Muistan sen hetken, kun ensimmäisen kerran tajusin, että voin automatisoida tulojani sähköpostilistan avulla. ”Tämä on se, mitä olen odottanut koko elämäni!”

Hypin suurin piirtein seinille, olin niiiiin innoissani.

Mutta sitten tuli seinä vastaan. Tuskanhiki nousi useamman kerran otsalleni, kun yritin löytää täydellisen ohjelman. Ohjelman, joka tekee automaatiosta juuri sellaisen, kuin haluan. Noh, eihän sellaista tietenkään ole mutta melkein täydellisyyteen olen päässyt Active Campaignen avulla.

15 syytä, miksi Active Campaign on paras sähköpostiohjelma

1. Active Campaign on suomenkielinen

En edes tiedä tarvitseeko tästä sanoa tämän enempää. Jos olet tuskaillut englanninkielisen version kanssa, pystyt vaihtamaan kielen näin:

Oikeasta yläkulmasta klikkaat nimeäsi –> My settings –> skrollaat sivua hieman alaspäin –> time zonen jälkeen language –> Finnish –> Save. Kirjaudu ulos ja kirjaudu takaisin sisään niin kieli on vaihtunut. Wuhuu!

2. Kirjoita yksinkertaisia ja simppeleitä sähköposteja

Sähköpostin kirjoittaminen vaatii aikaa. Et voi lähettää mitä tahansa ”OSTA OSTA OSTA!” tyyppisiä viestejä lukijoillesi. Tai voit, jos haluat suututtaa lukijat. Ja tuhota mahdollisuutesi lisäansioihin.

Sähköpostin (viikkokirje, uutiskirje tai kuukausikirje) tulisi antaa mahdollisimman paljon lisäarvoa, ”sisäpiirivinkkejä” tai ahaa-hetkiä. Toisin sanoen informaatiota, jonka avulla lukijasi pääsee kohti tavoitettaan. Esimerkiksi ”7 virhettä, jotka tein ______________ (aihealueesi) alussa”.

Koska sähköpostin kirjoittamiseen tarvitaan aikaa, sähköpostipohjan on hyvä olla yksinkertainen. Sinun ei tarvitse raahailla mitään laatikoita ja turhautua, kun laatikot eivät mene oikeisiin kohtiin.

Kirjoita ja lähetä. Ah, miten yksinkertaista. 😀

Lue myös: Haluatko tietää, miten laskeutumissivu konvertoi 76 %?

3. Tunnisteet

Voit lisätä tunnisteen jokaiselle lukijalle. Jos haluat tehdä elämästäsi yllätyksellistä, lisää tunnisteita vaikka kymmenen. Kun seuraavan kerran lähetät sähköpostia, arvot yhden tunnisteista ja lähetät postia vain sen tunnisteen omaaville. 😉

No ei vaineskaan. Mutta tunnisteilla pystyt helposti ryhmittelemään sähköpostin tilaajat. Esimerkiksi:

  • oli kiinnostunut verotuksesta
  • oli kiinnostunut kissanpennuista
  • oli kiinnostunut remontoimisesta

 

Sähköpostien räätälöiminen oikealle lukijakunnalle tuli astetta helpommaksi. Esimerkiksi itse kirjoitan tällä hetkellä kahta eri viikkokirjettä, toinen liittyy bloggaamiseen ja toinen oman talouden hallintaan.

Bloggaajat saattavat toki olla kiinnostuneita myös oman talouden hallinnasta mutta suurimmaksi osaksi he haluavat lukea vain bloggaamiseen liittyviä viestejä.

4. Ei tarvetta koodaamiselle

Okei, olen aikoinani opiskellut koodaamista kirjaston kirjoilla. Kyllä. Luit oikein. Hain kirjastosta pari koodauskirjaa, avasin läppärin ja kokeilin.

Onnistuneesti koodasin html-koodilla 7 erilaista nettisivua. Sivujen kautta hankin ”hieman” passiivista tuloa (joo-o, siis 70,00 € kuussa).

Active Campaignessa et tarvitse yhtään pätkää koodausosaamista. Piste.

5. Lähetä uudelleen niille, ketkä eivät avanneet edellistä viestiäsi.

Testasin tätä itse muutama viikko sitten. Lähetin eräälle sähköpostilistalleni myyntiviestin. Listan koko on 1.224 ja heistä 638 avasi viestin (avausprosentti 52,1 % mikä on astetta heikompi kuin normaalisti).

Kahden päivän päästä lähetin saman viestin uudelleen(tein muutaman muutoksen sisältöön, jotta AC ei tulkitse viestiä spämmiksi) – tällä kertaa uudella ostikolla. Kohdensin viestin niille 586, jotka eivät avanneet edellistä viestiä. Heistä 192 avasi viestini.

Kokonaisavausprosentti nousi 52,1 % –> 67,8 %.

Lue myös: Sähköpostilista +32 % 4 fiksua vinkkiä, joiden avulla saat sähköpostilistan kasvuun

6. Kopioi sähköpostin pohja helposti

Kuvittele, että lähetät sähköpostia joka tiistai viikkokirjeen tilaajillesi. Maanantai-iltana muistat, että seuraavan päivän viesti on vielä kirjoittamatta. Iso IIK! Paniikki iskee ja verenpaine nousee.

Ei hätää! Active Campaigne auttaa. Voit nopeasti kopioida edellisen viikkokirjeen pohjan ja kirjoittaa vanhan tekstin päälle esimerkiksi yhteenvedon 3 menneen kuukauden saavutuksista.

Jotta vältyt seuraavien viikkojen unohduksilta, kirjoita 4 viikon viikkokirjeet kerran kuussa. Vapautat aikaa muihin töihin, kun sinun ei tarvitse olla Active Campaignessa jatkuvasti.

7. Automatisoidut sähköpostisarjat

Helppoudesta puheen ollen, voit rakentaa Active Campaigneen ”myyntitunnelin”.

Esimerkiksi 2 viikon tuotelanseerauksessa lähetät 7 sähköpostia, eli joka toinen päivä. Kun henkilö K ostaa tuotteen 3 sähköpostin kohdalla, voit keskeyttää automaation. Henkilö K ei enää saa loppuja viestejä eikä ärsyynny turhista myyntisähköposteista.

Automaation rakentaminen on todella yksinkertaista ja nopeaa. Alla olevan kuvan mukainen automaatio vaatii jo hieman enemmän Active Campaignen tuntemista ja suunnitelmallisuutta.

15 syytä, miksi Active Campaign on paras sähköpostiohjelma

Lue myös: Sähköpostimarkkinointi; mitä se on ja miten sillä voi ansaita rahaa?

8. Integraatiot

Active Campaignen voi integroida 200 muun ohjelman kanssa. Ei lisättävää.

9. Linkkitrikkerit

Voit asettaa kampanjoihin erilaisia linkkitrikkereitä. Esimerkiksi lähetät viestin, jossa linkin klikkaus aloittaa automaation B. Lukija F klikkaa linkki ja ohjautuu kohti webinaaria. Lukija T ei klikkaa linkkiä, joten hän saa jatkossa normaalin viikko-, uutis- tai kuukausikirjeen.

10. A/B testaus

Testaus on jokaisen bloggaajan ja yrittäjän paras kaveri. A/B testauksessa lähetät saman viestin kahdelle eri kohderyhmälle eri otsikoilla ja hieman eri sisällöillä – samanaikaisesti.

Miksi tämä on tärkeää? Sinun tulee tietää, mikä saa lukijan avaamaan viestin. Jos lukija ei avaa viestiä, koko viestin kirjoittamiseen käyttämäsi aika on käytännössä kulunut hukkaan.

11. Tilastot

Pääset näkemään yhdellä silmäyksellä muun muassa, miten aktiivisesti automaatiossasi viestejäsi on avattu. Pystyt sen jälkeen muokkaamaan yksittäisen viestin otsikointia ja tarkastamaan tilastot uudelleen. Mitä parempia otsikoita – sitä enemmän avauksia.

15 syytä, miksi active campaign on paras sähköpostiohjelma

12. Kehityksen seuranta

Kuinka paljon sähköpostilistasi kasvaa kuukaudessa? Tämän tilaston avulla pystyt helposti tehostamaan sähköpostilistasi kasvattamista.

Näet tilaston heti, kun kirjaudut sisään Active Campaigneen.

viikkokirjetilaajat_liittyneet

13. Voit tuoda kontakteja muista ohjelmista helposti .cvs tiedostoina

Siirsin aikoinaan sähköpostilistan Mailchimpistä Active Campaigneen. Siirto oli helppo ja yksinkertainen suorittaa, latasin vain Mailchimpistä tilaajatiedot .cvs tiedostona ja latasin tiedoston Active Camapigneen.

Mainitsinko jo, että rakastan kun asiat ovat helppoja ja yksinkertaisia?

😀

14. Voit muokata tilaajan tietoja helposti

Toisinaan tarjoan lukijoilleni mahdollisuuden osallistua arvontaan tai ostaa jonkin tuotteeni edullisemmin. Kun lukija ostaa tai osallistuu arvontaan, käyn tarkistamassa lukijan tiedot. Poistan hänen kohdaltaan tarpeettomia tageja ja putsaan hänet epäolennaisilta listoilta pois. Haluan tarjota lukijoilleni vain parasta mahdollista sisältöä.

Vaikka tällainen työ on manuaalista, teen sen mielelläni. Mikään ei ilahduta minua enempää kuin tyytyväinen lukija.

15. Voit suodattaa tilaajat tunnisteen, listan tai aktiivisuuden mukaan

Kokonaisuudessaan sähköpostilistoillani on yli 4000 ihmistä. Heistä 205, eli 5,1 % ei ole aktivoinut tilaustaan. Vaikka määrä on pieni, voin tämän tiedon perusteella miettiä, miten voin tehostaa aktivointia.

Toisin sanoen, voinko ohjeistaa sähköpostilistalle liittyjiä vieläkin tehokkaammin. Sähköposteissa on lukijoiden kannalta tärkeää informaatiota sekä ilmaista materiaalia. On lukijan kannalta tärkeää, että hän saa kaiken hänelle kuuluvan materiaalin käyttöönsä.

 

** Osa linkeistä on affiliate-linkkejä. Active Campaign on mielestäni niin mahtava ja uskon, että siitä on sinulle paljon hyötyä, joten haluan jakaa sen sinun kanssasi. Active Campaign on minulla aktiivisesti käytössä ja maksan siitä tällä hetkellä noin 40,00 € /kk. Sinä puolestaan saat 14-päivän ilmaisen kokeilujakson, jonka jälkeen maksat edullisimmillaan vain noin 8,50 € kuussa (Lite-jäsenyys). Lue lisää täältä. **