5 keinoa miten hyödynnät blogia brändin rakentamisessa

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

5 keinoa miten hyödynnät blogia brändin rakentamisessa. Täydellisen otsikon keksiminen, uuden näkökulman löytäminen, postauksen kirjoittaminen ja hiominen lähelle täydellisyyttä. Postauksen somejulkaisujen graafinen toteuttaminen ja postauksen ajastaminen sosiaaliseen mediaan

Nämä pienet mutta tärkeät asiat tekevät bloggaamisesta kokonaisuuden, johon sinut liitetään vielä vuosienkin päästä. Nämä pienet yksittäiset tehtävät vievät aikaa ja voivat välillä tuntua työläältä, jopa ärsyttäviltä. Mutta silti teemme ne kerta toisensa jälkeen. Miksi?

5 keinoa miten hyödynnät blogia brändin rakentamisessa

Brändi. Haluamme rakentaa tunnettuutta, jotta saamme sisällön mahdollisimman monen silmäparin eteen. Rakennamme brändiä, jotta voimme opettaa lukijoille jotain uutta, jotta voimme auttaa heitä saavuttamaan omat unelmansa ja jotta saamme palvella  asiakkaitamme sillä suurella palolla ja intohimolla, joka sisällämme palaa.

Oletko valmis tekemään kaiken mahdollisen työn, jotta sisältösi päätyy lukijoiden eteen? Loistavaa! Anna minun auttaa varmistamaan, että sisältö tekee sen tehtävän, jota varten se on tuotettu. Sisällön tarkoitus on rakentaa sinun brändiäsi ja erottaa sinut kymmenien ja satojen muiden yrittäjien joukosta. Tässä postauksessa annan sinulle viisi erilaista keinoa erottua massasta ja kasvattaaa brändiäsi blogin ja kirjoittamasi sisällön avulla.

1. Kerro itsestäsi ja kokemuksestasi

Onko sinua koskaan haastateltu? Oletko kiinnittänyt huomiota, että jokaisen haastattelun alussa haastattelija pyytää haastateltavaa kertomaan hieman itsestään ja miten on päätynyt siihen työhön/alalle, jossa parhaillaan on? Tämä on normaali käytäntö ja johtuu siitä, että lukijat haluavat tietää, millainen haastateltava on ihmisenä ja persoonana.

Kuuntelijat ja lukijat haluavat tietää, että olet oikea ihminen, etkä pelkkä brändi. Ihmiset haluavat samaistua sinuun ja tilanteeseesi. He haluavat luottaa siihen, että tiedät mistä puhut ja annat vain parhaita vinkkejä ja neuvoja, joiden avulla he voivat onnistua.

Sinun tarinasi on brändisi tärkein kulmakivi. Sinun tarinasi kertoo kuka sinä olet ammattitaidon, kokemuksen ja todistusten takana. Voit kirjoittaa oman tarinasi blogipostaukseen, Tietoa-sivulle, ”Palkkaa minut” -sivulle tai etusivulle. Ei väliä missä se sijaitsee, kunhan vain kerrot oman tarinasi.

Itse asiassa joka päivä elät omaa tarinaasi. Voit käyttää ja hyödyntää omaa tarinaasi aktiivisesti, kun rakennat omaa brändiäsi. Kerro työpäivästä Instargramissa tai Twitterissä. Ota kuvia, kun käyt kouluttamassa. Kuvaa lyhyt FB live samalla, kun teet valmennusvideota. Sinun tarinasi elää joka päivä. Älä lopeta sen kertomista.

Lue lisää: Hetki, jolloin tein päätöksen lähteä pois palkkatöistä…

2. Jaa asiakaspalaute tai case study

Itse rakastan lukea (ja kirjoittaa) case studyja. Case studyt kertovat, miten asiakkaat ovat onnistuneet. Case studyt auttavat lukijoita saamaan laajemman näkökulman siitä, mitä sinä osaat tehdä ja miten sinä pystyt auttamaan heitä. Kukaan ei halua ostaa sikaa säkissä. Siksi on tärkeää kertoa asiakkaiden tarinoita ja onnistumisia.

Lue myös tämä: TOP 5 keinoa tehdä blogin lukijoista sitoutuneita asiakkaita

Epäonnistumisiakaan ei kannata unohtaa sillä jokainen meistä tietää, että täydellisyyttä ei ole ja virheitä tehdään. Virheiden tekeminen näyttää sinusta inhimillisemmän puolen. Älä pelkää näyttää virheiden tekemistä. Lopulta tärkeintä on se, miten korjaat virheen.

Asiakkaan tarinaa kertoessasi, aloita kertomalla missä hän oli ennen kuin tuli luoksesi. Millaisia vaiheita kävitte läpi ja millaisia tuloksia saitte aikaan yhdessä. Muista aina pyytää lupa asiakkaalta, ennen kuin kirjoitat hänestä Case Studyn.

Lue lisää: Näin teet 8.023,10 € passiivista myyntiä neljässä kuukaudessa (Case Study)

Lataa tästä itsellesi muistilista (ei tarvitse liittyä sähköpostilistalle). Klikkaa joko tätä linkkiä tai alla olevaa kuvaa.

5 keinoa, miten hyödynnät blogia brändin rakentamisessa

3. Näytä lukijoille, missä he tekevät virheitä

Päinvastoin kuin luullaan, haluamme että meille kerrotaan virheistä. En tiedä mitään nolompaa kuin se, että teen jotain väärää ja ympärilläni kaikki muut huomaavat ja tietävät sen, paitsi minä itse. Blogissa virheiden esiintuominen on helppoa, koska et yksilöi ketään tiettyä henkilöä. Tämän ansiosta kukaan ei menetä omia kasvojaan muiden edessä vaan voivat korjata virheen vaivihkaa.

Lukija on saanut kallisarvoista apua ja sinä sitoutuneen lukijan josta takuuvarmasti tulee jonain päivänä sitoutunut ja pitkäaikainen asiakas. Postauksen jälkeen lukijasi ajattelee: ”Ohhoh, olisin saattanut [virhe, jota olet korjaamassa] vaikka kuinka pitkään, ellen olisi lukenut tätä postausta!” Kerro siis lukijoillesi auttavaan sävyyn millaisia virheitä he tekevät ja miten he voivat korjata ne. Tämä osoittaa lukijoille, että haluat heidän onnistuvan ja menestyvän ja se jos mikä rakentaa vahvaa brändiä.

Lue lisää: 24 blogivirhettä, joita en olisi halunnut oppia kantapään kautta

4. Korjaa muutama olennainen myytti

Ihan jokaisella alalla on olemassa sitkeästi eläviä myyttejä, jotka vaikeuttavat niin sinun kuin asiakkaasi elämää. Asiakkaasi ei saa niitä tuloksia, joita haluaa, koska uskoo myytteihin. Sinun aikasi puolestaan kuluu siihen, että yrität vakuuttaa asiakastasi luopumaan myytistä.

Voit ajatella myyttejä samaan tapaan kuin virheitä. Virheet liittyvät läheisesti tekemiseen ja myytit puolestaan ajatusmaailmaan. Tekeminen ei muutu, ellei ajatusmaailma muutu. Myytit, joihin uskomme, saavat meidät tekemään virheitä, jotka estävät meitä saamasta tuloksia joita haluamme. Ikävä oravanpyörä.

Kun näet ihmisiä ja lukijoita tekemässä virheitä, mieti MIKSI he tekevät niitä. Esimerkiksi yksi iso myytti, joka liittyy olennaisesti bloggaamiseen, on postauksen pituus. Vuosia on toitotettu, että kukaan ei jaksa lukea yli 500+ sanaa pitkiä postauksia. Totuus on se, että ihmiset jaksavat lukea postauksia, jotka ovat

  • mielenkiintoisia
  • antavat lisäarvoa
  • opettavat ja
  • ovat hyödyllisiä

Kirjoittamalla lyhyitä ja pintapuolisia sisältöjä, voit itse asiassa tehdä enemmän haittaa brändillesi kuin vahvistaa sitä.

Lue myös tämä: Miten tutkijasta tuli bloggaaja?

5. Muistuta lukijoille, miksi sinun viestisi on heille tärkeä

Aihe, jonka ympärille rakennat blogisi on sinulle tärkeä. Hyvin suurella todennäköisyydellä se on tärkeä myös muille. Jos kirjoitat taloudesta, muistuta ihmisille ”5 syytä, miksi huono talous aiheuttaa ahdistusta”. Jos kirjoitat fitneksestä, muistuta ”3 syytä, miksi juuri nyt on paras hetki pitää itsestään huolta”. Jos bloggaat sosiaalisesta mediasta, kerro ”Tärkein syy, miksi sinun pitää olla sosaalisessa mediassa joka päivä”.

Anna lukijoille aito ja vilpitön syy seurata sinua ja blogiasi muistuttamalla heitä, että viestisi ja sisältösi on tärkeää. Nälkä kasvaa syödessä. Mitä enemmän autat lukijoitasi ja tarjoat heille lisäarvoa, sitä enemmän ja useammin he alkavat tulla blogiisi.

Lue lisää: TOP 5 keinoa, miten teet blogin lukijoista sitoutuneita asiakkaita

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Julkaistu kategoriassa: