9 keinoa parantaa Facebook postauksiasi ja saada enemmän liikennettä blogiisi

Täydellinen Facebook-postaus, jota ihmiset eivät voi ohittaa pysähtymättä, ja jota suurin osa heistä klikkaa päästäkseen lukemaan uusimman blogikirjoituksesi.

Helpommin sanottu kuin tehty.

On kuitenkin muutamia asioita, joihin panostamalla saat tehtyä Facebook-päivityksistäsi kiinnostavampia sekä paremmin ihmisten huomion kiinnittäviä – ja tietysti myös niitä klikkauksia blogiisi. Tässä kirjoituksessa esittelen sinulle 9 keinoa, joita olen itse käyttänyt ja todennut toimiviksi, jos tarkoituksena on saada ohjattua liikennettä Facebookista blogiin.

9 keinoa parantaa Facebook postauksiasi ja saada enemmän liikennettä blogiisi

1. Pidä päivityksesi lyhyinä

Vaikka ihmiset klikkaisivat postauksestasi päästäkseen lukemaan blogiasi – joka todennäköisesti sisältää paljon tekstiä – he eivät silti välttämättä jaksa lukea pitkiä tekstipätkiä Facebook-päivityksessäsi.

Jos päivityksesi sisältää liikaa tekstiä ilman minkäänlaisia rivivälejä, hyväkin blogipostaus voi mennä hukkaan, kun ihmiset eivät jaksa pysähtyä Facebook-päivityksesi kohdalla selvittääkseen mihin olet heitä ohjaamassa. Liian pitkät Facebook-postaukset ovat siis riski maksimaalisen liikenteen saamiselle blogiisi.

Olen törmännyt sellaisiinkin ohjeisiin, joiden mukaan paras tekstin määrä postaukseen on vain yhden lauseen verran. Siihen pitäisi tiivistää jaettavan blogitekstin syvin olemus ja se kaikkein mielenkiintoisin asia. Itse olen sitä mieltä, että tekstiä voi olla enemmänkin, mutta se pitää osata jaotella niin, että sen jaksaa lukea loppuun. Tekstiä voi jaotella ja keventää lisäämällä rivivälejä tai vaikka emojeja, jotka tuovat samalla elävyyttä ja visuaalisuutta postaukseen.

Seuraavista kolmesta kohdasta saat lisää vinkkejä Facebook-postauksen tekstiosuuteen.

2. Kysy kysymyksiä

Hyvin mietitty kysymys on vahva keino saada lukija pysähtymään postauksen kohdalle, sillä kysymykset herättävät meissä automaattisesti halun vastata niihin, vähintään oman päämme sisällä.

Yleensä kysymykset saavat myös hyvin vastakaikua yleisöltä, kunhan kysymys liittyy heitä koskettavaan aiheeseen ja herättää heissä jonkin tunteen. Jos herättelet ihmisiä kysymyksen avulla huomaamaan postauksesi, muista silloin myös keksiä kysymys, joka liittyy oleellisesti jakamaasi blogiartikkeliin. Näin lukijasi eivät pety siirryttyään lukemaan blogikirjoitustasi.

3. Lisää postaukseen lyhyt lainaus blogistasi

Anna Facebook-postauksessa pieni maistiainen blogikirjoituksesi sisällöstä ja käytä postaustekstinä lyhyttä lainausta blogistasi, joka tiivistää artikkelisi keskeisen sisällön tai tuo esille jonkin muun mielenkiintoisen kohdan siitä.

Jos käytät tätä vaihtoehtoa, voi olla hyvä lisätä lainausta ennen tai sen jälkeen esimerkiksi jokin kysymys tai muu lukijaa herättelevä lause, jolla teet postauksesta vielä kiinnostavamman.

4. Poista linkki

Tämä voi olla sinulle jo ennestään täysin itsestään selvä asia, mutta halusin silti ottaa tämän mukaan listaani, koska kaikki eivät ole välttämättä tulleet tätä ajatelleeksi.

Eli suosittelen poistamaan linkkitekstin postauksesta sen jälkeen, kun linkin esikatselukuva on tullut näkyville, jotta postauksesta tulisi mahdollisimman selkeä ja kiva katsella. Linkkiä ei tarvitse jättää postaukseen, koska se löytyy jo esikatselukuvasta. Jos kuitenkin päätät jättää linkin näkyviin, käytä ehdottomasti jotakin linkinlyhennysohjelmaa (esim. Bitly.com) saadaksesi muotoiltua linkistä lyhyemmän ja kivemman näköisen.

5. Muista visuaalisuus

Käytitpä postauksissasi linkin esikatselukuvaa tai erillistä kuvaa, on molemmissa tapauksissa kuvaan kiinnitettävä huomiota. Erillisen kuvan postaukseen lisäämällä voit saada päivityksestä visuaalisesti näyttävämmän kuin tavallisen esikatselukuvan kanssa. Tällöin sinun on kuitenkin muistettava edellisestä kohdasta poiketen jättää linkki näkyville, jotta lukijat pääsevät siirtymään blogiisi.

Jos käytät postauksessa linkin esikatselukuvaa, muista silloin käyttää jo blogiartikkelisi yhteydessä sellaista kuvaa, jonka haluat tulevan näkyville Facebook-postaukseesi.

Canvalla saa tehtyä todella näyttäviä ja juuri oikean kokoisia kuvia esimerkiksi Facebook-postauksia ja -mainoksia varten. Suosittelen hyödyntämään Canvaa silloin, kun haluat postauksesi kuvan sisältävän tekstiä tai muita elementtejä.

6. Käytä emojeja

Huomiota kiinnittävän kuvan ja tekstin lisäksi emojit ovat erinomainen keino kiinnittää Facebookia selailevan ihmisen huomio postauksesi kohdalla. Olen testannut tätä itse tekemällä osan postauksistani ja mainoksistani emojien kanssa ja osan ilman niitä, ja todennut että pääsääntöisesti näyttäisi kannattavammalta käyttää niitä. Emojeilla varustetut postaukseni ovat saaneet järjestäen enemmän reaktioita, klikkauksia ja näkyvyyttä.

Emojien kanssa kannattaa kuitenkin aloittaa varovaisesti, eikä välttämättä kuorruttaa koko postausta useilla erilaisilla emojeilla. Sanotaan näin, että emojit ovat hyvä tehokeino, mutta ne tulevat aina hyvän tekstin ja kuvan jälkeen.

7. Tee lyhyt video artikkelistasi

Videot saavat tällä hetkellä Facebookilta enemmän näkyvyyttä kuin kuvalliset postaukset, puhumattakaan pelkistä tekstipostauksista. Siksi voi olla hyvä idea kokeilla, kuinka voisit hyödyntää videota uusista blogikirjoituksistasi kertomiseen Facebookissa.

Videolla voit esimerkiksi kuvata itseäsi ja kertoa, mistä uusimmassa blogipostauksessasi on kyse. Pidä video hyvin lyhyenä ja kerro siinä vain jokin mielenkiintoisin/tärkein pointti blogikirjoituksesi sisällöstä ja kehota lukemaan loput blogistasi. Jos et halua kuvata itseäsi, niin voit myös kuvata lyhyen videon, jolla näytät blogikirjoituksesta esimerkiksi ensimmäisen kuvan ja otsikon.

8. Jaa postauksesi sopiviin ryhmiin

Facebook on pullollaan erilaisia ryhmiä: ammatillisia ryhmiä, jonkin yksittäisen aihepiirin tai harrastuksen ympärille rakennettuja ryhmiä, yrittäjäryhmiä, bloggaajaryhmiä jne. Etsi omaan aihepiiriisi sopivat ryhmät ja tarkasta ryhmän säännöistä, onko ryhmään sallittua linkata omia blogikirjoituksia.

Ryhmien aktiivisuudesta, koosta ja aihepiiristä riippuen ryhmistä voi saada oikein mukavasti liikennettä blogiin, jos aiheesi kiinnostaa muita. Postausten jakaminen Facebook-ryhmiin on helppoa: klikkaat vain postauksesi alla näkyvää ”Jaa”-painiketta ja valitset ”Jaa ryhmässä”. Kirjoita haluamasi ryhmän nimi ja halutessasi vielä erillinen saateteksti, joka tulee näkyviin varsinaisen postauksen yläpuolelle.

9. Sponsoroi postauksiasi

Tässä kirjoituksessa tarkoitukseni ei ole mennä sen syvemmälle maksettuun Facebook mainontaan, mutta julkaisujen sponsoroinnin haluan silti mainita. Koska Facebook on heikentänyt viime aikoina julkaisujen orgaanista näkyvyyttä merkittävästi, on julkaisun sponsorointi lähestulkoon välttämätöntä, jos haluaa saada postaukset näkymään mahdollisimman monelle sivusta tykänneelle henkilölle.

Julkaisun sponsorointiin ei tarvitse syytää isoa rahamäärää, vaan monesti muutamalla eurolla saa jo hyvin näkyvyyttä. Sponsorointia ei ole pakko tehdä vain sivutykkääjille, vaan kohdentaa voi muihinkin kohderyhmiin. Itse käytän useimmiten kohderyhminä sivusta tykänneitä henkilöitä sekä heidän kavereitaan, blogissani aikaisemmin vierailleita henkilöitä tai sitten Facebookin kohdennustyökalun avulla rakentamaani ja tallentamaani kohderyhmää.

Vinkki: Jos tarkoituksenasi on sponsoroida julkaisua, muista silloin rajoittaa tekstin määrää kuvassa. Facebookin sponsoroituihin postauksiin pätee samat säännöt kuin mainoskuviin: tekstiä saa olla maksimissaan 20% kuvasta. Jos olet epävarma, on Facebookin tekstityökalu hyvä keino tarkastaa, onko kuvassa liikaa tekstiä.

Yhteenveto

Kun postauksesi on houkutteleva ja kiinnostava niin tekstin kuin kuvan osalta ja kohdistat sen yleisölle, joka todennäköisimmin voisi olla aiheestasi kiinnostunut, on sinulla erittäin hyvät edellytykset saada kasvatettua Facebookin kautta blogiisi tulevaa liikennettä.

Voit kokeilla kaikkia tässä kirjoituksessa mainittuja keinoja tai vain joitakin niistä ja etsiä näistä itsellesi sopivimmat keinot saada postauksillesi enemmän näkyvyyttä ja klikkauksia blogiisi.

Toivottavasti sait tästä tekstistä uusia ideoita siihen, kuinka voit parantaa Facebook-postauksiasi ja saada niiden avulla blogillesi lisää näkyvyyttä ja lukijoita.

**************************

Vieraskynäpostaus

Karoliina Behm on digiyrittäjä ja some-valmentaja, joka auttaa yrittäjiä ja bloggaajia rakentamaan selkeitä some-strategioita ja ymmärtämään paremmin digitaalista markkinointia. Karoliinan blogia voit lukea täältä: www.karoliinabehm.fi

Julkaistu kategoriassa:
tiialogolla

Olen Tiia Konttinen ja autan Sinua erottautumaan kilpailijoista ja muista bloggaajista. Autan Sinua rakentamaan miellyttävän maineen ja timanttisen brändin sisältömarkkinoinnin avulla. Olipa tavoitteesi oppia bloggaamaan tai hyödyntää blogia tulonhankinnassa, olet tullut oikeaan paikkaan.

Tilaa postaukset sähköpostiin

Tilaa tästä uusimmat blogipostaukset suoraan sähköpostiin.

Liity 3 377 tilaajien joukkoon

Tarvitsen apua