5 vinkkiä miten annat lukijalle enemmän kuin hän odotti

Tiedätkö, miten saat blogillesi uskollisia lukijoita?

Antamalla heille enemmän, kuin he osaavat odottaa.

Tämä ei tarkoita sitä, että sinun pitää koko ajan antaa yhä enemmän ja enemmän. Siitä syntyy oravanpyörä, josta ei ole ulospääsyä.

Salaisuus on siinä, että asetat blogillesi ”laatukriteerit”, jotka voit ylittää. Esimerkiksi laatukriteerit voivat olla:

  • tasainen julkaisutahti
  • ei kirjoitusvirheitä
  • hyvälaatuiset kuvat
  • lisäät hieman huumoria tekstin joukkoon

 

Okei, yllä olevat asiat ovat varmasti itsestäänselvyys mutta on tärkeää, että määrittelet, mitä laatu tarkoittaa juuri sinun blogissasi. Vaikka toimisit jo nyt tällä tavalla. Kun kirjoitat ne ylös, sinun on helpompi lähteä miettimään, miten voit ylittää ne.

5 vinkkiä miten annat lukijalle enemmän kuin hän odotti

Kun lukija tottuu, että hän saa sinulta tasaista laatua, hänet on helppo yllättää ja antaa hänelle enemmän. Esimerkiksi näin:

  • kirjoita blogipostaus, jossa pureudut lukijan esittämään ongelmaan/haasteeseen ja pyri auttamaan lukijaa ratkaisemaan se (kasvattaa luottamusta ja uskottavuutta)
  • tarjoa blogipostauksen rinnalle mahdollisuus ladata postaukseen liittyvä muisti- tai vinkkilista samalla kun lukija liittyy sähköpostilistallesi (muista tehdä liittymislahjasta visuaalisesti ja sisällöllisesti upea)
  • vastaa kommentteihin ”kiitos kommentistasi” sijaan esimerkiksi näin: ”Hei [nimi], huippua että otit aikaa ja kommentoit postausta, arvostan sitä todella paljon. Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että...”

Nämä muutamat toimenpiteet eivät vaadi paljoa mutta saavat lukijan näkemään, miten tärkeä hän on sinulle. Ja sitähän me kaikki kaipaamme:

Että meidät nähdään, kuullaan ja että koemme olevamme tärkeitä.

Blogien lukijat eivät ole mikään poikkeus. Älä siis koskaan pidä lukijoita itsestäänselvyytenä vaan pyri ylittämään heidän odotuksensa ja yllättämään heidät positiivisesti.

Positiivisuus luo lisää positiivisuutta ja uskon, että hengailet mieluusti positiivisten lukijoiden kanssa kuin negatiivisten.

Lue myös tämä:  8 tärkeää asiaa jotka sinun tulee tehdä *AINA* kun julkaiset uuden postauksen

Tässä 5 vinkkiä, miten saavutat tämän:

1) Määrittele, mitä ”laatu” tarkoittaa sinulle

Lähde liikkeelle yksinkertaisista asioista, älä yritä haukata liian suurta palaa kerralla. Jo se, että julkaiset kerran viikossa samana päivänä, riittää.

Aseta ”laatustandardit” mm. seuraaville osa-alueille:

  • blogin sisältö (esim. kirjoitusvirheet, julkaisupäivä, postauksen pituus)
  • blogin ulkoasu
  • kommentteihin vastaaminen
  • some-kommentteihiin vastaaminen
  • kuvat
  • värimaailma
  • koko brändi

2) Astetta parempaa laatua

Mieti jokaiselle kohdalle 1 – 3 ”parempaa” asiaa, jotka voit tehdä sen jälkeen, kun laatu on tasaista, esimerkiksi:

  • Laatu = poistat kirjoiturvirheet kirjoittamalla postauksen ensin tekstinkäsittelyohjelmaan
  • Parannettu versio = Lisäät huumoria postaukseen
  • Laatu = kuvat ovat käsittelemättömiä
  • Parannettu versio = opettelet muokkaamaan kuvia esimerkiksi picmonkeyllä

5 vinkkiä miten annat lukijalle enemmän kuin hän odotti

3) Pidä ”laatustandardit” ja parannetut versiot käsillä koko ajan

Kun on paljon asioita, jotka pitää tehdä ja muistaa, on väistämätöntä että ”laaduntarkkailu” unohtuu.

Siksi on huipputärkeää, että pidät näitä muistilistoja lähettyvillä ja palautat ne mieleen. Kun haluamme muuttaa omaa toimintaa, tarvitsemme noin 3 – 4 kuukautta systemaattista uudella tavalla toimimista, jotta siitä tulee rutiini.

Lue myös tämä: 5 keinoa, miten hyödynnät blogia brändin rakentamisessa

4) Kehitä uusia keinoja yllättää ja ylittää odotukset

Jonain päivänä siitä parannetusta versiosta tulee laatua. Siinä tilanteessa on hyvä, että sinulla on mahdollisuus miettiä, miten voit jälleen ylittää lukijan odotukset.

Muista, että tämänkaltainen muutos vaatii aikaa, eikä sinun tarvitse olettaa, että parannellusta versiosta tulee laatua viikossa tai kuukaudessa. Puhutaan enemmänkin vuodesta.

5) Välitä aidosti

Rivien välistä on niin helppo lukea, oletko aidosti kiinnostunut vai et. Fiilis, jolla kirjoitat, välittyy aina lukijalle.

Jos tänään tuntuu siltä, että postauksen kirjoittaminen ei nappaa – älä kirjoita. Vaikka se tarkoittaa, että et pysty vastaamaan laadullisesti siihen, mitä olet määritellyt. Kyse ei ole pysyvästä ”laadun alenemisesta” vaan hetkellisestä fiiliksestä, joka menee ohi.

Kerro Facebookissa tai blogissa esimerkiksi, että:

Hei rakas lukijani, tiedän että tänään on postauksen julkaisupäivä mutta en halua kuluttaa aikaasi 'huonoon' sisältöön. Aivot ovat jumissa enkä saanut postausta kirjoitettua, joten seuraava postaus tulee viimeistään viikon kuluttua. Hauskaa ja aurinkoista päivää sinulle <3

Sinun ei tarvitse selittää (enkä suosittele koskaan selittelemään) miksi postaus ei tänään ilmesty. Riittää, että kerrot tilanteen.

Julkaistu kategoriassa:
tiialogolla

Olen Tiia Konttinen ja autan Sinua erottautumaan kilpailijoista ja muista bloggaajista. Autan Sinua rakentamaan miellyttävän maineen ja timanttisen brändin sisältömarkkinoinnin avulla. Olipa tavoitteesi oppia bloggaamaan tai hyödyntää blogia tulonhankinnassa, olet tullut oikeaan paikkaan.

Tilaa postaukset sähköpostiin

Tilaa tästä uusimmat blogipostaukset suoraan sähköpostiin.

Liity 1 238 tilaajien joukkoon

Tarvitsen apua