Oletko koskaan miettinyt, mikä saa lukijan sitoutumaan blogiin? Miksi toiset blogit saavat kymmeniä tuhansia lukijoita joka kuukausi ja suurin osa alle 3000?

Entä haluaisitko tietää, miten sinun on mahdollista saada vähintään 10 000 yksilöllistä kävijää omaan blogiin kuukausittain?

Kuten kaikella tässä elämässä, myös blogilla on oma elinkaarensa. Toiset blogit elävät pidempään kuin toiset. Uskon, että jokainen bloggaaja toivoo oman bloginsa elävän mahdollisimman pitkään. Mutta jos lukijoita ja kommentteja ei tule, mielenkiinto ja motivaatio hiipuu nopeasti.

Aloitan 5 postauksen sarjan, jossa käyn läpi blogin elinkaarta. Näiden postausten tavoitteena on auttaa sinua näkemään, miksi blogisi lukijamäärä ei kasva. Postausten tarkoituksena ei ole mollata ketään tai kenenkään osaamista. Itsekin teen virheitä ja olen kiitollinen, jos niistä minulle kerrotaan.

Jokaisessa postauksessa näytän, millaisia muutoksia on hyvä tehdä blogiin, jotta sen saa vietyä seuraavalle tasolle. Ja jos haluat tarkempaa tietoa ja oppia, olet lämpimästi tervetullut mukaan maksuttomaan workshoppiin, johon voit liittyä postauksen lopussa.

Lukemalla tämän 5 postauksen sarjan

  • tiedät, missä vaiheessa blogin elinkaarta olet menossa
  • millaisia muutoksia suosittelen sinun tekevän jos haluat viedä blogin seuraavalle tasolle

Ennen kuin aloitamme, haluan, että teet yhden tehtävän. Avaa siis oma blogi uuteen välilehteen, ota kynä ja paperi ja kirjoita ylös seuraavat asiat:

  1. Jos joku muu kirjoittaisi blogia, kuinka monta postausta lukisit yhdellä kertaa? Kirjoita ylös postausten osoitteet sekä syyt, miksi lukisit blogia. Ole avoimen kriittinen ja tarkastele blogia ulkopuolisen silmin. Voit vaikka kuvitella, että minä kirjoitan blogiasi.
  2. Jos et löytänyt yhtään postausta, kirjoita 3 syytä, miksi et lukisi blogia (itse tein tämän harjoituksen 2016 loppuvuodesta ja tulokset hämmästyttivät todella paljon)
  3. Kirjoita 3 syytä, miksi jonkun pitäisi lukea juuri sinun blogiasi
  4. Kirjoita 3 asiaa, jotka erottavat sinut muista saman aiheen blogeista
  5. Kirjoita 3 asiaa, joista haluat tulla muistetuksi ja tunnetuksi blogisi kautta

Syy, miksi haluan sinun tekevän tämän harjoituksen

Haluan, että tarkastelet blogiasi kriittisin ja avoimin silmin. Tiedän, että blogi on sinun lapsesi. Tiedän, että rakastat bloggaamista. Mutta jos aidosti haluat viedä blogisi seuraavalle tasolle, sinun täytyy oppia tarkastelemaan sitä kriittisesti. Tiedän myös, että kirjoitat hyvää sisältöä jo nyt mutta omalle tekstille ja sisällölle tulee hyvin nopeasti sokeaksi. Saatamme tehdä virheitä, joita emme edes huomaa.

Kun tein tämän harjoituksen itse loppuvuodesta 2016, sain selville seuraavia asioita:

  1. Kaupallisia postauksia oli aivan liikaa
  2. Kirjoitustyyli oli todella holhoava (välillä se on edelleen, siitä pahoittelut)
  3. Kirjoitin pinnallisia tekstejä, joissa ei ollut tarttumapintaa eikä lukijan kannalta hyötyä

Vaikka alussa tuntuikin pahalta kritisoida omaa kädenjälkeä, siitä on ollut paljon apua. Muutosten jälkeen olen saanut paljon enemmän positiivista palautetta lukijoiltani.

