* Postaus päivitetty 22.10.2017 *

Affiliatemarkkinointi: Teetkö nämä 8 + 1 tyypillisintä virhettä?

Bloggaajien keskuudessa affiliatemarkkinointi on suosittu keino ansaita rahaa. Se ei vaadi teknistä osaamista (liität vain linkkejä sivustolle) eikä alkupääomaa. Silti harva bloggaaja tekee sillä tulosta. Herää kysymys, miksi? Onko affiliatemarkkinointi oikeasti vaikeaa vai tehdääkö sitä väärällä tavalla? Miten paljon affiliatemarkkinoinnilla on mahdollisuus ansaita tuloja? Vaaditaanko affiliatemarkkinointiin työkaluja tai ohjelmia, joista ammattilaiset eivät kerro? Pitääkö affiliatemarkkinointiin tähtäävä postaus ollakin erilainen tavallisiisn postauksiin verrattuna?

Affiliatemarkkinointi on ollut sydäntäni lähellä vuodesta 2014 lähtien. Haaveilin passiivisesta tulovirrasta, joka tuottaisi muutamasta sadasta muutamaan tuhanteen euroon kuukaudessa rahaa. Silti tuskailin ja taistelin affiliatemarkkinoinnin kanssa tooooodella pitkään. En edes tajunnut, miä tein väärin. Miten voin korjata virheitä, jos en edes tiedä mitä ne ovat?? Mutta periksi en antanut. Pitkän ja kivisen tien jälkeen pystyn nyt kertomaan sinulle 8 + 1 tyypillisintä virhettä, joita todennäköisimmin teet sekä miten korjaat nämä asiat 5 minuutissa.

Lue lisää: Miten tahokas nykyinen affiliate-markkinoinnin strategiasi on?

1. Mennään lujaa ja korkealle

Lähdetään liikkeelle kova tohina päällä. Netistä etsitään nopeasti tietoa mitä affiliatemarkkinointi on, mistä linkkejä saa, kysytään vinkkejä muilta bloggaajilta. Sitten rekisteröidytään affiliateverkostoihin ja lisätään linkkejä postauksiin. Voilá, homma hoidossa! Sitten odotellaan, kun raha vyöryy ovista ja ikkunoista sisään.

Vaan ei vyöry. Ei edes klikin klikkiä…

Tässä tuli jo itse asiassa monta virheettä yhdessä pumpsissa mutta jos palataan ihan alkuun, ensimmäinen virhe on se, että uskotaan kaikkea mitä muut sanovat. Monet kyllä puhuvat, että affiliate-markkinoinnilla ansaitaan rahaa, mutta kuinka moni sillä oikeasti tienaa? Kuinka moni vain kirjoitata postauksia, ”näin ansaitset rahaa affiliatemarkkinoinnilla” ilman päteviä todisteita. Pitäisikö nähdä jotain raportteja ja konkreettisia tuloksia? Vai uskotaanko vain sokeasti, mitä muut sanovat?

affiliatemarkkinointi

 

Vuoden 2016 aikaa tein affiliatemarkkinoinnilla tulosta kaikkiaan 1.438,26 €, joka tekee noin 119,86 € kuukautta kohti. Alkuvuodesta en keskittynyt tähän kovinkaan paljoa mutta loppuvuotta kohti tuloksia alkoi syntymään enemmänkin. Keskimäärin tuloja tulee tällä hetkellä noin 200,00 € kuukaudessa. Vuonna 2017 affiliatetuloja tuli jo 5.762,24 €, joka on keskimäärin 480,19 € / kuukausi. Vuoden 2018 aikana (päivitetty 30.4.2018) affiliatetuloja on tullut jo 5.406,62 €, joka on keskimäärin 1.351,66 € / kuukausi. Onnistuaksesi affiliatemarkkinoinnissa tarvitset selkeän strategian sekä konkreettista tietotaitoa.

  • 2016 = 1.438,26 €
  • 2017 = 5.762,24 €
  • 2018 = 5.406,62 €

Toimintaohje: Katso mitä muut tekevät ja toimi päinvastoin. Se, että 100 blogissa on affiliatelinkkejä, ei tarkoita, että 100 bloggaajaa tekee sillä rahaa.

2. Suositellaan vääriä asioita väärälle kohderyhmälle

Tiedätkö, mistä asioista lukijasi pitävät vai oletatko tietäväsi? Kenties tarjoat niitä tuotteita, jotka kiinnostavat sinua ja kuvittelet, että lukijasikin pitävät niistä. Olen pahoillani mutta lukijoita ei kiinnosta pidätkö sinä tuotteesta vai et. Heitä kiinnostaa vain, onko tuote hyväksi heille ja auttaako tuote heitä juuri sillä hetkellä.

Otetaanpa yksi esimerkki. Oletetaan, että bloggaaja B kärsii rasvoittuvista hiuksista. Hän löytää upean tuotteen, jolla lieventää tätä ongelmaa ja hän on asiasta niin innoissaan, että haluaa kertoa siitä myös bloginsa lukijoille.Blogi käsittelee kuitenkin aihetta ”koirat ja koirien kouluttaminen”. Millä tavalla shampoo ja koirat kuuluvat yhteen? Eivät sitten millään. Toki voi olla, että osa lukijoista kärsii samasta ongelmasta. Mutta shampoon suosittelulla ei tulosta tehdä. Ja tässä syy:

Affiliate-verkoston kautta maksetut provisiot ovat noin 5 % – 15 % luokkaa (yleistävä esimerkki). Jos shampoopullon myynnistä bloggaaja B saa provisiota 8 %, purnukan hinta on 8,80 € niin yhden purnukan myynnistä bloggaaja B saa provisiota huimat 0,70 €.

Okei, bloggaaja B:llä on lukijoita 1.500 viikossa (6.000 kuukaudessa). Näistä 15 % kärsii samasta ongelmasta kuin bloggaaja, eli 900 lukijaa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että jokainen heistä ostaisi tuotteen. Sillä kaikki eivät välttämättä edes näe artikkelia. Jos 30 % tähän ryhmään kuuluvista näkisikin artikkelin, se tekee 270 lukijaa. Ja niistä, ketkä lukevat artikkelin, noin 2 % ostaa tuotteen, eli puhutaan 13 lukijasta. 13 x 0,70 € = 9,10 €. Wuhuu! Yksi leffalipun hinta ansaittu!!

Toimintaohje: Valitse tuote, joka auttaa lukijaa ja liittyy olennaisesti kirjoittamaasi sisältöön. Suosittele tuotetta näyttämällä ja/tai käyttämällä tuotetta aktiivisesti itse.
Click here to subscribe

Rekisteriseloste ja tietosuoja

3. Blogi on yhtä sillisalaatti 

Otan tämän virheen tähän, koska se kuuluu oleellisesti virheeseen 2. Isolla osalla harrastebloggaajista blogissa ei ole minkäänlaista fokusta. Kirjoitetaan ”kaikkea mahdollista maan ja taivaan väliltä”. Kuulostaako tutulta? Tavallaan siinä ei ole mitään haittaa, sillä tarvitsemme jonkun väylän, johon purkaa ajatuksia. Mutta tulosta (eli rahaa) sinä et sillilataatti-blogilla tee.

Otetaan esimerkki:

Sinulla on 10.000 lukijaa kuukaudessa, mahtavaa! Kirjoitat 15 erilaisesta aiheesta, eli vähän kaikesta. Kävijämäärä ei tarkoita sitä että kaikki lukisivat kaikkia 15 aihealuetta vaan hyvin todennäköisesti jokaisella aihealueella on omat lukijansa. Nämä ovat niitä lukijoita, jotka palaavat blogiin, kun kirjoitat heitä kiinnostavasta aiheesta. Prosentteja on vaikea lähteä arvioimaan mutta tässä esimerkissä käytän helppoja lukuja ja jaan lukijat tasan 15 aihealueeseen.

Se tarkoittaa, että yksi aihealue saa noin 667 lukijaa kuukaudessa. 22 lukijaa päivässä. Jos ajatellaan, että kirjoittaisit affiliate-markkinointiin tähtäävän blogipostauksen kerran kuussa, 667 lukijasta 200 (30 %) näkee artikkelin ja ehkä 4 ostaa tuotteen (2%). Lukijoiden määrä ja ostavien lukijoiden määrä on aika lailla vakioita, ellet tiedä salaista kaavaa, jolla affiliate-artikkeleita tulee kirjoittaa. Silloin päästään jo 25 % konversioihin, eli lukijoista 25 % ostaa suositeltavan tuotteen.

Toimintaohje: Fokusoi blogisi. Kirjoita yhdestä pääaiheesta mahdollisimman syvällisesti. Auta lukijoitasi juuri siinä yhdessä aiheessa. Täydennä blogia 2 – 4 aihealueella (kategorialla).

4. Kuvitellaan, että lukijoilla on aina ja joka päivä rahaa ostaa

Jos seuraat uutisia, tiedät tasan tarkkaan, että ihmisillä on yhä vähemmän rahaa humputteluun. Todennäköisesti kuulut itsekin tähän kategoriaan, sillä pyrit saamaan blogillasi ylimääräistä rahaa. Silti monet bloggaajat kuvittelevat, että lukijoilla on mahdollisuus käyttää rahaa heidän suosittelemiin tuotteisiin joka viikko. Jos luet blogia, jossa viidessä edellisessä postauksessa yritetään myydä jotain, jaksatko innostua enää lukemaan kuudetta?

Ymmärrän tilanteesi ja tavoitteesi ansaita blogilla rahaa. Mutta kunnioita lukijoitasi. Arvosta heitä äläkä tuputa heille koko ajan jotain. Ihmiset lukevat rivien välistä jos yrität mainostaa ja myydä heille jotain. Ja ennen pitkää se alkaa ärsyttämään.

Toimintaohje: Tarjoa vain silloin tällöin. Hyödynnä 80 / 20 sääntöä: 80 % on muuta  kuin myyntiä ja 20 % on sitten sitä myyntiä. Eli jos kirjoitat 10 postausta, niistä 8 on täyttä asiaa (ilman myyntiä) ja 2 missä myyt.

5. Pyydät lukijoilta rahaa ennen kuin he luottavat sinuun

Jos tapaat kadulla vastaantulijan, joka ryhtyy välittömästi kaupittelemaan sinulle mitä sattuu, ostatko kaiken mitä hän tarjoaa? Et tietenkään, koska et tunne häntä, et luota häneen etkä halua ostaa sikaa säkissä. Sama tilanne on sinun blogisi kanssa. Eivät lukijat halua ostaa mitään, ennen kuin he ovat varmoja, että sinuun voi luottaa.

Miten luottamus sitten rakennetaan? Avoimuudella, rehellisyydellä ja halulla auttaa muita. Mieti hetki, miten uusi ihminen voittaa sinun luottamuksesi? Mitä hänen pitää tehdä, jotta sinä alkaisit luottaa häneen?

Toimintaohje: Rakenna luottamusta lukijoihisi. Se voi viedä aikaa yhden viikon, kuukauden tai kaksi vuotta. Avoimuudella ja rehellisyydessä sekä empaattisuudella pääset jo pitkälle.

6. Et testaa tuotteita ja palveluita ensin itse

Mikään ei raivostuta lukijoita enempää kuin se, että suositellaan tuotetta, joka ei sitten toimikaan kuten on luvattu. Yritykset pyrkivät kirjoittamaan mainostekstit niin, että ne houkuttelevat ostajia. Koska bloggaajat eivät voi vain kopioida samoja tekstejä, sisältö- ja tulkintavirheitä varmasti syntyy. Siksi olisikin tärkeää aina ensin itse testata tuote ja kertoa siitä tarkat, syvälliset, omakohtaiset kokemukset. Sen lisäksi on todella tärkeää eritellä mitä hyviä ja huonoja puolia tuotteessa on. Yksikään tuote ei ole täydellinen ja jos kerrot avoimesti mistä tykkäsit ja mistä et, se rakentaa luottamusta sinun ja lukijan välille entisestään.

Varusteleka on tässä varmasti yksi Suomen kärkinimiä (”Törkeän yksinkertainen kantohihna ihan mihin tahansa käyttöön. Tämmösiä on meiltä kyselty iät ja ajat, eikä vastaavaa tuotetta aina armeijaylijäämänä ole tarjolla joten piti sitten tehdä itse”). 😀

Viedään tämä ajatus vielä yhden askeleen pidemmälle. Kun haluat rakentaa luottamusta lukijaan, testaa tuote R ensin itse. Jos se on sinun mielestäsi huono tai se ei toimi kunnolla, ota yhteyttä valmistajaan, kerro hänelle ehdotuksesi, miten tuotetta voisi parantaa ja kirjoita sen jälkeen kokemuksestasi. Tällä tavalla sekä lukija että valmistaja on tyytyväinen. Yritykset (valmistajat) arvostavat bloggaajia, jotka kertovat rehellisen mielipiteensä myös heille, jotta heillä on mahdollisuus korjata, parantaa ja kehittää omia tuotteitaan.

