Meinasin ensin nimetä tämän postauksen otsikolla ”yksinkertainen keino eliminoida ’varastelevat’ bloggaajat” mutta ajattelin sen olevan liian aggressiivinen varsinaiseen sisältöön. Siispä päädyin kertomaan sinulle 9 asiaa, jotka vaikuttavat epäsuorasti blogisi hakukonenäkyvyyteen.

Hakukoneoptimointi (SEO = Search Engine Optimization) on iso ja laaja kokonaisuus, johon useimmilla bloggaajilla on viha-rakkaussuhde.

SEO hämmentää, koska aiheesta on kirjoitettu niin paljon, osa tiedosta on jo vanhaa, osa jopa väärää ja mitä useamman postauksen aiheesta lukee, sitä sekavammalta SEO tuntuu.

Enpä siis ihmettele, miksi SEO on helpompi maton alle, kuin ottaa härkää sarvista ja laittaa se kuntoon omassa blogissa.

Tässä postauksessa en aio käsitellä hakukoneoptimointia tekniikan kannalta (paitsi yhden kohdan). Sen sijaan aion näyttää sinulle 9 ”epäsuoraa” asiaa, jotka vaikuttavat blogisi hakukonenäkyvyyteen. Laita nämä kuntoon ja näet tuloksia hyvinkin nopeasti.

Lukemalla siis tämän postauksen loppuun saakka, saat:

  • 9 vinkkiä, miten parannat blogisi hakukonenäkyvyyttä sekä
  • alennuskoodin ”Hakukoneoptimointia Bloggaajille” verkkokurssille, jossa olen mm. käsitellyt postauksessa kirjoittamiani aiheita syvällisemmin
  • koodi on muuten voimassa 31.7.2017 loppuun, joten kannattaa olla nopsa ja tulla mukaan.

9 asiaa, jotka vaikuttavat epäsuorasti blogisi hakukonenäkyvyyteen

Minun on kuitenkin pakko kertoa ajatukseni tuosta ”varastelevista” bloggaajista. Jokaiselle tulee eteen se päivä, kun huomaa että joku on kopioinut kirjoitettua sisältöä joko suoraan tai epäsuoraaan

Vaikka kyseessä onkin suurin kunnianosoitus, tuntuuhan se inhottavalta, kun omaa tekstiä kopioidaan.

Aiheesta lisää: Mahtavaa! Sisältöäni varastettiin!

Sen jälkeen, kun opiskelin hakukoneoptimointia, en ole enää ollut huolissani. Nimittäin, kun Google huomaa, että tekstejäni kopioidaan, Google poistaa kopioijan blogin hakutuloksista lopullisesti.

Ei enää ilmaista lukijavirtaa kopioijalle. Eli jos koet tarpeelliseksi varastaa sisältöäni, anna mennä vain. Karma (eli Google) hoitaa homman puolestani.

Jos haluat kuitenkin pysyä Googlen kanssa väleissa, tässä sinulle pieni vinkki:

Sen sijaan, että kopioisit tai edes kirjoittaisit samaa sisältöä, mitä jos keräisit muita postauksia ja tekisit niistä yhteenvetopostauksen? Tällä tavalla annat kunniaa muille bloggaajille.

Kun he huomaavat sinun ohjaavan liikennettä heille, he toimivat samoin sinua kohtaan. Koska niin fiksut ja toisiaan kunnioittavat ja arvostavat bloggaajat vain tekevät.

Esimerkkiotsikoita postauksiin:

  • 5 lifestyle-blogia, joita sinunkin on pakko seurata
  • 7 parasta postausta joululahjojen hankintaan
  • 9 bloggaajaa, joita kunnioitan yli kaiken
  • 8 blogia, joissa on maailman kauneimmat kuvat
  • 5 bloggaajaa, joista on kuoriutunut aitoja ammattilaisia

Muista laittaa kyseisille bloggaajille sähköpostia ja kertoa postauksesta etukäteen. Kun julkaiset postauksen, voit aina pyytää heitä jakamaan sitä omissa somekanavissaan, jolloin molemmat saatte näkyvyyttä ja uusia lukijoita. Win-win!

Mutta sitten syvennytään varsinaiseen aiheeseen eli siihen hakukoneoptimointiin

Olemme lukeneet kymmeniä ja jopa satoja blogipostauksia, joissa on kerrottu ”teknisesti”, miten blogi, sivusto ja/tai postaus tulisi hakukoneoptimoida. Ongelma on se, että jos keskitymme liikaa hakukoneoptimointiin, unohdamme postauksen todellisen tarkoituksen.

Muun muassa Copyblogger muistuttaa, että hakukoneoptimoidun sisällön kirjoittaminen ei ole vaikeaa, kunhan muistat:

  • kirjoittaa ensisijaisesti lukijoille
  • ja optimoida vasta sen jälkeen

Googlen ainoa tehtävä on tarjota parasta mahdollista tietoa/sisältöä hakutulosta vastaan. Se tarkoittaa, että sinun tehtäväsi bloggaajana on kirjoittaa ensisijaisesti sisältöä, joka vastaa niihin kysymyksiin, joita Googlesta haetaan:

Nämä 9 asiaa vaikuttavat hakukonenäkyvyyteen

(Okei, en siis sanonut, että kaikki haut olisivat ”järkeviä” mutta kuten huomaat, monenlaisia kysymyksiä saunaankin liittyy)

Jo pelkästään tämän perusteella vähintään 4 eri blogia saa itselleen ideoita sisältöön:

  1. Uimahalli, taloyhtiö –> Miten saunassa käyttäydytään?
  2. Saunan lämpömittareiden myyjä tai maahantuoja –> Miten saunan lämpömittari toimii?
  3. Taloyhtiö, kiukaiden myyjä –> Miten sauna laitetaan päälle?
  4. Siivooja –> Miten saunan lasiovi puhtaaksi? Miten sauna pestään?

Aiheet voivat tuntua sinusta itsestäänselvyyksiltä mutta jos joku oikeasti hakee tätä tietoa, eikä sisältöön kannattaisi panostaa yhden postauksen verran…?

Siitä päästäänkin sopivasti aasinsillan kautta 9 kohtaan, jotka ovat:

  1. Sisältö
  2. Luettavuus
  3. Hyödyllisyys / Lisäarvo
  4. Otsikointi
  5. Meta-kuvaus
  6. Blogin sisäiset linkit
  7. Kommentointi, jakaminen ja tykkääminen
  8. Tunnisteet eli tagit
  9. Kategoriat

 

1. Sisältö

Kirjoita aina lukijalle, älä hakukoneelle. Mieti mitä hyötyä sisällöstä on lukijan näkökulmasta, millaista apua hän saa ja mitä lukija tekee postauksen lukemisen jälkeen.

Kun käyt katsomassa Google Analyticsista blogisi tietoja, kiinnitä huomiota aikaan, jonka lukija viettää postauksessa. Mitä pidempi aika on, sen parempi.

Tilastot löydät helposti Google Analytics –> Hankinta –> Kaikki sivut –> valitse ajanjakso oikeasta yläkulmasta ja päivitä sivu.

Keskimäärin omissa postauksissa vietetään aikaa 5:19 minuuttia.

Nämä 9 asiaa vaikuttavat hakukonenäkyvyyteen

 

Lue lisää: Välitön poistuminen prosenteissa: Näin teet satunnaisesta kävijästä sitoutuneen lukijan

2. Luettavuus

Lukija silmäilee postauksen läpi ja tekee sen jälkeen päätöksen, kannattaako postaus lukea ajatuksen kanssa. Muista, että 6 riviä tietokoneen näytöllä on hyvin äkkiä 15 riviä mobiililaitteella.

Blogi ei ole romaani vaan postauksia silmäillään ja niihin syvennytään, jos sisältö vaikuttaa mielenkiintoiselta. Käytä

  • väliotsikoita
  • bullet-listoja
  • kuvia ja
  • videoita

3. Hyödyllisyys / lisäarvo

Älä tuhlaa lukijan aikaa. Anna aina mahdollisimman paljon lisäarvoa. Itse määrittelen lisäarvon näin:

Lisäarvo = Jotain mitä lukija ei saa mistään muualta kuin sinun blogistasi

Sinun tulee tuntea omat lukijasi niin hyvin, että tiedät, minkä he kokevat lisäarvoksi ja minkä eivät. Kuten alussakin sanoin, jos kirjoitat samasta aiheesta ja samaa asiaa kuin 10 muutakin bloggaajaa, onko se lisäarvoa?

Aiheita löytyy kyllä, kunhan ensin oppii tuntemaan omat lukijat.

P.s. Tiesitkö, että Bloggaajan Viikkokirjeessä kirjoitan sisältöä, josta 90 % ei koskaan päädy blogiin? Eli jos haluat vieläkin enemmän ja syvällisempää tietoa bloggaamisesta, suosittelen lämpimästi liittymään ilmaisen Bloggaajan Viikkokirjeen tilaajaksi.

Viikkokirje ilmestyy joka sunnuntai klo 10.00 ja toimitetaan suoraan sähköpostiin. Tule mukaan tästä.

4. Otsikointi

Otsikon tarkoituksena on saada lukija blogiin. Mutta otsikkoon on mahdollista lisätä hakusana, jolla kyseinen postaus halutaan löytyvän Googlesta. Suositus on, että hakusana on otsikon ensimmäinen sana.

Tämä ei tietenkään aina ole mahdollista, varsinkin jos haluaa, että otsikko on mielenkiintoinen, looginen ja järkevä.

Kun mietit postaukselle otsikkoa, kirjoita sisältö aina ensin ja päätä otsikko vasta lopuksi. Tällä tavalla varmistat, että sisältö vastaa otsikkoa mahdollisimman hyvin.

5. Meta-kuvaus

Varsinkin WordPressissä meta-kuvaus on helppo tehdä. Meta-kuvaus on se lyhyt, 160 merkkiä pitkä tekstinpätkä, joka tulee näkyviin Googlen hakutuloksissa. Esimerkkinä hain Googlesta termillä ”Miten sisustaa teinin huone” ja sain vastaukseksi mm. tämän postauksen (oli muuten 5 hakutulos ja ainoa, joka vaikutti mielenkiintoiselta):

Nämä 9 asiaa vaikuttavat hakukonenäkyvyyteen

Tulos vastaa hyvin hakua, koska meta-kuvauksessa on mainittu sanat

  • teini
  • sisustaa
  • huone

Bloggerissa meta-kuvausta ei pysty erikseen kirjoittamaan ja siksi Blogger-blogeissa on syytä aloittaa postaus tekstillä, jonka haluaa näkyvän meta-kuvauksessa.

6. Linkit blogin sisällä

Blogipostausten linkittäminen toisiinsa on tehokas keino kasvattaa näkyvyyttä Googlessa. Tämä siksi, että:

  • yksi hakutulosten kriteereistä on lukijan viettämä aika blogissa –> mitä pidempi aika, sen parempi sinulle
  • kuinka paljon linkkejä on
  • kuinka läheisesti linkitettävät postaukset liittyvät toisiinsa

Sinun ei siis kannata linkittää teinin huoneen sisustamista ja taaperon leikkihetkeä toisiinsa.

Vaan samankaltaisiin sisältöihin. Kuten tähän postaukseen, jonka julkaisin sunnuntaina. Sivupalkissa olevat widgetit, kategoriat ja tunnisteet voivat vaikuttaa negatiivisesti hakukonenäkyvyyteen.

7. Kommentointi, jakaminen ja tykkääminen

Google haluaa yhä enemmän, että ihmiset keskustelevat keskenään. 😀 Siksi postausten kommentointi, jakaminen ja somejulkaisuista tykkääminen painaa hakutulosten vaakakupissa yhä enemmän.

Tavoitteena on rakentaa yhteisö blogin ympärille. Enää pelkkä sisällön jakaminen ei riitä. Sinä, bloggaaja, olet vastuussa keskustelun aloittamisesta ja ylläpitämisestä. Vastaa kommentteihin, kiitä palautteesta ja kysy lukijoilta kysymyksiä.

P.s. Joko me ollaan yhteyksissä Facebookissa? Voidaan aina jatkaa keskustelua blogin sijasta siellä.

8. Tunnisteet eli tagit

Puhuin tästä jo edellisessä postauksessa mutta halusin ottaa tämän laajempaan käsittelyyn. On hyvä tietää, että blogeissa on useita erilaisia tageja:

  • title tag
  • header tag
  • blog post tag

Tarkemmat tiedot näistä tunnisteista voit käydä lukemassa Search Engine Journalin postauksesta mutta tiivistäen kyse on siitä, että tunnisteiden avulla Googlen botit saavat tarkemman käsityksen, mistä blogissa kirjoitetaan. Blogistasi muodostuu kokonaiskuva, joka toivon mukaan on mahdollisimman yhtenäinen ja riittävän tarkasti rajattu.

Mitä enemmän tunnisteita sinulla on (varsinkin, jos yhden tunnisteen takaa löytyy vain yksi blogipostaus), sitä vaikeampaa Googlen on muodostaa kokonaiskuva blogistasi.

Jos Google ei tiedä mistä kirjoitat, miten se pystyy tarjoamaan sisältöäsi hakutuloksissa?

9. Kategoriat

Kategoriat toimivat hakukonenäkyvyyden kannalta paremmin kuin tunnisteet. Muun muassa Harsh Agrawal Shout Me Loud blogista on samaa mieltä kanssani, että liian monta kategoriaa on haitaksi hakukonenäkyvyydelle.

Vielä ennen vuotta 2011 Googlen botit arvostivat sivustoja ja blogeja sen mukaan, kuinka monta sivua niihin oli julkaistu. Enemmän sivuja = korkeampi näkyvyys Googlessa.

Vuoden 2011 jälkeen tilanne on kuitenkin toinen. Google vihaa turhaa ja tyhjää sisältöä, jonka johdosta kategoriat kannatta pitää minimissään.

Kategorioiden miettiminen olisi pitänyt aloittaa heti, kun perustit blogin. Suurella todennäköisyydellä et tehnyt niin. Ei se mitään, en minäkään. Omatkin kategoriat ovat – noh, niissä on paljon parantamisen varaa (edelleen).

Jos olet vasta aloittamassa bloggaamista, älä kirjoita yhtään postausta, ennen kuin sinulla on selkeä käsitys tulevista kategorioista. Mitä rajatumpi blogin aihe on, sen helpompaa on

  • jatkossa tuottaa sisältöä
  • päästä hakutuloksissa korkeammalle
  • pitää lukijat tyytyväisinä

Yhteenveto

Tiedän, että hakukoneoptimointi on vaikeaselkoinen ja laaja aihe. Annan sinulla synninpäästön, jos et ole tähän päivään mennessä vielä kiinnittänyt tähän asiaan huomiota.

Tässä postauksessa mainitut asiat on helppo ja vaivaton toteuttaa, eikä ne vaadi suurta teknista osaamista. Jo näiden laittaminen kuntoon parantaa hakukonenäkyvyyttä. Onko se tarpeeksi sinun blogillesi, sitä en osaa sanoa.

On hyvä vielä muistuttaa, että hakukoneoptimointiin kuuluu näiden 9  kohdan lisäksi mm:

  • oikean hakusanan määrittäminen
  • miten paljon hakusanaa käytetään
  • kuinka nopeasti blogi latautuu
  • kuinka paljon olet linkittänyt omasta blogista muihin blogeihin
  • kuinka paljon muut ovat linkittäneet sinun blogiisi
  • oikea permalink -rakenne eli blogipostauksen pysyvä osoite
  • millaisia trendejä Google painottaa tänä vuonna (2017) erityisesti blogeissa
  • sekä mitkä 6 virhettä sinun on hyvä tietää, jos haluat, että blogisi pysyy tulevaisuudessakin Googlessa.

Yhden näistä virheistä kävinkin jo läpi postauksen alussa ja 5 muuta löydät Hakukoneoptimointia Bloggaajille verkkokurssilta, johon toivotan sinut lämpimästi tervetulleeksi mukaan. Hyödyntämällä kassalla alennuskoodia blogseo saat kurssin hinnasta -15 % alennuksen 31.7.2017 saakka.

Okei, miten vaikeaa hakukoneoptimointi on? Mikä siinä tuntuu vaikeimmalta?

Kommentoi tai kysy tarkentavia kysymyksiä, niin voin kirjoittaa toisen ja vaikka kolmannenkin postauksen hakukoneoptimoinnista.