Affiliate-markkinointi: Mitä se tarkoittaa? 7 kysymystä ja vastausta

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Mitä tarkoittaa affiliate-markkinointi? Pähkinänkuoressa affiliate-markkinointi on liiketoimintamalli, jossa vaikuttaja tai bloggaaja (julkaisija) suosittelee yrityksen tuotteita omille seuraajilleen ja lukijoilleen. Käytännössä bloggaaja tai vaikuttaja siis markkinoi yrityksen tuotetta yrityksen puolesta. Kiitokseksi tästä yritys maksaa siivun asiakkaan maksamasta hinnasta bloggaajalle tai vaikuttajalle.

Jotta affiliate-markkinointi toimii odotetulla tavalla, bloggaajan tai vaikuttajan on ensin rekisteröidyttävä joko

  • affiliate-verkostoon (lisää hieman alempana)
  • suositeltavan yrityksen omaan affiliate-ohjelmaan

Sen jälkeen vaikuttaja tai bloggaaja saa oman henkilökohtaisen affiliate-linkin, jota hän voi jakaa seuraajilleen.

Ilman henkilökohtaista affiliate-linkkiä (toisin sanoen, jos bloggaaja vain ohjaa ihmisiä yrityksen verkkokauppaan yleisellä linkillä), bloggaaja ei saa komissioita.

Mitä tarkoittaa affiliate-markkinointi?

Sisällysluettelo:

  1. Mitä tarkoittaa affiliate-markkinointi?
  2. Mihin affiliate-komissio perustuu?
  3. Missä voi tehdä affiliate-markkinointia?
  4. Miten affiliate-markkinointi toimii?
  5. Voiko affiliate-markkinoinnilla tienata rahaa?
  6. Miten aloittaa affiliate-markkinointi?
  7. Pitääkö affiliate-komissioista maksaa veroja?

Mihin affiliate-komissio perustuu?

Affiliate-markkinoinnissa palkkio eli komissio perustuu esimerkiksi siihen, kuinka moni ostaa bloggaajan tai vaikuttajan suositteleman tuotteen.

Esimerkiksi jos bloggaajalla on 10 000 kuukausilukijaa blogissaan ja hän kirjoittaa tuotearvostelun, jonka lukee ensimmäisen kuukauden aikana 3000 henkilöä, hän tienaa jokaisesta, joka klikkaa affiliate-linkkiä JA ostaa jotain yrityksen verkkokaupasta.

Kotimaisia affiliate-verkostoja ovat mm.:

  • Adtraction
  • Tradetroubler
  • Tradetracker

Ulkomaisia ovat mm.:

  • Clicbank
  • JV Zoo
  • Digistore24
  • Comission Junction

Ulkomaisissa affiliate-ohjelmissa on tärkeää huomioida, että joudut aina täyttämään verotietolomakkeen, joka voi olla hyvinkin monimutkainen.

Missä voi tehdä affiliate-markkinointia?

Affiliate-markkinointia voi tehdä käytännössä missä vain. Voit kirjoittaa blogitekstejä ja lisätä sinne linkkejä, voit jakaa tuotesuosituksia Youtubessa sekä sosiaalisessa mediassa.

Itselläni on välillä ollut affiliate-linkki esimerkiksi sähköpostiosoitteeni allekirjoituksessa. Ja se on tuonut minulle myös komissioita.

Kuitenkin sosiaalisen median kanssa on oltava tarkkana. Sosiaalisen median alustat eivät halua, että

  • ihmiset klikkaavat alustan ulkopuolisia linkkejä
  • vaikuttajat ja bloggaajat hyödyntävät seuraajamääriään suoraan tulojen hankinnassa

Jokainen suora affiliate-linkki on disclousattavat, toisin sanoen sinun seuraajien ja lukijoiden on tiedettävä, että kyseessä on affiliate- eli mainoslinkki. Suomen kuluttajansuoja säätelee tämän.

Jos lisäät vaikkapa Instagram stooriin affiliate-linkin mutta et kerro siitä seuraajillesi, jos jäät siitä kiinni, saatat saada huomautuksen mainonnan eettiseltä neuvostolta. Nämä huomautukset ovat aina julkisia ja voivat vaikuttaa olennaisesti brändiisi ja tuleviin yhteistöihin.

Jos lisäät affiliate-linkin blogitekstiin ja jaat blogitekstin linkin esimerkiksi Instagram stoorissa, sinun ei tarvitse maininta Instagramissa, että blogitekstissä on mainoslinkki. Sen sijaan blogitekstin alussa on oltava maininta mainoslinkeistä.

Miten affiliate-markkinointi toimii?

Kuten postauksen alussa jo mainitsin, tarvitset affiliate-markkinointiin oman henkilökohtaisen mainoslinkin. Saat tämän affiliate-ohjelmasta tai -verkostosta.

Tässä postauksessa on kuvaruutuohjeet, kuinka haet mainoslinkin Adtractionin ohjelmasta. Ohjeet ovat postauksen lopussa sen jälkeen, kun olet hakenut valitsemiisi ohjelmiin ja sinut on hyväksytty niihin.

