Viimeiset 14 kuukautta ovat olleet täyttä vuoristorataa aallon pohjineen ja harjoineen. Ensimmäiset 14 kuukautta digiyrittäjyyttä takana ja tiliote näyttää noin 76.000,00 € vuotuista myyntiä.

Nainen x Digibisnes x 14 kk = 76.000,00 €

Mahdoton yhtälö Suomessa?

Aivan ensimmäiseksi haluan kiittää sinua, että olet kulkenut tämän matkan kanssani. Kiitos, että olet jaksanut vastata loputtomalta tuntuviin kysymyksiin, lukea sähköpostejani ja blogiartikkeleitani. Olet kommentoinut ja antanut palautetta. Ihan mieletöntä. KIITOS!

Sinä olet se syy, että teen tätä työtä. Kyllä, juuri sinä. Kiitos.

Halusin tehdä tämän artikkelin, jotta näet, mitä kaikkea vuoden aikana on tullut häslättyä täällä kulissien takana. 1.11.2015 aloitettiin ja ensimmäinen vuosi on pulkassa. Tuntuu jotenkin hullulta. Ensimmäinen vuosi yrittäjänä.

Vuoden aikana olen törmännyt tähän kuvaan aika monta kertaa

2016 BisnessKatsaus: Miten rakensin digibisneksen joka tuotti 76K myyntiä 14 kuukaudessa (pilkottu kuukausi kuukaudelle)

Hauska nähdä mitkä fiilikset on vuoden kuluttua 😀 😀

Mutta ensimmäinen vuosi on ollut huikea. En olisi koskaan voinut kuvitella, että ensimmäisen vuoden aikaan opin näin paljon, teen massiivisen määrän virheitä ja uhkaan heittää hanskat tiskiin 6 kertaa. Mutta jossakin tuli myös onnistuttua. Pystyssä ollaan edelleen. Olen niin innoissani, kun saan näyttää, mitä tuli tehtyä.

14 kuukauden aikana:

  • Tutustuin massiiviseen määrään upeita ihmisiä, kiitos jokaiselle <3
  • Pidin oikeaa lomaa 21 päivää
  • Julkaisin 2 e-kirjaa ja pilotoin 5 eri verkkovalmennusta
  • Kasvatin sähköpostilistaani +400 %
  • Kirjoitin 10 blogiartikkelia, joita luettiin 24 tunnin aikana yli 2000 kertaa
  • Blogin lukijamäärä nousi 8 kuukaudessa +350 % (ensimmäinen blogiartikkeli julkaistiin 13.2.2016)
  • Kasvatin some-seuraajamäärää +250 %
  • Tein kaksi yli 15.000,00 € myynyttä tuotelanseerausta
  • Murut, älkää kokeilko tätä kotona….

 

Tavoitteet:

Marras- ja joulukuulle minulla ei ollut tavoitetta. Halusin vain päästä töihin. Ensimmäiselle täydelle vuodella asetin todella kovan tavoitteen. 100.000,00 € myyntiä 12 kuukaudessa. Tätä tavoitetta en saavuttanut mutta olen silti äärimmäisen tyytyväinen tulokseen.

Tavoittelin vuoden aikana automatisoitua liiketoimintaa. Halusin automatisoida kaiken minkä vain pystyy. Työmäärä yllätti minut täysin. Vaikka automaation rakentaminen oli loogista ja tein kaiken mitä pitikin, silti myyntiä ei tullut. Pureudun tähän tarkemmin tässä artikkelissa.

Ennen kuin menemme kuukausitasolle digibisnekseeni, haluan kertoa sinulle tämän:

Ensimmäiseksi:

Älä oleta, että vain lukemalla tämän artikkelin, sinä pystyt samaan kuin minä. Jos mietit digibisneksen aloittamista, ole onnellinen, että olen aloittanut jo vuosi sitten ja tehnyt massiivisen määrän virheitä. Vaikka kerronkin näistä sinulle, tulet kohtaamaan omat karikkosi ja mutkasi.

En halua maalailla liian ruusuista kuvaa mutta haluan silti kannustaa sinua siihen, että mikä tahansa on mahdollista, kun asenne ja tekemisen halu ovat kohdillaan. ”Gurut” uskottelevat, että tämä on lastenleikkiä ja kaikki onnistuu sormia napsauttamalla 😀 Ei onnistu. Aion olla sinulle rehellinen sillä en halua, että joudut pettymään.

Toiseksi:

Hanki itsellesi valmentaja. Mutta älä hanki ketä tahansa valmentajaa. Minua on valmentanut 12 kuukauden aikana 6 eri ihmistä, joista 2 opetti täysin päin p…ttä. Heidän virheiden korjaaminen on vaatinut veronsa niin henkiseltä kuin bisnespuoleltakin.

Mistä tuntee ammattitaitoisen valmentajan? Palaan tähän artikkelin lopussa.

Haluatko minut valmentajaksi? Tällä hetkellä valmennan vain bloggaajia ja digiyrittäjiä. Ota yhteyttä niin jutellaan lisää.

Kolmanneksi:

Yksikään valmentaja tai mentori ei poista sinun työtäsi. Saitpa minkälaisia vinkkejä ja neuvoja tahansa, sinun tehtäväsi on viedä teoria käytäntöön. Piste.

Vain tekemällä oppii lopullisesti mikä toimii ja mikä ei. Hyvä valmentaja voi näyttää sinulle suunnan ja pitää sinut oikealla tiellä.

Loppu on sinun käsissäsi. Toisaalta se on äärimmäisen mahtavaa, koska onnistuessasi pystyt sanomaan: ”Minä tein tämän.”

Toisaalta, jos epäonnistut, joudut katsomaan itseäsi peilistä ja sanomaan: ”Minä tein tämän.”

Neljänneksi:

Se, mitä kerron tässä artikkelissa, pohjautuu 100 % omaan kokemukseeni, onnistumisiin ja epäonnistumisiin. En ole lukenut 50 digibisneksestä kertovaa kirjaa ja 150 blogiartikkelia ja kirjoittanut niistä tarinaa.

Jos haluat nähdä todellisia tuloksia, voit lähettää minulle sähköpostia ja toimitan kuvaruutukaappaukset sinulle. Jokaisessa kuvaruutukaappauksessa näkyy joko nimeni tai kuvani (en viitsi enää pitkittää tätä 3100 sanan postausta kuvilla).

Viidenneksi:

 

Turvaa taloudellinen selustasi. Starttirahaa saa 6 kk ja jos kaikki menee hyvin, voit saada sille jatkoa 4 kk. Toki starttirahatsydeemit tulevat muuttumaan tulevaisuudessa mutta älä koskaan nojaa henkilökohtaista talouttasi pelkästään starttirahan varaan.

Olen voinut nostaa palkkaa joka kuukausi yrityksestäni. Mutta minulle se on ollut pakko. 14 kuukauden työttömyys ennen yrityksen perustamista kulutti säästöni todella lahjakkaasti. Loput säästöistä lunastin ja perustin yrityksen. Silti hain Finnveralta 6.000,00 € lainaa. Ja 5.000,00 € Nordealta.

Toisaalta….

Kun selkä on seinää vasten ja tiedät, että et saa mistään muualta rahaa kuin yrityksestäsi, se pakottaa sinut tekemään oikeasti töitä.

 

2016 BisnessKatsaus: Miten rakensin digibisneksen, joka tuotti 76.000,00 € myyntiä 14 kuukaudessa?

MARRASKUUS 2015

Piru että jännitti. Olin ennakkomarkkinoinut lanseerattavaa e-kirjaa 3 viikkoa ja kaiken piti toimia täydellisesti. Ostin e-kirjan omilla rahoilla kaksi kertaa ja varmistin, että tiedän miten myynti tapahtuu. Jos joku kysyy tai ongelmia ilmaantuu

Aloitin lanseerauksen klo 12.00. Vähän ennen sitä kävin julkaisemassa myyntisivun, sitten vaihdoin some-kanavien kansikuvat ja lopulta laitoin sähköpostia viikkokirjeen lukijoilleni.

Sitten piti vain odottaa.

Ja sitten iski paniikki. Lanseerausaika oli 7 päivää mutta minulla ei ollut aavistustakaan mitä tekisin seuraavan 7 päivän aikana. Alkoi kuumeinen miettiminen, miten saisin tietoa e-kirjasta yhä suuremmalle yleisölle.

Yksi podcast ja kaksi vieraskynäartikkelia myöhemmin, olin tyytyväinen.

Olin laskenut, että 3.500,00 € kuussa myyntiä riittää hyvin. Teoriassa se olisi riittänytkin mutta sitten tuli tehtyä muutama ei-niin-hyvä-bisnespäätös. Kulut seurasivat vasta joulukuussa.

Marraskuun myynti: 3.463,00 €

Testimonial: ”Laskeskelin, että kirjan ostamisen jälkeen olen onnistunut tienaamaan noin 400,00 € ylimääräistä rahaa, josta kirjassasi puhut. Uskomatonta!” -Kaisa

JOULUKUU 2015

Joulukuussa tuli tehtyä pahin mahdollinen virhe. Lähdin optimoimaan e-kirjan myyntisivua. Se ei ollut SE virhe vaan virhe oli se, että en lopettanut optimoimista ajoissa.

”Teen tämän muutoksen…”

”Okei, eilen möin 6 e-kirjaa, tänään 4. Teen tämän muutoksen…”

”Okei, nyt meni enäää 3 e-kirjaa. Josko tekisin tämän muutoksen…?”

”Jaahas, 1 e-kirja mennyt kaupaksi tänään. Tämä muutos varmaan auttaa…?”

”Hmm… ei yhtään e-kirjaa viikkoon. Pitää palata entiseen myyntisivuun. Mikähän näistä 268 versiosta on se, joka toimi….?”

Kaivoin kaksi viikkoa oikeaa myyntisivua. Lopulta löysin sen ja myynti lähti nousuun.

Note to self 1:

”Jos joku juttu toimii, ÄLÄ LOPETA SITÄ!”

Note to self 2:

Ole pirun tyytyväinen, jos saat myytyä 6 e-kirjaa päivässä.

Joulukuun myynti: 1.690,00 €.

TAMMIKUU 2016

Uusi vuosi ja uudet kujeet. Ensimmäinen verkkovalmennus pilottiin. JES!

Verkkovalmennuksen pituus: 6 kuukautta –> VIRHE!

Kuinka monta opiskelijaa tarvitsen, jotta valmennus kannattaa pitää? EN TIEDÄ!

Kuinka monta opiskelijaa valmennukseen tuli? 11, joista 5 maksoi ja 7 pääsi sisään kilpailujen ja arvontojen kautta. VIRHE!

Ei hätää, verkkovalmennus on helppo tehdä suit sait. Sitten vain keskitytään muihin töihin…

Onneksi kirjamyynti elpyi.

Tervetuloa todellisuus: Verkkovalmennuksen materiaalin tekeminen vei ihan sairaan pitkän ajan. Yhden viikon materiaalin tekemiseen käytin 2 – 3 työpäivää. Hullua.

Tammikuun myynti: 4.620,00 €

Ensimmäinen kerta, kun tekee mieli luovuttaa.

HELMIKUU 2016

Okei. Facebook meni rikki. Eilen se näytti mainoksia 10.000 ihmisille, tänään 500. Miten voin tehdä myyntiä, jos en saa ohjattua ihmisiä e-kirja myyntisivulle?

”Blogi! Minä keskityn blogiin. Minulla ei ole aikaa opetella Facebook-mainontaa. Minulla ei ole budjettia lähteä testaamaan ja optimoimaan. Nyt tarvitaan kekseliäisyyttä. Markkinointibudjetti nollaan ja ilmaista markkinointia kehiin!”

TiiaKonttinen.fi ylpeänä esittää: Ensimmäinen virallinen blogiartikkeli: https://www.tiiakonttinen.fi/mika-muutos-on-tehtava-ensin-omassa-taloudessa/

Fokus oli aika pahasti hukassa vielä tuossa vaiheessa. Samoin aihe. Oma talous on hyvä aihe kirjoittaa mutta pirun laaja.

Helmikuun lopulla lanseerasin uudistetun e-kirjan. Ennakkomöin ja ennakkomarkkinoin e-kirjaa pidempään ja lanseerausaika oli nyt 2 viikkoa.

Sama paniikki iski tässäkin lanseerauksessa. Mitä ihmettä teen 2 viikkoa, jotta pysyn ihmisten mielissä? Tässä lanseerauksessa lähetin 4 sähköpostia tuon 14 päivän aikana. Ei voi sanoa tehokkaaksi sähköpostimarkkinoinniksi…

Helmikuun myynti: 2.815,00 €

Toinen kerta, kun teki mieli luovuttaa.

Helmikuun suosituin blogiartikkeli: 5 vinkkiä miten lopetat luottokorteilla ostamisen

MAALISKUU 2016

Maaliskuussa alkoi tulla paniikki.

Myynti oli takunnut helmikuussa pahasti ja uudistetun e-kirjan myynti ei vetänyt. Oli aika kehitellä uusia tuotteita. Hulluahan se oli lähteä vain yhdellä digituotteella liikenteeseen. Yksi tuote oli jo tiedossa, nimittäin toinen e-kirja ”6 askelta taloudelliseen riippumattomuuteen”.

Halusin kirjan olevan jälleen kerran mahdollisimmin konkreettinen ja syväluotaava. Halusin kirjaan myös toisen näkökulman asioihin. Siispä otin yhteyttä Juuso Puraseen ja kysyin, olisiko hän kiinnostunut kirjoittamaan e-kirjan kanssani.

Juuson kanssa jaettiin kirjan kirjoittamisen työmäärä suurin piirtein puoliksi ja ryhdyttiin töihin. Jossain vaiheessa tajusin kuitenkin, että kirjan kirjoittamiseen menee aikaa, verkkovalmennuksen materiaaleihin menee aikaa ja markkinoidakin pitäisi blogiartikkeleiden kautta.

Oli pakko kokeilla Facebook-mainoksia. Varovaisen opitimisesti laitoin kampanjan pyörimään. Liikennettä myyntisivulle, mahtavaa. Kauppaa tulee, jee!

Maaliskuun myynti: 4.340,00 €

Maaliskuun suosituin blogiartikkeli: Mitä tehdä kun palkka ei riitä?

Testimonial:

2016 BisnessKatsaus: Miten rakensin digibisneksen joka tuotti 76K myyntiä 14 kuukaudessa (pilkottu kuukausi kuukaudelle)

HUHTIKUU 2016

Tiesin, että kaksi e-kirjaa ei riitä. Tiesin, että tarvitsen jotain konkreettista, jotain uutta tuotevalikoimaani. Alkukuu oli ollut haastavaa myynnin kannalta ja olin jälleen syvissä vesissä.

Ei tästä mitään tule. Minä en vain osaa. Ehkä haukkasin liian ison palan kakusta kuitenkin…” (#3 kerta, kun halusin luovuttaa)

Ajatus kumpusi alitajunnastani ja oli pirun nopea. Ja laski itsetuntoa tehokkaasti. Mutta sitten pakotin tietoisen ajatuksen pintaan:

Jos luovutan nyt, joudun koko loppuelämäni miettimään, olisinko sittenkin saanut sen toimimaan. Ja saanhan minä! En ole vielä edes kokeillut kaikkea markkinointiin liittyvää.

Universumi kuuntelee sittenkin…

Ihan kuin joku olisi kuullut ajatukseni, sillä parin päivän päästä sähköpostiin tupsahti sähköposti, jossa Valmentaja-Akatemian Timo ja Joona tarjosivat 6 kuukauden sparrausmahdollisuutta. Vapaita paikkoja oli vain kaksi ja päätin vakaasti päästä mukaan.

Mitä sitten, vaikka ne ottaisi 10 sparrattavaa. En välitä, minä haluan mukaan!

Niinpä hakemus sisään ja sähköpostia perään. Yritin kovasti olla vaikuttamalta epätoivoiselta mutta silti halukkaalta pääsemään sparrattavaksi.

Muutaman päivän päästä sain sähköpostia; minut oli valittu!

Timon kanssa ehdittiin huhtikuussa sparrailla kaksi kertaa. Silti tilanne näytti huhtikuun lopulla siltä, että edessä oli kaksi vaihtoehtoa:

  • hakea pankista pientä lainaa
  • laittaa pillit pussiin ja lopettaa yritystoiminta

 

Loppukuusta istuin illalla lasten nukkumaanmenon jälkeen sohvalla ja mietin tulevaa. En halunnut antaa periksi, en halunnut luovuttaa (#4 kerta) ja tiesin, että pystyisin rakentamaan liiketoiminnasta sellaisen, että se tuottaisi automaattista rahavirtaa useita tuhansia euroja kuukaudessa. En vain tiennyt miten.

Tuon ajatuksen kanssa menin nukkumaan. Seuraavana aamuna sain idean uudesta verkkovalmennuksesta. Käytin noin tunnin aikaa myyntikirjeen kirjoittamiseen (pohjan olin saanut Timolta) ja päätin lähettää sen 918 viikkokirjetilaajalleni (yksi kolmesta listasta).  Lähetä-napin painamisen jälkeen suljin koneen ja lähdin lenkille.

Itse asiassa päivä ehti mennä jo pitkälle iltapäivään, kun avasin seuraavan kerran läppärini ja sähköpostini. 36 vastausta viestiin, jonka olin lähettänyt, jossa kysyttiin lisätietoja valmennuksesta ja 8 kuittia valmennuksen ostamisesta! En voinut uskoa silmiäni!

Kyselyjä ja kuitteja tipahteli sähköpostiin koko illan. 24 tunnin kuluttua olin saanut ensimmäisen ryhmän täyteen ja päätin ottaa toisen ryhmän ensimmäisen rinnalle. 48 tuntia viestin lähettämisen jälkeen molemmat ryhmät olivat täynnä.

Huhtikuun myynti: 6.363,00 €

Huhtikuun suosituin blogiartikkeli: Mitä teet, kun kahden kuukauden työ näyttää haihtuneen kuin tuhka tuuleen? Tarina digiyrittäjän arjesta.

TOUKOKUU 2016

Toukokuu alkoi toiveikkaasti. Ainoa harmaa pilvi taivaalla oli se, että nyt minulla oli kaksi verkkovalmennusta, joiden materiaalia tein sitä mukaan, kun valmennus eteni.

Ensimmäinen verkkovalmennus olisi päättymässä heinäkuun alussa ja toinen heinäkuun lopussa. Kesästä tulisi siis kohtuullisen kiireinen. Taas.

Toisen e-kirjan kirjoittaminen eteni sovittuun tahtiin ja näytti siltä, että lanseerausaikataulu (kesäkuun loppu) piti.

Toisen verkkovalmennuksen materiaalien tekeminen onnistui jo paremmin. Olin hahmotellut valmennuksen sisällön tarkemmin paperille ennen myyntiviestin lähettämistä.

Yhden viikon valmennusmateriaalien tekemiseen meni noin 2 työpäivää; powerpoint esitykset, työkirjan sivut, kuvaaminen ja editointi.

Toukokuun myynti: 7.300,00€

Toukokuun suosituin blogiartikkeli: Todellinen syy siihen, miksi 95 % bloggaajista ei tienaa rahaa (ja 5 asiaa, joilla korjaat tilanteen 5 minuutissa)

KESÄKUU 2016

Miksi porukka on lomalla? Mitä ne tekee? Missä ne viettää aikaa?

Loma. Mikä se on? Viimeksi olen ollut lomalla maaliskuussa 2013. Jos työttömyysjaksoa ei lasketa mukaan.

Kaiken työn tekemisen keskellä olin totaalisesti unohtanut, että ihmiset oikeasti viettävät lomaa. Ja kun ihmiset ovat lomalla, he eivät ostele e-kirjoja ja verkkovalmennuksia. Hm… Olisiko aika jälleen panikoida?

#5 kerta, kun halusin luovuttaa.

Aikaa murhehtimiselle ei kuitenkaan ollut. Kaksi verkkovalmennusta odotti valmistumistaan ja ihmiset valmennusmateriaalia. Halusin tehdä parasta mahdollista sisältöä sekä valmennuksiin, että blogiin.

Kesäkuun lopulla oli aika lanseerata toinen e-kirja. Ja taas jännitettiin. Pidin kumppaneille webinaarin ja kävin läpi lanseerauksen etenemistä. Toive oli korkealla vaikka mihinkään ei voinut luottaa.

Lanseeraukset on siitä hassuja, että vaikka edellinen lanseeraus olisi mennyt kuinka hyvin, et voi koskaan luottaa, että myös seuraavakin onnistuu. On oltava nöyrä ja aloitettava kaikki alusta – jokaisen lanseerauksen kohdalla.

Lanseerauksen alkaessa tajusin jotain karmeaa: oma lukijakuntani ei ole vielä valmis tähän e-kirjaan. JA sitäpaitsi he ovat lomalla. Suurimmaksi osaksi lukijakuntani oli niitä perheitä, joilla oli haasteita oman talouden kanssa, ei niitä, kenellä oli 500,00 € ylimääräistä rahaa laittaa sijoituksiin.

Oivallus, joka tuli valitettavasti pari kuukautta liian myöhään. Onneksi minulla oli muutama kumppani, joiden lukijoille kirja sopi kuin nenä päähän.

Kesäkuun myynti: 3.200,00 €

Kesäkuun suosituin blogiartikkeli: 3 helppoa askelta blogin perustamiseen

Testimonial:

2016 BisnessKatsaus: Miten rakensin digibisneksen joka tuotti 76K myyntiä 14 kuukaudessa (pilkottu kuukausi kuukaudelle)

HEINÄKUU 2016

Heinäkuussa työmäärä helpotti jo hieman. Alkukuusta julkaisin viimeisen verkkovalmennusmateriaalin talousvalmennukseen ja itkuhan siinä tuli. Näiden upeiden ihmisten kanssa tuli kuitenkin vietettyä 6 kk yhteistä aikaa.

Isoja oivalluksia verkkovalmennusten teosta. Ja paljon tehtyjä virheitä. Tässä suurimmat oivallukset (jotka syntyivät vain virheitä tekemällä)

  1. Tee lyhyitä, tarkasti rajattuja ja kohdennettuja verkkovalmennuksia (älä yritä ratkaista 15 ongelmaa yhdellä verkkovalmennuksella, äläkä missään nimessä tarjoa 6 kuukauden verkkovalmennusta).
  2. Laske verkkovalmennukseen käytettävä työmäärä (keskimäärin yhden viikon materiaalin tekemiseen, kuvaamiseen, editoimiseen ja julkaisuun menee 2 – 3 työpäivää; 24 viikkoa = 72 kokonaista työpäivää).
  3. Laske, kuinka monta oppilasta sinulla on oltava, jotta valmennus on kannattava (esim. kustannus verkkovalmennuksen tekemiseen 5.000,00 €, valmennuksen hinta 27,90 € = 308 oppilasta ennen kuin kaikki kulut on katettu).
  4. Päätä lopullinen hinta.
  5. Hahmottele verkkovalmennuksen sisältö.
  6. Tee 1 – 3 ensimmäistä materiaalipakettia valmiiksi.
  7. PILOTOI JA ENNAKKOMYY ENNEN VALMENNUKSEN TEKEMISTÄ LOPPUUN.
  8. Älä koskaan pilotoi ilmaiseksi, toisin sanoen, älä tarjoa ilmaista valmennusta pilotissa koska se ei tule kertomaan mitään todellisesta kysynnästä. Ihmiset ovat siitä hassuja, että jos he saavat jotain ilmaiseksi, he eivät välitä siitä, eivätkä opiskele materiaalia loppuun. Kun he joutuvat investoimaan rahaa, he haluavat kaiken mahdollisen hyödyn valmennuksesta. Ja näin sen kuuluu ollakin.
  9. Lanseeraa pilotti (lanseerausaika esim. 2 viikkoa).
  10. Markkinoi joka paikassa ja joka päivä, lähetä sähköpostia kerran päivässä = poissa silmistä, poissa mielestä, poissa myyntisivulta.
  11. Lanseerauksen jälkeen päätä pidätkö valmennuksen vai et; jos et, palauta rahat. Jos pidät jatka materiaalien tekemistä.
  12. Älä pelkää palauttaa rahoja, jos et saa riittävästi opiskelijoita. Älä käytä aikaa työhön, joka ei ole kannattavaa.
  13. Testaa ja optimoi (=> tämä vaatii paljon ja tähän liittyy tiettyjä riskejä, ks. joulukuu 2015)

Heinäkuussa lähdin optimoimaan blogivalmennuksen myyntisivua ja ajamaan hieman lisää liikennettä valmennukseen. Optimointi ei tuonut minulle sitä tietoa, jota eniten kaipasin. Optimointi jäi kesken.

Heinäkuun myynti: 6.990,00 €

Heinäkuun suosituin blogiartikkeli: Salaisuus: Tämän takia blogisi ei tule koskaan menestymään

Testimonial:

2016 BisnessKatsaus: Miten rakensin digibisneksen joka tuotti 76K myyntiä 14 kuukaudessa (pilkottu kuukausi kuukaudelle)

ELOKUU 2016

5 päivää ilman tietokonetta. 5 päivää ilman työasioita. LOMA! Irrottautuminen oli vaikeaa mutta sen arvoista. Ja mikä parasta – mitään katastrofaalista ei tapahtunut, yritys oli edelleen pystyssä, kun tulin takaisin kotiin.

Loman jälkeen suunta oli kuitenkin hukassa. Aloin tajuamaan, että minulla on käsissäni 4 isoa konseptia (talous ja vauraus, bloggaaminen, unelma onnellisuudesta ja digiyrittäjyys). Mihin keskityn, mitä lähden viemään eteenpäin, mikä tuo yritykselle tarvittavaa liikevaihtoa?

Miljoona kysymystä, miljoona tekemätöntä työtä.

Lasten koulun aloitus. Yläaste. Sujuuko kaikki hyvin. Ei suju. Kiusaamista puolin ja toisin. Asioden selvittelyä. Yritä tehdä töitä. Puhelin soi. Mene sinne ja käy tuolla. Pakka alkoi totaalisesta levitä käsiin.

#6 kerta, kun halusin luovuttaa.

Bloggaajasta Ammattilaiseksi -verkkovalmennus II lanseerattiin. Lanseerausaika 2 viikkoa. Sama paniikki. Sama epävarmuus.

Elokuun myynti: 5.755,00 €

Elokuun suosituin blogiartikkeli: Näin ansaitsin 30 päivässä 7.000,00 € – Heinäkuun tulo(s)raportti

SYYSKUU 2016

Olo oli turta. Ei mitään kiinnekohtaa, ei mitään mistä saa otteen. Työt kasaantuivat pahasti. 6 viikkoa sumussa. Arki ja perhe-elämä menee joka kerta työn edelle. Raskaita päätöksiä. Lupa olla haavoittuvainen. Lupa lopettaa yrittäjyys, jos ei jaksa.

Yllättävää kyllä syyskuussa ei tullut fiilistä luovuttaa. Olo oli enemmänkin rauhallinen. Selkeä. Silti iso visio puuttui.

Syyskuun myynti: 6.090,00 €

Syyskuun suosituin blogiartikkeli: 31 keinoa edistää liiketoimintaa, kun on hiljaista

LOKAKUU 2016

Keskustelimme blogivalmennuksessa ja sen Facebook-opiskelijaryhmässä blogin aiheen rajauksesta. Olen valmennuksessa korostanut paljon sitä, että blogiaiheen on oltava rajattu ja tarkasti fokusoitu, jotta bloggaamisella voi menestyä.

Olen tiennyt tämän jo useamman vuoden. Mutta miksi se on niin vaikea toteuttaa omalla kohdalla?

Lopulta oli tehtävä päätös. Osasta konsepteista oli luovuttava. En voi rikkoa ja hajottaa omaa energiaani ja tekemistä 4 isoon osa-alueeseen. Se ei vain ole reilua ketään kohtaan. Varsinkaan niitä ihmisiä, jotka maksavat minulle siitä, että autan.

Laitoin lähipiirilleni viestiä ja kysyin, olisiko joku kiinnostunut ottamaan paikkani Unelma Onnellisuudesta yhteisön johtohahmona. Joku joka haluaa auttaa ja pystyy tarjoamaan yhteisölle parasta mahdollista apua ja tukea.

Ja löytyihän sieltä. Loka-marraskuun vaihteessa kirjoitimme kauppakirjat Unelma Onnellisuudesta konseptista. Olo oli huojentunut. Tiesin, että henkilö, joka ottaa yhteisön haltuun, tulee tekemään siellä ihmeitä. Olen kokenut osan ihmeistä itsekin hänen avustuksellaan.

Lokakuun myynti: 1.920,00 €. Väsymys teki tehtävänsä.

Lokakuun suosituin blogiartikkeli: Huijarisyndrooma: 20 keinoa päästä siitä eroon

Marraskuu 2016

Marraskuussa tiesin, että liiketoiminta on mietittävä uusiksi. Tiesin, että olin kasvattanut yrityksen siihen pisteeseen, mihin voin sen yksin saada. Tästä eteenpäin ympärille on saatava tiimi, joka auttaa, kehittää ja laajentaa.

Laitoin kyselyn Bloggaajasta Ammattilaiseksi opiskelijayhteisölle ja kysyin, olisiko siellä halukkaita tekemään töitä kanssani. Sieltä löytyi kaksi upeaa ihmistä, jotka auttoivat loppuvuoden. Työmäärä oli edelleen minimi, päiväunet maistuivat, työ ei niinkään.

Tiesin myös sen, että konsepteja oli edelleen liikaa. Niinpä keskustelin erään opiskelijan kanssa mahdollisista e-kirjojen tekijänoikeuksien myynneistä. Hän saisi valmiin konseptin, kaksi myyntitunnelia, laskeutumissivujen ja Facebook-mainosten tekstit sekä henkilökohtaista ohjausta. Keskusteluja käytiin puolin ja toisin ja kauppa sovittiin joulukuulle.

En tiedä kävinkö lopulta uupumuksen portailla istumassa mutta sen tiedän, että tämä ei ollut samanlaista uupumusta kuin aikaisemmin. Olin koko ajan pitänyt unettomuutta merkkinä uupumuksesta. Tällä kertaa unettomuutta ei kuitenkaan tullut. Nukuin hyvin ja riittävästi.

Mutta kroppa ei jaksanut. 14 tuntiset työpäivät tekivät tehtävänsä. 3 päivää yhtäjaksoista päänsärkyä aiheutti sen, että kävin tutustumassa Kuopion Yliopistollisen Sairaalan neurologiselle osastolle. Asiantuntevaa palvelua, täytyy sanoa. Epikriisi: jännityspäänsäryn ja migreenin yhdistelmä.

Marraskuun myynti: 5.510,00 €

Marraskuun suosituin blogipostaus: Lokakuun tulosraportti – 12 kuukautta yrittäjyyttä takana

Joulukuu 2016

Joulukuussa käytän aikaa tulevan vuoden vision rakentamiseen ja strategiseen tavoiteasetantaan. Kun iso kuva on riittävän selkeä, välitavoitteiden asettaminen on helpompaa.

Kirjoitan ja piirrän 3 vihkoa täyteen ajatuksia, jotka olivat muhineet päässäni kolme kuukautta. Ihme kyllä ne olivat jopa loogisia.

Isoimmat oivallukset joulukuussa olivat nämä:

  1. Fokus ja priorisointi.
  2. Ei ole kiire yhtään minnekään.

Olen joka tapauksessa todistanut itselleni sen, että minusta on tähän, pystyn joustamaan ja rakentamaan menestyviä konsepteja, jos jostain syystä niitä tarvitsee miettiä. Yksi tärkeimmistä ja sydäntäni lähellä olevista asioista on muiden bloggaajien auttaminen.

Ne sähköpostit, joita minulle vuoden kesän jälkeen on lähetetty kertovat, että apua ja tukea tarvitaan. Ja siihen tulen panostamaan entistä enemmän myös jatkossa.

Joulukuun myynti 16.028,59 €.

Joulukuun suosituin blogipostaus (tämä artikkeli 😀 )

Bloggaajasta Ammattilaiseksi verkkovalmennusohjelman opiskelija palautteita:

2016 BisnessKatsaus: Miten rakensin digibisneksen joka tuotti 76K myyntiä 14 kuukaudessa (pilkottu kuukausi kuukaudelle)

2016 BisnessKatsaus: Miten rakensin digibisneksen joka tuotti 76K myyntiä 14 kuukaudessa (pilkottu kuukausi kuukaudelle)

2016 BisnessKatsaus: Miten rakensin digibisneksen joka tuotti 76K myyntiä 14 kuukaudessa (pilkottu kuukausi kuukaudelle)

14 kuukauden myynti 76.085,00 € (hieman pyöristettynä)

Markkinointiin käytetty rahaa 14 kuukauden aikana 9.600,00 €.

 

Taloudellisen virheet, joita tuli tehtyä

  1. Työhuone, jossa saisin tehdä rauhassa valmennusvideoita (kävin työhuoneessa noin kerran kuussa 4 kuukauden ajan), tappio yht. 1.000,00 €
  2. Vartti Vaurauteen verkkovalmennus tappio yht. 1.364,00 €
  3. Käyttämättömät pluginit, tappio yht. 100,00 €
  4. Yhteensä 2.464,00 €

Hyvät valmentajat

  1. Pekka Mattila E-kirja Mastermind
  2. Timo Hyväri Valmentaja-Akatemia
  3. Lauri Mäkinen The Next Level
  4. Katja Koski http://www.katjakoski.fi

 

Mistä tunnistaa hyvän valmentajan?

Ajattelee sinun parastasi. Kertoo ”sisäpiirivinkkejä” eikä pimitä tietoja. On valmis pistämään oman ammattitaitonsa likoon, jotta saat parhaan mahdollisen lopputuloksen. Vaatii sinua tekemään parhaansa. Ei kuuntele selityksiä eikä valituksia. Sovittaa työmäärän sinun aikatauluihin. Ei kuormita sinua liikaa. Kuuntelee pyyntöjäsi mutta ei välttämättä ottaudu niihin. Antaa rehellistä palautetta. Kuuntelee ja haluaa oppia tuntemaan sinut.

 

Vuoden 2017 tavoitteet:

  1. Mahdollisimman paljon ihmisten auttamista eteenpäin, inspiroimista ja motivoimista.
  2. Kuka tahansa voi menestyä, kunhan on valmis tekemään töitä sen eteen. Mikään EI tule helposti.
  3. Työpäivät 6,5 h
  4. Työpäivä päättyy klo 17.00.
  5. Työpäiviä viikossa 5 (ma-pe).
  6. Viikonloput vapaata.
  7. Lomaa 30 päivää.
  8. Tiimin rakentaminen.
  9. Some-seuraajamäärä (mukaan lukien sähköpostilistalla olijat) 35.000.
  10. Liikevaihto 100.000,00 €.

 

Jos joku olisi sanonut minulle 3 vuotta sitten, että tituleeraan itseäni Suomen menestyneimmäksi naisdigiyrittäjäksi vuonna 2016, olisin saattanut nauraa aika makeasti. Tiedän monta, jotka ovat ainakin yhtä menestyneitä kuin minäkin, jolleivät jopa menestyneimpiä. Katson heitä ylöspäin ja toivon oppivani heiltä vielä paljon.

Eniten toivon, että voin omalla toiminnallani olla muille inspiraationa, motivaattorina, esikuvana ja varoittavana esimerkkinä. Testinukkena, joka tekee virheitä, jotta muiden matkanteko olisi helpompaa.