Bloggaamalla rikkaaksi tai vauraaksi tuleminen kiehtoo monia. Silti harva siihen yltää. Tiedossa on ollut jo pitkään, että muoti-, kauneus- ja fitness-bloggaajat voivat ansaita isoja summia rahaa mutta miten ”tavan” bloggaaja voi päästä samoihin tuloihin ja tuloksiin?

Aivan ensimmäiseksi on syytä purkaa muutama myytti, jotka istuvat tiukasti bloggaajien ajatuksissa. Lukemalla tämän artikkelin:

  1. saat realistisen käsityksen siitä, mikä on mahdollista saavuttaa bloggaamalla
  2. ymmärrät, että saavuttaakseen jonkun tietyn tulotason, on bloggaamisesta tehtävä tavoitteellista
  3. tiedät, mitkä haitalliset ajatusmallit sinun kannattaa jättää taaksesi, jos haluat ansaita bloggaamisella rahaa.

Bloggaamalla ei tule rikkaaksi – ja pari muutakin myyttiä bloggaamisesta

Ihan ensimmäiseksi on mainittava, että kaikki bloggaajat eivät edes halua tulla rikkaaksi ja se on ilman muuta ok. En minäkään tavoittele miljoonaomaisuutta bloggaamisella mutta uteliaana ihmisenä haluan nähdä, mikä on Suomen mittakaavassa mahdollista saavuttaa.

Toiseksi on syytä muistuttaa, että bloggaamisesta saadut tulot eivät ole puhdasta nettotuloa vaan ammattimaisen blogin ylläpitämiseksi kuluu myös rahaa. Jos taustalla on yritys, kulut sen kun kasvavat. Onneksi digiyrittäjällä kuluja on kohtuullisen vähän verrattuna esimerkiksi vaatekauppaan; digiyrittäjä kun voi tehdä töitä missä tahansa ilman kuukausivuokraa.

Aiheesta lisää: Digiyrittäjyys – unelmatyö vai katastrofin ainekset?

Mutta pureudutaanpa muutamaan yleisimpään myyttiin, joita bloggaamisen ympärillä pyörii.

1. Bloggaamalla ei ansaitse rahaa tai ainakin se on todella vaikeaa

Väärin. Mutta bloggaamalla rahan ansaitseminen on mahdotonta, jos blogi on rakennettu teknisesti ja sisällöllisesti väärin, se on suunnattu väärälle kohderyhmälle tai bloggaamisesta puuttuu strategia ja tavoite.

Esimerkki:

Bloggaaja A kirjoittaa kaikesta mahdollisesta maan ja taivaan väliltä. Hänen kissastaan, koirastaan, lempikukistaan, reissusta Pariisiin viime keväänä, koulun aloittamisesta, uudelle paikkakunnalle muuttamisesta ja silloin tällöin bloggaaja A suosittelee täydellistä meikkituotetta lukijoilleen. Toiveena olisi ansaita rahaa affiliate-markkinoinnilla, koska muuttaminen ja koulun aloittaminen vaatii ylimääräistä rahaa.

Silti affiliate-tuotot ovat minimaaliset, vain 10,00 € kuussa. Sillä rahalla ei muuttolaatikoita vuokrailla.

Aiheesta lisää: Teetkö nämä 8 virhettä affiliaite-markkinoinnin kanssa? Toimintaohjeet, miten korjaat asian välittömästi 

Missä bloggaaja A tekee virheen? 

Hän keskittyy liian moneen asiaan blogissaan. Kun lukija D huomaa Facebookista artikkelin, jossa puhutaan uudelle paikkakunnalle muuttamisesta, hän kiinnostuu, koska on itsekin muuttamassa.

Artikkelin lukemisen jälkeen lukija D selailee muita artikkeleita, mutta huomaa, että aiheesta ei kirjoiteta sen enempää. Hän pettyy ja poistuu blogista. Ehkä hän jossain vaiheessa palaa, jos hän huomaa uuden artikkelin muutosta mutta sitoutunutta lukijaa hänestä ei tule.

Sen sijaan jos bloggaaja A keskittyisi muutamaan aiheeseen, josta kirjoittaisi säännöllisesti, hän saisi sitoutuneempia lukijoita, joille olisi helpompi suositella aiheeseen liittyviä tuotteita.

Esimerkki:

Jos menet rautakauppaan ja haluat ostaa nauloja mutta myyjä yrittää väkisin myydä sinulle hääpukua, ostatko hääpuvun? Sitähän minäkin. Moni bloggaaja tekee sen virheen, että tarjoaa epäolennaisia tuotteita affiliate-markkinoinnilla ihmisille, jotka eivät niitä tarvitse.

Joko tuotteita suositellaan omien mieltymysten mukaan tai isojen provisioiden toivossa. Tavallaan omien mieltymysten mukaisten tuotteiden suositteleminen muille ei ole väärin mutta oletko aivan 100 % varma, että lukijasi tarvitsee, hyötyy tai haluaa ostaa suosittelemasi tuotteen?

Jo pelkästään näkökulmaa vaihtamalla – mitä sinä haluat vs. mitä lukija haluaa – voit saada ison muutoksen aikaan tuloissa – ja nimenomaan parempaan suuntaan.

2. Bloggaaminen on vain harrastus

Ja pysyy sellaisena, kunnes asetat itsellesi realistisen tavoitteen. Ilman tavoitetta koko elämä on arjessa lillumista, lähes selviytymistä ja haahuilua. Uskon vahvasti siihen, että jos useammalla olisi tavoitteita elämässä (vaikka vain se, että arki on tasapainoista ja rauhallista), elämänlaatu paranisi huomattavasti.

Ilman tavoitetta bloggaaminen on epäsäännöllistä, epäjohdonmukaista ja epäloogista. Hyvä tavoite on:

  • kiinteä (esim. 300 uutta lukijaa)
  • realistinen ja uskottava (uskonko, että saavutan tämän tavoitteen?)
  • mitattavissa oleva (esim. 100 uutta lukijaa / 30 päivää)
  • aikaan sidottu (esim. 90 päivää)
  • vastuualueet tarkasti määritelty (kuka tekee ja miten tavoite saavutetaan)
  • seuraavaksi kysy itseltäsi joka päivä: ”Mitä minun tulee tehdä, jotta saavutan tämän tavoitteen?”
  • ja lopuksi tee niiden ideoiden mukaan, mitkä mieleesi tulee.

 

Parasta on se, että tavoitteita ei aina tarvitse määritellä rahassa eikä oikeastaan alussa kannatakaan. Raha tulee kyllä, kun bloggaaminen on systemaattista, johdonmukaista ja tavoitteellista.

3. Bloggaamalla ei voi rikastua

Väärin. Mutta ensin on määriteltävä mitä ”rikastuminen” tarkoittaa. Me itse annamme sanoille määreet ja merkitykset. Joku voi ajatella, että on rikas, kun kaikki lainat on maksettu pois. Joku toinen ajattelee, että on rikas, kun tilillä on 10.000,00 € ylimääräistä rahaa. Joku kolmas voi ajatella, että on rikas, kun tulotaso on 6.000,00 € kuussa nettona.

Et voi olla rikas, vauras, menestynyt tai mitään muutakaan, ennen kuin määrittelet nämä asiat itsellesi. Sen tekemällä saat tavoitteellesi raamit, jonka sisällä on helpompi työskennellä.

Esimerkki minä voisin määritellä, että olen rikas (tai vauras), kun olen velaton ja voin matkustella pari kertaa vuodessa joko kotimaassa tai ulkomailla. Jos vuotuinen matkabudjettini on 5.000,00 € ja lainojen poismaksamisen jälkeen pärjään 1.200,00 € kuukaudessa (+ 417,00 € kuussa matkakassaan), olen ”rikas”.

Jos tuloja tulee enemmän, osalla voin kehittää liiketoimintaa, osalla ulkoistaa eri toimintoja ja osan antaa hyväntekeväisyyteen. Mahtavaa! 😀

4. Bloggaamalla ei voi menestyä nopeasti

Tämä pitää jonkin verran paikkaansa. Mutta se ei tarkoita, että sinun pitää kirjoittaa blogia monta vuotta ennen kuin voit menestyä. Kirjoitin Unelma Onnellisuudesta blogia kaksi vuotta, kunnes perustin tämän blogin, jota parhaillaan luet.

Vaikka voisi kuvitella, että sain paljon Unelma Onnellisuudesta seuraajia tähän blogiin, luulo on väärä. Ehkä 5 % silloisista lukijoista alkoi seuraamaan myös tätä. ”Kappalemäärässä” puhutaan alle 80 seuraajasta.

Seuraajamäärää kuvastaa hyvin myös se, että Unelma Onnellisuudesta FB yhteisössä on yli 43.000 tykkääjää ja Tiia Konttinen FB sivulla reilu 500.

Silti olen onnistunut kohtuullisen hyvin tekemään nykyistä blogiani tunnetuksi 6 kuukaudessa. Kyse on ennen kaikkea strategiasta. Kaikki ne virheet, jotka olen aikaisemmin tehnyt, on tähän blogiin korjattu. Paitsi että onnistuin silti tekemään pari uutta virhettä 😀

5. Vain muoti-, kauneus- ja fitness blogeilla voi ansaita rahaa – ehkä lifestyle blogillakin

En ole vielä tavannut tai lukenut blogia, jolla ei olisi mahdollisuutta menestyä. Toki niitä saattaa olla ja ainahan on muistettava, että jokainen bloggaaja määrittelee itse menestymisen. Mutta jos ajattelet, että sinun on perustettava muotiblogi vain siksi, että sillä voi ansaita rahaa, olet tyystin väärässä.

Blogilla voi olla monta käyttötarkoitusta, sitä voidaan käyttää esimerkiksi välineenä päästä töihin. Voit tehdä blogiin oman CV:n, liittää sinne työnäytteitä tai näyttää, miten paljon ja/tai nopeasti saat kerättyä seuraajia ja/tai potentiaalisia asiakkaita, jotta tulevan työnantajan on mahdollista nähdä konkreettisesti, miten ammattitaitoinen olet.

Blogilla ja bloggaamisella ansaitsemiseen vaikuttaa olennaisesti se, millaisia käyttötarkoituksia sille keksit. Esimerkiksi koiranpentuihin keskittyvä blogi voi ansaita rahaa suosittelemalla pentukoulua, agilityä tai vaikka trimmauspalveluja.

Rakentamiseen keskittyvä blogi voi ansaita rahaa suosittelemalla rakennustarvikkeita. Kampaamo voi kirjoittaa blogia, jossa opastaa asiakkaita yksinkertaisiin peruskampauksiin ja julkaisee lisäksi työnäytteitä upeista juhlakampauksista. Ja hankkii sitä kautta lisää asiakkaita.

Bloggaamalla ei tule rikkaaksi - ja pari muutakin myyttiä bloggaamisesta

6. Mahdottoman ja mahdollisen välinen raja on hiuksen hieno

Tiedätkö, mikä erottaa mahdottoman ja mahdollisen? Ajatus. Vain yksi pieni ajatus. Jos ajattelet, että joku on mahdotonta, silloin se onkin. Mutta jos ajattelet, että jokin on mahdollista, silloin se on mahdollista. Tapa, jolla ajattelet bloggaamisesta ja rahan ansaitsemisesta, määrittelee todella pitkälle sen, millaisia tuloksia saat.

”Hän joka sanoo, että pystyy ja hän joka sanoo, ettei pysty, ovat molemmat oikeassa.” -Kungfutse