7 epätavallista keinoa markkinoida blogia (+ miksi blogia PITÄÄ markkinoida)

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

7 epätavallista keinoa markkinoida blogia (+ miksi blogia PITÄÄ markkinoida). Kävin tässä jokin aika sitten mielenkiintoisen keskustelun erään bloggaajan kanssa. Hän otti minuun yhteyttä, sillä hän oli hämmentynyt siitä, miten ja miksi blogitekstejä tulisi jakaa somessa. Keskustelumme oli mielenkiintoinen ja siksipä päätin kirjoittaa aiheesta postauksen.

Lukemalla tämän postauksen loppuun

  • saat 7 epätavallista keinoa markkinoida blogiasi
  • näet miksi blogia pitää markkinoida
  • ja opit miten tärkeää blogin markkinointi todellisuudessa on

7 epätavallista keinoa markkinoida blogia (+ miksi blogia PITÄÄ markkinoida)

”Olen bloggaajana epävarma postauksen jakojen suhteen. Minua on kannustettu, ehkä jopa vähän painostettu, jakamaan postauksia enemmän ihan kollegoiden toimesta. Olen kuullut, että jaoista tulee valtavasti uniikkeja, mutta sitten on se toinen ääripää eli ne puheet klikkien kalastelusta, ja mietin onko se linkittäminen ja satunnaiset isommat luvut sitten sen arvoista. 

Olen kuullut, että bloggaajat ovat saaneet paljon kommentteja ja suorastaa rumia viestejä linkityksistään. Osa on jopa erotettu eri facebookryhmistä ilman erillistä varoitusta, koska he ovat käyttäneet sivustoa jakaakseen postauksiaan. En halua tyrkyttää itseäni ja tekstiäni kenellekään. Onko blogillani siis toivoa blogimaailmassa?”

Miksi postauksia pitää jakaa eli miksi blogia pitää markkinoida?

Monille vastaus tähän kysymykseen voi olla itsestäänselvyys. Mutta blogia pitää markkinoida siksi, että lukijat löytävät tiensä sinun blogiisi. Vielä muutama vuosi sitten, kun Blogilista oli olemassa, lähes 500 uutta blogia ilmoitettiin Blogilistalle joka viikko. Ja se on paljon.

Tänä päivänä uusia blogeja perustetaan varmasti ihan yhtä runsaasti ellei jopa enemmän. Mutta me emme tiedä mitään näistä blogeista. Emme tiedä niiden nimiä tai osoitteita. Emme tiedä mistä ne kertovat ja kuka niihin kirjoittaa.

Mielestäni on erittäin itsekästä olettaa, että pelkästään blogin perustaminen ja postausten kirjoittaminen riittää kertomaan lukijalle, että blogiin kannattaa tutustua. Ihan niin kuin lukijan pitäisi osata etsiä blogi. Se on aika iso vastuu lukijalle.

Esitinkin keskustelukumppanilleni tämän kysymyksen:

”Jos en olisi koskaan kertonut blogistani somessa, olisitko löytänyt blogini?”

Vastaus oli odotettu: ”Itse asiassa en olisi”.

Tutustu myös: Syy, miksi iso osa blogeista ei saa lukijoita (ja 6 asiaa, joilla korjaat tilanteen 5 minuutissa)

Onko postausten jakaminen somessa klikkien kalastelua?

Ei. Ellet sitten tee tahallasi klikkiotsikoita. Postausten jakaminen somessa on luonnollinen ja ilmainen keino kertoa upeasta blogistasi potentiaalisille lukijoille. Hyvä uutinen on se, että jos joku ei ole kiinnostunut blogistasi, hän tuskin tulee vierailulle, vaikka markkinoisit blogiasi.

Ja koska häntä ei kiinnosta, hän ei myöskään kirjoita negatiivisia kommentteja blogiin eikä someen. Mutta he, joita blogisi aihe saattaisi kiinnostaa, saavat nyt tiedon blogista helpommin.

Tiesitkö muuten, että olen perustanut tänä vuonna kaksi ”opetusblogia” bloggeriin? Oletko jo tutustunut niihin? Mitä? Ai, et tiennyt niiden olemassaolosta…?? 😉

Tutustu myös: Näin hyödynnät Google Analytics-ohjelmaa lukijamäärän kasvattamisessa

Facebook-ryhmät ja postausten jakaminen

Monet ryhmät ovat lähteneet rajoittamaan postausten jakamista. Toistaalta se on ymmärrettävää. Tavoite kuitenkin on, että ryhmissä keskusteltaisiin.

Ryhmissä saa myös jakaa omia postauksia mutta siihen kannattaa lisätä kaksi sääntöä:

  1. Postausten jakamiselle on joka viikko yksi ainoa ketju, johon oman postauksen saa linkittää. Muuta jaot poistetaan.
  2. Sen lisäksi jos ketjuun jakaa oman postauksen, ketjusta tulee ottaa kaksi muuta postausta ja jakaa niitä omissa somekanavissa.

Tällä tavalla teette yhdessä töitä blogien lukijamäärien kasvattamiseen. Jos ryhmän sääntöjä rikkoo useamman kerran, sääntöjen rikkoja kannattaa poistaa ryhmästä. Ryhmän säännöistä kannattaa muistuttaa aika ajoin.

Click here to subscribe

Rekisteriseloste ja tietosuoja

Miten blogia sitten kannattaa markkinoida?

Seuraavaksi kerron sinulle 7 epätavallista keinoa miten teet sen miellyttävästi =)

1 | Lisää linkki some-kanavien profiileihin houkuttelevan tekstin kera

Linkin lisääminen ja siitä kertominen someprofiilissa on helppo ja yksinkertainen keino kertoa blogistasi. Voit lisätä linkiksi uusimman postauksen tai kuukauden suosituimman postauksen. Vain mielikuvitus on rajana!

2 | Lisää linkki sähköpostin allekirjoitukseen

Tämä vinkki on niin simppeli, että monelta se unohtuu. Itselläkin on usein linkkejä niin blogiin kuin blogikursseihin allekirjoituksessa. Markkinoinnissa tärkeintä on toistuvuus. Mitä useammassa paikassa kerrot blogistasi, sitä enemmän ihmiset alkavat muistaa sen. Ja sitä suuremmalla todennäköisyydellä he tulevat ainakin piipahtamaan blogissasi.

3 | Pyydä kavereita jakamaan postauksia

Tässä ei kannata mennä överiksi. Kukaan ei jaksa jakaa postauksia joka päivä joka somekanavassa. Juttele muutamien ystävien kanssa. Kysy, mitä mieltä he ovat blogistasi ja haluaisivatko he jakaa postaksia silloin tällöin hieman laajemmin somessa.

Lue myös tämä: 123 ideaa miten saat lisää lukijoita blogiin

Jos löydät vaikka 5 ystävän ydinporukan, joka jakaa kerran kuussa yhden postauksen samanaikaisesti omissa somekanavissaan, saat hyvin nopeasti postaukselle näkyvyyttä.

4 | Panosta otsikkoon ja tiiseriin

Otsikko herättää paljon tunteita. Niin puolesta kuin vastaan. Mutta jos et usko minua, usko Neil Patelia. Neil on tutkinut bloggaamista vuosikausia. Hänellä on kolme super-suosittua blogia, joten hän jos joku tietää jotain otsikoinnista. Hänen mukaansa 8 / 10 näkee kyllä postauksen otsikon somessa mutta vain 2 / 10 klikkaa sitä JOS otsikko on riittävän mielenkiintoinen.

Otsikko tekee suurimman työn sinun puolestasi mutta joskus ”tavallinenkin” otsikko saa lukijat liikkeelle, jos kuorrutat sen 1 – 3 mielenkiintoisella lauseen ”tiiserillä”.

5 | Tee Facebook-live postauksesta

Tämäkin kuuluu sarjaan ”tee silloin tällöin” herättämään kiinnostusta ja mielenkiintoa. Videon ei tarvitse olla pitkä (1 min on ideaali). Mutta videolla sinun on mahdollisuus saada huomattavasti suurempi kattavuus kuin pelkällä postauksen jakamisella.

6 | Vastaa kysymykseen postauksella

Pakko myöntää, että tässä mennään hieman harmaalle alueelle. Jos postauksen jakaminen FB-ryhmään ei ole sallittua, kysy etukäteen ryhmän ylläpitäjältä onko tämä ok. Tavoitteena on siis, että kun joku kysyy FB-ryhmässä kysymyksen, vastaat siihen ensin parilla lauseella ja sen jälkeen linkität oman postauksesi esim. seuraavilla saatesanoilla:

”Tässä sinulle nopea vinkki (vinkki) mutta itse asiassa kirjoitin tästä laajemmin tähän postaukseen (postauksen url). Ylläpitäjä voi poistaa kommentin, jos se rikkoo ryhmän sääntöjä 🙂 ”

Tällä tavalla et spämmää ryhmää ja kunnioitat ryhmän ylläpitäjää sekä sääntöjä.

7 epätavallista keinoa markkinoida blogia
7 | Perusta oma FB-ryhmä

Oman FB-ryhmän perustaminen on tietysti hauskaa ja saat kerättyä sinne samanhenkisiä ihmisiä. Voit itse määritellä ryhmän säännöt, joten voit huoletta jakaa siellä myöskin omia postauksiasi. Toki ryhmän jäseniä kannattaa kuunnella ja antaa heillekin lupa jakaa omia postauksia.

Tämän voi esimerkiksi rajata kuten minä, eli yhteen päivään viikossa. Mutta tässäkin me tullaan siihen, että muista markkinoida ja kertoa omasta FB-ryhmästäsi.

Miten sinä markkinoit omia postauksiasi? Kerro parhaat vinkkisi (tai kerro, miten mielestäsi ei kannata tehdä)


P.s. Tässä on linkit kahteen ilmaiseen Blogger ”opetusblogiini”. Molempiin blogeihin ilmestyy uusi lyhyt postaus tiistaisin. Tarkoituksena ei ole markkinoida näitä blogeja somessa itse (toki postauksia saa jakaa), koska haluan oikeasti nähdä, miten lukijamäärä ”kasvaa” ilman mitään toimenpiteitä.

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Julkaistu kategoriassa: