Bloggaaja oletko laatinut Facebook-strategian? 4 vinkkiä onnistuneeseen strategiaan

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Bloggaaja oletko laatinut Facebook-strategian? Olet varmasti laatinut blogillesi strategian, jonka tarkoituksena on tuoda blogiisi lisää kohderyhmääsi kuuluvia, sitoutuneita lukijoita ja saada heidät viihtymään blogissasi. Ehkä sinulta löytyy myös blogiasi varten perustettu Facebook-sivu, jonne jaat uusimmat blogikirjoituksesi ja jonka kautta toivot saavasi lisää liikennettä blogiisi.

Aivan kuten blogiasi varten, myös Facebook-sivuasi varten kannattaa laatia kunnollinen strategia. Se helpottaa ja selkiyttää Facebookin hyödyntämistä sisällönjakelupaikkana sekä liikenteen lähteenä blogiisi.

Bloggaaja oletko laatinut Facebook-strategian? 4 vinkkiä onnistuneeseen strategiaan

Aivan kuten blogiasi varten, myös Facebook-sivuasi varten kannattaa laatia kunnollinen strategia. Se helpottaa ja selkiyttää Facebookin hyödyntämistä sisällönjakelupaikkana sekä liikenteen lähteenä blogiisi. Tässä tekstissä annan 4 vinkkiä bloggaajan Facebook-strategian laatimiseen.

1. Facebookin bloggaaja-ryhmät

Ennen kuin menemme tarkemmin kohderyhmäsi löytämiseen Facebookista tai sisältöjen suunnitteluun, haluan kysyä sinulta pari kysymystä: Oletko jäsenenä Facebookin erilaisissa bloggaajaryhmissä? Entä koetko saavasi niistä paljon lisäarvoa ja tuovatko ne blogiisi paljon lukijoita?

Saattaa olla, että vastauksesi on ei. Bloggaajaryhmät, joissa itse olen ollut jäsenenä, ovat vaikuttaneet enemmän paikoilta, jonne kaikki vain tulevat jättämään linkin omaan blogikirjoitukseensa ja häipyvät maisemista samantien jäämättä selailemaan muiden ryhmäläisten päivityksiä, puhumattakaan vierailemisesta muiden blogeissa.

Facebookin bloggaaja-ryhmät eivät siis välttämättä ole tie blogisi kävijämäärien räjähdysmäiseen kasvuun, mutta Facebook-ryhmiä ei kannata silti kokonaan unohtaa. Yleisten bloggaajaryhmien lisäksi voit löytää Facebookista ryhmiä, jotka ovat keskittyneet juuri oman blogisi aihealueeseen, ja joissa käydään aktiivisesti keskustelua aiheesta. Jos saat jakaa näihin ryhmiin sisältöjäsi, voit hyvinkin saada kasvatettua blogisi lukijamäärää nopeastikin.

Yritä siis löytää Facebookista oman blogisi aihepiiriin sopivat ryhmät ja panosta niiden aktiiviseen seuraamiseen, jotta voit auttaa osaamisellasi muita ihmisiä aina tilaisuuden tullen ja näin kasvattaa hiljalleen tunnettuuttasi. Ja tietysti, jaa omia blogitekstejäsi niihin ryhmiin, joihin niitä on sallittua jakaa.

Bloggaaja oletko laatinut Facebook-strategian

2. Kohderyhmän löytäminen

Facebook-strategian rakentaminen lähtee siitä, että määrittelet mille kohderyhmälle blogisi on. En itse tykkää puhua hirveästi kohderyhmistä, koska kohderyhmä tarkoittaa suurta massaa, eikä blogilla ole tarkoitus miellyttää kaikkia. Tämän takia jokaisen bloggaajan kannattaisi enemmin miettiä itselleen ihannelukija, johon koko blogisi, mutta myös Facebook-strategiasi perusta rakentuu.

Ihannelukijasi avulla pystyt helpommin suunnittelemaan ja rakentamaan Facebook-postauksesi ja -mainoksesi. Näiden tulisi aina olla suoraan osoitettu jollekin tietylle ihmiselle, ei jollekin suurelle joukolle tai sinulle itsellesi. Tarkoitus on siis, että pystyt kaikessa viestinnässäsi puhumaan suoraan yhdelle todelliselle (tai todentuntuiselle) ihmiselle.

Miten luot ihannelukijasi?

Ihannelukijasta luodaan siis mahdollisimman tarkka kuvaus ja mietitään yksi ihminen, unelmalukija, jolle blogisi on tarkoitettu. Ihannelukija voi myös olla joku oikea ihminen, jonka tiedät sopivan täydellisesti blogisi lukijaksi.

Suosittelen, että mietit ihannelukijallesi seuraavat asiat:

  • Nimi ja mahdollisesti jopa kuva
  • Ammatti ja opiskelutausta
  • Harrastukset
  • Ansiotaso
  • Perheenjäsenet
  • Miten pukeutuu ja miltä näyttää
  • Kiinnostuksen kohteet (äärimmäisen tärkeä asia, kun lähdet tekemään markkinointia Facebookissa)
  • Ongelmat, joiden kanssa hän painii (ja joissa sinä voit auttaa)
  • Tavoitteet

Näiden kohtien avulla saat luotua itsellesi mahdollisimman todentuntuisen unelmalukijan, mikä auttaa sinua rakentamaan Facebookissa parempia kohderyhmiä markkinoinneillesi. Myös Facebook-postausten kirjoittaminen helpottuu, kun tiedät tarkalleen kenelle olet niitä tekemässä.

Lupaan, että kun teet tämän kohdan kunnolla, sinun ei tarvitse enää koskaan tuskailla sen kanssa, mitä julkaisit Facebookiin tai miten markkinoisit siellä. Sinun tarvitsee vain puhua ihannelukijallesi.

3. Postausten monipuolisuus

Olen huomannut, että monet bloggaajat sortuvat aina samaan virheeseen tuottaessaan sisältöä Facebook-sivulleen. Itsekin olen sortunut tähän samaan virheeseen eli jakamaan fb-sivullani vain ja ainoastaan linkkejä omiin blogikirjoituksiini. Omien bloggausten jakaminen on tietysti Facebook-sivun tarkoituskin, mutta niiden lisäksi sinne kannattaa tuottaa myös muuta vaihtelevaa sisältöä, jotta seuraajien mielenkiinto säilyy ja he kokevat saavansa jotain muutakin lisäarvoa kuin linkit uusimpiin kirjoituksiin.

Suosittelen siis antamaan seuraajillesi lisäarvoa tuottamalla Facebook-sivulle myös jotakin sellaista sisältöä, mitä ei blogistasi löydy. Se voi olla vaikkapa kuva päivästäsi, kysymys seuraajillesi, inspiroivan lauseen ja kuvan yhdistelmä, lyhyt vinkki seuraajillesi jne…

Pystyt tarjoamaan eniten lisäarvoa, kun laadit Facebook-sivullesi samanlaisen julkaisukalenterin, minkä olet varmasti tehnyt myös blogillesi. Julkaisukalenterista ei kannata rakentaa liian monimutkaista, vaan mitä yksinkertaisempi se on, sitä helpompi sitä on noudattaa.

Facebook-julkaisukalenteriisi voit sijoittaa esimerkiksi seuraavantyyppisiä postauksia:

Omat blogijulkaisut

Omat blogisisällöt kannattaa tietenkin jakaa aina kun olet uuden blogikirjoituksen julkaissut. Lisäksi voit jakaa vanhoja parhaimpia tekstejäsi uudelleen aina silloin tällöin ja julkaista kuukausittain blogisi luetuimman kirjoituksen.

Muiden blogikirjoitukset

Omien sisältöjen lisäksi voit aina jakaa myös muiden bloggaajien hyviä kirjoituksia, joiden uskot kiinnostavan myös omia seuraajiasi. Tällä tavalla annat omille seuraajillesi myös muuta mielenkiintoista luettavaa omien tekstiesi lisäksi. Lisäksi toiset bloggaajat alkavat parhaassa tapauksessa vastavuoroisesti jakaa sinun sisältöjäsi omille lukijoilleen.

