8 tärkeää asiaa, jotka sinun tulee tehdä *AINA* kun julkaiset uuden postauksen

Voinko kysyä sinulta jotain?

Oletko koskaan pysähtynyt miettimään, mitä sinun tulisi tehdä sen jälkeen kun olet julkaissut uuden postauksen?

Sen lisäksi, että jaat postausta somessa?

Jos tuntuu siltä, että blogisi ei saa kaipaamaansa vastakaikua lukijoilta, on hyvin todennäköistä että teet jotain väärin (tai jätät jotain tekemättä).

Haluan olla sinulle rehellinen ja kertoa, että pelkkä postausten kirjoittaminen ja jakaminen somessa ei riitä. Se on hyvä alku mutta saadaksesi näkyvyyttä, kommentteja ja jakoja, sinun täytyy tehdä jotain muutakin.

Lukemalla tämän postauksen:

  1. saat valmiin muistilistan, mitä sinun on hyvä muistaa tehdä
  2. opit, että pelkkä postausten kirjoittaminen ja jakaminen ei riitä
  3. mitä on tärkeää tehdä ennen ja jälkeen, kun julkaiset postauksen

8 tärkeää asiaa jotka sinun tulee tehdä *AINA* kun julkaiset uuden postauksen

Ennen kuin menemme varsinaiseen aiheeseen, haluan varmistaa, että teet muutaman tärkeän asian *ENNEN* kuin julkaiset postauksen.

1. Kenelle postaus on?

Kirjoititko itsestäsi vai kirjoititko lukijalle? Liian usein bloggaajat jämähtävät kirjoittamaan itsestään. Kutsun tätä ”minä, minä, minä” liiba laabaksi. Teksti kertoo sinusta, mitä sitä olet tehnyt, missä olet käynyt ja mitä olet ostanut/lukenut/kokenut.

Esimerkki (ei todellinen mutta oletetaan, että kirjoittaisin alla olevan kaltaisia postauksia):

”Tienasin juusi 10.000 € kuukaudessa. Olen super-onnellinen tästä. Rahan tienaaminen oli helppoa. Minun ei tarvinnut edes tehdä paljon töitä. Postasin vain yhden postauksen someen. Siinä kaikki. Nyt voin lähteä lomalle Espanjaan. Otan lapset mukaan ja nautin lämmöstä.”

Mitä ajattelet, kun luet tuon?

”No, kivat sulle että saat tuollaisia tuloksia. Mutta ei mua se kiinnosta. Mä haluan samanlaisia tuloksia. Mikset sä kerro, miten mäkin voin onnistua?”

Eikö?

Ja tämä sama pätee ihan joka ikiseen blogiaiheeseen.

Muista, että vaikka blogi on sinun, blogin päätähti on lukija. Et sinä <3

2. Pystytkö kirjoittamaan aiheesta riittävän pitkästi

Hakukoneoptimoinnin näkökulmasta Google suosii pitkiä sisältöjä. Kun mietit postauksen aihetta, listaa ylös kaikki pääpointit, joiden avulla saat postauksesta riittävän pitkän.

Uskalla kirjoittaa aiheesta syvällisemmin. Pintapuolinen raapaisu ei sitouta ketään. Kysy itseltäsi nämä kysymykset:

  • Mitä minä tiedän tästä aiheesta?
  • Mitä olisin halunnut tietää vuosi sitten tästä aiheesta?
  • Mitä olen oppinut vuodessa tästä aiheesta?
  • Miten voin auttaa muita tämän aiheen kanssa omalla kokemuksellani?

3. Sopiiko postauksen aihe blogin aiherajauksen sisälle?

Olen ei-diagnosoitu-add. Kiinnostun monista eri asioista ja lähden mielelläni tutkimaan ja tutustumaan uusiin aiheisiin. Mutta blogin kohdalla on äärimmäisen tärkeää, että pitäydyn blogin aiherajauksen sisällä.

Sillisalaattiblogi voi olla mielenkiintoinen mutta tulojen hankinnan näkökulmasta äärimmäisen hankala kaupallistaa. Ja usein ne bloggaajat, jotka kirjoittavat sillisalaattiblogia, tuskailevat sekä tulojen että postausideoiden vähyyden kanssa.

Mitä tarkemmin pystyt rajaamaan blogipostauksen aiheen, sitä helpompaa on tavoittaa oikea lukijakunta.

4. Muotoile postaus oikealla tavalla

Ethän kirjoittanut kaikkea yhteen pötköön? Eihän postauksesta tullut tiiliskiven paksuista lukukokemusta?

Lukijan silmälle pitää antaa mahdollisuus levätä. Valkoinen tila postauksessa on oikeasti hyvä asia. Siksi

  • kirjoita lyhyitä kappaleita (1 – 4 riviä tietokoneella)
  • kirjoita lyhyitä lauseita
  • käytä väliotsikoita jokaisen 300 sanan välissä
  • käytä kuvia 1 – 4 kpl kun postauksen sanamäärä on 800 – 3000
  • lisää sopivaan kohtaan listauksia (kuten tämä ja muista, että ihan normaalista tekstistäkin voi tehdä listauksen)
  • lisää lainauksia jos ne sopivat tekstiin

Olen sanonut tämän ennenkin ja muistutan siitä jälleen. 4 riviä tietokoneen näytöllä on 7 – 8 riviä mobiililaitteella. Jos blogiteksti täyttää koko mobiililaitteen näyttöruudun, lukeminen vaikeutuu. Ja tämähän on tärkeää, sillä jo yli 60 % lukijoista lukee blogeja mobiililaitteella.

Click here to subscribe

Rekisteriseloste ja tietosuoja

5. Linkitä saman kategorian postauksiin

Valitse 1 – 3 aikaisemmin julkaistua postausta ja linkitä ne toisiinsa. Linkitä uudesta postauksesta vanhoihin ja päinvastoin sen jälkeen, kun uusi postaus on julkaistu.

Tämä auttaa hakukoneoptimoinnissa mutta myös antaa lukijalle lisää upeaa luettavaa. Hän oppii tuntemaan sinut, tykkäämään siitä mitä kirjoitat ja ennen pitkää luottamaan sinuun.

6. Linkitä oman blogin ulkopuolelle

Postaukseen kannattaa etsiä linkkejä myös muihin blogeihin, tutkimuksiin ja tilastoihin. Ensinnäkin tämä parantaa sinun postauksen SEOa. Se myös näyttää muiden bloggaajien tilastoissa, että ohjaat heille liikennettä.

Jos liikennettä on paljon, on suuri todennäköisyys, että muut bloggaajat alkavat linkittää takaisin sinun blogiin.

Älä unohda niitä tutkimuksia ja tilastoja! Me suomalaiset ollaan tilastokansaa ja rakastetaan tilastoja. Ne myös rakentavat uskottavuutta ja luotettavuutta. Joten hyödynnä niitä!

7. Lisää postauksen loppuun kysymys

Postauksen viimeinen asia tulisi olla jokin kysymys. Kun kysyt, ihmiset yleensä vastaavat. Kysy lukijan mielipidettä aiheeseen, josta kirjoitit. Tai kysy, minkä vinkin lukija ottaa seuraavaksi käyttöön. Voit myös pyytää lukijaa esittämään kommenteissa oman kysymyksen.

Joskus onnistumme kirjoittamaan postauksen, johon kommentoidaan ilman kysymistäkin. Mutta tätä harvemmin tapahtuu (uusille blogeille varsinkaan).

Itse käytän paljon sitä, mitä vinkkejä postauksista otetaan käyttöön. Tämä kiinnostaa aidosti minua ja toivon sen saavan lukijat tekemään konkreettisia asioita bloginsa kanssa.

8. Hakukoneoptimoi

Hakukoneoptimointi (SEO) on laaja kokonaisuus ja tulen todennäköisesti  kirjoittamaan siitä oman postauksen. Tärkeintä hakukoneoptimoinnissa on, että valitset yhteen postaukseen yhden hakusanan ja sisällytät sen vähintään

  • otsikkoon
  • permalinkkiin / kestolinkkiin
  • kuvien nimiin
  • kuvien alt- ja vaihtoehtoiseen tekstiin
  • 1 – 3 kertaa postaukseen
  • yhteen väliotsikkoon

9. Oikolue ja editoi

Yksi yleisimmistä virheitä on että postausta editoidaan samalla kun sitä kirjoitetaan. Älä tee tätä. Anna postauksen hautua luonnostilassa päivä tai pari. Itse kirjoitan yleensä päivän aikana useamman postauksen ja jätän ne luonnoksiksi.

Otan ne uudelleen käsittelyyn päivän tai parin päästä. Luen ne ääneen ja varmistan, että olen saanut tuotua sen pointin esille, minkä halusin.

Ja kyllä. Luen postaukset aina ääneen. Tällä tavalla löydän epäloogisuudet ja epäjohdonmukaisuudet. Viimeinen oikoluku jää assistentilleni.

10. Päätä lopullinen otsikko

Viimeistele postauksen otsikko sen jälkeen, kun olet kirjoittanut itse postauksen. Tällä tavalla otsikko kiteyttää postauksen idean.

Herätä otsikolla mielikuvitus ja utelaisuus. Postauksessa voi olla 3 – 8 sanaa. Pitkiä otsikoita ei tarvitse pelätä. Omassa pisimmässä otsikossa oli 14 sanaa. Tämä postaus ei ole enää olemassa mutta se kuului näin:

”Tipahtiko postiluukusta veroehdotus? Ennen kuin työnnät sen keittiön kaapin alimmalle hyllylle, lue tämä postaus”

Jos kaipaat vinkkejä otsikon kirjoittamiseen (tästäkin kirjoitan oman postauksen), ensiapua löydät Hubspotin blogista.

11. Tarkista permalink

Kestolinkin eli blogipostauksen linkin tarkistaminen on tärkeä askel, joka monesti unohtuu. Kestolinkin pituudeksi riittää hakulause, jota olet käyttänyt postauksessa. Esimerkiksi, jos postauksen otsikko on

Miten kirjoittaa blogia anonyymisti (+ miten saada tällaiselle blogille lukijoita)?

kestolinkki voi olla

miten-kirjoittaa-blogia-anonyymisti

Click here to subscribe

Rekisteriseloste ja tietosuoja

12. Lisää artikkelikuva

Varsinkiin WordPressissä tämä saattaa unohtua. Blogger muistaakseni ottaa postauksen ensimmäisen kuvan kansikuvaksi. Mutta WordPressissä se pitää erikseen lisätä.

Artikkelikuvan kannattaa olla vaakatasossa (1200 x 786 px), jotta se tulee kauniisti näkyviin Facebookissa.

Muista nimetä artikkelikuva hakulauseella ja lisää hakulause vielä vaihtoehtoiseen tekstiin.

8 tärkeää asiaa jotka tulee tehdä kun julkaiset postauksen

13. Piilota mahdolliset Pinterest-kuvat

Jos sinulla on Pinterest tili ja haluat sitä kautta lisää lukijoita blogiin, tee 1 – 3 Pinterest-kuvaa ja piilota ne blogiin. Kuvat tulevat näkyviin, kun lukija (tai sinä) klikkaa postauksessa olevaa Pinterestin jakopainiketta.

Tee valmis kuvapohja Canvalla. Tee 10 – 30 erilaista valmista pohjaa, jotta saat vaihtelevuutta kuviin. Muista nimetä kuva postauksen otsikolla tai hakulauseella ilman ääkkösiä.

Ohjeet, miten piilotat Pinterest-kuvat blogiin, löydät täältä >>

14. Lisää mahdollisuus liittyä sähköpostilistallesi

Jokaisen bloggaajan tärkein työkalu (varsinkin, jos tavoitteena on hankkia tuloja) on sähköpostilista. Lisää siis mahdollisimman moneen postaukseen painike, josta lukija voi liittyä sähköpostilistallesi. Tarjoa liittyjälle jokin ilmainen liittymislahja, kuten

  • opas
  • työkirja
  • muistilista
  • tarkistuslista
  • video…

Kun olet klikannut julkaise-painiketta…

1. Lähetä sähköpostia postauksessa mainituille ihmisille

Jos olet kirjoittanut postauksen ja linkittänyt siitä muihin blogeihin / sivustoille, lähetä näille ihmisille sähköpostia. Kerro, että mainitsit heidät postauksessa. Laita viestiin linkki postaukseen ja pyydä heitä jakamaan postausta, jos haluavat.

Tee tämä tyyliin ”jos koet, että tästä on lisäarvoa lukijoillesi, olen kiitollinen jos jaat postauksen eteenpäin.”

2. Jaa postausta tasaisesti somessa

Postausta ei kannata jakaa 15 paikkaan heti, kun postaus on julkaistu. Miksi? Koska julkaisut elävät somessa korkeintaan muutamia tunteja. Järkevämpää on jakaa postausta someen eri päivinä, jolloin maksimoit näkyvyyden.

Esimerkiksi julkaisupäivänä Instagram ja Facebook, seuraavana päivänä Twitter ja LinkedIn jne…

3. Käytä ajastusohjelmaa

Jos budjetti antaa myötä, lisää postaus MeetEdgariin. Voit ajastaa postauksen eri somekanaviin ja määritellä, kuinka monta kertaa se sinne jaetaan. Esimerkiksi voit määritellä, että postaus jaetaan LinkedIniin tai Twitteriin joka toinen kuukausi.

