”Mää tuun tänne välillä pyörtymään, kun ei heikot luut kestä tätä innostunutta ympäriinsä pomppimista. Virittelen nyt kuukausikirjettä.

Olen pyytänyt muutamia innokkaan palautteen antajia kuukausikirjeen testaajiksi. Jotka kokeilee sähköpostin toimivuutta JA joilta kyselen aiheita. Nyt yks siellä jo keulii, että mun pitäisi perustaa salasanalla suojattu jäsenosio, jossa pääsevät käsiksi juttuihini. Kääks!!! Ihan uskomatonta luottamista mun kykyihin ja antiin.

Ja jottei totuus unohtuisi, niin ÄLYTTÖMÄN iso kiitos Tiia Konttinen Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ kurssista, huikea anti, huikeita onnistumisen fiiliksiä. Ilman tätä kurssia olisin vain lapioimassa p****a. Ihan kirjaimellisesti!” -Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ valmennuksen opiskelija 2016

Niin, tällaisia palautteita saatat saada omilta lukijoiltasi, mikäli osallistut Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ verkkovalmennukseen. Sinun lukijat kertovat sinulle, mitä haluavat sinulta ostaa, millaisia palveluja he haluavat ja mistä on heille apua. Voit huoletta unohtaa tuputtamisen ja tyrkyttämisen. Omalta kohdaltani on ollut fantastista seurata useiden Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ verkkovalmennuksen opiskelijoiden menestyksen taivalta. Paras kiitos, jonka valmentaja voi koskaan saada on nähdä, miten omat valmennettavat menestyvät. JA nyt, päivän agendaan 😀

Ammattilainen on oman aiheensa asiantuntija

Asiantuntijastatus voidaan saavuttaa ainakin kahdella tavalla:

  • Joko kouluttautumalla ja tekemällä itse aktiivisesti töitä sen eteen tai
  • Kirjoittamalla kokemukseen pohjautuvaa sisältöä, jolloin lukijat pitävät sinua kokemusasiantuntijana

Lukemalla tämän postauksen:

  • pystyt arvioimaan, oletko oman aiheesi asiantuntija
  • näet, millaisilla toimenpiteillä erotut selkeästi  muista saman aiheen bloggaajista ja yrittäjistä sekä
  • miten kasvatat omaa asiantuntijastatustasi lukijoiden, yritysten ja yhteistyökumppaneiden silmissä

Mutta ennen kuin menemme varsinaiseen aiheeseen, haluan, että otat 5 minuuttia ja käyt vierailulla omassa blogissasi. Avaa uusi välilehti, kirjoita blogisi osoite ja tutki 5 minuuttia seuraavia asioita:

  • Mitä lisäarvoa blogisi antaa lukijoille?
  • Seuraisitko omaa blogiasi? (tarkastele kysymystä kriittisesti) Perustele miksi tai miksi et.
  • Miten sisältösi auttaa lukijaa onnistumaan? Millaisen muutoksen saat lukijassa aikaan?
  • Mitä lukijalle jää käteen sen jälkeen, kun hän on lukenut yhden tai useamman postauksistasi?

Esimerkiksi

  • Lisäarvo = Autat lukijaa pukeutumaan tyylikkäämmin
  • Opetat lukijalle muodin perusteita, mitkä asiat vaikuttavat hyvään tyyliin ja miten omaa tyylitajua voi kehittää
  • Kenties opetat eri tyylejä, jolloin lukijan on helpompi nähdä, mikä tyyli sopisi hänelle parhaiten
  • Lukijat saavat inspiraatiota sekä konkreettista apua oman tyylinsä löytämiseen

Syy, miksi toivon sinun tekevän tämän tehtävän on tämä:

Sinun ei tarvitse olla yliopistoa käynyt ammattilainen, jotta voit asemoida itsesi kokemusasiantuntijaksi. Riippuen lukijoista sekä aihealueestasi, asiantuntija on henkilö, joka tietää aiheesta enemmän kuin lukija. Asiantuntija on kiinnostunut kehittämään itseään  ja tekee töitä sen eteen, että lukija saa parasta mahdollista tietoa. Tietenkin sinun täytyy olla valmis kantamaan vastuu niistä ohjeista ja vinkeistä joita annat. Mm. terveyteen liittyvissä asioissa painotan koulutuksen tärkeyttä.

Ammattilainen on asiantuntija

Kun tein itse tämän harjoituksen, kiinnitin huomiota siihen, että:

  • Internetissä on paljon vanhentuntutta ja jopa väärää tietoa, miten blogista tehdään laadukas ja menestynyt
  • Tunnistin 5 erityyppistä bloggaajaa sekä nyt 5 eritasoista blogia
  • Pystyn kirjoittamaan blogipostauksia, joista lukijat hyötyvät ja joiden avulla hekin voivat onnistua

Lue lisää täältä:

Ammattilainen osaa brändätä itsensä, yrityksensä ja bloginsa

Brändi rakentuu monista pienistä osa-alueista. Tärkeintä brändin rakentamisessa on se, että ensin sinun täytyy rakentaa luottamus ja saavuttaa asiantuntija-asema, jolloin brändistä tulee uskottava (Killström 2013, 7-8). Luottamusta ja uskottavuutta tarvitaan aina, kun halutaan myydä tai suositella tuotteita tai palveluja. Vähintäänkin sinun täytyy osata myydä omaa osaamistasi yrityksille ja brändeille, joiden kanssa haluat tehdä yhteistyötä.

Sanomattakin on selvää, että bloggaajalla täytyy olla nimi ja kasvot, jotta luottamus, asiantuntijuus ja uskottavuus kasvavat. Vai luottaisitko ”bloggaaja B:hen” ja ostaisitko hänen suositteleman 150,00 € arvoisen matkalaukun, jos hänen kasvokuvanaan Facebookissa olisi kissa, Twitterissä tipu ja Instagramissa hevonen?

Mutta nyt tulee se tärkein kysymys:

Miten bloggaaja tai yrittäjä voi rakentaa luottamusta ja asiantuntijuutta, jotta uskottavuus lisääntyy ja hänen on mahdollista saada tuloja bloginsa avulla?

Yllätytkö, jos sanon että pelkkä hyvän sisällön kirjoittaminen ei riitä?

Mutta näin se menee. Tällä tasolla koko brändi pitää olla yhtenäinen ja johdonmukainen, sisältö mukaanlukien. Brändin rakentaminen ei ole jotain, mikä tehdään kerran. Samoin kuin bloggaaminen myös brändi on jotain, joka elää, kasvaa, kehittyy ja jonka voi menettää nopeasti.

Tällä tasolla on oltava jo tarkempi siitä, mitä blogiinsa kirjoittaa. Koiran käynti lääkärissä ei kasvata luottamusta ja uskottavuutta, jos kirjoittaa blogia koruista. On myös oltava tarkempi siitä, miten ihmisille ylipäätään puhuu, miten kommentteihin vastataan ja miten ottaa negatiivista palautetta julkisesti vastaan. Bloggaamisesta on ylipäätään tultava tavoitteellisempaa, suunnitelmallisempaa ja strategisempaa.

Ammattilainen on asiantuntija

 

Sinulta kuluu sama määrä energiaa, olipa tavoitteesi pieni tai suuri

Tavoitteellisuus

On helppoa tehdä tavoite, joka on vähän sinnepäin. Sitten aletaan hommiin ja tehdään mahdollisimman paljon mahdollisimman nopeasti. Virheitä tulee ja laatu kärsii. Ei hyvä. Monet bloggaajat menevät eteenpäin ”mulle-heti-kaikki-nyt” mentaliteetilla. Tämä ei rakenna pysyvää brändiä eikä saa lukijoita viihtymään blogissa pitkään.

Oikein asetettu tavoite motivoi sinua jatkamaan myös silloin, kun eteen tulee takapakkeja ja pettymyksiä. Kun tavoite on juuri sopiva, sitä kohti on helppo mennä.

Suunnitelmallisuus

Tavoitteellisuudesta päästäänkin oivallisesti suunnitelmallisuuteen. Pelkkä visio ei riitä saavuttamaan sitä mitä haluat vaan visio on pilkottava konkreettiseksi ja realistiseksi suunnitelmaksi. Itseäni auttaa tässä projektityöskentely. Otan enintään 3 projektia, joita teen 90 päivän ajan. Projektin pilkon pienemmiksi tehtäviksi ja jaan ne tasaisesti tuleville päiville, viikoille ja kuukausille. 90 päivän päästä on kiva katsoa taaksepäin ja huomata, että tavoite tuli saavutettua vähän kuin huomaamatta.

Tasaisin väliajoin kysyn itseltäni nämä kysymykset:

  • Viekö tämä asia minua kohti tavoitetta?
  • Mitä minun tulee oppia, jotta saavutan seuraavan välitavoitteen?
  • Kuinka monta postausta minun on hyvä kirjoittaa, jotta pysyn siinä vauhdissa, missä haluan?
  • Millaista lisäarvoa haluan tuottaa, jotta pystyn auttamaan lukijoitani?

Kirjoita itsellesi tarvittavia viikko- ja päiväkohtaisia tehtäviä, jotka tukevat suunnitelmaa. Tee tämä joko joka sunnuntai tai viimeistään edellisenä päivänä. Mitä tarkemmin tiedät tehtävät, sitä helpompaa eteenpäin meneminen on.

Menestykseen tarvitset vai kahta asiaa – joko aikaa tai rahaa -Tiia Konttinen

Kyllä. Olen sanonut sen ennenkin ja sanon sen jälleen kerran. Tarvitset aina joko aikaa tai rahaa.

Aikaa etsiäksesi tarvittavan tiedon itse ja soveltaessasi sitä omaan blogiisi. Tällä polulla tulet tekemään virheitä, joita joudut korjaamaan ja palaamaan useampaan kertaan alkuun. Sitten jonain päivänä, jos olet lannistumaton, onnistut ja menestyt. Tarvitset roppakaupalla periksiantamattomuutta, kokeilunhalua, kykyä mennä ulos omalta mukavuusalueelta ja kykyä sietää pettymyksiä. Tiedän tämän, koska olen viimeiset 4 vuotta kulkenut tätä polkua eteenpäin.

Toisaalta voit käyttää rahaa siihen, että joku kertoo sinulle oikotien, miten saavutat tavoitteesi nopeammin. Tälläkin polulla tulet tekemään virheitä mutta huomattavasti vähemmän. Tai sitten maksat ammattilaiselle, että hän tekee työn puolestasi. Tämä puolestaan on se polku, jonka haluan sinulle antaa ja tarjota. Pääset 12 kuukaudessa lähelle sitä pistettä, mihin minulta meni 4 vuotta.

Ja jos kunnianhimoa löytyy, pääset etenemään blogin elinkaarin viidenteen merkkipaaluun. Mutta siitä lisää sunnuntaina 3.6.

Millaisia ajatuksia tämä postaus sinussa herättää? Kommentoi alle, jatketaan keskustelua!