Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Tässä postauksessa annan sinulle käytännönläheiset askelmerkit, miten aloitat oman affiliateblogin, joka tuo sinulle tuloja ainoastaan affiliatemarkkinoinnilla. Lukemalla postauksen loppuun:

  • tiedät, miten affiliateblogi kannattaa rakentaa alusta loppuun
  • näet, että passiivisen tulon saaminen affiliatemarkkinoinnilla on helppoa, joskin pitkäjänteistä
  • saat varmuuden siitä, kannattaako sinun aloittaa oma affiliateblogi

Lue myös tämä: Mistä affiliate-markkinoinnin tulot muodostuvat?

Ammattilaisen pro tip:

Suosituimmat ja menetyneimmät affiliateblogit ovat avoimia, rehellisiä, läpinäkyviä. Ne rakentavat luottamusta ja uskottavuutta loistavalla sisällöllä, joka on täynnä lukijaa hyödyttävää lisäarvoa. Muista kuitenkin auttaa lukijoita ratkaisemaan pieniä ongelmia ja haasteita jokaisella postauksella, sait siitä komission tai et.

Aloita oma affiliate-blogi

Ennen kuin aloitamme, haluan kertoa sinulle, että sinulla on neljä eri vaihtoehtoa, miten voit aloittaa oman affiliateblogin. Nämä neljä vaihtoehtoa ovat:

  1. Tuotesuositukset
  2. Affiiatemarkkinointi + asiantuntijuus –> oma blogini
  3. Hintavertailu
  4. Alennuskuponki

Tässä postauksessa keskityn vaihtoehtoihin 1 ja 2, koska ne ovat itselle tunnetuimmat ja omassa blogissa käytetyimmät.

Päätä blogin aihe

Ei ole väliä, minkä aiheen ympärille rakennat affiliateblogin. Mutta…

Varmista, että:

  • aiheen ympäriltä löytyy affiliatetuotteita
  • lukijoita KIINNOSTAA lukea aiheesta

Esimerkiksi Pinch of Yum blogi kirjoittaa ”vain” ruuasta mutta saa keskimäärin $20.000 kuussa affiliatekomissioita.

Suomeksi vai englanniksi?

Tätä minulta kysytään paljon. Kannattaako kirjoittaa suomeksi vai aloittaa suoraan englanniksi? Kysymykseen on helppo vastata:

Kieli riippuu siitä, mistä saat parhaiten ja eniten lukijoita. Koska jos nyt ollaan rehellisiä, affiliateblogin ensisijainen tavoite on tietysti saada sinulle affiliatekomissioita, eli riihikuivaa rahaa. On siis turha käyttää aikaa ja vaivaa sellaisen blogin rakentamiseen, joka ei kiinnosta ketään, eikä siten tuo sinulle tuloja.

Älä kuitenkaan tee näin:

Kirjoitat postauksen ensin suomeksi ja sen jälkeen TIIVISTELMÄN ENGLANNIKSI.

Tämä ei nimittäin tuo sinulle englanninkielisiä lukijoita. EI TUO. Kun englanninkielinen lukija näkee outoa kieltä, hän poistuu – tsup – eikä palaa takaisin. Hän ei edes skrollaa tekstiä niin pitkälle, että näkisi englannikielisen tekstin. EIKÄ pelkkä tiivistelmä aiheesta riitä vakuuttamaan englanninkielistä lukijaa sitoutumaan sinun blogiisi.

Otathan kuitenkin huomioon, että sinun EI TARVITSE kirjoittaa englanniksi itse. Voit käännättää postaukset ammattikääntäjällä (joka siis ei ole Google kääntäjä). Tai, voit kirjoittaa englannin sijaan ruotsiksi, norjaksi, saksaksi tai vaikka kiinaksi – jos se siis taipuu paremmin 😉

Valitse oikea blogialusta

Varmasti tiedät jo tässä vaiheessa, että suositun ja luotettavan blogin rakentamista ei tehdä ilmaisilla blogialustoilla. Unohda siis Blogger ja WordPress.com. WordPress on maailman käytetyin blogialusta ja varsinkin sen .org versio. Parasta .org versiossa on se, että sinun ei itse asiassa edes tarvitse itse perustaa sitä. Hankkimalla edullisen Bluehost-tilin, Bluehost perustaa blogin puolestasi.

Katso käytännönläheiset kädestä pitäen ohjeet, miten aloitat bloggaamisen, täältä.

Aloita oma affiliate-blogi

(kuva onblastblog.com)

Miksi suosittelen Bluehostia, vaikka tiiakonttinen.fi blogi ei ole siellä?

On totta, että tiiakonttinen.fi blogi ei ole enää Bluehostilla mutta pari muuta blogiani ovat. Esimerkiksi olen rakentamassa tästä blogista englanninkielistä versiota (tiiakonttinen.co) joka on ja tulee olemaan Bluehostilla. Minulla on myös kaksi muuta suomenkielistä blogia Bluehostilla, koska haluan testata, pystyykö anonyymisti ansaitsemaan affiliatetuloja. Mutta se on toisen postauksen aihe…

Bluehost tarjoaa palvelimen edulliseen ja kilpailukykyiseen hintaan. Edullisen hinnan lisäksi Bluehost tarjoaa:

  • luotettavat palvelimet
  • nopea sivuston latausnopeus (joka vaikuttaa positiivisesti hakukonenäkyvyyteen)
  • ilmainen domain 12 kk
  • ei liikennerajoitusta, toisin sanoen, kun blogin kävijämäärä kasvaa, et joudu maksamaan ylimääräisiä maksuja
  • 24/7 asiakaspalvelu chatin kautta
  • 30 päivän rahat takaisin takuu JA jos päätät siirtää palvelimen ensimmäisen 12 kk aikana toiselle palveluntarjoalle, Bluehost palauttaa jäljelle jääneen maksun takaisin luottokortillesi

Domainin valinta

Harkitse tarkkaan, minkä domainin valitset affiliateblogillesi. Parasta on, jos voit valita suoraan hakusanan tai lauseen, jonka ympärille rakennat blogin. Maastopyoraily.com on tästä loistava esimerkki.

Ennen kuin hankit domainin, varmista, ettei sitä ole varattu. Tarkista

  • Onko osoite/nimi jo varattu?
    • Ytj
    • Yhdistysrekisteri
    • ® | © | ™
  • Millaisia mielikuvia domain / nimi tuo lukijoillesi?
  • Onko domain / nimi lähellä jotain toista blogia tai brändiä?
  • Googleta domainin / blogin nimi.
  • Millaisia hakutuloksia saat?
  • Onko hakutuloksilla positiivinen vai negatiivinen maine?
  • Hallitseeko yksi ja sama blogi/brändi/yritys hakutuloksia?
  • Onko blogin nimi vapaa myös sosiaalisen median kanavissa?

Tärkeintä on, että domain tulee olla helppo muistaa ja sen tulee olennaisesti liittyä affiliateblogisi aiheeseen. On siis turha valita ”Hehkeät hellut” domainia, jos myyt auton varaosia… Haluat, että domain löytyy helposti ja nopeasti Googlen hakutuloksista.

Blogin ulkoasu eli teema

Nyt kaikki tekninen jargon on takanapäin, seuraava askel on miettiä blogille paras mahdollinen teema. Löydät valmiita ja ilmaisia teemoja suoraan WordPressistä. Maksulliset ovat myös hyvä vaihtoehto, eikä WordPressin teemat maksa paljoa. Vaihtoehtoja ovat mm. Theme Forest, Mojo Marketplace tai Creative Market, jota itse käytän aktiivisesti. <<– affiliatelinkki 😉 Mm. tämän blogin nykyinen teema on ostettu Creative Marketista. Tämän blogin ulkoasun on rakentanut Riitta.

Olipa teemasi ilmainen tai maksullinen, muista nämä:

  • Yksinkertaisuus on kaunista – älä siis valitse sellaista, joka näyttää sillisalaatilta. Verkossa ja blogeissa valkoinen tila on enemmän kuin sallittua ja helpottaa lukijan olemista blogissa pidempään.
  • Käytä standardin mukaisia fontteja – älä lähde kikkailemaan erikoisilla fonteilla. Jos teksti on liian pientä tai fonttia liian vaikea lukea, lukijan on helpompi poistua kuin jäädä tavaamaan mitä kirjoitit.
  • Valitse yksi pääväri ja tue sitä 2 – 3 muulla värillä – et halua rakentaa blogista 90-luvun neonväristä hirvitystä. Rauhalliset värit saavat lukijan viihtymään pidempään. Ja muista AINA valkoinen tausta ja musta/tumma teksti.
  • Helppo navigoida – muista siis menu ylälaitaan ja simppeli sivupalkki. Jos lukija joutuu etsimään blogista vanhoja postauksia, hän todennäköisesti jättää leikin kesken. Sinun tehtäväsi on ohjata lukijaa eteenpäin. Älä tee siitä liian vaikeaa.

Lisää tarvittavat sivut

Vaikka kyseessä on blogi, suosittelen lämpimästi tekemään muutaman sivun blogin lisäksi. Nämä ovat:

Aloita tästä ja/tai Tietoa 

Aloita tästä -sivulle sinun kannattaa kirjoittaa tietoa, joka auttaa lukijaa hahmottamaan blogin aihetta. Se on ensimmäinen kosketus sinuun ja blogiisi. Mitä haluat lukijan tietävän? Mistä tiedosta on lukijalle hyötyä? Miksi lukijan kannattaa jäädä lukemaan blogiasi?

Tietoa -sivulle voit kirjoittaa enemmän itsestäsi ja blogisi tarinaa. Mikä sai sinut aloittamaan bloggaamisen? Millaista sisältöä kirjoitat ja miksi sinua kannattaa kuunnella?

Ota yhteyttä

Miten sinuun saa yhteyden? Vähintä, mitä voit laittaa, on yhteydenottolomake. Jos blogissa ei ole mitään keinoa saada sinuun yhteyttä, lukijat olettavat blogin olevan huijaussivusto ja poistuvat paikalta. Ota yhteyttä -sivu on myös tarpeellinen hakukonenäkyvyyden kannalta. Google arvostaa oikeita ja luotettavia sivuja korkeammalle.

Rekisteriselote, tietoa evästeistä ja tietosuoja

Vaikka et keräisi sähköpostilistaa, suosittelen lämpimästi kirjoittamaan sivustolle kevennetyn rekisteriselosteen, tiedon evästeistä ja tietosuojasta. Vaikka vain siksi, että se rakentaa luottamusta. Ja JOS keräät sähköpostilistaa, sinulla TÄYTYY OLLA rekisteriseloste ja tietosuoja.

Aiheesta lisää: TOP 10 postausta GDPR tietosuoja-asetuksesta

Tietoa affiliatemarkkinoinnista

Affiliateblogissa on oltava tietoa affiliatemarkkinoinnista. Tämän sivun alalaidasta löydät tietoa tämän blogin affiliatemarkkinoinnista mutta myös jokaisen postauksen alalaidasta, jossa suosittelen jotain affiliatetuotetta. Piilomainonta ei ole sallittua, joten lukijan on tiedettävä joka kerta, jos saat komission tuotteista, joita suosittelet.

Hakukoneoptimointi

Ennen hakukoneoptimointia, lisää blogiisi sitemap sekä robots.txt tiedostot. Nämä auttavat Googlea indeksoimaan blogisi paremmin, joka puolestaan vaikuttaa positiivisesti – yllätys yllätys – hakukonenäkyvyyteen.

Jokaisesta mahdollisesta paikasta tulee löytyä otsikko sekä meta-kuvaus, jotta Google ymmärtää, mistä blogissasi on kyse. Otsikot ja meta-kuvaukset tulevat näkyviin myös hakutuloksissa, joten niiden kirjoittamiseen kannattaa käyttää rauhassa aikaa. Mitä mielenkiintoisemmaksi osaat meta-kuvauksen kirjoittaa, sitä useampi klikkaa niitä Googlessa. Ja sitä enemmän saat ilmaista liikennettä affiliateblogiisi.

Muista myös lisätä blogin sivupalkkiin ”Etsi” toiminto, jotta näet, mitä lukijat hakevat blogistasi. Tästä saat loistavia ideoita postauksiin ja muihin sisältöihin.

Sinun ei tarvitse optimoida jokaista blogipostausta. Riittää, että optimoit ne, joissa kirjoitat tuotesuosituksen ja suosittelet affiliatetuotteita. Tämä helpottaa työmäärää ja varmistaa, että saat tasaista ja kohdennettua liikennettä suoraan tuotesuositukseen.

