Kirjoitin pari viikkoa sitten postauksen, jossa opastin sinua suunnittelemaan ja tekemään ensimmäisen verkkokurssin. Tässä postauksessa autan sinua kasvattamaan tulevaa potentiaalisten asiakkaiden joukkoa, eli yhteisöäsi.

#itsestäänselvyys Jos sinulla ei ole asiakkaita, kenelle ajattelit myydä kurssiasi?

Toivon, että et ajattele näin:

Kurssini myy itse itsensä. Teen sen, laitan Facebook-mainokset pyörimään ja homma hoituu automaattisesti sillä.”

Ei nimittäin hoidu. Usko pois. Olen kokeillut ja hakannut päätäni seinään kerran jos toisenkin. Todellisuudessa mitään ei voi jättää sattuman varaan. Valitettavasti tämä tärkeä askel on juuri se, josta monet valmentajat ja ”gurut” eivät puhu halaistua sanaa. Joten nyt korvat hörölle, koska minä aion puhua suuni puhtaaksi 😀

Jos tulit vasta mukaan ja sinua kiinnostaa tehdä oma verkkokurssi, käy lukemassa nämä postaukset ensin ja palaa sen jälkeen tähän postaukseen:

1. Ennakkovalmistautuminen ja asiakaspohjan ”valmistelu” 

Oletko koskaan saanut sähköpostia, jossa sanotaan: ”Nyt tämä kurssi on vihdoin valmis ostettavaksi, ole hyvä ja osta tästä!” vaikka sinulla ei ole aavistustakaan, kuka viestin on lähettänyt ja miten hän on sinun sähköpostiosoitteesi saanut?

Älä välitä niin on moni muukin.

Tämä on klassinen esimerkki siitä, miten verkkokursseja EI myydä. Jos pidät hiljaiseloa puolivuotta ja ensimmäinen sähköposti on suoraa myyntiä, ehkä 0,01 % lukijoista ostaa.

Siksi on todella tärkeää antaa lukijoille lisäarvoa tuottavaa sisältöä ennen varsinaista myyntiä. Parhaimmillaan tämä menee niin, että et edes myy; tarjoat vain ratkaisun ongelmaan ja haasteeseen, josta sinun asiakkaasi on tietoinen.

Suosittelen aina, että ennakkovalmistelut aloitetaan hyvissä ajoin ennen myyntiä. Minimissään tähän tulee käyttää aikaa 4 viikkoa. Mitä suuremman myynnin haluat tehdä, sitä pidempi aika valmisteluun kannattaa käyttää. 12 viikkoa menee yllättävän nopeasti, kun suunnittelet isoa myyntitapahtumaan.

Muuten, jos haluat, voit ladata alta ilmaisen työkirjan, jota voit täyttää samalla, kun luet tätä postausta.

Click here to subscribe

Rekisteriseloste ja tietosuoja

2. Asiakaspohjan kasvattaminen: hyödynnä näitä strategioita

Asiakaspohjan kasvattaminen tarkoittaa lukijoiden saamista sinun sähköpostilistallesi. Aina on olemassa mahdollisuus tehdä Facebook- tai Adwords-mainoskampanja mutta jos asiakkaat eivät tiedä, tunne tai luota sinuun, he tuskin ostavat verkkokurssiasi.

Asiakaspohjan kasvattaminen on pitkäjänteistä työtä. Se vaatii oikeita strategioita, aikaa, kärsivällisyyttä ja usein myös rahaa. Siksi moni sitä kaihtaakin. Mutta lupaan sinulle, että oikein tehtynä asiakaspohjan kasvattamiseen käyttämäsi aika ja raha tulevat moninkertaisena takaisin, kun alat myymään verkkokurssiasi.

Lue lisää: Miksi sinun pitää kerätä sähköpostilistaa, olitpa bloggaaja tai yrittäjä?

”Miten paljon sähköpostilistalla pitää olla unelma-asiakkaita, jotta voi saada myyntiä?”

Näin minulta kysyi Mari muutama päivä sitten. Totuus on, että jopa 300 henkilön sähköpostilistalla on mahdollisuus tehdä useiden tuhansien eurojen myynti. Sähköpostilistan ei siis tarvitse olla kymmenien tuhansien suuruinen ennen kuin voit aloittaa. Itse asiassa mitä pienempi sähköpostilista on, sitä helpompaa heidän kanssaan on luoda tiivis yhteys, joka kantaa hedelmää pitkään.

Saadaksesi sähköpostilistan kasvamaan, tässä on muutama loistava strategia, joiden avulla onnistut.

Lue lisää: Miten saat ihmiset liittymään sähköpostilistallesi?

2.1 Kirjoita vieraskynäpostauksia

Vieraskynäpostauksen ansiosta saat sisältösi uusien ihmisten silmien eteen. Onnistuaksesi sinun kannattaa kirjoittaa vieraskynäpostauksia niihin blogeihin, joissa on samanlainen yleisö kuin sinun unelma-asiakkaasi. Älä siis kirjoita joogasta koirankoulutusblogiin 😉

Ennen vieraskynäpostauksen kirjoittamista varmista, että saat ohjata lukijoita omasta postauksesta takaisin blogiisi ja/tai laskeutumisivulle. Jos saan valita, linkki ohjaa aina laskeutumissivulle. Laskeutumissivulla kun on vain yksi tehtävä: saada ihmiset liittymään sähköpostilistallesi, jotta voit lähettää heille lisäarvoa tuottavaa sisältöä säännöllisesti.

2.2. Pidä Facebookissa live-lähetyksiä tai ilmaisia webinaareja

Olet varmasti osallistunut moniin webinaareihin, joissa kaikissa on myyty jotain lopussa. Vaikka webinaarien kautta on mahdollisuus saada paljon myyntiä aikana, se ei tarkoita, että JOKAISEN webinaarin lopussa pitää myydä jotain.

Lukijat arvostavat elettäsi, kun kerrot heille ilmaiseksi tietoa, josta on heille hyötyä. Sama pätee Facebook-liveen. Parasta on, ettei näiden tarvitse olla pitkiä.

Voit pitää 15 – 30 minuutin Facebook-liven tai 30 – 45 minuutin webinaarin. Näiden tarkoituksena on näyttää ihmisille, että tiedät aiheesta paljon ja että sinua kannattaa kuunnella.

Voit hyödyntää webinaareja ja Facebook-liveä kahdella tavalla:

  1. joko kasvattaa sähköpostilistaasi
  2. tai sitouttaa ja kasvattaa luottamusta nykyisiin lukijoihin nähden.

2.3. Lisää pieniä liittymislahjoja jokaiseen blogipostaukseen, jonka kirjoitat

Nämä pienet liittymislahjat voivat olla esimerkiksi

  • muistilista blogipostauksesta
  • työkirja, joka tulee blogipostaukseen kirjoitettua tietoa
  • lyhyet e-opas tai e-kirja

Nämä liittymislahjat on helppo ja nopea tehdä ja tuovat jotain extraa blogipostauksen lisäksi.

2.4. Mainitse sähköpostilistasta ja liittymislahjasta aika ajoin myös sosiaalisessa mediassa

Voit tehdä nopeasti esimerkiksi Canvalla muutamia kuvallisia julkaisuja, jotka ajastat Instagramiin, Facebookiin ja Twitteriin. Kun lisäät julkaisuihin linkit, ne ohjaavat kävijät suoraan laskeutumissivulle.

Parasta tässä on se, että voit tehdä vaikka 30 julkaisua eri sosiaalisen median kanaviin, miettiä muutamia erilaisia lyhyitä tekstejä ja ajastaa julkaisut. Näin sinun ei tarvitse olla somessa koko ajan. Sen sijaan uusia upeita lukijoita ja seuraajia liittyy sähköpostilistallesi tasaisesti.

3. Lähetä unelma-asiakkaillesi sähköpostia säännöllisesti

Säännöllisyys tarkoittaa tässä kerran viikossa. Kyllä, kuulit oikein. Kerran viikossa. Tiedän, että se vaatii enemmän aikaa ja vaivannäköä mutta lupaan sen, että tulet kiittämään minua tästä vielä monta kertaa. Haluan että juttelet unelma-asiakkaillesi mahdollisimman usein ja tiiviisti. Tarjoat heille ennaltasuunnitelua, lisäarvoa tuottavaa sisältöä.

Miksi?

Poissa silmistä, poissa mielestä

Tässä kannattaa hyödyntää tehtävien niputtamista, eli kirjoittaa yhden päivän aikana 3 – 4 sähköpostia ja ajastaa ne viikon välein. Ajallisesti tämä toimenpide vaatii yhden kokonaisen työpäivän.

Lue lisää: Haluatko tietää 11 vinkkiä bloggaamiseen ja ajanhallintaan? 11 upeaa bloggaajaa kertoi omat vinkkinsä

Kun ihmiset liittyvät sähköpostilistallesi, sinun tehtäväsi on pitää heistä huolta, antaa heille aikaasi ja huomiotasi. Tarjoa heille lisäarvoa ja saa heidät tuntemaan olonsa erityisiksi. Anna heille syy jäädä lukemaan viestejäsi.

Viikoittaisen sähköpostin ei tarvitse olla pitkä (400 – 600 sanaa riittää) mutta sen tulisi aina tarjota jotain sellaista tietoa, mitä muualta ei ole saatavilla.

Voit ajatella asian myös niin, että olet kirjoittamassa blogipostausta, joka on täynnä inpsiraatiota, lisäarvoa ja hyvää mieltä. Mutta sen sijaan, että julkaiset sen blogissa, lähetät sen unelma-asiakkaillesi sähköpostin välityksellä.

4. Kirjoita aiheeseen ja verkkokurssin liittyvää sisältöä blogiisi

Tiedätkö mitä? Meidän tavoitteemme alkaa pikkuhiljaa olla saavutettu, wuhuu! Tähän mennessä, jos olet toiminut ohjeiden mukaan, sähköpostilistasi kasvaa tasaisesti ja juttelet lukijoiden kanssa joka viikko. Seuraava askel onkin miettiä, millaista sisältöä sinun kannattaa julkaista blogissasi, jotta se tukee kokonaistavoitetta.

Jos olet valmis myymään verkkokurssia, blogipostausten tulisi tukea myyntiä, kasvattaa luottamusta sekä näyttää sinut alasi asiantuntijana.

Siksi sinun kannattaa miettiä postaukset tarkkaan ja strategisesti. Jokaiseen postaukseen sinun kannattaa liittää pieniä liittymislahjoja, joiden avulla lukijat voivat liittyä sähköpostilistallesi.

Yksi hyvä keino miettiä blogipostauksia on kysymykset. Millaisia kysymyksiä sinulta kysytään verkkokurssin aiheesta? Voit ottaa yhden kysymyksen per blogipostaus, käsitellä ongelmaa, tuoda esiin verkkokurssin hyötyjä ja millaista apua sen avulla on saatavilla.

Esimerkiksi jos verkkokurssisi aihe on juhlien suunnittelu, mutta tiedät, että

  • unelma-asiakkaasi on kiireinen, ruuhkavuosia elävä perheenäiti
  • voit kirjoittaa blogipostauksia, jotka herättävät mielenkiintoa juhlien järjestelyyn
  • voit antaa yksittäisiä vinkkejä, miten juhlien järjestelyä nopeutetaan ja miten tarjouksia pyydetään
  • ja liittymislahjana voi olla esimerkiksi tarjouspohja.

Kun verkkokurssisi ”Kiireisen äidin juhlaopas: Näin järjestät juhlat 7 päivässä”on myyntiä vaille valmis, sinulla on jono unelma-asiakkaita, jotka eivät malta odottaa, että voivat ostaa verkkokurssin.

Jos sinulla ei ole vielä blogia tai blogi on vasta perustettu, suosittelen lämpimästi kirjoittamaan hyvää ja laadukasta sisältöä säännöllisesti. Bloggaaminen on loistava keino kasvattaa tunnettuutta, luottamusta ja uskottavuutta. Säännöllinen postaustahti tuo enemmän lukijoita joka puolestaan parantaa blogisi hakukoneoptimointia.

Kun blogissa on 15 – 25 postausta, pilotointi on ohi ja lukijamäärä tasainen, voit palata takaisin 1 – 2 postaukseen per viikko.

Click here to subscribe

Rekisteriseloste ja tietosuoja

Yhteenveto

Olemme käyneet paljon asioita tänään läpi. Haluan kuitenkin kertoa sinulle mahdollisimman paljon, jotta verkkokurssisi pilotti menee mahdollisimman hyvin.

Tämän postauksen kaksi tärkeintä asiaa ovat:

1) Jokainen näistä strategioista kasvattaa sinun sähköpostilistaasi.

2) Nämä strategiat auttavat sinua luomaan tiiviin yhteyden unelma-asiakkaittesi kanssa.

Sinun ei tarvitse seurata jokaista tämän postauksen strategiaa ensimmäisellä kerralla. On kuitenkin hyvä tietää, millaisia mahdollisuuksia sinulla on sähköpostilistan kasvattamiseen. Tiedän, että ajankäyttösi on rajallista, joten muista, että sinun ei tarvitse tehdä kaikkea tätä yhdessä tai kahdessa viikossa. On parempi suunnitella etukäteen hyvin ja ajan kanssa, kuin mennä höyryjunan lailla eteenpäin ilman suunnitelmaa.

Mitä strategiaa sinä lähdet toteuttamaan seuraavaksi?