Sähköpostilistan kerääminen

Osassa Facebook-postauksiasi voit ohjata ihmisiä liittymään sähköpostilistallesi. Parhaita tuloksia saat, jos pystyt antamaan lukijoillesi jotain vastineeksi siitä, että he antavat sinulle sähköpostiosoitteesi. Hyviä vastineita ovat erilaiset oppaat, videosarjat jne. Älä kuitenkaan tee tämäntyyppisiä postauksia kovin usein, pari kertaa kuukaudessa riittää.

Sitouttava julkaisu

Sitouttava julkaisu on sellainen, jossa jaat esimerkiksi inspiroivan kuvan tekstin kera tai kirjoitat hyvän ja pidemmän päivityksen, jossa annat seuraajillesi esimerkiksi hyviä vinkkejä johonkin pulmaan. Kun opit tekemään sitouttavia postauksia joista seuraajasi tykkäävät, saat Facebookilta enemmän orgaanista näkyvyyttä ja edistät vuorovaikutusta lukijoidesi kanssa.

Myyntipostaus

Myyntipostauksia kannattaa tehdä vain harvoin, koska niiden liiallinen määrä karkottaa äkkiä seuraajasi pois. Suoria myyntipostauksia on hyvä tehdä maksimissaan kerran kuukaudessa tai jopa vähemmän. Sisältösi on aina tarkoitus tarjota jotain lisäarvoa seuraajillesi, eikä seuraajien ole ainoastaan tarkoitus tuoda sinulle rahaa.

4. Mainostaminen Facebookissa

Oletko kokeillut Facebook-mainoksia tuomaan blogiisi lisää lukijoita? Facebook-mainokset ovat ainakin vielä toistaiseksi melko edullinen keino mainostaa verkossa ja niiden kohdennusmahdollisuudet ovat erinomaiset. Ensimmäisessä kohdassa laatimasi kuvaus ihannelukijastasi auttaa sinua kohdistamaan Facebook-mainokset juuri oikeille, aiheestasi kiinnostuneille ihmisille.

Suosittelen sisällyttämään Facebook-strategiaasi myös strategian Facebook-mainonnalle. Mainonnasta ei kannata tehdä turhan monimutkaista ja aikaa vievää, vaan päättää sillekin selkeät suuntaviivat, joiden mukaan toimii.

Mainosstrategiasi voi esimerkiksi olla, että sponsoroit aina uuteen blogikirjoitukseesi johdattavaa Facebook-postausta viidellä eurolla per päivä, muutaman päivän ajan valmiiksi tallentamallesi kohderyhmälle, jonka olet koonnut ihannelukijakuvauksesi perusteella.

Facebook-mainonnan oppii parhaiten kokeilun kautta, joten aluksi mainosbudjetti kannattaa pitää pienenä, kunnes löytää toimivimmat kohderyhmät ja tavat mainostaa.

Yhteenveto

Bloggaajan Facebook-strategian kulmakiviksi nostaisin siis ensimmäisenä oman ihannelukijan määrittelyn ja sisältöjen suunnittelemisen puhuttelemaan juuri tätä ihannelukijaa. Toinen tärkeä seikka on sisältöjen suunnittelu ja niiden monipuolistaminen eli lisäarvon tuottaminen Facebook-seuraajille. Aktiivisuutta oman Facebook-sivun ulkopuolella ei myöskään pidä unohtaa, vaan kannattaa etsiä Facebookista oman blogin aihepiiriin liittyviä ryhmiä ja aktivoitua niissä. Omia sisältöjä kannattaa myös boostata Facebook-mainoksilla, joille kokeilun kautta löytää oikeat kohderyhmät ja mainostyypit.

***************

Karoliina Behm on digiyrittäjä ja some-valmentaja, joka auttaa yrittäjiä ja bloggaajia rakentamaan selkeitä some-strategioita ja ymmärtämään paremmin digitaalista markkinointia. Karoliinan blogia voit lukea täältä: http://www.karoliinabehm.fi

Lue myös Karoliinan vieraskynä: 9 keinoa parantaa Facebook postauksiasi ja saada enemmän liikennettä blogiisi

 

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit