Kukapa ei haaveilisi siitä, että rahaa sujahtelee pankkitilille päivällä ja yöllä, lomalla ja vapaa-ajalla. Tekipä töitä tai ei. Vaikka tämä voi joillekin tuntua puhtaalta utopialta, voin kertoa, että passiivisen tulon hankinta affiliatemarkkinoinnilla ei ole kovin kaukaa haettu.

Affiliatemarkkinointi kukoistaa maailmalla sen verran, että puhutaan 4,6 miljardin dollarin markkinasta (Rakuten 2016).

Jos haluat saada oman pikku siivusi tuosta summasta, suosittelen lämpimästi lukemaan tämän postauksen huolella läpi. Tämän tarkempaa ja täsmällisempää materiaalia en ole suomeksi vielä löytänyt. Ja siksi päätin kirjoittaa sen sinulle.

Sisältö:

  1. Mitä affiliatemarkkinointi on?
  2. Kenelle affiliatemarkkinointi sopii – ja kenelle ei?
  3. Miksi affiliatemarkkinointiin kannattaa panostaa?
  4. Miten löydät oikeat yritykset?
  5. Miten valitset parhaat tuotteet?
  6. Miten suosittelu kannattaa tehdä?
  7. Miten markkinoit affiliatetuotteita oikein?
  8. Miten valitset oikean strategian juuri sinulle ja sinun blogiisi?
  9. Miten teet affiliatemarkkinoinnista oikeasti passiivista?
  10. Pidä pää kylmänä – ja realiteetit kunnossa

1. Mitä affiliatemarkkinointi on?

Pat Flynn ”Smart Passive Incomista” määrittelee affiliatemarkkinoinnin seuraavasti:

Affiliatemarkkinoinnissa sinä (bloggaaja) ansaitset komissiota tai provisiota suosittelemalla muiden bloggaajien tai yritysten tuotteita ja/tai palveluita. Löydät tuotteen josta pidät, suosittelet sitä muille ja ansaitset siitä komission jokaisesta myynnistä, joka kauttasi tulee.

Affiliatemarkkinointi on siis suosittelumarkkinoinnin muoto, jossa on 3 – 4 osapuolta

  • myyjä = yritys, jonka tuotteita suositellaan
  • julkaisija = bloggaaja, yksityishenkilö, yritys tai yhteisö
  • asiakas = tuotteen ostaja
  • affiliate verkosto = sivusto, johon kymmenet ja sadat yritykset voivat rekisteröityä ja antaa tuotteensa julkaisijoiden suositeltavaksi.

1.1 Affiliatemarkkinointi pähkinänkuoressa

  • Etsit yrityksen, jonka tuotteita haluat suositella
  • Etsit tuotteen, josta haluat kertoa lukijoillesi
  • Hankit tuotteen affiliatelinkin, jonka lisäät blogiin ja/tai postaukseen
  • Lukija klikkaa linkkiä ja ostaa tuotteen
  • Sinä saat komission ostoksesta

Affiliatelinkki on aina henkilökohtainen. Affiliatelinkkiin on liitetty koodiosa, joka rekisteröi ostoksen ja kohdentaa sen juuri sinuun. Linkit ovat ”aktiivisia” tietyn ajan, eli ei haittaa, vaikka lukija klikkaa affiliatelinkkiä tänään mutta ostaa tuotteen 4 päivän päästä.

Affiliatelinkin klikkaaminen aktivoi evästeen eli keksin, jonka ansiosta ostos kohdennetaan sinuun pitkänkin ajan jälkeen.

Tämä on muuten yksi asia, joka kannattaa selvittää, kun valitset kohdassa 5 oikeita tuotteita. Mitä pidempi evästeaika tuotteella on, sen parempi sinulle.

Affiliatemarkkinoinnissa käytetään yleensä 4 erilaista komissiorakennetta

  1. prosenttiosuus myynnistä (esim. 8 % ostoskorin loppusummasta)
  2. komissio liidistä (esim. 0,15 € per linkin klikkaaja)
  3. kiinteä summa (esim. 15,00 € huolimatta siitä, miten paljon asiakas lopulta ostaa)
  4. näyttöjen perusteella (esim. 1000 näyttöä tuo sinulle 5,00 €; mitä enemmän sivulatauksia, sitä enemmän komissioita sinulle)

Affiliatemarkkinoinnin plussat ja miinukset

Plussat:

