Yrittäjä: Tiedätkö mistä maksat blogiyhteistyössä?

Tapasin muutama viikko sitten verkkokauppayrittäjän, joka pyörittää omasta kodista käsin pientä verkkoliiketoimintaa. Yrittäjä mainitsi kesken tapaamisen, että oli saanut yhteydenoton bloggaajalta, joka halusi tehdä postauksen yhdestä hänen tuotteestaan.

Palkkioksi bloggaaja pyysi 550,00 €. Verkkokauppayrittäjä oli epävarma siitä, oliko palkkio kohtuullinen vai ei mutta ajatteli saavansa paljon näkyvyyttä, joten suostui yhteistyöhön.

Yrittäjä lähetti tuotteen bloggaajalle joka kirjoittikin tuotteesta postauksen. Postauksen julkaisun jälkeen yrittäjä sai laskun Ukko.fi:n kautta. Tapaamisemme aikaan postauksen julkaisusta oli kulunut kolme viikkoa.

Pettymys oli aikamoinen, kun asiakasmäärä ei lisääntynyt näkyvyydestä huolimatta.

Kysyin yrittäjältä kaksi kysymystä:

1) Mihin palkkio perustui?

2) Millaisia tietoa blogin lukijamääristä hän sai ennen yhteistyötä?

Yrittäjä katsoi minua hölmistyneenä. “Öööö… en tiedä…. ei kai mihinkään…” yrittäjä vastasi nolona.

Ei se mitään. Ei näihin vastauksiin ole vielä yksikään yrittäjä osannut minulle vastata. Toivottavasti tämän postauksen jälkeen osaa.

Yrittäjä: Tiedätkö mistä maksat blogiyhteistyössä?

Kertomani tarina ei ole mikään poikkeus. Räikeimmillään tiedän, että bloggaaja on saanut yli 1.200,00 € arvoisen tuotteen toiselta yrittäjältä ilmaiseksi pientä postausta vastaan. Kun yrittäjä kertoi tämän minulle ja kertoi vielä blogipostauksen osoitteen, odotin löytäväni loistavan postauksen upeine kuvineen tästä arvokkaasta tuotteesta.

Pettymys.

1.200,00 € arvoisesta tuotteesta oli kirjoitettu tasan 3 riviä. Tekstiä oli ehkä 200 sanaa. Kuvia oli 5. Kuvat olivat amatöörimäisiä. Ei linkkiä yrityksen sivuille. Yrityksen tiedot oli virheelliset.

ARGH!!!!!

Voiko räikeämpää hyväksikäyttöä enää olla??

Ei. Kaikki bloggaajat eivät ole tällaisia. Enkä usko, että kumpikaan näistä bloggaajista teki tämän tahallaan. He toimivat näin, koska eivät tienneet miten heidän olisi kannattanut toimia. Mutta puhutaan siitä jossain toisessa postauksessa.

Yhteistyön tavoite

Jotta sinä vältyt näin räikeiltä “hyväksikäytöiltä”, tässä on sinulle muutama asia, jotka kannattaa miettiä ja selvittää, ennen kuin lupaudut yhteistyöhön.

Mieti aina, mikä yhteistyön tavoite on. Yrittäjälle myynti on aina tärkeämpää kuin näkyvyys. Toki näkyvyyttä tarvitaan, jotta saadaan myyntiä aikaan. Mutta mitä kalliimmasta tuotteesta tai palkkiosta on kyse, sitä enemmän sinun on hyödyttävä taloudellisesti.

Tiedä mistä maksat

On turha itkeä kun vellit on sylissä. Siksi on tärkeää etukäteen ottaa selvää, mistä oikeastaan on maksamassa. Bloggaajat perustavat palkkionsa yleensä mutu-tuntumaan (valitettavasti).

Parempi on, jos palkkio voidaan yhdistää blogin todellisiin tilastoihin. Yleisimmät tilastot ovat istunnot, kävijät, sivunlataukset sekä istunnon keskimääräinen kesto, jotka saa helposti Google Analyticsista.

Edistyneemmät ja ammattibloggaajat veloittavat tuntihintaa tekemästään työstä. Heiltä voi odottaa laadukasta sisällöntuotantoa ja panostusta kuviin. Toiset ammattibloggaajat hyödyntävät mm. Social Bluebookin käyttöä, joka antaa suoraan tiedon, kuinka “arvokas” bloggaaja on yritykselle.

Tutki blogi itse

Vieraile yhteistyötä toivovan bloggaajan blogissa. Lue postauksia, etsi muista yhteistyöyrityksiä. Fiilistele, onko sisältö sellaista, jonka haluat sinusta ja yrityksestäsi kerrottavan.

Jos sisältö vilisee kielioppivirheitä tai on muuten epäjohdonmukaista, harkitse tarkkaan kannattaako yhteistyötä tehdä. Sinulla on oikeus vaatia laatua.

Lopuksi pyydä blogin tilastot nähtäväksi. Esimerkiksi kuvaruutukaappauksena ne saa Google Analyticsista todella kätevästi.

Seuraavaksi kerron, mihin sinun kannattaa kiinnittää tilastoissa huomiota.

Istunnot

Istunnot kertoo, kuinka monta kertaa lukijat ovat käyneet blogissa tietylla ajanjaksolla. Esimerkiksi jos tarkastellaan 1.9. – 30.9. ja blogin istunnon määrä on 12.245, näin monta kertaa blogissa on vierailtu. Keskimäärin yhden päivän aikana blogissa on vierailtu 408 kertaa.

Haastavaa tässä luvussa on, että se pitää sisällään myös bloggaajan omat käynnit blogissa.

Sivun katselut

Sivun katselut kertoo, kuinka monta blogipostausta / sivua lukijat ovat lukeneet valittuna aikana. Jos käytetään esimerkkinä samaa ajanjaksoa 1.9. – 30.9. sivun katselut on 21.245 ja istunnot 12.245. Tämä kertoo, että lukijat ovat lukeneet keskimäärin 1,7 postausta / sivua per käynti.

Kävijät

Kävijät kertoo, kuinka monta yksittäistä (uniikkia) lukijaa blogissa on käynyt tietyn ajanjakson aikana. Tämä on aina se kaikista pienin luku, jota kukaan ei mielellään kerro.

Tässä samaisessa esimerkissä ja samalta ajanjaksolta kävijämäärä on 8.720.

Eli syyskuun aikana blogissa kävi 8.720 uniikkia henkilöä, jotka vierailivat blogissa yhteensä 12.245 kertaa ja lukivat eri sivuja yhteensä 21.245 kertaa.

Yhden päivän osalta luvut ovat 209 lukijaa jotka vierailivat blogissa 408 kertaa ja lukivat yhteensä 708 kertaa blogipostauksia.

Istunnon keskimääräinen kesto

Kuinka pitkään lukija viihtyy blogissa? Tai yksittäisessä postauksessa? Miten pitkään lukija viihtyy suosituimmissa postauksissa?

Jos blogissa viihdytään alle 30 sekuntia, jossain on jotain vikaa. 30 sekunnissa (tai alle) ei postausta ehditä lukea niin hyvin, että tekisi mieli ostaa tuote, jota siinä mahdollisesti suositellaan.

Siksi istunnon keskimääräinen kesto on hyvä olla reippaasti yli minuutin. Mitä pidempään lukija viihtyy blogissa, sitä mielenkiintoisempaa sisältö on ja sitä todennäköisemmin lukija ostaa tuotteen, jota bloggaaja suosittelee.

Varsinkin, jos bloggaaja on kirjoittanut muita yhteistyöpostauksia, niiden keskimääräinen aika on tärkeää tietää.

Mitä tämä tarkoittaa yrityksen kannalta?

Aika paljonkin. On iso merkitys sillä, luetaanko postauksia 21.245 kertaa vai onko lukijoita 8.720. Koska lukujamäärähän kertoo, kuinka monta potentiaalista asiakasta blogista on saatavilla.

Tämä on ollennaista varsinkin siinä tilanteessa, jos olet tekemässä bloggaajan kanssa yhteistyötä ja maksat bloggaajalle postauksen kirjoittamisesta.

Keskimäärin 2,5 % blogin lukijoista klikkaa postauksessa olevaa linkkiä vähintään kerran ja siirtyy yrityksen sivulle. Jos lukijoita on kuukaudessa 8720, potentiaalisten asiakkaiden lukumäärä on 218.

Tästä on sitten helppo laskea potentiaalinen myynti. Jos tuotteen hinta on 11,90 €, kauppaa tulee todennäköisesti 2.594,20 €. Tästä summasta voi ihan mielellään maksaa 350,00 € tai jopa 500,00 € palkkion bloggaajalle, eikö?

Todennäköisesti lukijoita tulee jatkossakin tasaisesti (joskin vähemmän), joten sinulla on mahdollisuus saada tasaista myyntiä tämän bloggaajan kautta.

Toinen vaihtoehto on maksaa bloggaajalle pelkästä näkyvyydestä. Silloin kannattaa kiinnittää huomiota nimenomaan sivulatauksiin.

Jos maksat 5,00 € siitä, että mainostasi näytetään 1000 kertaa (eli sivulatausta) ja jos sivulatauksia on kuukaudessa 21.245, mainoksesi maksaa 21 x 5,00 € = 105,00 €. Tämä on sinulle tietysti edullisempi vaihtoehto mutta takeita ei ole, kuinka moni mainostasi oikeasti klikkaa ja saapuu sivustolle.

Miten toimit kun bloggaaja haluaa tehdä yhteistyötä?

Selvitä aluksi tarkasti, mihin palkkio perustuu. Jos bloggaaja toivoo postauksen kirjoittamisesta rahaa, pyydä nähdä lukijamäärä 6 menneeltä kuukaudelta. Siitä on helppo laskea potentiaalisten asiakkaiden lukumäärä.

Pyydä kuvaruutukaappaus Google Analyticsistä siten, että kuvassa näkyy blogin nimi, ajanjakso, jolta tilastot on otettu, käyttäjien lukumäärä, sivun katselut sekä sivustolla vietetty aika.

Kuvaruutukaappaus rakentaa luottamusta sinun ja bloggaajan välillä ja yhteisyötä on helpompi tehdä myös jatkossa.

Sen jälkeen päätä, mistä haluat maksaa. Haluatko maksaa postauksen kirjoittamisesta vai haluatko lisätä mainoksen blogiin. Punnitse eri vaihtoehtoja ja laske potentiaalinen hyöty.

Jos päädyt valitsemaan mainoksen, varmista, että mainos on joko yläpalkissa kansikuvana tai sivupalkissa 1 – 3 osion joukossa.

Kansikuva

Esimerkiksi minä voisin laittaa mainoksen blogini kansikuvaan. Tällä hetkellä siinä on kuva vuosisuunnitelmasta, jonka jokainen bloggaaja voi ladata ilmaiseksi. Kansikuvassa tärkeää on selkeys ja yksinkertaisuus sekä tehokas Call To Action.

Sivupalkki

Sivupalkissa on tärkeää, että mainos on yksi kolmesta ensimmäisestä osiosta. Tämä siksi, että mitä pidemmälle sivua skrollataan, sitä vähemmän sivupalkkiin enää kiinnitetään huomiota.

Yleensä bloggaajan oma kuva ja lyhyt kuvaus on ensimmäisenä. Tätä kannattaa kunnioittaa. Mutta heti sen jälkeen on hyvä paikka mainokselle.

Millaisia kokemuksia sinulla yrittäjänä on blogiyhteistyöstä? Kommentoi alle tai jatketaan keskustelua Facebookissa!

Julkaistu kategoriassa:
tiialogolla

Olen Tiia Konttinen ja autan Sinua erottautumaan kilpailijoista ja muista bloggaajista. Autan Sinua rakentamaan miellyttävän maineen ja timanttisen brändin sisältömarkkinoinnin avulla. Olipa tavoitteesi oppia bloggaamaan tai hyödyntää blogia tulonhankinnassa, olet tullut oikeaan paikkaan.

Tilaa postaukset sähköpostiin

Tilaa tästä uusimmat blogipostaukset suoraan sähköpostiin.

Liity 68 tilaajien joukkoon

Tarvitsen apua