Eri ohjelmat toimivat hieman eri tavalla mutta käytännössä affiliate-markkinointi toimii näin:

  • suosittelet tuotetta seuraajillesi tai lukijoillesi ja lisäät sisältöön mainoslinkin
  • (mainoslinkki voi näyttää esimerkiksi tältä: https://dot.naantalispa.fi/t/t?a=1542329288&as=1738470249&t=2&tk=1 (*) <– Tämä on siis mainoslinkki ja se on disclousattu, lue lisää postauksen lopusta.
  • lukija tai seuraaja klikkaa linkkiä ja siirtyy kyseisen yrityksen kotisivuille tai suoraan tiettyyn tuotteeseen verkkokaupassa
  • lukija lisää tuotteen ostoskoriin (ja ehkä muutaman muunkin tuotteen)
  • lukija ostaa tuotteet
  • ostos rekisteröityy sinun henkilökohtaiseen mainoslinkkiin
  • yritys tai affiliate-verkosto tilittää komission sinulle 30 – 90 päivän kuluttua

On hyvä huomioida muutama asia:

  • yrityksen sivustoilla käytetään evästeitä mikä tarkoittaa, että mainoslinkit ovat ”aktiivisia” vain tietyn ajan
  • esimerkiksi mainoslinkin evästeet voivat olla voimassa vain 7 päivää
  • tämä tarkoittaa, että jos henkilö klikkaa sinun mainoslinkkiäsi, poistuu verkkokaupasta ostamatta MUTTA ostaa tuotteen 7 vuorokauden kuluessa, saat silti komission
  • affiliate-ohjelmilla on selkeät ohjeet siitä, kuinka pitkään evästeet ovat toiminnassa
  • jos lukija klikkaa linkkiä kännykällä mutta ostaa tietokoneen kautta, komissio ei rekisteröidy, koska eväste toimii vain, jos sitä on klikattu samalla laitteella millä ostaminen tehdään
  • jokaisella affiliate-ohjelmalla ja -verkostolla on minimi tilitysmäärä, mikä tarkoittaa, että sinun tulee saada komissioita esimerkiksi vähintään 70 euroa, ennen kuin rahat tilitetään sinulle.

Voiko affiliate-markkinoinnilla tienata?

Lyhyt vastaus: kyllä voi.

Pitkä vastaus: bloggaajat ja vaikuttajat tekevät sitä suurimmaksi osaksi väärin, jolloin he tienaavat vain muutamia euroja tai kymppejä.

Moni ajattelee, että affiliate-markkinointi on vain sitä, että kirjoitetaan jotain randomia ja sitten lisätään mainoslinkkejä. Noh, voin sanoa, että sinäkään tuskin ostaisit mitään, mistä olet lukenut jotain randomia.

Affiliate-markkinointi vaatii aina laadukasta yleisöä, sitoutunutta lukijakuntaa ja aktiivista markkinointia. Aktiivinen markkinointi voidaan korvata esimerkiksi SEO optimoimalla blogitekstit, jolloin saat potentiaalisia ostajia suoraan Googlesta.

Itse suosin sitä, että sinulla on 5 laadukasta tuotetta, joiden hinta vaihtelee 100 eurosta 1000 euroon. Tuotteiden tulee liittyä ja sopia loogisesti siihen aiheeseen, josta puhut tai kirjoitat.

Tässä on muutama kuvakaappaus omista tuloksista vuodesta 2016 lähtien:

Mitä tarkoittaa affiliate markkinointi
Mitä tarkoittaa affiliate markkinointi

Julkaisin ensimmäisen affiliate-postauksen kesäkuussa 2016 ja heinäkuussa 2016 tienasin ensimmäisen kerran noin 60 euroa. Siitä lähtien komissiot ovat kasvaneet kuukausi kuukaudelta ja pian ylitän 100 000 euron komission rajan.

Olen itse tehnyt affiliate-markkinontia hieman ”vasemmalla kädellä” eli en ole panostanut siihen kovinkaan syvällisesti. Ymmärrän vain miten se toimii ja olen valinnut ohjelmat, jotka maksavat minulle hyvin komissioita.

Miten aloittaa affiliate-markkinointi?

  1. Ensin tarvitset aiheen, josta pidät ja josta voisit puhua seuraavat viisi vuotta.
  2. Seuraavaksi sinun tulee valita pääalusta, eli tuotatko sisällön someen, blogiin, youtubeen vai podcastiin (valitse vain yksi kanava alussa)
  3. Tuota laadukasta, hyödyllistä ja lisäarvoa tuottavaa sisältöä valitsemaasi kanavaan (voit kierrättää sisältöä muihin kanaviin, jos haluat)
  4. Kuin yleisösi on aktiivista, voit aloittaa suosittelemaan tuotteita, jotka hyödyttävät yleisöäsi (älä siis nosta itseäsi jalustalle vaan enemmänkin auta yleisöäsi)

Tarkempia ohjeita pääset lukemaan alla olevista postauksista:

Pitääkö affiliate-komissioista maksaa veroja?

Kyllä pitää.

Affiliate-markkinoinnin verotus menee toistaiseksi siten, että affiliate-verkostot eivät ole velvollisia tekemään ilmoitusta komissioista tulorekisteriin, joten vastuu komissioiden määrästä on vaikuttajalla tai bloggaajalla itsellään.

Itse suosittelen sitä, että kokoat kaikki mainostulot erilliselle tilille ja siirrät sieltä vain 80 % tuloista omalle tilillesi. 20 % jätä säästöön veroja varten.

Muista myös, että voit vähentää tuloista tulonhankkimiseen liittyvät kulut, kuten esimerkiksi nettiliittymän kustannukset. Jos kulut ylittävät tulot, sinun ei tarvitse maksaa veroja.

Mutta lopullisen päätöksen tekee verottaja ja kaikki tulot ja kulut kannattaa veroilmoitukseen lisätä.

Psst…

Pinnaa postaus Pinterestiin

Mitä tarkoittaa affiliate markkinointi

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Julkaistu kategoriassa: