Blogipostaus ”elää” jopa 700 päivää – X twiitti vain 15 minuuttia

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Blogipostaus ”elää” jopa 700 päivää – X twiitti vain 15 minuuttia. Yritysblogeja on parjattu pitkään. Moni sanoo minulle, ettei aloita blogia, koska ”bloggaaminen on kuollut”. Ei minusta. Jos kukaan ei oikeasti lukisi blogeja, tuskin olisin viime vuonna saanut lähes miljoonaa käyntiä blogiini.

Jotta yritys kasvaa ja kehittyy, sen täytyy saada asiakkaita. Saadakseen asiakkaita yrityksen tulee näkyä. Monet yritykset näkyvät somessa. Mutta some ei ole ainoa kanava, jonka kautta näkyvyyttä voi saada.

On olemassa kolmenlaista näkyvyyttä:

  • Sosiaalinen media
  • Blogi
  • Maksettu mainonta

Somesta kohistaan paljon. Jokaisen pitää olla somessa, pitää tehdä videoita, pitää erottua joukosta. Kyllä. Sinun on erotuttava kilpailijoista, mutta miksi tehdä se paikassa, joka on jo muutenkin ”ylikansoitettu”?

Blogipostaus ”elää” jopa 700 päivää – X twiitti vain 15 minuuttia

Sosiaalisessa mediassa näkyvyyden saaminen on vaikeaa. Se johtuu yksinkertaisesti siitä, että somejulkaisut elävät niin vähän aikaa.

Esimerkiksi Twitterin twiitti ”elää” vain 15–20 minuuttia. Siksi monet asiantuntijat sanovat, että Twitteriin pitäisi twiitata 10–20 kertaa päivässä.

Facebookissa julkaisu elää noin 5–6 tuntia, ja siksi Facebookiin pitäisi julkaista kaksi kertaa päivässä.

LinkedInissä ja Instagramissa julkaisu elää noin 24–48 tuntia, LinkedInissä hyvällä tuurilla pidempäänkin.

Pinterestissä (jota muuten liian harva yrittäjä käyttää) julkaisu elää noin kolme kuukautta.

Mutta blogipostaus elää jopa 700 päivää. 

Blogipostaus "elää" jopa 700 päivää

Sosiaalinen media on hyvä juttu. Se on loistava työkalu, kun sinulla on aikaa oppia alustojen toiminta, millainen sisältö siellä vetoaa sinun yleisöösi ja kuinka usein sinun kannattaa julkaista sisältöä siellä.

Mutta pitkäjänteiseen ja vapaampaan yrittämiseen blogi on parempi vaihtoehto. Yrittäjän aika on rajallista. Siksi oikeiden markkinointikanavien valitsemiseen kannattaa käyttää aikaa.

Yrittäjän kauhuskenaario – Uupumus

Otetaanpa ”kauhuskenaario”. Yrittäjä joutuu jäämään sairaslomalle uupumuksen takia. Yrittäjä on rakentanut kahden vuoden aikana sosiaalisen median näkyvyyttä ja ollut aktiivinen somessa. Uupumuksen myötä someaktiivisuus vähenee väistämättä. Seuraajat unohtavat nopeasti yrittäjän ja siirtyvät seuraamaan toista yrittäjää, joka on sillä hetkellä aktiivinen.

Kassavirta hiljenee ja yrittäjä joutuu taloudelliseen ahdinkoon.

Mutta jos yrittäjällä olisi ollut somen rinnalla blogi, hän pysyisi ihmisten mielissä Googlen ansiosta. Hän voisi ulkoistaa postausten jakamisen sosiaaliseen mediaan. Sen sijaan somesisältöjen ulkoistaminen voisi olla vaikeaa uupumuksen keskellä.

Ja jos yrittäjä olisi rakentanut edes muutamia digitaalisia tuotteita, olisi hyvin todennäköistä, ettei kassavirta tyrehtyisi kokonaan. Riippuen toki alasta 😉

Yksi päivä kuukaudessa bloggaamiseen

Sinun ei tarvitse julkaista uutta blogipostausta joka päivä. Kerran viikossa riittää alussa mainiosti. Itse asiassa voit ottaa kerran kuussa yhden työpäivän, kirjoittaa 4–5 blogipostausta, ajastaa ne ilmestymään kerran viikossa ja sisällöntuotantosi on tehty. Voit toistaa tätä kuukausittain ja käyttää ainoastaan yhden päivän sisällöntuotantoon.

Lue myös tämä: Tämän takia yleisöä ja asiakaskuntaa ei kannata rakentaa pelkästään sosiaaliseen mediaan

Kun blogipostaus on julkaistu, voit sen jälkeen käyttää minuutin per päivä jakamalla postauksen eri somekanaviin. Kyllä. Minuutti per päivä. Tai ulkoistaa tämän tehtävän assarille.

Katsos, postausta ei kannata jakaa samalla hetkellä 15 eri paikkaan. Koska kuten yllä näet, postaus elää somessa vain hetken aikaa. Siksi on järkevämpää jakaa postausta eri päivinä, eri somekanavissa, jotta saat maksimaalisen hyödyn näkyvyydestä.

Blogi ja Google kulkevat käsi kädessä

Saadaksesi blogipostauksen elämään 700 päivää tarvitset somen ohella Googlea. Moni ajattelee, että sivusto tulee näkyviin Googleen itsestään. Tai että siitä pitää maksaa paljon. Itse asiassa moni pienyrittäjä pystyy optimoimaan sekä sivustonsa että bloginsa Googlea varten aika näppärästi.

Lue lisää: Näin hakukoneoptimoit blogipostauksen (olipa blogialusta mikä tahansa)

Google haluaa, että sivusto päivittyy tasaisesti. Vähintään kerran kuukaudessa. Mikäli sinulla on vain yrityksen kotisivut, niitä päivitetään harvoin. Ehkä pari kertaa vuodessa. Tämän johdosta joudut käyttämään rahaa mainontaan (Google Ads), jotta tulet näkyviin Googlen hakutuloksien ensimmäisellä sivulla.

Mutta kun lisäät yrityksen nettisivuille blogin ja julkaiset yhden uuden postauksen viikossa, koko sivustosi ”päivittyy” automaattisesti. Sivusto pysyy Googlen mielessä, jolloin sivustosi ja postauksesi on helpompi nousta hakutuloksissa korkeammalle.

Noh, pelkkä postausten kirjoittaminen ei tietenkään riitä, mutta se auttaa yhtenä osana hakukoneoptimointia.

Vapaampaa yrittämistä yritysblogin avulla

Vapaampi yrittäminen tarkoittaa, ettei sinun tarvitse olla jatkuvasti tuottamassa uutta sisältöä blogiisi. Tämä kesä on ollut minulle todella haastava. Siksi tein keväällä päätöksen, etten tuota uutta sisältöä blogiini.

Sen sijaan kokosin eri teemojen ympärille postauksia, joihin etsin sopivia, aikaisemmin julkaistuja postauksia. Julkaisin yhden yhteenvetopostauksen joka toinen viikko. Tämä antoi minulle mahdollisuuden levätä ja kerätä voimia kesän aikana.

Tässä kesän aikana julkaistut yhteenvetopostaukset:

Kuten näet, postausten kokoaminen oli simppeliä. Olisin voinut tehdä yllä olevista postauksista paljon laajempiakin. mutta toukokuussa voimat olivat jo niin vähäiset, etten yksinkertaisesti pystynyt siihen. Mikä parasta, pystyin tarjoamaan apuani ja tukeani bloggaajille ja yrittäjille näiden postausten ansiosta. Työ oli jo kertaalleen tehty, joten minulta ei kulunut kovinkaan paljon aikaa itse postausten kirjoittamiseen.

En ole myöskään jakanut postauksia aktiivisesti somessa. Silti tietyt ja ennalta strategisesti valitut ja kirjoitetut postaukset keräävät lukijoita kuukaudesta toiseen. Olin todella yllättynyt, kun tänä kesänä lukijamäärä ei vähentynytkään vaan pysyi samalla tasolla kuin ”normaaleina” kuukausina.

Kiitos Googlen ja hakukoneoptimoinnin. Tämän vuoden aikana yli 73 % lukijoista on tullut Googlen kautta.

Halutessasi viedä näkyvyyden kasvattamisen seuraavalle tasolle voit tehdä kuten minä. Perustaa pienempiä blogeja, jotka päivittyvät joko kuukausittain tai useammin ja tehdä linkkejä sivustoilta sinun yrityksesi kotisivuille.

Muilta sivustoilta linkittäminen on äärimmäisen tehokas keino nostaa yrityksesi sivustoa Googlen tuloksissa korkealle.

Alla näet miten minä olen lähtenyt rakentamaan muita sivustoja tukemaan tämän blogin näkyvyyttä Googlessa ja millainen vaikutus sillä on ollut näkyvyyden kasvussa. Muut blogit on perustettu vuosien 2017–2019 aikana.

Blogipostaus "elää" jopa 700 päivää

Mitä linkittäminen tarkoittaa?

Linkittäminen tarkoittaa, että lisäät (tai saat muiden sivustoilta) linkin omalle sivustollesi. Alla on kuvakaappaus jokaiselta sivustolta ja missä linkki lukemaasi blogiin sijaitsee.

Blogipostaus "elää" jopa 700 päivää

 

Blogipostaus "elää" jopa 700 päivää

 

Blogipostaus "elää" jopa 700 päivää

 

Blogipostaus "elää" jopa 700 päivää

 

Ennen kuin aloitat bloggaamisen…

Varmistathan, että teet sen oikealla tavalla. Tiedä kenelle kirjoitat, mitä kirjoitat ja millä tavalla blogipostaus kannattaa rakentaa, jotta se houkuttelee oikeita ihmisiä blogiisi.

Ei riitä, että houkuttelet yritysblogiisi lukijoita. Haluat henkilöitä, jotka tarvitsevat sitä, mitä tarjoat, JA joilla on maksukykyä ostaa tarjoamasi tuote tai palvelu.

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Julkaistu kategoriassa: