Aloita tästä affiliate-markkinointi 2024

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Aloita tästä affiliate-markkinointi. Kukapa ei haaveilisi siitä, että rahaa sujahtelee pankkitilille päivällä ja yöllä, lomalla ja vapaa-ajalla. Tekipä töitä tai ei. Vaikka tämä voi joillekin tuntua puhtaalta utopialta, voin kertoa, että passiivisen tulon hankinta affiliate-markkinoinnilla ei ole kovin kaukaa haettu.

Affiliate-markkinointi kukoistaa maailmalla sen verran, että puhutaan 4,6 miljardin dollarin markkinasta (Rakuten 2016).

Jos haluat saada oman pikku siivusi tuosta summasta, suosittelen lämpimästi lukemaan tämän postauksen huolella läpi. Tämän tarkempaa ja täsmällisempää materiaalia en ole suomeksi vielä löytänyt. Ja siksi päätin kirjoittaa sen sinulle.

Aloita tästä affiliate-markkinointi (+ vinkkilista miten kirjoitat tuottavia affiliate-postauksia)

Sisältö:

  1. Mitä affiliate-markkinointi on?
  2. Kenelle affiliate-markkinointi sopii – ja kenelle ei?
  3. Miksi affiliate-markkinointiin kannattaa panostaa?
  4. Miten löydät oikeat yritykset?
  5. Miten valitset parhaat tuotteet?
  6. Miten suosittelu kannattaa tehdä?
  7. Miten markkinoit affiliate-tuotteita oikein?
  8. Miten valitset oikean strategian juuri sinulle ja sinun blogiisi?
  9. Miten teet affiliate-markkinoinnista oikeasti passiivista?
  10. Pidä pää kylmänä – ja realiteetit kunnossa

1. Mitä affiliate-markkinointi on?

Pat Flynn ”Smart Passive Incomista” määrittelee affiliatemarkkinoinnin seuraavasti:

”Affiliate-markkinoinnissa sinä (bloggaaja) ansaitset komissiota tai provisiota suosittelemalla muiden bloggaajien tai yritysten tuotteita ja/tai palveluita. Löydät tuotteen josta pidät, suosittelet sitä muille ja ansaitset siitä komission jokaisesta myynnistä, joka kauttasi tulee.”

Affiliate-markkinointi on siis suosittelumarkkinoinnin muoto, jossa on 3 – 4 osapuolta

  • myyjä = yritys, jonka tuotteita suositellaan
  • julkaisija = bloggaaja, yksityishenkilö, yritys tai yhteisö
  • asiakas = tuotteen ostaja
  • affiliate verkosto = sivusto, johon kymmenet ja sadat yritykset voivat rekisteröityä ja antaa tuotteensa julkaisijoiden suositeltavaksi.

1.1 Affiliate-markkinointi pähkinänkuoressa

  • Etsit yrityksen, jonka tuotteita haluat suositella
  • Etsit tuotteen, josta haluat kertoa lukijoillesi
  • Hankit tuotteen affiliate-linkin, jonka lisäät blogiin ja/tai postaukseen
  • Lukija klikkaa linkkiä ja ostaa tuotteen
  • Sinä saat komission ostoksesta

Affiliate-linkki on aina henkilökohtainen. Affiliate-linkkiin on liitetty koodiosa, joka rekisteröi ostoksen ja kohdentaa sen juuri sinuun. Linkit ovat ”aktiivisia” tietyn ajan, eli ei haittaa, vaikka lukija klikkaa affiliate-linkkiä tänään mutta ostaa tuotteen 4 päivän päästä.

Affiliate-linkin klikkaaminen aktivoi evästeen eli keksin, jonka ansiosta ostos kohdennetaan sinuun pitkänkin ajan jälkeen. Tämä on muuten yksi asia, joka kannattaa selvittää, kun valitset kohdassa 5 oikeita tuotteita. Mitä pidempi evästeaika tuotteella on, sen parempi sinulle.

Lue myös tämä: Mistä affiliate-markkinoinnin tulot muodostuvat?

Affiliate-markkinoinnissa käytetään yleensä 4 erilaista komissiorakennetta

  1. prosenttiosuus myynnistä (esim. 8 % ostoskorin loppusummasta)
  2. komissio liidistä (esim. 0,15 € per linkin klikkaaja)
  3. kiinteä summa (esim. 15,00 € huolimatta siitä, miten paljon asiakas lopulta ostaa)
  4. näyttöjen perusteella (esim. 1000 näyttöä tuo sinulle 5,00 €; mitä enemmän sivulatauksia, sitä enemmän komissioita sinulle)

Affiliate-markkinoinnin plussat ja miinukset

Plussat:

  • nopea aloittaa
  • helpoin tapa ansaita rahaa, koska sinulta ei kulu aikaa omien tuotteiden rakentamiseen eikä yhteistyöneuvotteluihin
  • rahan ansainnalla ei ole teoriassa ylärajaa
  • pystyt täysin valitsemaan millaisia tuotteita suosittelet blogissasi – voit siis valita tuotteita, jotka vastaavat brändiäsi ja arvomaailmaasi
  • suosittelet tuotteita, jotka ovat jo suosittuja ja myyvät hyvin – et siis tarvitse ylimääräisiä toimenpiteitä saadaksesi kauppaa
  • pystyt seuraamaan ja analysoimaan kuinka moni näkee linkin tai mainoksen, kuinka moni klikkaa ja kuinka moni todellisuudessa ostaa tuotteen –> ja parantamaan näitä

Miinukset:

  • yritykset saattavat lopettaa affiliate-verkostossa olemisen
  • yritys saattaa mennä konkurssiin
  • tuote saattaa hävitä markkinoilta
  • yritys ei maksa komissioita
  • et pysty vaikuttamaan komission määrää
  • et pysty vaikuttamaan komission maksuaikatauluun

Katso myös tämä video:

2. Kenelle affiliate-markkinointi sopii – ja kenelle ei?

Affiliate-markkinointi ei ole aivan niin simppeliä kuin sormien napsauttaminen. Se vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä toimiakseen. Ja pari tehokasta strategiaa. Ensinnäkin affiliate-markkinointia ei kannata koskaan aloittaa sattumanvaraisesti ja hetken mielijohteessa. Yleensä silloin mennään metsään ja lujaa.

Aivan alussa sinun kannattaa keskittyä hyvän ja hyödyllisen sisällön tuottamiseen. Muista aina ensin lukijat ja vasta sitten omat tulot. Affiliate-markkinoinnilla menestyminen vaatii uskottavuuden ja luottamuksen rakentamista. Ja ne eivät tule yhdessä yössä.

Affiliate-markkinointia ei kannata koskaan aloittaa juuri silloin, kun rahantarve on suurin. Paniikki ja akuutti rahantarve ovat affiliate-markkinoijan pahimmat viholliset. Kun olet valmis käyttämään aikaa affiliate-markkinointiin, tulet onnistumaan siinä takuulla.

3. Miksi affiliate-markkinointiin kannattaa panostaa?

Affiliate-markkinointi on nopein ja tehokkain väylä ansaita rahaa. Vaikka itse suosin 80 % omien tuotteiden ja palveluiden myyntiä ja 20 % affiliate-tuotteiden myyntiä, olen käyttänyt 2 vuotta omien tuotteiden rakentamiseen ja kehittämiseen.

Jos olisin aloittanut suoraan affiliate-markkinoinnilla, ne toisivat tilille passiivista tuloa ilman sen suurempaa vaivannäköä. Affiliate-markkinoinnilla saat ensimmäiset tulokset jo parissa kuukaudessa.

Heinäkuu 2016 – joulukuu 2021

Totutat lukijat siihen, että he ostavat niitä tuotteita joita suosittelet. Jos jonain päivänä päätät kirjoittaa oman ekirjan tai rakentaa verkkokurssin, sen myyminen on huomattavasti helpompaa.

Affiliate-markkinointia on helppo toteuttaa. Et tarvitse monimutkaisia ohjelmia etkä koodaustaitoja. Sinun ei tarvitse huolehtia asiakaspalvelusta eikä reklamaatioista. Affiliate-markkinoinnissa ei oikeastaan ole minkäänlaista riskiä, sinun ei tarvitse postittaa tai varastoida tuotteita joita suosittelet.

Jos asiakas ei osta, et tee tappiota. Jos asiakas ostaa, saat komission.

4. Miten löydät oikeat yritykset?

Jes! Nyt päästään kunnolla vauhtiin. Ennen affiliate-markkinoinnin aloittamista sinun kannattaa aina miettiä kolme asiaa:

  1. Mitkä yritykset myyvät tuotteita, jotka sopivat sinun blogiisi?
  2. Mitä hyötyä tuotteista on sinun lukijoillesi?
  3. Minkä yrityksen arvomaailma vastaa omaasi parhaiten?

Näillä varmistat, että lukijasi arvostavat tuotteita joita heille lopulta tarjoat.

Tämän jälkeen yritykset on helppo löytää. Voit etsiä niitä joko affiliate-verkostoista, kuten Tradedoubler, Tradetracker tai Clickbank tai Googlesta näpyttelemällä blogisi aihe + affiliate. Onneksi kirjoitusvirheistäkään ei ole haittaa 😀

Aloita tästä affiliatemarkkinointi

5. Miten valitset parhaat tuotteet?

Olisi niin helppoa vain sanoa, että ota ne tuotteet, jotka tuovat sinulle eniten komissioita. Mutta me molemmat tiedämme, että tämä ei tuo tulosta. Tai saattaa tuoda lyhyellä aikajänteellä mutta pitkällä ei.

Fakta on, että affiliate-komissiosi tulee lopulta vain muutamasta tuotteesta. Vaikka suosittelisit 25 tuotetta blogissasi, vain muutama, 2 – 5 tuo sinulle oikeasti rahaa.

Affilaite-markkinoinnissa määrä ei koskaan korvaa laatua. Siksi tuotteet kannattaa valita tarkasti.

Asetu hetkeksi lukijan ja seuraajan kenkiin. Mistä tuotteesta hän tykkää? Entä mitä hän tarvitsee? Mistä on hänelle oikeasti apua? Jos alat suositella tuotteita, jotka eivät liity millään tavalla kirjoittamaasi sisältöön, seuraajat haistavat palaneen käryä.

Et sinäkään halua että vaateliikkeesä sinulle yritetään myydään rumpuja. Tuskin harrastat rumpujen soittoa ja kyllähän se saa miettimään, miksi niitä on vaatekaupassa myynnissä.

Tuotteiden valinnassa kannattaa huomioida seuraavat asiat:

  • mitä tuotteet hyödyttävät ja auttavat lukijaa
  • mitkä tuotteet sopivat brändiisi ja arvomaailmaasi
  • mistä tuotteista itse tykkäät ja mitä tuotteita itse käytät
  • evästeiden pituus (kuinka pitkän ajan jälkeen komissio vielä rekisteröityy sinulle)
  • komission suuruus
  • komission peruste (prosentti, kiinteä summa, liidi, näyttö)

6. Miten suosittelu kannattaa tehdä?

Affiliate-tuotteiden suosittelu kannattaa aina tehdä lukijoita ja yritystä kunnioittaen. Muista, että sinun tehtäväsi on vain tuoda ostaja ja myyjä yhteen. Kiitokseksi siitä saat komission.

On olemassa 14 erilaista strategiaa affiliate-tuotteiden suositteluun. Ajansäästön vuoksi en käy niitä kaikkia tässä läpi mutta annan sinulle 3 vinkkiä suositteluun:

6.1. Ole avoin, aito ja rehellinen

Aito ja rehellinen mielipide tuotteesta kantaa aina pisimmälle. Ja kun valitset tuotteet, jotka vastaavat omaa arvomaailmaasi, miksipä et kertoisi avoimesti mielipidettäsi.

Aloita tästä affiliate-markkinointi

6.2. Jaa tietoa eteenpäin

Esimerkiksi löydät -20% alennuskupongin DCON.fi sivustolle. Löydät uuden kahvinkeittimen, johon hyödynnät alennuskoodin. Muutaman viikon kuluttua twiittaat seuraajillesi, miten loistavasti aamusi alkaa, kun saat nauttia herkullisesta kahvista, jonka uusi kahvinkeittimesi keittää.

”Parhaat kahvit ikinä! En olisi uskonut, että #cdon ista saa näin laadukkaita tuotteita. Sopii täydellisesti sisustukseenkin! bit.ly/kjhafou”

Kun teksin mukaan laittaa vielä kuvan herkkukahvista, suosittelu on valmis.

6.3. Kirjoita tutorial-postaus

Tuotteen käytön opettaminen on yksi tehokkaimmista keinoista hyödyntää affiliate-tuotteita. Postauksen tavoitteena on kertoa ja näyttää lukijalle, miten tuotetta käytetään oikein tai miten tuotetta voidaan hyödyntää monipuolisesti.

Tärkeintä on kirjoittaa postauksesta mahdollisimman paljon lisäarvoa ja hyötyä antava. Tutorial-postaus ohjaa lukijan askel askeleelta eteenpäin. Mitä sellaista olet itse oppinut, jonka voit avata lukijalle askel askeleelta?

Parasta on se, että tutorial-postauksen voi kirjoittaa mistä tahansa tuotteesta. Aina on joku, joka etsii nopeaa ratkaisua tuotteen käyttöön. Sitä paitsi tutorial-postauksen on todella helppo hakukoneoptimoida, jolloin saat ilmaista liikennettä suoraan Googlesta.

7. Miten markkinoit affiliate-tuotteita oikein?

Olitpa kuluttaja tai yrittäjä, piilomainonta ei ole sallittua. Minua harmittaa todella paljon nähdä blogeissa affiliate-linkkejä ilman mainintaa siitä.

Kun kerrot lukijalle, että postaus sisältää affiliate-linkkejä, se kasvattaa uskottavuutta ja luottamusta. Alussa saattaa käydä niin, että lukijat eivät linkkejä klikkaile. Mutta ennen pitkää he klikkaavat. Jokainen arvostaa sitä, että bloggaaja on rehellinen.

Kun olet avoin affiliate-markkinoinnista, voit lisätä joko postauksen alkuun tai loppuun lyhyen tekstin:

”Tämä postaus sisältää affiliate-linkkejä, joiden kautta saan pienen komission, mikäli päädyt ostamaan tuotteen. Komissiolla ylläpidän tätä blogia. Kiitos avustasi.”

Pelkkä

* yhteistyö

ei enää riitä.

Muista, että sisällön tuottaminen on 20 % ajankäytöstä ja sisällön markkinointi 80 %. Sinun kannattaa jakaa affiliate-postausta somessa yhä uudelleen ja uudelleen 1, 3, 6 ja 12 kuukauden sykleissä. Voit hakukonaoptimoida postauksen joko julkaisun yhteydessä tai sen jälkeen.

8. Miten valitset oikean strategian juuri sinulle ja sinun blogiisi?

Kuten tämän postauksen alussa mainitsin, määrä ei koskaan korvaa laatua. Siksi oikean markkinointistrategian tietäminen on tärkeää affiliate-markkinoinnissa.

Mitä strategia tarkoittaa?

Se tarkoittaa, miten usein kirjoitat, julkaiset, jaat ja markkinoit affiliate-tuotteita ja -postauksia.

Hyvä nyrkkisääntö on 80/20. 80 % on lisäarvoa ja ei-affiliate-linkkejä olevaa sisältöä ja 20 % sisältää affiliate-linkkejä.

80 % jaat postauksia somessa, 20 % käytät sisällön tuottamiseen.

80 % kerrot lukijalle tietoa ilmiseksi, 20 % tiedosta ”vaatii” maksun.

Voit myös markkinoida tuotteita ja postauksia ristiin eri somekanavissa. Voit myös tehdä jonkin oman pikku bonuksen, jonka tarjoat lukijalle, mikäli hän tekee oston linkkisi kautta. Tämän kanssa kannattaa kuitenkin olla varovainen ja AINA tarkistaa myyjältä, saako omia bonuksia antaa.

Huomioithan, että jos jaat affiliate-linkin suoraan sosiaalisen median kanavaan, sinun täytyy ilmoittaa se linkin yhteydessä. Jos taas jaat somessa postauksen, jossa on affiliate-linkki, tätä ilmoitusta ei tarvitse tehdä. Silloin riittää, että postauksen alussa on maininta postauksessa olevasta affiliate-linkistä.

Lue lisää: Miten tehokas nykyinen affiliate-markkinoinnin strategiasi on?

9. Miten teet affiliate-markkinoinnista passiivista?

Paras keino on hakukoneoptimoida affiliate-postaukset mahdollisimman hyvin. 45,81 % tämän blogin lukijoista tulee Googlesta. Olen hakukoneoptimoinut muutamat tietyt postaukset hyvin. Nyt nämä postaukset ohjaavat liikennettä tasaisesti Googlesta.

Aloita tästä affiliate-markkinointi

Kaikki eivät tietenkään tule affiliate-postaukseen. Mutta jos blogisi kuukausittainen lukijamäärä on 15000 ja 12% Googlen kautta tulleista lukijoista suuntautuu affiliate-postaukseen, 1800 lukijaa näkee affiliate-linkkisi joka kuukausi.

Tehdäänpä pieni laskutoimitus:

1800 lukijaa, joista 6 % ostaa suosittelemasi tuotteen. Tuotteen hinta on 89,90 € ja sinun komissiosi määrä 12 %.

((1800 x 0,06) x 89,90) x 0,12 = 1.165,10 €

Ja tämähän tulee täysin passiivisesti, koska lukijat tulevat postaukseen Googlen kautta.

Sinä olet tehnyt työn aikaisemmin, olet testannut tuotteen, kirjoittanut siitä postauksen, optimoinut sen ja jakanut ahkerasti somessa. Loppu on Googlen käsissä.

10. Pidä pää kylmänä – ja realiteetit kunnossa

Okei, kyllähän tämä näyttää helpolta näin kirjoitettuna. Ymmärrän enemmän kuin hyvin, että sinusta tämä voi edelleen tuntua utopialta. Mutta tiedän, että affiliate-markkinointi toimii näin, koska saan joka kuukausi komissioita tililleni.

Muista nämä:

  • Laatu ennen määrää.
  • Ole kärsivällinen
  • Mieti, mikä hyödyttää sinun lukijaa
  • Sinulta kuluu sama määrä energiaa suositella edullisia tai kalliita tuotteita
  • Passiivinen tulo on mahdollista affiliatem-arkkinoinnin ja hakukoneoptimoinnin avulla

Nyt on sinun vuorosi – aloita tästä affiliate-markkinointi

Kerro kommenttiosioon

A) Oletko aloittanut affiliate-markkinoinnin?

B) Minkä koet siinä kaikista haastavimpana?

Aloita tästä affiliate-markkinointi

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Julkaistu kategoriassa: