Yhä useampi valmentaja siirtää osaamisensa verkkoon. Verkkovalmennukset ja -kurssit ovat kätevä tapa auttaa ja opettaa asiakkaita. Verkkovalmennusten ja -kurssien avulla tieto saadaan nopeasti monen ihmisen käyttöön.9 verkkokurssi- ja myyntialustaa vertailussa

Valmentajan tärkein tavoite on tietenkin asiakkaan tai oppilaan auttaminen. Valmentajalla on paljon tietoa, joka voi olla helppoakin siirtää digitaaliseen muotoon.

Mutta valmentajalla ei välttämättä ole tietoa siitä, mikä olisi kannattavin, helpoin tai järkevin keino siirtää omaa tietotaitoaan oppilaille.

Verkkokurssi- ja myyntialustoja on lukemattomia. Niiden hinnoittelu eroaa toisistaan paljonkin, jolloin eri kurssialustojen vertailu on hankalaa. Ja jos olet tekemässä ensimmäistä verkkokurssiasi, voi olla, että et ole aivan varma, mikä on paras keino välittää tietoa oppilaillesi.

Lue lisää: 7 asiaa, jotka sinun pitää tietää ennen verkkokurssin tekemistä

Tämän postauksen tavoitteena on

  • näyttää, millaisia verkkokurssi- ja myyntialustoja on olemassa
  • helpottaa näiden vertailua
  • ja auttaa sinua löytämään sieltä se, joka toimii parhaiten juuri sinulle

9 verkkokurssi- ja myyntialustaa vertailussa

Olen ottanut tähän vertailuun 9 tällä hetkellä itselle tunnettua verkkokurssi- ja myyntialustaa. Aivan jokaista en ole henkilökohtaisesti kokeillut, joten verkkokurssialustan käytännöllisyydestä ei ole täydellistä tietoa. Sen sijaan kokemuksen tuoman tiedon perusteella pystyn kertomaan jokaisen kurssialustan kohdalla, millaisia haasteita tai hyötyä niistä on.

Postauksessa käytetyt kurssialustat:

9 verkkokurssi- ja myyntialustaa vertailussa

Campwire

9 verkkokurssi- ja myyntialustaa vertailussa

Campwire on suomalainen verkkokurssi- ja myyntialusta. Alusta on äärimmäisen kätevä ja helppokäyttöinen. Alustaan saat myös tapahtumamyynnin webinaareille ja livetapahtumille.

Campwire on digiyrittäjän unelma-alusta. Ostotapahtuman jälkeen opiskelijalle muodostetaan tunnukset, joilla hän pääsee kirjautumaan kurssialustalle. Voit ajastaa kurssit joko ostopäivän mukaan, jolloin kyseessä on ns. evergreen tuote tai kerätä porukan kokoon ja aloittaa kurssi kaikille samaan aikaan.

Ainoa miinuspuoli Campwiressa on kulurakenne. 9,5% provisio  myydyistä kursseista sekä 100 € (+ alv24%) kuukausimaksu rasittavat yrittäjän kassaa välillä kohtuuttomastikin. Jos sinulla on kolme verkkovalmennusta, kuukausikustannus nousee jo 372,00 €. Näillä hinnoilla kurssi on oltava evergreen myynnissä, jotta saat pelkästään kuluja katettua.

HUOM! Tuotteiden inaktivoiminen Campwiressa ei riitä katkaisemaan kuukausikuluja. Tuotteet on poistettava asiakaspalvelun kautta ja palvelu irtisanottava, jotta kulut päättyvät. Tämä on ollut harmillinen muutos siihen, kun itse aloitin Campwiren käytön. Silloin riitti, että tuotteet olivat inaktiivisia, niistä ei tarvinnut maksaa kuukausihintaa.

Olen kuullut huhuja, että Campwiren hinnoittelu tulisi muuttumaan, mutta mitään faktaa tähän ei vielä ole. Odottavalla kannalla olen, sillä Campwire on oikeasti todella loistava kurssialusta.

Teachable

9 verkkokurssi- ja myyntialustaa vertailussa

Teachable on ulkomaalainen kurssi- ja myyntialusta. Tällä hetkellä omat kurssini on siirretty Teachableen. Kurssialusta on todella helppokäyttöinen, valmennusvideoiden lataaminen alustalle on helppoa ja nopeaa ja hinnoittelu on edullista.

Mitä kalliimman paketin Teachablesta ottaa, sitä enemmän saat käyttöösi erilaisia ominaisuuksia. Teachablesta löytyy ilmainen versio, joka on sopivasti ”piilotettu” hinnoittelusivulle. Sivulla olevien kolmen palvelupaketin alapuolella on pieni teksti, jossa lukee ”Take Teachable for a test run. Try our free plan.”

  • $39 (Basic) kuukausimaksulla voit ajastaa kurssimateriaalit oppilaan opiskelutahdin mukaan.
  • $99 (Professional) kuukausimaksulla saat kaikki Basicin ominaisuudet sekä mm. kuluttoman myynnin (myynnistä ei siis mene ylimääräisiä provisioita tai komissioita).
  • $299 (High Volume) kuukausimaksulla saat edellisten pakettien ominaisuuksien lisäksi mm. mahdollisuuden siirtää kurssimyynnistä saadut tulot välittömästi omalle tilillesi ja siirtää opiskelijoita kurssilta toiselle. Pystyt myös lisäämään opiskelijoita kursseille manuaalisesti.

Teachablen ainoa miinuspuoli on maksuvaihtoehdot. Suomalaisia verkkopankkeja järjestelmään ei pysty integroimaan, joten tarvitset joko Stripen, jonka kautta kursseja voi ostaa luottokortilla tai Paypalin. Jos opiskelijalla ei ole luottokorttia, hän ei pysty kurssia ostamaan.

Udemy

9 verkkokurssi- ja myyntialustaa vertailussa

Udemy on mielenkiintoinen tuttavuus. Henkilökohtaisesti en ole tätä kurssialustaa kokeillut mutta ehkä jossakin tilanteessa sitä voisi hyödyntää. Jokainen Udemyssa oleva kurssi on voimassa aina. Voit siis palata kurssin sisältöön vaikka vuoden kuluttua.

Udemyssa mielenkiintoista on se, että he ovat laittaneet kurssimaksuille katon. Kallein kurssi, jota voit Udemyssa myydä, saa maksaa $200. Edullisimmillaan kursseja myydään $15.

Udemy on valmentajalle ilmainen. Kuluja kertyy, mikäli haluat, että Udemy markkinoi kurssia puolestasi. Udemy tarjoaa neljä erilaista markkinointipaketti. Markkinointipakettien hintoja minulla ei valitettavasti ole sinulle antaa mutta jostain UKK sivuilta huomasin, että paketit alkavat $10.

Woocommerce

9 verkkokurssi- ja myyntialustaa vertailussa

Jos WordPress blogialusta on sinulle entuudestaan tuttu, tiedät, että Woocommerce ei ole kurssialusta vaan verkkokauppa lisäosa 😀 Otin tämän listaan mukaan siksi, että wordpressiin voit rakentaa oman kurssialustan ja hoitaa maksun Woocommercen kautta.

WordPressista löytyy useita lisäosa, joiden kautta itse kurssialustan voi toteuttaa. Näitä lisäosia en kuitenkaan käy tässä postauksessa läpi. Otan ne käsittelyyn hieman myöhemmin.

Oman verkkokaupan rakentaminen ja sitä kautta kurssialustalle ohjaaminen on digiyrittäjän näkökulmasta Campwiren kanssa paras vaihtoehto. Jos tavoitteena on automatisoida verkkokurssin myynti, se onnistuu parhaiten näillä kahdella.

Woocommerce lisäosa on ilmainen mutta tarvitset joltain suomalaiselta (tai ulkomaalaiselta) palveluntarjoalta maksujen välitykseen soveltuvat tunnukset. Esimerkiksi itse käytän omassa verkkokaupassa Chekcout.fi kauppiastunnuksia.

Jos sinulla on aikaisemmin ollut Campwire, sinulle on tehty shop-in-a-shop kauppiastunnukset Checkoutin kautta. Tällainen ei kuitenkaan sovellu Woocomerce verkkokauppaan, joten olethan hyvissä ajoin liikkeellä, jos olet rakentamassa omaan blogiin tai sivustolle verkkokauppaa.

Suosittelen aloittamaan vähintään kuukautta ennen verkkokurssin myynnin aloitusta. Ja nimenomaan siitä päästä, että hanki ensin joko Checkoutin tai Paytrailin kauppiastunnukset ja vasta sen jälkeen lähde rakentamaan verkkokauppaa ja kurssialustaa.

Holvi

9 verkkokurssi- ja myyntialustaa vertailussa

Holvi on Helsingissä vuonna 2011 perustettu yritys, jonka pääpaino on helppoudessa ja nopeudessa. Holvi on yritystili, jonka päälle on rakennettu verkkokauppa. Holvi toimii yrittäjille, freelancereille ja jopa bloggaajille oivallisena yhteistyökumppanina tuotteiden ja palveluiden myynnissä. Holvin kautta voit tehdä ja lähettää laskuja, laittaa tuotteita ja palveluita myyntiin ja mikä parasta, nopeutat kirjapitotulosteiden lähettämistä kirjanpitäjälle. Ostotapahtuman jälkeen rahat ovat välittömästi Holvi-tililläsi, jossa ne ovat käytettävissä esimerkiksi  korttiostoihin.

Aloitin Holvin käytön viime vuonna. Olen myynyt sen kautta niin e-kirjoja kuin verkkovalmennuksiakin. Holvi toimii hyvin eikä teknisiä haasteita osunut kertaakaan eteen. Mikä parasta, Holvin kautta asiakkaasi voi ostaa omilla verkkopankkitunnuksillaan.

Digiyrittäjän näkökulmasta Holvi toimii tiettyyn pisteeseen saakka myös verkkovalmennusten myynnissä. Tämä vaatii kuitenkin hieman etukäteissuunnittelua, jotta ikäviltä yllätyksiltä vältytään. Suunnittelu kannattaa aloittaa jo siitä, missä muodossa toimitat verkkokurssi opiskelijalle.

1. Verkkokurssin hinta on hyvä olla alle 50,00 €

Verkkokurssien ostapäätökseen käytetään yhä enemmän aikaa, mitä arvokkaampi valmennus on. Ihan 100% tarkkaa summaa minulla ei ole sinulle antaa mutta 2 vuoden kokemuksen perusteella uskon, että raja menee 50,00 € paikkeilla.

Tämä tarkoittaa, että jos tarjoat verkkokurssia, jonka hinta on yli 50,00 €, asiakkaasi joutuu pohtimaan pidempään, kannattaako kurssia ostaa. Alle 50,00 € kurssien ostopäätöksen tekeminen tapahtuu  nopeammin. Toki ostopäätöksen tekemiseen vaikuttaa moni muukin asia mutta jutellaan niistä jossain toisessa postauksessa.

2. Miten opiskelija pääsee käsiksi kurssimateriaaliin oston jälkeen?

Ostotapahtuman jälkeen opiskelija saa sähköpostiinsa kuitin. Kuittiin on mahdollista lisätä linkki kurssialustalle. Mutta mihin saat lisättyä ohjeet kurssialustalle rekisteröitymiseen? Tämä on mahdollista kiertää esimerkiksi LeadPages-ohjelmalla, kuten teimme Annelille.

Parhaiten Holvi toimii e-kirjojen, fyysisten tuotteiden ja palveluiden myynnissä. Pystyt lataamaan e-kirjan suoraan Holviin, jolloin ostaja saa kirjan latauslinkin kuitin mukana. E-kirjaa voi ladata vain 3 kertaa, jonka jälkeen latauslinkki umpeutuu. Tämä on loistava ominaisuus, joka estää e-kirjan latauslinkin yleisen jakamisen.

Finqu

9 verkkokurssi- ja myyntialustaa vertailussa

Finqu on suomalainen yritys, joka tarjoaa monipuolisia verkkokaupparatkaisuja yrittäjille. Itselläni ei ole kokemusta Finqusta mutta useat oppilaistani ovat sitä käyttäneet. Se, mikä tekee Finqusta tämän listan uniikeimman, on Bitcoinien hyödyntäminen maksuvaihtoehtona.

Finqussa perustetut verkkokaupat ovat ilmaisia siihen saakka, kunnes julkaiset kaupan ja aloitat tuotteiden myynnin. Kuukausihinta on 25,00 €. Finqulta löytyy myös omaan verkkokauppaan soveltuva maksuvaihtoehto (FinquPay), joka haastaa Checkoutin ja Paytrailin. FinquPayn hinta on 0,35 € / ostotapahtuma. Kiinteitä kuukausiveloituksia ei siten ole. FinquPay Premium, johon saat verkkopankkien lisäksi luottokortit, kustantaa jo hieman enemmän.

Etsy

9 verkkokurssi- ja myyntialustaa vertailussa

Etsy on ulkomaalainen, varsinkin Yhdysvalloissa ja Iso-Britanniassa erittäin suosittu verkkokauppa. Etsy toimii parhaiten fyysisten tuotteiden, palveluiden sekä e-kirjojen / työkirjojen myyntiin.

Kokeilin Etsya vuonna 2015. Silloin se oli monille suomalaisille tuntematon. En voi sanoa, että kokeilu olisi ollut menestys 😀

Etsin hinnoittelu on kaksijakoinen. Etsy veloittaa jokaisesta myytäväksi laitetusta tuotteesta listaushinnan sekä tuotteiden myynnistä ja tilisiirroista provision. Mitä enemmän sinulla on tuotteita Etsyssä myynnissä ja mitä suuremmalla volyymilla myyt, sitä raskaammaksi hinnoittelu käy.

SendOwl

9 verkkokurssi- ja myyntialustaa vertailussa

Uusin tuttavuus ja kokeilu on SendOwl. SendOwl tarjoaa 30 päivän ilmaisen kokeilujakson, jonka jälkeen maksat $9 – $99 kuukausihintaa sen paketin mukaan, joka sopii sinulle parhaiten. Kustannus on kuitenkin pieni, jos hyödynnät SendOwlia oikein.

Se, miksi kiinnostuin itse SendOwlista on, että pystyn rakentamaan sinne suoraan oman affiliate-ohjelman, eikä minun tarvitse ottaa erillistä affiliate-myynteihin keskittyvää ohjelmaa (esim. Tapfiliate). Affiliate-ohjelman rakentaminen on mahdollista automatisoida ja tällä tavalla vapauttaa aikaa muihin tehtäviin.

SendOwlin kautta pysyt veloittamaan myös jatkuvaa kuukausimaksua, jos esimerkiksi harkitset maksullisen jäsenalueen rakentamista.

SendOwl on suomalaisille vielä tuntematon mutta englanninkielisillä alueilla ohjelma on pikkuhiljaa tunnettu. E-kirjohin pystyy lisäämään erityisen leiman, jonka ansiosta e-kirjoja ei voi myydä eteenpäin. Myös e-kirjan antaminen on vaikeampaa, sillä silloin saaja näkee, että kirja on ”tehty” lähettäjälle.

Kirjan sivuille tulee teksti, johon on liitetty ostotapahtuman aikana lisätty sähköpostiosoite sekä transaktionumero (kuva alla).

9 verkkokurssi- ja myyntialustaa vertailussa

Twid

9 verkkokurssi- ja myyntialustaa vertailussa

Twid on samantyylinen kuin Campwire. Kyseessä on verkkokurssialusta, jonka kautta voit suoraan myydä kursseja oppilaillesi. Palvelupaketteja on kolme, alkaen 295 € kuukaudessa. Tällä hinnalla pääset itse rakentamaa sivuston. Hintaan sisältyy mm. tunnin mittainen ilmainen luento, jonka avulla pääset hyvin alkuun.

Itse en ole Twidiä kokeillut. Tavallaan se vaikuttaa mielenkiintoiselta ja jopa houkuttelevalta mutta lopullinen hinnoittelu aiheuttaa ainakin hetken aikaa päänvaivaa… Eli pelkän hinnoittelusivuston perusteella ei saa käsitystä, millainen hinnoittelu lopulta on. Maksanko 295 € kuukaudessa vai vuodessa ja kuuluuko siihen 300 opiskelijaa vai maksanko heistä kuitenkin 350 € lisää, jolloin kuukausi/vuosikustannus nousee 645 €…

9 verkkokurssi- ja myyntialustaa vertailussa

Todennäköisesti Twidin hinnoittelu tarkoittaa, että jos maksan palvelun 12 kuukaudeksi yhdellä kertaa, kustannus on 3.540 € (eli 295 € / kk) mutta jos maksat kuukausittain, hinta on 350 € eli vuositasolla 4.300 €.

Yhteenveto

Verkkokurssi- ja myyntialustaa valitessa on äärimmäisen tärkeää miettiä etukäteen, millaisia ominaisuuksia niiltä hakee. Itselle on ollut tärkeintä löytää palvelu / tuote, jonka avulla pystyn automatisoimaan myynnin mahdollisimman pitkälle. Tällaisia palveluja on jo olemassa (mm. Campwire, Teachable ja Twid) mutta varsinkin aloittelevalle verkkokurssivalmentajalle palveluiden hinnat voivat rajoittaa niiden käyttöönottoa.

Yksinkertaisimmillaan verkkokurssi voidaan toteuttaa sähköpostikurssina hyödyntäen esim. Holvia, Active Campaignea sekä LeadPages ohjelmaa. Olen rakentanut muutamalle asiakkaalleni tällaisen myyntitunnelin, jotka porskuttavat keskimäärin 2.300 € kuukaudessa täysin passiivisesti.

Ennen kuin teet lopullista päätöstä, mieti osto- ja opiskeluprosessi myös opiskelijan näkökulmasta. Mitä vaikeampi, monimutkaisempi tai pidempi tämä prosessi on, sitä suuremmalla todennäköisyydellä ostotapahtuma jää tekemättä.

Valitse alusta, joka mukautuu sinun tarpeesi mukaan. Älä ripottele eri tuotteita eri palveluihin ja ohjelmiin. Mitä usempia vaihtoehtoja tarjoat, sitä hankalampaa ostaminen on.

Näin! Lähes 1600 sanaa tietoa 9 verkkokurssi- ja myyntialustasta vertailtuna. Ja muistutan vielä, että kurssi- ja myyntialustoja löytyy enemmänkin. Otan mielelläni ehdotuksia verkkokurssialustoista vastaan, testaan niitä ja teen niistä yhteenvedon. Voit ehdottaa verkkokurssialustaa joko kommenttikenttään tai lähettää sähköpostia osoitteella tiia(at)tiiakonttinen.fi

Mikä kurssialustaa käytät tällä hetkellä? Miten kurssialusta on toiminut sinulle?