Tämän kevään aikana kirjoitan blogipostaussarjan, jossa kerron sinulle vinkkejä, miten kirjoitat oman e-kirjan.

Muut aiheesta ilmestyneet postaukset pääset lukemaan alta:

Oletan, että tässä vaiheessa sinulla on jo jonkinlainen käsitys siitä, mistä aihepiiristä kirjoitat kirjan. Todennäköisesti olet jo tehnyt hieman taustatutkimusta ja varmistanut, että e-kirjalla on menekkiä. Olet selvittänyt kuka on kiinnostunut e-kirjasta, missä he viettävät aikaa ja voi olla, että olet jo lähtenyt keräämään sähköpostilistaa.

5 askelta oman e-kirjan kirjoittamiseen

Seuraava looginen askel onkin e-kirjan kirjoittaminen. Mutta mistä ihmeestä sinun kannattaa lähteä liikkeelle? Tässä postauksessa esitän sinulle 5 simppeliä askelta, joiden avulla pääset eteenpäin!

1. Sisällön suunnitelu, organisointi ja kirjoitus

Eräs yhdysvaltalainen valmentaja on sanonut, että kirjan kirjoittamista ei kannata aloittaa ensimmäisestä sivusta. Olen kirjoittanut useamman e-kirjan ja pakko myöntää, että olen hänen kanssaan samaa mieltä.

Mutta ennen kuin lähdet kirjoittamaan e-kirjaa, sinun kannattaa miettiä päivä tai pari kirjan sisältöä kokonaisuudessaan. Sinun tulee miettiä mitä otat kirjaan mukaan ja mitä jätät siitä pois. Mistä aiheesta kirjoitat laajemmin, mistä vain pääpointit.

Hahmottele kirjalle sisällysluettelo. Mitä asioita käyt kirjassa läpi? Miten e-kirja tuo helpotusta lukijan elämään, arkeen tai työhön? Minkälaisen muutoksen e-kirja tarjoaa? Voit halutessasi tehdä mindmapin, mikäli se auttaa sinua hahmottamaan e-kirjan sisältöä paremmin.

Kun suunnittelet e-kirjan sisällön tällä tavalla, se ei ainoastaan helpota kirjan kirjoittamista, se myös nopeuttaa sitä.

Päätä e-kirjan nimi. Nimen tulee aina kuvastaa mitä kirjassa kerrotaan. Itse suosin muutokseen viittaavaa nimeä, sillä se kertoo aina millainen lopputulos on mahdollista saavuttaa.

Jos olet epävarma kirjan nimestä, testaa sitä! Voit lähettää sähköpostilistalla oleville henkilöille kolme eri nimiehdotusta ja kysyä, mikä heistä on paras TAI millaisia mielikuvia nimet tuovat kirjasta. Se nimi, mikä luo lähinnä olevan mielikuvan, kannattaa valita.

Bloggaamisen kohdalla pyydän sinua monesti kysymään, miksi lukijan pitäisi välittää siitä mitä kirjoitat tai miksi lukijan tulisi käyttää viisi minuuttia postauksen lukemiseen. Tätä samaa kannattaa miettiä kirjan kohdalla.

Miksi ihmisten pitäisi välittää kirjastasi? Miksi heidän pitäisi ostaa sinun kirjasi eikä jonkun muun? Kaikki nämä vastaukset auttavat sinua miettimään kirjalle sopivan nimen.

Kalenteroi aikaa kirjoittamiselle. Ilman tätä kirja ei tule koskaan valmiiksi. Voit ajatella, että kirjan kirjoittaminen on helppoa. Mutta kirja ei kirjoita itseään. Sinulla täytyy olla aikaa sen kirjoittamiseen. Silloin kirjoittaminen on priorisoitava korkealle.

Kaikista tärkeintä on systemaattisuus. Sama päivä, kellonaika ja pituus. Ennen kuin huomaatkaan, kirja on kirjoitettu valmiiksi.

2. Muotoile ja taita e-kirja eri laitteille sopivaksi

E-kirjan muotoilun ja taiton voi tehdä itse tai antaa ammattilaiselle. Ensimmäisellä kerralla riittää, että e-kirja on tallennettu pdf-tiedostomuotoon. Halutessasi voit tehdä e-kirjasta myös .mobi ja .epub tiedostot, jolloin e-kirjaa voi lukea Kindle lukulaitteella.

Jos haluat uudistaa, päivittää tai laajentaa e-kirjaa myöhemmin, harkitse e-kirjan painattamista esimerkiksi Books on Demand palvelun kautta. Ihmiset rakastavat edelleen fyysistä kirjaa. Ja jos haluat palvella lukijoitasi vieläkin laajemmin, tee e-kirjasta äänikirja.

3. Tee e-kirjalle kansikuva

Kansikuvan tekemisessä suosittelen käyttämään ammattilaista apuna. Toki e-kirjan kannen pystyy tekemään kolmiuloitteisena noin 20 € hinnalla (ks. tämän sivun alalaidassa oleva mainos. Tuo kansikuva on tehty kyseistä palvelua käyttäen).

E-kirjan kannessa tärkeintä on käytettävä fontti. Kuten huomaat sivun alalaidassa olevassa e-kirjan kuvassa, kuvan alapuolella olevaa tekstiä on lähes mahdotonta lukea.

Note to you: Eikö olekin kivaa, kun minä mokailen tällä tavalla, niin voit oppia minun virheistä, eikä sinun tarvitse tehdä samoja hölmöjä virheitä…

E-kirjan kannen suunnittelussa kannattaa miettiä myös kokonaisbrändiä. Mitä fontteja ja värejä käytät? Yhtenäinen brändi kasvattaa paitsi luottamusta myös uskottavuutta.

5 askelta oman e-kirjan kirjoittamiseen

4. Markkinoi etukäteen ja jälkikäteen

E-kirjan kirjoittaminen on vain yksi osa koko prosessia. Suurin työ alkaa kirjan kirjoittamisen jälkeen. Markkinointi ja myynti.

Monet kuvittelevat, että vain kirjoittamalla e-kirjan, se myy itse itseään. No ei myy. Kirjaa on markkinoitava aktiivisesti, jotta se pysyy ihmisten mielissä.

Ennen kirjan lanseerausta suosittelen aina keräämään kiinnostuneet sähköpostilistalle. Mutta et voi olettaa, että se riittää. Nimittäin lanseerauksen aikana kiinnostuneet ostavat kirjan. Ja loput jäävät miettimään.

Sinun sähköpostilistallasi tulee aina olemaan vähintään 8 % sellaisia ihmisiä, jotka eivät koskaan osta e-kirjaasi. Siksi sinun tulee aktiivisesti saada ihmiset liittymään sähköpostilistallesi ja markkinoitava e-kirjaa. Myös lanseerauksen jälkeen.

5. Myy ja rakenna myyntitunneli

Jos haluat, että ihmiset ostavat e-kirjaasi, sinun on uskallettava myydä sitä. Sinun on uskallettava pyytää, että ihmiset ostavat sen. Tämä ei tarkoita, että sinun pitää anella ihmisiä ostamaan kirjasi. Vaan sanomaan rohkeasti

”Tässä on e-kirjani, siitä on sinulle hyötyä ja tästä voit ostaa sen.”

Voi olla, että joudut testaamaan erilaisia sanoja ja termejä, ennen kuin löydät sinun yleisölle parhaan Call To Actionin eli kehotteen. Tai voi olla, että se onnistuu ensimmäisellä kerralla.

Lanseerauksen jälkeen voit ottaa parhaiten toimivat postaukset ja sähköpostit ja rakentaa niistä myyntitunneli. Tämä mahdollistaa sen, että teet työn yhden kerran ja sen jälkeen myyntiä voi tulla autopilotilla.

Sanon, voi tulla, sillä myyntitunnelin kautta myynti vaatii myös jonkin verran testaamista. Yksi asia kuitenkin lähes aina unohtuu. Ja se on ihmisten ohjaaminen myyntitunnelin suulle. Jos 5 ihmistä kuukaudessa ”löytää” myyntitunnelin, voin vannoa, ettet tee yhtään myyntiä.

Mutta jos 200 ihmistä ohjautuu myyntitunneliin kuukausittain, mahdollisuudet tehdä automaattista myyntiä kasvavat roimasti.

Ja jotta näytän esimerkkiä:

Tässä on e-kirjani, joka auttaa sinua kirjoittamaan oman e-kirjasi ja myymään sitä tuloksellisesti. E-kirjan sisällä kerron sinulle menetelmän, jonka avulla möin omaa e-kirjaani 31.378,52 € alle vuodessa. E-kirjan sisällä annan sinulle omakohtaisia kokemuksia sekä parhaita vinkkejä ja salaisuuksia, joita et löydä mistään muualta suomenkielisistä blogeista.

Pääset ostamaan e-kirjan klikkaamalla alla olevaa kuvaa ja seuraamalla sen jälkeen annettuja ohjeita. E-kirjan hinta on 19,90 €. Antoisia lukuhetkiä!

kirjoita oma e-kirja

tiialogolla

Olen Tiia Konttinen ja autan Sinua erottautumaan kilpailijoista ja muista bloggaajista. Autan Sinua rakentamaan miellyttävän maineen ja timanttisen brändin sisältömarkkinoinnin avulla. Olipa tavoitteesi oppia bloggaamaan tai hyödyntää blogia tulonhankinnassa, olet tullut oikeaan paikkaan.

Tilaa postaukset sähköpostiin

Tilaa tästä uusimmat blogipostaukset suoraan sähköpostiin.

Liity 1 267 tilaajien joukkoon

Tarvitsen apua

Hae Googlesta