vahvasti sitä mieltä, että moni yritys epäonnistuu sen takia, että liiketoimintaa ei suunnitella alusta lähtien riittävästi. Liiketoimintasuunnitelma on tärkeä apuväline alkuvaiheessa, kun liikeideaa testataan. Itselleni on ollut koko ajan tärkeintä se, että minusta ei tule pullonkaulaa liiketoimintaan, vaan yrityksellä on mahdollisuus kasvaa ja kehittyä luonnollisesti.

Sen vuoksi eri työtehtävien ulkoistaminen ja delegoiminen ammattilaisille on ollut osa liiketoimintastrategiaani.

Moni yrittäjä haaveilee vapaudesta ja siitä, että voisi tehdä muutakin kuin vain töitä. Valitettavasti suunnitteluvaiheessa tämän mahdollistaminen unohdetaan, jonka johdosta yrittäjä joutuu tekemään pitkää päivää ja pitkiä vuosia ilman lomia.

Jos siis suunnittelet oman digiliiketoiminnan (tai yrityksen) perustamista, mieti, mitä haluat yrittäjyydeltä ja mikä siinä on sinulle kaikista tärkeintä. Sen jälkeen etsi itsellesi mentori, joka on jo saavuttanut sen, mistä sinä haaveilet.

Kysy, kuuntele, opi hänen tekemistä virheistään. Tulet säästämään paljon aikaa, vaivaa, hermoja ja ennen kaikkea rahaa, kun sinun ei tarvitse tehdä samoja virheitä matkasi aikana. Palkkaa avuksi valmentaja, joka pitää sinut oikealla tiellä, jos/kun lähdet harhautumaan väärille raiteille. 

”Mutta kun yrittäjyys on kallista…”

Noh, kaikki on tottakai suhteellista. Jos perustetaan kivijalkakauppa, yrityksen kustannukset ovat aivan omaa luokkaansa. Mutta digiyrittäjyys on mahdollista aloittaa pienillä kuluilla. Oman digiliiketoiminnan peruskulut ovat (tällä hetkellä) tässä:

  • Yrityksen perustaminen (toiminimi) 110,00 € ( + aputoiminimet)
  • Tilitoimisto n. 150,00 € / kk
  • Vakuutukset n. 37,00 € / kk
  • YEL n. 116,00 € / kk
  • SYT n. 23,14 € / kk
  • Ennakkoverot n. 141,33 € / kk
  • Alv myyntien mukaan
  • Oma “palkka” 1.500,00 € / kk (olen voinut nostaa rahaa omasta yrityksestäni ensimmäisestä kuukaudesta lähtien)

Yhteensä 1.967,47 € / kk

Sen lisäksi muita kuluja aiheutuu näistä:

  • Palvelin (Bluehost.com) 3,50 € /kk
  • Blogialusta WordPress 
  • .fi -päätteinen domain 12,00 € / vuosi
  • Active Campaign (sähköpostiohjelma) 22,00 € / kk (aloittavalle riittää yksi sähköpostiohjelma)
  • Mailchimp (sähköpostiohjelma) 16,00 € / kk (maksuton 2.000 tilaajaan saakka)
  • Nettiyhteys 24,80 € / kk

 

Yhteensä 24,80 €  – 66,30 € / kk

Sekä näistä:

  • Campwire (2 verkkovalmennusta) 248,00 € / kk
  • Webinaariohjelma n. 109,00 € / kk
  • Facebook mainokset noin 100,00 € – 300,00 € kuussa
  • LeadPages (laskeutumissivut) n. 42,62 € / kk

 

Yhteensä 499,62 € – 699,62 € / kk

Kaiken kaikkiaan liiketoiminnasta aiheutuu kuluja keskimäärin 2.491,89 € – 2.733,39 € / kuukaudessa Tässäkin on muutamia kohtia, joista voisi vielä kuluja karsia mutta tällä hetkellä tilanne on tämä.

Jos myyn e-kirjaa, jonka nettohinta on 20,00 €, myyntiä tulisi saada 113 – 210 kpl / kuukausi, 4 – 7 kpl / päivä. Parhaimmillaan olen onnistunut myymään e-kirjaa 13 kpl / päivä (en tosin joka päivä), eli tavoite on hyvin mahdollista saavuttaa.

Jos myyn 119,00 € verkkovalmennusta, minun tulisi myydä kuukaudessa noin 23 valmennusta, jotta katan kulut.

Yrittäjän arkea

Palataanpa takaisin maanpinnalle. Tottakai työpäivät ovat erilaisia, aikataulut painavat toisinaan päälle, stressi siitä, että starttiraha päättyy ja saanko jatkoa (sain 4 kuukautta), verot, alvit, onko ensi kuussa rahaa ostaa lapsille ruokaa ja  pakolliset lääkkeet, kalvavat tottakai takaraivossa. Mutta miksi käyttäisin aikaa murehtimiseen ja stressaamiseen? Ei se tuo yritykseeni kassavirtaa. Tehty työ tuo tuloksen.

Se aika, jonka käytän niiden töiden tekemiseen, jotka tuovat yritykseeni kassavirtaa, on pois murehtimiselta. Mutta jos käytän sen ajan stressaamiseen ja negatiivisten ajatusten pyörittämiseen, olisiko minulla edes pienintäkään mahdollisuutta ansaita rahaa?

Parhaimpina päivinä työpäiväni näyttävät tältä:

2016-04-08 20.37.17

Pahimpina päivinä tältä:

digiyrittäjä tiia konttinen

 

Voit varmasti samaistua, jos toimit yrittäjänä tällä hetkellä. Yrittäjänä oleminen on yhtä vuoristorataa. Jos ns. lifestyle yrittäjä aloittaa liiketoiminnan asenteella ”teen alusta lähtien vain 4 tunnin työviikkoa”, ikävä palkkatöihin tulee aika nopeasti starttirahan päättymisen jälkeen.

Yritystoimintaa voi tehdä fiksusti. Mutta se vaatii luovuutta ja omalta mukavuusalueelta poislähtemistä – kerta toisensa jälkeen.

Sanoisin, että digiyrittäjyys luo monia uusia mahdollisuuksia tulevaan. Se pakottaa meitä miettimään uusia vaihtoehtoja ja kehittämään vanhan mallin ”aina on tehty näin, tästä eteenpäinkin pitää tehdä samalla tavalla” rinnalle uusia polkuja. Itselleni tämä ainakin toimii tällä hetkellä suurena inspiraationa ja motivaattorina.

Saat sitä mitä kysyt…

”…Jos tämä kysymys esitetään minulle muulla kuin täysin vilpittömällä mielellä, kerron aivan lyhyesti mikä mahdollistaa elämäntapani.

’Myyn kamaa.’ Keskustelu päättyy yleensä siihen. Se on sitä paitsi vain puoliksi totta. Koko totuuden kertominen veisi liikaa aikaa. Miten edes voisin selittää, että se miten käytän aikaani ja se miten ansaitsen rahani ovat kaksi täysin eri asiaa?” -Tim Ferris

Action steps:

  • Jaa tämä artikkeli ystävillesi ja tuttavillesi. Joku saattaa tälläkin hetkellä miettiä yritystoiminnan perustamista ja tästä artikkelista voi olla hänelle apua ja tukea matkan aloitukseen
  • Pureskele tätä artikkelia pieniin palasiin. Kaikki mitä teet jatkossa,  on hyvä tehdä #yksiaskelkerrallaan
  • Aseta itsellesi tavoitteita. Parhaat ovat 30 – 90 päivän mittaisia. Ne ovat riittävän pitkiä, että ehdit nähdä muutoksen mutta kuitenkin riittävän lyhyitä, että motivaatiosi pysyy yllä.

 

Heräsikö mieleesi kysymyksiä? Haluatko tietää lisää? Voinko olla avuksi jossain asiassa? Kommentoi alle! #yhdessäeteenpäin

 

** Osa tässä postauksessa olevista linkeistä on affiliate-linkkejä. Ostamalla tuotteen affiliate-linkin kautta, saan pienehkön provision.

Linkin klikkaaminen ei kuitenkaan aiheuta sinulle kuluja eikä minulle tuloja, joten voit rauhassa vierailla sivulla ja miettiä ostopäätöstäsi niin pitkään kuin haluat.

Suosittelen vain niitä tuotteita, joita olen itse testannut, käyttänyt ja todennut toimiviksi. Älä koskaan osta tuotetta, jos et ole varma, että siitä on sinulle apua tai et ole varma auttaako se sinua saavuttamaan tavoitteesi. Lue lisää affiliate-markkinoinnista täältä.**