Toimintaohje: Testaa jokainen suosittelemasi tuote aina ensin käytännössä. Joidenkin tuotteiden ja/tai palveluiden kohdalla testaamiseen voi joutua käyttämään useamman kuukauden aikaa. Tästähän voi tehdä omat blogiartikkelit, kuten ”30-päivän taloushaaste” tai ”7-päivän detoxkuuri testissä”.

7. Blogisi vilisee mainosbannereita

Haluan heti tähän alkuun tähdentää, että en tarkoita niitä blogeja, jotka ovat blogiyhteisöjen sisällä. Nämä blogit ja bloggaajat eivät minun ymmärtääkseni pysty vaikuttamaan mainoksiin ja/tai niiden määrään (korjatkaa jos olen väärässä!). Muissa blogeissa mainosbannereita näkyy nykyään vähemmän kuin vielä viisi vuotta sitten. Joko matkanvarrella on opittu jotain tai sitten bannerit on hylätty niiden tuottamattomuuden takia.

Olipa syy mikä tahansa, hyvä niin. Pahimpia ovat mainosbannerit, jotka rävähtävät kuvaruudulle täyttäen sen kokonaan juuri, kun olet lukemassa hyvää postausta. Sydänkohtauksen arvoinen paikka. Mainosbanneriteita tulisi sijoittaa loogisesti oikeisiin kohtiin, jotta niihin kiinnitetään huomiota. Google Adsense suosittelee, että mainoksia on vain 3 / sivu. Tämä toki aiheuttaa ylimääräistä työtä, jos jokaiseen artikkeliin sijoitetaan omat mainosbannerit sisältöön sopivine tuotteineen.

Affiliate-verkostojen kautta hankitut mainokset eivät ole ikuisia, mainoskampanjat päättyvät, alennuksia tulee ja niitä menee, jolloin pelkästään mainosbannerreiden ylläpito vaatii paljon aikaa ja ajan hermolla olemista.

Toimintaohje: Hyödynnä 80/20 ajattelua ja sijoita mainosbannereita silloin tällöin korostamaan tai tehostamaan kirjoittamaasi asiaa.

8. Harrastetaan piilomainontaa

Piilomainontaa ei saa harrastaa. Piste. Siksi lukijoille on kerrottava kaupallisesta yhteistyöstä sekä kenen lukuun markkinoidaan. Blogissa mainosten on erotuttava bloggaajan omista mielipiteistä. Pelkkä ilmoitus alennuskoodista ei riitä kertomaan kaupallisesta yhteistyöstä. Affiliate-linkeistä on ilmoitettava jokaisessa postauksessa erikseen. Myös Facebook vaatii läpinäkyvämpää yhteistyöstä bloggaajien ja brändien välillä.

Lue lisää: Bloggaajat rikkovat räikeästi Facebookin sääntöjä

Jälleen kerran palaan virheeseen 5. Kun luottamus on mennyt, sitä on todella vaikea hankkia takaisin.

Toimintaohje: Kerro rehellisesti, jos artikkelissa on affiliate-linkkejä

9. Kirjoitetaan vain minimitiedot tuotteesta

Mitä, jos autokaupat alkaisivat toimia samalla tavalla kuin blogit? Autoliike olisi täynnä pahvisia (mutta oikeankokoisia) kuvia autoista, joiden päälle on laitettu hintalappu. Kun ostaja haluaa tietää autosta jotain enemmän, myyjä vastaa ”Joo, saat tietää sitten, kun olet ostanut auton.”

Ostaisitko auton?

Et tietenkään. Haluat tietää, onko se turvallinen, miten paljon se kuluttaa ja millaisia ominaisuuksia siihen kuuluu. Vähintäänkin. Ehkä olet rohkea ja haluat käydä koeajamassa auton ennen ostoäätöstä 😀  Siksi myös sinun on kirjoitettava tarkasti affiliate-tuotteista, kun suosittelet niitä.

Toimintaohje: Syynää affiliate-tuote läpikotaisin ja kirjoita siitä niin syvällisesti kuin pysyt. Mitä enemmän pystyt antamaan lukijoillesi tietoa tuotteesta, sitä todennäköisimmin lukija sen ostaa.

Click here to subscribe

Rekisteriseloste ja tietosuoja