  • nopea aloittaa
  • helpoin tapa ansaita rahaa, koska sinulta ei kulu aikaa omien tuotteiden rakentamiseen eikä yhteistyöneuvotteluihin
  • rahan ansainnalla ei ole teoriassa ylärajaa
  • pystyt täysin valitsemaan millaisia tuotteita suosittelet blogissasi – voit siis valita tuotteita, jotka vastaavat brändiäsi ja arvomaailmaasi
  • suosittelet tuotteita, jotka ovat jo suosittuja ja myyvät hyvin – et siis tarvitse ylimääräisiä toimenpiteitä saadaksesi kauppaa
  • pystyt seuraamaan ja analysoimaan kuinka moni näkee linkin tai mainoksen, kuinka moni klikkaa ja kuinka moni todellisuudessa ostaa tuotteen –> ja parantamaan näitä

Miinukset:

  • yritykset saattavat lopettaa affiliateverkostossa olemisen
  • yritys saattaa mennä konkurssiin
  • tuote saattaa hävitä markkinoilta
  • yritys ei maksa komissioita
  • et pysty vaikuttamaan komission määrää
  • et pysty vaikuttamaan komission maksuaikatauluun

2. Kenelle affiliatemarkkinointi sopii – ja kenelle ei?

Affiliatemarkkinointi ei ole aivan niin simppeliä kuin sormien napsauttaminen. Se vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä toimiakseen. Ja pari tehokasta strategiaa.

Ensinnäkin affiliatemarkkinointia ei kannata koskaan aloittaa sattumanvaraisesti ja hetken mielijohteessa. Yleensä silloin mennään metsään ja lujaa.

Aivan alussa sinun kannattaa keskittyä hyvän ja hyödyllisen sisällön tuottamiseen. Muista aina ensin lukijat ja vasta sitten omat tulot. Affiliatemarkkinoinnilla menestyminen vaatii uskottavuuden ja luottamuksen rakentamista. Ja ne eivät tule yhdessä yössä.

Affiliatemarkkinointia ei kannata koskaan aloittaa juuri silloin, kun rahantarve on suurin. Paniikki ja akuutti rahantarve ovat affiliatemarkkinoijan pahimmat viholliset.

Kun olet valmis käyttämään aikaa affiliatemarkkinointiin, tulet onnistumaan siinä takuulla.

Click here to subscribe

3. Miksi affiliatemarkkinointiin kannattaa panostaa?

Affiliatemarkkinointi on nopein ja tehokkain väylä ansaita rahaa. Vaikka itse suosin 80 % omien tuotteiden ja palveluiden myyntiä ja 20 % affiliatetuotteiden myyntiä, olen käyttänyt 2 vuotta omien tuotteiden rakentamiseen ja kehittämiseen.

Jos olisin aloittanut suoraan affiliatemarkkinoinnilla, ne toisivat tilille passiivista tuloa ilman sen suurempaa vaivannäköä.

Affiliatemarkkinoinnilla saat ensimmäiset tulokset jo parissa kuukaudessa.

Totutat lukijat siihen, että he ostavat niitä tuotteita joita suosittelet. Jos jonain päivänä päätät kirjoittaa oman ekirjan tai rakentaa verkkokurssin, sen myyminen on huomattavasti helpompaa.

Affiliatemarkkinointia on helppo toteuttaa. Et tarvitse monimutkaisia ohjelmia etkä koodaustaitoja. Sinun ei tarvitse huolehtia asiakaspalvelusta eikä reklamaatioista. Affiliatemarkkinoinnissa ei oikeastaan ole minkäänlaista riskiä, sinun ei tarvitse postittaa tai varastoida tuotteita joita suosittelet.

Jos asiakas ei osta, et tee tappiota. Jos asiakas ostaa, saat komission.

4. Miten löydät oikeat yritykset?

Jes! Nyt päästään kunnolla vauhtiin. Ennen affiliatemarkkinoinnin aloittamista sinun kannattaa aina miettiä kolme asiaa:

  1. Mitkä yritykset myyvät tuotteita, jotka sopivat sinun blogiisi?
  2. Mitä hyötyä tuotteista on sinun seuraajillesi?
  3. Minkä yrityksen arvomaailman vastaa omaasi parhaiten?

Näillä varmistat, että lukijasi arvostavat tuotteita joita heille lopulta tarjoat.

Tämän jälkeen yritykset on helppo löytää. Voit etsiä niitä joko affiliateverkostoista, kuten Tradedoubler, Tradetracker tai Clickbank tai Googlesta näpyttelemällä blogisi aihe + affiliate. Onneksi kirjoitusvirheistäkään ei ole haittaa 😀

5. Miten valitset parhaat tuotteet?

Olisi niin helppoa vain sanoa, että ota ne tuotteet, jotka tuovat sinulle eniten komissioita. Mutta me molemmat tiedämme, että tämä ei tuo tulosta. Tai saattaa tuoda lyhyellä aikajänteellä mutta pitkällä ei.

Fakta on, että affiliatekomissiosi tulee lopulta vain muutamasta tuotteesta. Vaikka suosittelisit 25 tuotetta blogissasi, vain muutama, 2 – 5 tuo sinulle oikeasti rahaa.

Affilaitemarkkinoinnissa määrä ei koskaan korvaa laatua. Siksi tuotteet kannattaa valita tarkasti.

Asetu hetkeksi lukijan ja seuraajan kenkiin. Mistä tuotteesta hän tykkää? Entä mitä hän tarvitsee? Mistä on hänelle oikeasti apua? Jos alat suositella tuotteita, jotka eivät liity millään tavalla kirjoittamaasi sisältöön, seuraajat haistavat palaneen käryä.

Et sinäkään halua että vaateliikkeesä sinulle yritetään myydään rumpuja. Tuskin harrastat rumpujen soittoa ja kyllähän se saa miettimään, miksi niitä on vaatekaupassa myynnissä.

Tuotteiden valinnassa kannattaa huomioida seuraavat asiat:

  • mitä tuotteet hyödyttävät ja auttavat lukijaa
  • mitkä tuotteet sopivat brändiisi ja arvomaailmaasi
  • mistä tuotteista itse tykkäät ja mitä tuotteita itse käytät
  • evästeiden pituus (kuinka pitkän ajan jälkeen komissio vielä rekisteröityy sinulle)
  • komission suuruus
  • komission peruste (prosentti, kiinteä summa, liidi, näyttö)

Lue lisää: 13 suomalaista affiliateohjelmaa, jotka tuottavat yli 40,00 € per myynti

Click here to subscribe

6. Miten suosittelu kannattaa tehdä?

Affiliatetuotteiden suosittelu kannattaa aina tehdä lukijoita ja yritystä kunnioittaen. Muista, että sinun tehtäväsi on vain tuoda ostaja ja myyjä yhteen. Kiitokseksi siitä saat komission.

On olemassa 14 erilaista strategiaa affiliatetuotteiden suositteluun. Ajansäästön vuoksi en käy niitä kaikkia tässä läpi mutta annan sinulle 3 vinkkiä suositteluun:

6.1. Ole avoin, aito ja rehellinen

Aito ja rehellinen mielipide tuotteesta kantaa aina pisimmälle. Ja kun valitset tuotteet, jotka vastaavat omaa arvomaailmaasi, miksipä et kertoisi avoimesti mielipidettäsi.

6.2. Jaa tietoa eteenpäin

Esimerkiksi löydät -20% alennuskupongin DCON.fi sivustolle. Löydät uuden kahvinkeittimen, johon hyödynnät alennuskoodin. Muutaman viikon kuluttua twiittaat seuraajillesi, miten loistavasti aamusi alkaa, kun saat nauttia herkullisesta kahvista, jonka uusi kahvinkeittimesi keittää.

”Parhaat kahvit ikinä! En olisi uskonut, että #cdon ista saa näin laadukkaita tuotteita. Sopii täydellisesti sisustukseenkin! bit.ly/kjhafou”

Kun teksin mukaan laittaa vielä kuvan herkkukahvista, suosittelu on valmis.

6.3. Kirjoita tutorial-postaus

Tuotteen käytön opettaminen on yksi tehokkaimmista keinoista hyödyntää affiliatetuotteita. Postauksen tavoitteena on kertoa ja näyttää lukijalle, miten tuotetta käytetään oikein tai miten tuotetta voidaan hyödyntää monipuolisesti.

Tärkeintä on kirjoittaa postauksesta mahdollisimman paljon lisäarvoa ja hyötyä antava.

Tutorial-postaus ohjaa lukijan askel askeleelta eteenpäin. Mitä sellaista olet itse oppinut, jonka voit avata lukijalle askel askeleelta?

Parasta on se, että tutorial-postauksen voi kirjoittaa mistä tahansa tuotteesta. Aina on joku, joka etsii nopeaa ratkaisua tuotteen käyttöön.

Sitä paitsi tutorial-postauksen on todella helppo hakukoneoptimoida, jolloin saat ilmaista liikennettä suoraan Googlesta.

Lue lisää: 7 keinoa tuplata affiliate-linkkien klikkimäärät

7. Miten markkinoit affiliatetuotteita oikein?

Olitpa kuluttaja tai yrittäjä, piilomainonta ei ole sallittua. Minua harmittaa todella paljon nähdä blogeissa affiliatelinkkejä ilman mainintaa siitä.

Kun kerrot lukijalle, että postaus sisältää affiliatelinkkejä, se kasvattaa uskottavuutta ja luottamusta. Alussa saattaa käydä niin, että lukijat eivät linkkejä klikkaile. Mutta ennen pitkää he klikkaavat. Jokainen arvostaa sitä, että bloggaaja on rehellinen.

Kun olet avoin affiliatemarkkinoinnista, voit lisätä joko postauksen alkuun tai loppuun lyhyen tekstin:

”Tämä postaus sisältää affiliatelinkkejä, joiden kautta saan pienen komission, mikäli päädyt ostamaan tuotteen. Komissiolla ylläpidän tätä blogia. Kiitos avustasi.”

Pelkkä

* yhteistyö

ei enää riitä.

Muista, että sisällön tuottaminen on 20 % ajankäytöstä ja sisällön markkinointi 80 %. Sinun kannattaa jakaa affiliatepostausta somessa yhä uudelleen ja uudelleen 1, 3, 6 ja 12 kuukauden sykleissä.

Voit hakukonaoptimoida postauksen joko julkaisun yhteydessä tai sen jälkeen.

Lue lisää: Nofollow-linkit – Affiliatemarkkinoijan pelastus

8. Miten valitset oikean strategian juuri sinulle ja sinun blogiisi?

Kuten tämän postauksen alussa mainitsin, määrä ei koskaan korvaa laatua. Siksi oikean markkinointistrategian tietäminen on tärkeää affiliatemarkkinoinnissa.

Mitä strategia tarkoittaa?

Se tarkoittaa, miten usein kirjoitat, julkaiset, jaat ja markkinoit affiliatetuotteita ja -postauksia.

Hyvä nyrkkisääntö on 80/20. 80 % on lisäarvoa ja ei-affiliatelinkkejä olevaa sisältöä ja 20 % sisältää affiliatelinkkejä.

80 % jaat postauksia somessa, 20 % käytät sisällön tuottamiseen.

80 % kerrot lukijalle tietoa ilmiseksi, 20 % tiedosta ”vaatii” maksun.

Voit myös markkinoida tuotteita ja postauksia ristiin eri somekanavissa. Voit myös tehdä jonkin oman pikku bonuksen, jonka tarjoat lukijalle, mikäli hän tekee oston linkkisi kautta. Tämän kanssa kannattaa kuitenkin olla varovainen ja AINA tarkistaa myyjältä, saako omia bonuksia antaa.

Lue lisää: Miten tehokas nykyinen affiliatemarkkinoinnin strategiasi on?

9. Miten teet affiliatemarkkinoinnista passiivista?

Paras keino on hakukoneoptimoida affiliatepostaukset mahdollisimman hyvin. 45,81 % tämän blogin lukijoista tulee Googlesta. Olen hakukoneoptimoinut muutamat tietyt postaukset hyvin. Nyt nämä postaukset ohjaavat liikennettä tasaisesti Googlesta.

Kaikki eivät tietenkään tule affiliatepostaukseen. Mutta jos blogisi kuukausittainen lukijamäärä on 15000 ja 12% Googlen kautta tulleista lukijoista suuntautuu affiliatepostaukseen, 1800 lukijaa näkee affiliatelinkkisi joka kuukausi.

Tehdäänpä pieni laskutoimitus:

1800 lukijaa, joista 6 % ostaa suosittelemasi tuotteen. Tuotteen hinta on 89,90 € ja sinun komissiosi määrä 12 %.

((1800 x 0,06) x 89,90) x 0,12 = 1.165,10 €

Ja tämähän tulee täysin passiivisesti, koska lukijat tulevat postaukseen Googlen kautta.

Sinä olet tehnyt työn aikaisemmin, olet testannut tuotteen, kirjoittanut siitä postauksen, optimoinut sen ja jakanut ahkerasti somessa. Loppu on Googlen käsissä.

10. Pidä pää kylmänä – ja realiteetit kunnossa

Okei, kyllähän tämä näyttää helpolta näin kirjoitettuna. Ymmärrän enemmän kuin hyvin, että sinusta tämä voi edelleen tuntua utopialta.

Mutta tiedän, että affiliatemarkkinointi toimii näin, koska saan joka kuukausi komissioita tililleni.

Tässä on vain yksi affiliatetuotteista, joita blogissani suosittelen. Loppuvuoden aikana olen karsinut 60 % affiliatelinkeistä omassa blogissani. Tämän vuoden postaukset on vielä käymättä läpi. Kun olen sen tehnyt, affiliatelinkkien määrä on pudonnut 10 % nykyisestä.

Muista nämä:

  • Laatu ennen määrää.
  • Ole kärsivällinen
  • Mieti, mikä hyödyttää sinun lukijaa
  • Sinulta kuluu sama määrä energiaa suositella edullisia tai kalliita tuotteita
  • Passiivinen tulo on mahdollista affiliatemarkkinoinnin ja hakukoneoptimoinnin avulla

Nyt on sinun vuorosi

Kerro kommenttiosioon

A) Oletko aloittanut affiliatemarkkinoinnin?

B) Minkä koet siinä kaikista haastavimpana?

Autan sinua erittäin mielelläni eteenpäin.

 

Click here to subscribe