4 tärkeintä menetelmää tuloksellisen digiliiketoiminnan rakentamiseen

Joudun todennäköisesti pudottamaan sinut pilvilinnoista alas. Menestyksekkään digiliiketoiminnan rakentamiseen ei riitä pelkkä intohimo. Se on tärkeä mutta se ei riitä tuomaan voita leivän päälle. Intohimo ei maksa laskujasi. Se ei ole koskaan sitä tehnyt, eikä se tee sitä tulevaisuudessa.

Suositun ja menestyksekkään liiketoiminnan rakentaminen ei tarkoita kovaa työtä. Se tarkoittaa fiksusti tehtyä työtä. Se tarkoittaa strategisia päätöksiä ja tekemistä nopeuttavia prosesseja. Vaikka tekisit kuinka paljon töitä tahansa, vaikka kirjoittaisit yritysblogiin kuinka monta postausta viikossa hyvänsä, jos et ole miettinyt liiketoiminnan tulonhankintastrategiaa kunnolla, olet menossa kovaa vauhtia kohti taloudellisia huolia, stressiä ja uupumusta.

4 tärkeintä menestelmää tuloksellisen digiliiketoiminnan rakentamiseen

Jos sinun tavoitteenasi on irtaantua oravanpyörästä, nauttia vapaudesta ja mahdollisesti jopa passiivisesta tulosta, sinun on alettava rakentaa itsellesi digiliiketoimintaa. Alussa se kannattaa olla sivutoimista ja varmistaa, että se tuottaa riittävästi. Eräs kollegani on tehnyt tätä tuloksellisesti nyt 3 vuotta. Hän on joka vuosi vähentänyt palkkatöitä pikkuhiljaa. Ensin hän teki töitä 4 päivänä viikossa. Sitten kolme ja nyt enää kaksi.

Tämä ei ole ainostaan järkevää vaan edellytys, jos olet tällä hetkellä palkkatöissä. Työttömälle tai äitiyslomalla olevalle sanon, että käytä ”vapaa-aikasi” fiksusti. Rakenna riittävän iso asiakaspoohja, testaa tulonhankkimista pikkuhiljaa ja vasta sitten perusta yritys. Näin minäkin tein 2014 – 2015. 25000 potentiaalisen asiakkaan turvin oli helppo heittäytyä yrittäjäksi.

Lue lisää: Anna anteeksi jos digiyrittäjyys ja bloggaaminen näyttää helpolta

Intohimosta on mahdollisuus löytää loistava liikeidea mutta ilman oikeaa menetelmää, se ei tule koskaan kukoistamaan. Ja siksi tässä postauksessa kerron sinulle 4 elintärkeää menetelmää, jotka sinun tulee ottaa käyttöön, jos tavoittelet vapautta, tulojen kasvua tai digiliiketoiminnan rakentamista.

Kun otat seuraavan askeleen ja alat todellakin miettiä asioita yrittäjän silmin, olet avannut oven maailmaan, joka mahdollistaa menestyksen. Huomaat, että pelkkä sanojen lisääminen toistensa perään ei enää riitä. Mitä isommaksi haluat kasvaa, sitä enemmän tarvitset organisaatiokykyä, strategisia päätöksiä ja toimintaa nopeuttavia menestelmiä.

1. Tulosten mittaaminen ja analysointi

Teitpä yrityksessä tai blogissa mitä tahansa, sinulla pitää olla mittarit ja seurantaohjelmat kunnossa. Jos tavoitteenasi on kasvattaa blogin lukijamäärää ja sen jälkeen tehdä heistä asiakkaita, mistä tiedät, että olet saavuttamassa tavoitteesi? Entä miten varmistat, ettet ole menossa kokonaan väärään suuntaan?

Ota huomioon mm.:

  • Google Analytics
  • Optimointi (mobiili vs. tietokone)
  • Hakukoneoptimointi
  • Käyttäjäystävällisyys

Kun seuraat blogisi tilastoja, opit hyvin nopeasti tärkeitä asioita lukijoistasi ja potentiaalisista asiakkaistasi. Mistä he tulevat, miten pitkään he viihtyvät ja mitä postauksia he lukevat eniten. Tähän soveltuu hyvin ilmainen Google Analytics -ohjelma. Kun tiedät, mistä lukijat tulevat, tiedät missä he viettävät eniten aikaa. Tämä helpottaa markkinointistrategiaa, koska nyt tiedät, mihin sinun kannattaa panostaa ja mistä kannattaa luopua.

On turha tehdä työtä, joka ei tuo tuloksia.

Ammattilaisen Pro Tip:

Älä seuraa tilastoja joka päivä. Tilastojen tarkoituksena on auttaa sinua muokkaamaan strategiaa toimivammaksi. Jos olet fanaattinen seuraamaan tilastoja, tekeminen unohtuu ja tulokset laskevat.

Lue lisää: Näin hyödynnät Google Analyticsia lukijamäärän kasvattamisessa

2. Menetelmä sisällön tuottamiseen

Hyödyllisen ja lisäarvoa tuottavan sisällön kirjoittaminen oikealle lukijalle on äärimmäisen tärkeää. Ensinnäkin se auttaa erottamaan sinut massasta ja luomaan uskottavuutta ja luottamusta siihen, että tiedät mistä puhut. Toiseksi, se helpottaa ja auttaa sinua myymään omia tuotteitasi ja palveluitasi. Ostotapahtuma on aina luottamustesti. Jos lukija ei luota sinuun, hän ei osta.

Sisällön tuottamisen menetelmä sisältää systemaattisen ja johdonmukaisen tavan tuottaa ja julkaista uutta sisältöä säännöllisesti. Se ei tarkoita, että sinun pitää julkista uutta sisältöä joka päivä. Yksikin postaus viikossa riittää, kunhan sisältö on riittävän hyödyllistä. Julkaisu- tai postauskalenterin rakentaminen auttaa sinua hahmottamaan sisältöjä pidemmällä aikajänteellä. Se auttaa sinua kirjoittamaan postauksia samoista aihepiireistä, jolloin kokonaisuus ei rönsyile.

Lue lisää: 10 askeleen prosessi laadukkaan sisällön tuottamiseen

Julkaisukalenteriin voit myös sisällyttää postausten jakamisen sosiaaliseen mediaan. Mikä päivä, kuinka monta kertaa päivässä ja mikä postaus jaetaan missäkin somealustassa? Visuaalinen kalenteri auttaa aina hahmottamaan ja suunnittelemaan sisällön tuottamista pitkäjänteisesti.

Click here to subscribe

Rekisteriseloste ja tietosuoja

3. Sähköpostimarkkinoinnin menetelmä

Sähköpostimarkkinointi kattaa säännöllisen kirjeen lähettämisen, linkkien klikkiprosenttien sekä konversion seurannan. Sähköpostilistasi on tärkein työkalu, mikäli tavoitteesi on ansaita tuloja verkossa tai bloggaamalla. Pidä hyvä huoli kirjeesi tilaajista. Anna heille aina parhaat vinkit, ideat ja paljon lisäarvoa. Kirjeesi tilaajat ovat sinun VIP lukijoita, joita kannattaa hemmotella aika ajoin.

Lue lisää:

Ammattilaisen Pro Tip:

Tarjoa eksklusiivista lisäarvoa sähköpostilistalla oleville lukijoille. Älä siis lähetä pelkkää infoa uudesta postauksesta vaan anna heille sellaista tietoa, jota et jaa blogissa. Se voi olla esimerkiksi ylimääräinen ilmainen lahja, videotervehdys tai vaikka salainen webinaari.

4. Menetelmä sosiaalisen median hyödyntämiseen

Usko tai älä mutta sosiaalisen median menetelmän ainoana tavoitteena tulisi olla seuraajien ohjaaminen sähköpostilistallesi. Suuri määrä seuraajia on ihan ok mutta mitä seuraajille tapahtuu, jos esimerkiksi Facebook menee konkurssiin tai Instagram yhdistyy Snapchattiin? Tiedän, että nämä vaihtoehdot kuulostavat utopistisilta mutta mitäs Nokiasta sanottiin…??

Et koskaan hallitse etkä hallinnoi sosiaalisen median seuraajamäärää. Et voi ottaa heitä mukaan toiseen somealustaan. Et voi hallita, miten paljon sisältöä he todellisuudessa näkevät. Etkä voi myydä tai suositella heille mitään ilman mainosbudjettia. Mutta sähköpostilistaa hallinnoit sinä. Voit ladata osoitteet ja siirtää ne ohjelmasta toiseen. Voit lähettää heille viestejä vaikka kerran viikossa ja kun tulee aika myydä, pystyt tekemään sen todella kustannustehokkaasti.

Ammattilaisen Pro Tip:

Selvitä, missä somelustassa sinun lukijat ja potentiaaliset asiakkaat viettävät aikaa. Vietä sinäkin aikaa siellä. On turha hengailla joka päivä 2 tuntia Twitterissä, jos sinun lukijat ovat mieluummin Facebookissa.

Menestyksekkään blogin tai digiliiketoiminnan pyörittäminen voi tuntua raskaalta ja työläältä mutta tehokkaiden menetelmien avulla työ sujuu nopeammin ja helpommin. Tässä postauksessa esitetyt menetelmät ovat pintaraapaisuja ja käsittelen niitä syvällisemmin Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ verkkovalmennuksessa.

Click here to subscribe

Rekisteriseloste ja tietosuoja

Julkaistu kategoriassa:
tiialogolla

Olen Tiia Konttinen ja autan Sinua erottautumaan kilpailijoista ja muista bloggaajista. Autan Sinua rakentamaan miellyttävän maineen ja timanttisen brändin sisältömarkkinoinnin avulla. Olipa tavoitteesi oppia bloggaamaan tai hyödyntää blogia tulonhankinnassa, olet tullut oikeaan paikkaan.

Tilaa postaukset sähköpostiin

Tilaa tästä uusimmat blogipostaukset suoraan sähköpostiin.

Liity 3 364 tilaajien joukkoon

Tarvitsen apua