Tämä helpottaa ja nopeuttaa postauksen markkinointia, kun sinun ei tarvitse olla koko ajan koneen äärellä.

4. Vastaa kommentteihin

Aktivoi oman blogin kommentti-ilmoitukset, jolloin saat aina tiedon, kun joku on kommentoinut postaustasi. Kun ilmoitus tulee, pyri vastaamaan mahdollisimman pikaisesti. Kommentteihin vastaaminen on loistava keino rakentaa yhteisöä blogin ympärille.

Lukija tuntee olevansa tärkeä, koska otit aikaa ja vastasit hänelle.

5. Pyydä ihmisiä jakamaan postausta

Tämän voi tehdä kahdella tavalla. Voit lisätä pyynnön joko postauksen loppuun tai julkaisuun, jonka jaat somessa.

Toinen vaihtoehto on ottaa yhteyttä muihin bloggaajiin ja pyytää heitä jakamaan postausta eteenpäin.

Tämä toimii erinomaisesti niissä tilanteissa, kun olet puhunut muista bloggaajista ja linkittänyt heidän sisältöönsä.

Lue myös: 11 upeaa bloggaajaa kertoi 11 vinkkiä ajanhallintaan

6. Käytä sisältöä uudelleen

Samaa postausta ei saa julkaista kahdessa eri blogissa. Google ei tästä tykkää. Mutta voit hyödyntää omaa sisältöäsi muulla tavalla. Voit yhdestä ainosta postauksesta tehdä:

  • 1 min FB liven
  • Pinterest-kuvia
  • IG kuvia
  • FB julkaisuja
  • äänitiedoston / podcastin
  • viikkokirjeen
  • slide sharen
  • youtube videon
  • ladattavan pdf-tiedoston

Kun blogi on kaiken markkinoinnin perusta, lopulta kyse on vain siitä, että muokkaat kirjoitetun postauksen eri muotoon.

7. Seuraa tilastoja

Tilastojen seurantaa ei kannata tehdä joka päivä. Mutta viikko- ja kuukausitasolla kyllä. Itse teen niin, että listaan ylös kaikki suosituimmat postaukset ja jaan niitä aktiivisemmin somessa kuin muita postauksia. Tällä tavalla saan kivasti liikennettä blogiin.

Tilastojen seuranta auttaa myös päättämään, mitä muita postauksia voit kirjoittaa. Aina, kun löydät suositun postausaiheen omista tilastoista, pyri kirjoittamaan sen ympärille useampia samankaltaisia postauksia mutta eri näkökulmista.

8. Päivitä vanhoja postauksia

Jos luulit, että julkaistuja postauksia ei saisi päivittää, luulit väärin. Postauksia saa (ja pitää) päivittää, jotta ne ovat ajankohtaisia vuodenkin kuluttua. Muista vain lisätä postauksen alkuun jotain tämän kaltaista:

”Postaus päivitetty xx.xx.xxxx | Alkuperäinen postaus julkaistu xx.xx.xxxx”

HUOM! Älä kuitenkaan päivitä postauksen urlia eli permalinkkiä. Jos muutat linkin, kaikki linkit, jotka ohjaavat päivitettyyn postaukseen, eivät enää toimi. Tämä voi aiheuttaa paljon 404-sivulle menijöitä ja se ei ole hyvä juttu.

BONUSVINKKI

Jos postaus lähtee viraaliksi, lisää postaukseen mahdollisuuksien mukaan linkki sopivaan affiliatetuotteeseen. Ei ole mitään väärää siinä, että haluat tientata tuloja postauksella, jota lukijasi rakastavat.

Click here to subscribe

Rekisteriseloste ja tietosuoja

 

8 tärkeää asiaa, jotka sinun tulee tehdä *AINA* kun julkaiset uuden postauksen
8 tärkeää asiaa, jotka sinun tulee tehdä *AINA* kun julkaiset uuden postauksen
Julkaistu kategoriassa:
tiialogolla

Olen Tiia Konttinen ja autan Sinua erottautumaan kilpailijoista ja muista bloggaajista. Autan Sinua rakentamaan miellyttävän maineen ja timanttisen brändin sisältömarkkinoinnin avulla. Olipa tavoitteesi oppia bloggaamaan tai hyödyntää blogia tulonhankinnassa, olet tullut oikeaan paikkaan.

Tilaa postaukset sähköpostiin

Tilaa tästä uusimmat blogipostaukset suoraan sähköpostiin.

Liity 3 364 tilaajien joukkoon

Tarvitsen apua