 

Blogin elinkaari – Miten viet blogin seuraavalle tasolle?

 

Millainen on hyvä blogi?

Tästä voidaan olla montaa eri mieltä enkä väitä, että oma määritelmäni on ainoa ja ehdoton. Mutta olen valmentanut lähes 1000 bloggaajaa ja bloggaavaa yrittäjää, joten uskon määritelmän osuvan aika lähelle totuutta.

Hyvä blogi on

  • sisällöltään mielenkiintoinen
  • helposti silmäiltävä ja luettava eri laitteilla
  • lukijaa viihdyttävä tai auttava
  • helposti navigoitava
  • tarjoaa syvällistä ja informatiivista luettavaa rajatusta aiheesta
  • kehittyy, kasvaa ja on jollain tasolla tavoitteellinen

Kun nämä asiat ovat kunnossa, voidaan puhua hyvästä ja laadukkaasta blogista. Huomioithan, että en ottanut millään tavalla kantaa tuloihin, sillä mielestäni se, miten paljon blogi tuottaa bloggaajalle rahaa ei riitä hyvän blogin määritelmäksi.

Viimeisellä kohdalla ”jollain tasolla tavoitteellinen” tarkoitan, että bloggaajalla on halua ja tahtoa kehittää joko itseään, osaamistaan tai blogiaan. Parhaiten se onnistuu tavoitteiden kautta.

Olen tunnistanut blogin elinkaaressa 5 eri merkkipaalua. Jos joku bloggaaja on tyytyväinen siihen, että blogi on merkkipaalussa 3, silloin muutoksia blogiin ei tarvitse tehdä. Mutta jos bloggaaja on sitä mieltä, että hän haluaa kehittyä ja kehittää, olen lisännut jokaisen merkkipaalun loppuun muutaman action stepin, joiden avulla saa vietyä blogin seuraavalle tasolle.

Miten tämä kaikki liittyy lukijoiden saamiseen?

Mieti asiaa tältä kantilta:

Sinulle tarjotaan mahdollisuutta matkustaa Helsingistä Ouluun. Vaihtoehtoina sinulla on joko ykkösluokan istumapaikka lentokoneessa tai automatka Ladalla. Kumman valitset? Okei, esimerkki on aika radikaali mutta ymmärrät pointin. Mielikuva matkustustavasta vaikuttaa oleellisesti siihen, millainen matkastasi tulee.

Sama tilanne on blogisi kohdalla. Mielikuva, joka blogista muodostuu lukijoille, on ja pysyy. Kunnes tehdään töitä tuon mielikuvan parantamiseksi. Jos mielikuva on suttuinen, epäolennainen, sekalainen sillisalaatti, lukijoita ei kiinnosta viettää aikaa blogissa kovinkaan paljoa.

Mutta jos mielikuva on siisti, miellyttävä, viihdyttävä ja/tai auttava, lukija palaa blogiisi kerta toisensa jälkeen. Laatu sisällössä ja ulkoasussa takaa jatkuvan ja kasvavan lukijakunnan.

Mitkä merkkipaalut ovat ja miten ne näkyvät blogissa?

Blogin elinkaaren merkkipaalut ovat:

  1. merkkipaalu = aloitus
  2. merkkipaalu = harrastus
  3. merkkipaalu = suunnittelu
  4. merkkipaalu = ammattimainen
  5. merkkipaalu = vaikuttaja

Aiheesta lisää:

Aloitus

Onneksi olkoon! Tämä on blogin elinkaaren tärkein merkkipaalu, sillä moni ei uskalla aloittaa bloggaamista. Mutta sinä uskalsit, huippua! Ensimmäiset askeleet otetaan hieman haparoiden ja joka kerta, kun uusi postaus julkaistaan, se jännittää ihan yhtä paljon. Tuttua myös minulle.

Siitä se lähtee! <3

Alkuvaiheessa blogeissa on yhtenäistä mm. samantyylinen ulkoasu, sisältö sekä kuvien laatu. Ulkoasu on useasti joko täysin pelkistetty tai täynnä monenlaista widgettiä tai pluginia. Tyypillisesti blogi on perustettu Bloggeriin ja sieltä on valittu ensimmäisenä vastaan tullut teema eli template. Jes, nopeasti vain kirjoittamaan! 😀

Blogia päivitetään säännöllisen epäsäännöllisesti ja postausten välissä voi olla useitakin viikkoja. Tämä johtuu tyypillisesti siitä, että blogi ei vielä ole saavuttanut niin tärkeää asemaa bloggaajan arjessa, että sille annettaisiin aikaa. Tämä on ihan ok. Arki ja velvollisuudet vievät mennessään ja blogi vain yksinkertaisesti unohtuu. Onneksi blogiin voidaan aina palata myöhemminkin.

Lue lisää: 7 virhettä, jotka kannattaa välttää, jos blogi on ollut tauolla

Aloitusvaiheessa sisältö on enemmänkin ajatusvirtaa kuin etukäteen mietittyä ja suunniteltua. Useasti blogiteksti vain kirjoitetaan ja julkaistaan. Sitä ei muotoilla eikä editoida. Näin minäkin aloitin tammikussa 2014 Unelma Onnellisuudesta blogin kanssa.

Tekniikka ei kiinnosta tai se tuntuu niin vaikealta, että siihen ei haluta käyttää aikaa. Oikeastaan tämä on hyvä, koska alussa on tärkeämpää päästä oikeaan julkaisurytmiin kuin säätää blogin tekniikan kanssa. Alussa lukijaa ei kiinnosta, onko ulkoasu viimeisen päälle täydellinen. Lukija haluaa ennen kaikkea sisältöä.

Mutta…

Tekniikka on osa bloggaamista ja tekniikka on otettava ainakin osittain haltuun, jotta blogi kasvaa ja kehittyy. Hyvä uutinen on se, ettei sinun tarvitse missään vaiheessa osata koodata yhtään mitään.

Tässä on yksi esimerkki aloitusvaiheessa olevan blogin tekniikasta. Blogilla ei ole ”otsikkoa” eli titleä, jota tarvitaan hakukoneoptimoinnissa. Titlenä on pelkkä piste. Bloggerissa titlen täydentäminen on oikeasti haastavaa, itsekään en tahdo muistaa mistä se löytyy.

Titlen pääset lisäämään Bloggerissa näin:

  • Asetukset
    • Perus
    • Otsikko

Blogin elinkaari

Vaikka alussa blogin ulkoasun ei tarvitse olla täydellistä, on kaksi asiaa, joihin kannattaa kiinnittää huomiota:

  • blogin leveys
  • sivupalkki

Esimerkiksi eräässä aloitusvaiheen blogissa, blogin leveys oli suuri, ettei koko blogi mahtunut tietokoneen näyttöruudulle. Näyttöruutua piti skrollata vasemmalta oikealle, jotta tekstiä pystyi lukemaan. Jos lukija joutuu tekemään töitä lukeakseen blogia, on helpompi siirtyä pois kuin jatkaa lukemista.

Suosittelen lämpimästi vaihtamaan sivupalkin oikeaan reunaan vasemman sijaan. Matthew Woodward teki viime vuonna tutkimuksen, jossa hän testasi, kannattaako sivupalkki olla oikeassa vai vasemmassa reunassa. Tässä yhteenveto tuloksista. Tarkemmat tulokset pääset lukemaan hänen postauksestaan.

Blogin elinkaari

Lähde: https://www.matthewwoodward.co.uk/experiments/left-vs-right-sidebar-which-one-performs-better/

Yhdenmukaisuus luo mielikuvan laadusta

Aloitusvaiheessa kuvat on monesti bloggaajan itsensä ottamia ja niitä ei ole käsitelty juuri lainkaan. 90 % aloittelevista bloggaajista ei vielä tiedä, miten kuvat kannattaa nimetä, jotta ne näkyisivät mobiililaitteilla oikein ja tukisivat hakukoneoptimointia.

Tunnisteita ja katergorioita on paljon, koska blogissa kirjoitetaan monipuolisesti elämästä, arjesta, onnenkantamoisista ja kaikesta siltä väliltä 😀 Teksti on hyvin usein keskitetty (kuten tämä kappale), mikä omalta osaltaan vaikeuttaa lukukokemusta. Vaikka keskitetty teksti tuo erilaisuutta blogin sisältöön, olemme joka tapauksessa tottuneet lukemaan tekstiä vasemmalta oikealle.

Viimeisenä huomiona on itse teksti. Aloitusvaiheessa blogipostaukset kirjoitetaan yleensä yhteen pötköön. Kappaleita saattaa olla vain 4 – 6. Tekstissä on paljon sivulauseen sivulauseita. Blogipostauksia ei lueta sen jälkeen, kun ne on kirjoitettu vaan julkaistaan hetimiten. Kirot us vihreitä löytyy toisilla enemmän, toisilla vähemmän. Väliotsikoita ei käytetä, jolloin teksti hyppii epäloogisesti asiasta toiseen.

Miten pitkään tässä merkkipaalussa tyypillisesti ollaan?

Tähän voi mennä aikaa. Monet miettivät ensin jopa 2 vuotta ennen kuin ylipäätään aloittavat bloggaamisen. Toiset aloittavat sen hetken mielijohteessa. Mutta jos tässä kohtaa ei vielä ymmärrä, mitkä asiat vaikuttavat lukijoiden saamiseen, into loppuu yleensä nopeasti.

Voi olla, että tässä merkkipaalussa käydään useasti. Aloitetaan useita blogeja (kuten minä alkuaikoina), niitä kirjoitetaan pari kuukautta ja lopetetaan. Tärkeintä tässä merkkipaalussa on se, että ymmärtää, ettei vielä tiedä bloggaamisesta paljoakaan. Ja se on ihan OK! Hauskinta on oppiminen ja uusien asioiden oivaltaminen.

Kun bloggaaja tekee päätöksen haluta päästä seuraavaan merkkipaaluun, se onnistuu yleensä nopeasti.

Mitä voi tehdä viedäkseen blogin seuraavalle tasolle?

Aloitusvaiheessa kannattaa ensinnäkin onnitella itseään, miten rohkean päätöksen on tehnyt! On uskaltanut aloittanut bloggaamisen, kun moni vielä miettii ja pohtii uskaltaako aloittaa ollenkaan.

Itsensä ylittäminen on iso osa bloggaamista ja sitä onkin hyvä harjoitella ihan alkuvaiheessa, sillä sitä taitoa tarvitaan myöhemminkin 😉

Seuraavaksi on tärkeää päättää muutama asia ja pyrkiä pitämään niistä kiinni. Näitä ovat mm.:

  • miten aktiivisesti blogia päivitetään (aloita vaikka yksi postaus per viikko ja kasvata määrää pikkuhiljaa, jos haluat)
  • mistä kirjoitetaan (valitse alussa kourallinen aiheita ja pitäydy niissä)
  • millaista sisältöä kirjoitetaan (viihdyttävää, auttavaa, informatiivista…)
  • missä järjestyksessä blogin tekniikka ja hakukoneoptimointi otetaan haltuun

Seuraavaksi onkin vuorossa päätösten vienti käytäntöön eli omaan blogiin. Tässä muutama postaus, joista saat apua ja tukea:

Action stepit, kun haluat viedä blogisi seuraavalle tasolle:

  • Muokkaa blogin ulkoasua siten, että se mahtuu näyttöruudulle ja on mobiilioptimoitu.
  • Muotoile tekstiä siten, että kappaleet ovat 1 – 4 rivin mittaisia.
  • Käytä väliotsikoita.
  • Lue teksti läpi ja korjaa kirjoitusvirheet ennen kuin julkaiset.
  • Kirjoita yhden päivän aikana 2 – 4 blogitekstiä ja ajasta ne.
  • Nimeä kuvat blogin otsikon mukaan ilman ääkkösiä.
  • Lisää kuvat vasta sen jälkeen, kun olet kirjoittanut postauksen ja miettinyt otsikon.
  • Lisää kuviin alt-teksti ja vaihtoehtoinen teksti.

Millaisia ajatuksia tämä postaus sinussa herätti? Jatketaan keskustelua alla