Aiheesta lisää: Kasvata sivuston kävijämäärää 1417 % tällä ilmaisella menetelmällä

Sisällön tuottaminen ja yleisön kasvattaminen

Affiliateblogin sisällöntuottamista kannattaa suunnittella ajan kanssa. Joka tapauksessa affiliateblogin rakentaminen ja tulojen saanti vaatii aikaa, joten mitään kiirettä sisällön tuottamiselle ei tässä vaiheessa ole.

Lue myös tämä: 123 ideaa miten saat lisää lukijoita blogiin

Tee itsellesi 90 päivän suunnitelma ja tavoite sisällön tuottamiseen. 90 päivää ei ole liian pitkä muttei liian lyhytkään, jotta näet, toimiiko strategiasi oikein. Jokaisen 90 päivän jälkeen katsot tilastot ja analysoit, saavutitko ne tavoitteet, jotka asetit. Jos et, silloin sinun on helppo lähteä miettimään, mitä teet toisin seuraavan 90 päivän aikana.

Suosittelen aina, että sisältöä kannattaa kirjoittaa 5 – 15 postausta ennen kuin julkaiset blogin isolle yleisölle. Samaan syssyyn kannattaa kirjoittaa postauksia etukäteen ja ajastaa niitä tasaisesti 1 – 2 per viikko. Tällä tavalla sinulle ei synny koskaan paniikkia uuden sisällön kanssa.

Lue lisää: 10 asiaa, jotka sinun täytyy tehdä ennen kuin lanseeraat blogin

Kun näet, että sinulla on vielä 3 postausta ajastettu, voit ottaa yhden päivän tai viikon (kuten minä) ja kirjoittaa sisältöä valmiiksi ja ajastaa ne.

Sisällön suunnittelussa sinun täytyy pitää tavoite kirkkaana ja ottaa oikea strategia haltuun. Jos ajattelit kirjoittaa jokaisessa postauksessa tuotesuosituksen, pystyt kirjoittamaan ehkä yhden postauksen viikossa. Tuotesuosituksessa kun tärkeintä on aina se oma henkilökohtainen käyttökokemus.

Siksi suosittelen enemmänkin toimimaan näin:

  • valitse tuote, osta se ja testaa
  • kirjoita siitä yksi suosituspostaus
  • kirjoita postauksen ympärille 3 – 5 muuta postausta, jotka keskittyvät samaan aihepiiriin ja ohjaa niillä lukijoita tuotesuosituspostaukseen

Tämän strategian avulla pystyt maksimoimaan liikenteen tuotesuosituspostaukseen, jossa on affiliate-linkki tuotteeseen.

Lue lisää: 10 askeleen prosessi laadukkaan sisällön tuottamiseen

Miten paljon affiliatelinkkejä laitetaan postaukseen?

Niitä ei todellakaan tarvitse olla paljoa. 3 linkkiä riittää mainiosti. Sen sijaan olennaisempaa on, mihin ja miten sijoitat linkit. Mikä on linkin ankkuriteksti? Liittyykö se olennaisesti tuotteeseen, jota olet suosittelemassa? Onko linkin ankkuriteksti riittävän selkeä, erottuuko se muun tekstin joukosta? Toimiihan linkki varmasti…??

Älä koskaan ohjaa lukijaa verkkokaupan etusivulle vaan aina suoraan tuotteeseen, jota olet suosittelemassa. Mikään ei ”tapa” affiliatemarkkinointia, kuten se, että lukija joutuu itse etsimään tuotteen. Usko pois, lukija haluaa helppoutta ja vaivattomuutta. Syvälinkitä suoraan tuotteeseen, jota olet suosittelemassa. AINA!

Show me the money!

Affiliatemarkkinointi on siitä mukavaa, että se voi olla 100% passiivista, kun se tehdään oikein. Esimerkiksi itse pääsen yhdellä postauksella keskimäärin 1200 € kuukausikomissioihin. Alla on komissiot heinäkuusta 2016 alkaen joulukuulle 2021.

Kuten näkyy, alussa komissioita tuli vähän. Osasyynä tässä oli se, että jouduin opiskelemaan paljon affiliatemarkkinointia ja testaamaan eri strategioita. Kun oikea strategia löytyi, tuloksia alkoi tulemaan.

Aloita oma affiliateblogi

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Julkaistu kategoriassa: