Blogi tuottamaan – Näin ansaitset rahaa bloggaamisella

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Bloggaamalla tulojen ansaitseminen ei ole vaikeaa mutta se saattaa tuntua siltä, mikäli bloggaamisen perusta ei ole luotu oikein. Tähän vaikuttavat muun muassa aihealue ja fokusointi, kohderyhmä, blogin ulkoasu, sisältö, artikkeleiden luettavuus, analytiikka sekä lainsäädäntö.

Vaikka nämä ovatkin erittäin tärkeitä asioita käydä läpi, toivottavasti ymmärrät, että on mahdotonta ujuttaa kaikkea tätä informaatiota yhteen artikkeliin.

Siksipä käyn yllä mainitut asiat läpi pääpiirteittäin, jotta saat kokonaiskuvan bloggaamisesta, ja sen jälkeen syvennyn antamaan vinkkejä bloggaamisella ansaitsemiseen. 🙂

Blogin saa tehtyä muutamassa minuutissa, mutta pelkkä blogin perustaminen ei riitä. Siksi halusin koota yhteen ison osan niistä tärkeimmistä rakennuspalikoista, joita tarvitset, jotta blogisi tuottaa rahaa. Minun on tunnustettava, että tässä ei ole kaikki ja lisää artikkeleita on tulossa, mutta näillä tiedoilla pääset jo hyvin alkuun ja saat kokonaiskäsityksen bloggaamisesta yhdellä kertaa.

Blogi tuottamaan – Näin ansaitset rahaa bloggaamisella

Aihealue ja fokusointi

Aihealue ja fokusointi rajaa blogisi tiettyyn ”kategoriaan”. Tiedän, että se voi tuntua inhottavalta, sillä hyvin moni haluaa kirjoittaa kaikesta mahdollisesta maan ja taivaan väliltä. Tällaiset ns. ”sillisalaattiblogit” ovat äärimmäisen viihdyttäviä, ja ne saattavat saada paljon lukukertoja, mutta rahan ansaitseminen niiden kautta on todella vaikeaa.

Pyri rajaamaan blogisi niin, että kirjoitat yhdestä pääaiheesta, jota tukevat 2–4 ”sivuaihetta”.

Kohderyhmä

Aihealueen ja fokusoinnin jälkeen on tärkeä tietää, kuka kuuluu ideaaliin kohderyhmään. Toisin sanoen, kuka haluaa lukea kirjoittamaasi sisältöä, kuka kiinnostuu niin paljon, että jakaa sisältöäsi automaattisesti ja palaa kerta toisensa jälkeen blogiisi.

Kohderyhmän rajaus saa aikaan sen, että lukijamäärät ja sivulataukset tippuvat, mutta se ei haittaa. On parempi, että sinulla on 1 000 sitoutunutta lukijaa kuin 10 000 satunnaista kävijää, joita ei voisi vähempää kiinnostaa, mistä kirjoitat.

Blogin ulkoasu

Monesti bloggaajat haluavat hioa blogin ulkoasua viimeiseen asti, kunnes julkaisevat sen. Blogin ulkoasulla on merkitystä, mutta ei niin paljon kuin yleensä ajatellaan. Blogin ulkoasussa tulisi kiinnittää enemmän huomiota käytettävyyteen kuin visuaalisuuteen.

Toki, jos blogin ulkoasun visuaalisuuteen ei kiinnitetä ollenkaan huomiota, lopputuloksena on ulkoasullinen sillisalaatti, joka ei palvele sinua eikä lukijaa.

Mieti hetki blogisi ulkoasua. Jos tulisit itse ensimmäistä kertaa blogiin, tietäisitkö, mitä sinun tulisi tehdä sen jälkeen kun olet lukenut ensimmäisen artikkelin? Toisin sanoen, ohjaatko lukijaa eteenpäin? Tavoitteena on kuitenkin saada lukija pysymään blogissa eikä poistumaan sieltä välittömästi artikkelin lukemisen jälkeen.

Blogin sisältö

Tämä on todella laaja aihe, ja rajaan sen tällä kertaa kahteen osaan: artikkeleiden sisältöön ja blogin sisältöön.

1. Artikkeleiden sisältö

Artikkeleiden sisällön tulisi olla mahdollisimman käytettävää ja hyödyllistä. On turha kuvitella, että ihmisillä on oikeasti aikaa vain lukea liiba laabaa, kun he voivat lukea Ilta-Sanomia, Iltalehteä tai Seiskaa. Mitä enemmän tuotat sisältöä, joka hyödyttää lukijaa jollain tavalla, sitä enemmän mahdollisuutesi tulojen saamiseen bloggaamalla kasvaa.

Ennen kuin lukija edes tulee blogiisi, artikkelin otsikko näyttelee kriittistä osaa. Kirjoitan tästä aiheesta lisää lähitulevaisuudessa, mutta annan sinulle yhden esimerkin, mitä tarkoitan otsikon kriittisyydellä. Mitkä näistä otsikoista saisivat sinut klikkaamaan otsikkoa?

  • Viikon kuulumiset (okei)
  • Vaunut vaihtuivat rattaisiin (aha) 
  • Meidän tuleva syksy (koskettaako se lukijaa?)
  • Henna’s: B & W (mitä B & W on, salakieltäkö?)
  • Vähän väsyttää (niin minuakin)
  • Mikä inspiroi nyt? (ketä?)
  • Ravintola Rantakertun leikkipaikka (saattaisi kiinnostaa, jos olisi pieniä lapsia…)

Otsikot eivät valitettavasti kerro riittävästi, jotta lukijan mielenkiinto herää. Otsikointi on myös todella karu herättäjä, silloin kun se irrotetaan kokonaisuudesta. Facebookissa lyhyt kuvaus ja kuva pelastavat paljon, mutta silti moni klikkaisi otsikkoa, jos sitä olisi mietitty hieman pidempään. Otsikointi on taiteenlaji, jossa en itsekään aina onnistu. Harjoitus tekee kuitenkin mestarin!

2. Blogin sisältö

Blogi ei ole pelkkä sarja artikkeleita. Blogiin yleensä rakentuu paljon muitakin sivuja. Muun muassa tietoa, tapahtumia, kuka blogia kirjoittaa jne. Lähes jokaisessa blogissa törmään siihen, että blogin kirjoittaja kirjoittaa vain itsestään.

Tavallaan se on ymmärrettävää, koska blogi on hänen, mutta pakko on myöntää, että ei minua kiinnosta kirjoittajan työ-, muutto-, opiskelu- tai saavutushistoria. Minua kiinnostaa, pystyykö kirjoittaja auttamaan kirjoituksillaan minua saavuttamaan tavoitteeni.

Käännä siis blogisi yleissisältö itsestäsi lukijaan ja kerro, miten voit auttaa häntä. Saat huomattavasti enemmän kiinnostuneita lukijoita kuin jos kirjoitat vain itsestäsi.

Artikkeleiden luettavuus

Artikkeli ei ole kirja eikä romaani. Artikkelin kappalejaon tulisi olla lyhyt, siinä tulisi olla väliotsikoita, listoja sekä kuvia. On totta, että lukijat eivät lue artikkeleita sanasta sanaan, mutta jos tekstiä on 1 500 sanaa ja se on kirjoitettu yhteen pötköön tai ehkä jaettu viiteen kappaleeseen, niin mielenkiinto lopahtaa aika äkkiä.

Analytiikka

Jos et seuraa mitään blogisi analytiikkaa, et voi tietää kehitytkö bloggaajana, kehittyykö blogisi tai onko sinulla tulevaisuudessa mahdollisuus ansaita bloggaamisella rahaa. Sinun tulee opetella analytiikkatyökalujen käyttö ja seurata niitä aktiivisesti.

Muun muassa Google Analytics on hyvä työkalu aloittaa. Alla muutama pointti Analyticsistä.

Blogi tuottamaan

Sivut/Istunnot kertoo sinulle sen, kuinka monella sivulla lukija on vieraillut, ennen kuin hän on poistunut. Mitä suuremmaksi lukua saat, sitä parempi.

Istunnon keskimääräinen kesto kertoo, miten pitkään sivustollasi viihdytään. Tämä taas hyödyttää hakukoneoptimointia, sillä Google tulkitsee, että sivustollasi on merkityksellistä sisältöä, jonka johdosta pääset pikkuhiljaa hakutuloksissa yhä korkeammalle.

Välitön poistuminen prosenteissa kertoo kävijämäärästä sen, kuinka moni poistuu sivustoltasi yhden artikkelin lukemisen jälkeen. Blogeissa luku on yleensä aika korkea, joten jos pääset 70–80 prosentin väliin, voit onnitella itseäsi!

Lainsäädäntö

Kaikki tietävät, että piilomainontaa ei saa harrastaa, mutta miten se sitten toteutetaan käytännössä? Kaupallisesta yhteistyöstä on ilmoitettava. Toinen vaihtoehto on lisätä blogiartikkelin alkuun ja/tai loppuun maininta, että sivulla on affiliate-linkkejä (tietysti vain siinä tilanteessa, jos niitä siellä on).

Törmäsin tässä jokunen aika sitten sivustoon, johon oli kerätty blogeja ja sivustoja, jotka ovat luvanneet, että noudattavat lainsäädäntöä ja ilmoittavat avoimesti kaupallisesta yhteistyöstä. Harmillisesti muutama blogi oli jättänyt tämän tekemättä, eli tuotteita suositeltiin verkkokauppakoodien avulla ilman mainintaa yhteistyöstä.

Tulojen ansaitseminen bloggaamalla korreloi täydellisesti luottamuksen kanssa. Jos lukija ei luota sinuun, hän ei osta. Pyri siis rakentamaan luottamusta olemalla avoin ja rehellinen.

Tulojen ansaitseminen bloggaamalla

On todella tärkeää ymmärtää, että bloggaamalla ansaitseminen ei ole nopea tie. Se vaatii perustan luomisen (jota yllä olevat ohjeet avaavat) sekä luottamuksen rakentamisen. Ilman luottamusta sinun ja lukijan välillä tulojen hankkiminen on äärimmäisen hankalaa.

Tuloja voidaan ansaita muun muassa:

  • affiliate-markkinoinnilla
  • mainoksilla
  • mainospaikkoja myymällä
  • omia tuotteita myymällä
  • kumppanuus- tai suosittelumarkkinoinnilla
  • sponsoroitujen blogiartikkeleiden kautta

Lue lisää: 7 strategiaa ansaita rahaa blogilla

Affiliate-markkinointi

Olen tunnistanut 14 erilaista strategiaa markkinoida affiliate-tuotteita. Siksi moni kokee affiliate-markkinoinnin haastavaksi, koska hyvin todennäköisesti strategia, jota markkinoinnissa käytetään, ei vastaa kohderyhmän tarpeita. Se perinteinen tapa tehdä affiliate-markkinointia on rekisteröityä joko Tradedoublerin tai Tradetrackerin affiliate-verkostoon, liittyä yrityksen F kumppanuusohjelmaan, hakea bannereita tai linkkejä ja lätkiä niitä sinne tänne miten sattuu.

Affiliate-markkinointia (kuten mikä tahansa markkinointia) tulee rakentaa strategisesti. Mitä, kenelle, milloin ja miten. Affiliate-markkinointi on siitä äärimmäisen mielenkiintoista, että sen kautta sinulla on ainakin teoriassa mahdollisuus ansaita passiivista tuloa. Todellisuudessa sataprosenttisen passiivista tuloa ei ole, sillä sinun täytyy tarkistaa ja varmistaa, että tuloja tulee.

Tässä esimerkki tämän blogin yhdestä affiliate-postauksesta ja sen tuotoista (2016–2020):

Mainokset

Voit laittaa blogiisi ja sivustollesi esimerkiksi Google Adsense -mainoksia tai liittää affiliate-linkit bannereihin ja lisätä niitä sivustollesi. Jos vierailet tällä sivustolla ja eri blogiartikkeleissa, uskallan luvata, että näet alle 5 bannerimainosta.

Huomaan monella sivustolla Google Adsense -mainosbannereiden näyttävän MyCashflow-verkkokaupan perustamista. Itseäni tämä ainakin häiritsisi, jos tietäisin, että jokainen kävijä näkee kyseisen mainoksen.

Mainoksessahan ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta kohderyhmälle se ei sovi. Google Adsense -mainosten näkyvyyteen vaikuttaa mm. blogin sisältö, joten mainosten näyttämistä on syytä harkita tarkkaan.

Lue myös tämä: Miten paljon Google Adsensella voi tienata rahaa (Case Study)

Yksi haastavimmista asioista mainosten ja bannereiden näkyvyyden kannalta on se, että olemme jo niin tottuneet niihin. Mainoksen itsessään tulisi olla huomiota herättävä, jotta lukija siitä klikkaisi ja sinä saisit siitä tuottoja. Hyvin toteutettuna ja oikeat mainokset oikealle kohderyhmälle saaneena mainokset voivat tuottaa isonkin osan tuloistasi.

Mainospaikkojen myynti

Sinulla saattaa olla blogi/sivusto, joka on todella suosittu. Voit määritellä 1–5 erilaista mainospaikkaa ja -kokoa, jotka hinnoittelet. Sen jälkeen tarjoat mainoksia myyntiin sopiville yrityksille.

Mainospaikkojen myynti toki menee samaan kategoriaan yllä olevien mainosten kanssa. Sinua tuskin haittaa, jos kukaan ei mainoksia klikkaa mutta yritys, joka mainostaa sivuillasi, tuskin ottaa toista mainoskampanjaa, jos tuloksia ei synny.

Ennen mainosten sijoittamista ota huomioon mm. nämä seikat:

  • miten hyvin mainos soveltuu kohderyhmällesi
  • miten sijoitat mainokset strategisesti
  • minkä kokoisia mainoksia haluat blogiisi sijoittaa
  • miten monta mainosta otat kerrallaan
  • minkä näköinen mainos on
    • erottuuko se riittävästi
    • onko riittävän mielenkiintoinen jne.

Omien tuotteiden myynti

Lue lisää täältä ja täältä.

Kumppanuus- tai suosittelumarkkinointi

Moni epäilee kumppanuusmarkkinointia verkostomarkkinoinniksi. Mutta sitä se ei ole. Kumppanuusmarkkinoinnissa ei lähdetä rakentamaan alalinjaa tai mitään muutakaan, vaan kaikki se työ, jonka sinä itse teet markkinoidessasi muiden tuotteita, sataa sinun lompakkoosi.

Suosittelumarkkinoinnissa keskimääräinen provisio on 20–50 %, kun esimerkiksi affiliatemarkkinoinnissa se voi olla 5 % tai 8 %.

Kumppanuusmarkkinoinnissa voi hyödyntää samoja strategioita kuin affiliatemarkkinoinnissa. Kun teet kumppanuusmarkkinointia blogin tai nettisivuston kautta, sinulla on loistava mahdollisuus ansaita ns. passiivista tuloa.

Tällä hetkellä kumppanini ansaitsevat muutamasta kympistä pariin sataan euroon kuukaudessa rahaa.

blogi tuottamaan
blogi tuottamaan
blogi tuottamaan

Sponsoroidut blogiartikkelit

Minun on pakko myöntää, että itselläni ei ole kokemusta yhdestäkään sponsoroidusta blogiartikkelista. Ainoastaan olen kirjoittanut muutaman vieraskynäartikkelin ja lisännyt sinne affiliate-linkin.

Mutta ymmärtääkseni yritykset voivat maksaa satojakin euroja siitä, että kirjoitat joko omalla nimellä, nimimerkillä tai haamukirjoittajana heille artikkeleita, joita he julkaisevat. Maksetut summat ja artikkelien pituudet vaihtelevat yrityksen ja tarpeen mukaan.

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Julkaistu kategoriassa: