19 blogimyyttiä, joihin ei kannata enää uskoa 2018 (jos haluat menestyä bloggaajana)

Vuosien saatossa bloggaamisen ympärille on muodostunut myyttien ja jopa valheiden verkko, joka estää ihmisiä aloittamasta bloggaamista ja bloggaajia menestymästä. Vaikka osa näistä myyteistä on saattanut olla totta vuonna nappi ja nauha, tänä päivänä ne eivät enää ole.

Keräsin tähän postaukseen 19 blogimyyttiä, joihin olen tässä kahden vuoden aikana törmännyt. Postauksessa käyn läpi, miksi näihini ei enää kannata uskoa vuonna 2018 JOS haluat menestyä bloggaamalla.

 

19 blogimyyttiä, joihin ei kannata enää uskoa 2018

 

1. Bloggaaminen tuo ”rikastu-yhdessä-yössä” menestyksen

Kun näemme jonkun menestyvän bloggaajan, näemme vain jäävuoren huipun. On totta, että joskus bloggaajat saattavat ”ilmestyä kuin tyhjästä” ihmisten tietoisuuteen. Esimerkiksi televisio-ohjelmat, haastattelut tai tapahtumat nostavat bloggaajia esiin. Mutta fakta on, että eivät nämä bloggaajat nouse esiin ilman massiivista määrää taustatyötä.

Monesti bloggaaja on tehnyt työtä 5 – 10 vuotta, ollut aktiivinen sosiaalisessa mediassa, blogannut systemaattisesti ja pitkäjäntiesesti, kasvattanut yleisöään ja pitänyt heistä hyvää huolta. Menestys on se palkinto, jonka bloggaaja saa hyvin ja pitkäjäntisesti tehdystä työstä.

Lue myös nämä:

2. Bloggaaminen ei maksa mitään

Bloggaamisen VOI aloittaa ilman rahaa mutta jossain vaiheessa rahan investointi blogiin on tarpeellista. Ja jos olet lähtenyt liikkeelle ilmaisella blogialustalla, blogin siirtäminen omalle palvelimelle, domainin hankinta, uudelleen linkitykset ja mahdollinen ulkoasun muokkaus maksavat vähintään 700,00 €.

Tässä on yleisimpiä bloggaamiseen liittyviä kuluja, kun aloitat bloggaamisen itse ylläpidetävällä blogilla:

Lisäresurssit:

3. Määrä korvaa laadun

Monelle bloggaajalle on iskostunut syvälle mieleen tieto, että blogia täytyy julkaista joka päivä ja että se on ainoa keino saada lukija palaamaan blogiin. Väärin. Jos sisältö on pelkkää liiba laaba huttua, lukija saattaa käydä muutaman kerran mutta poistuu hyvin nopeasti. Ihmiset eivät enää jaksa lukea tyhjänpäiväisestä informaatiosta. Ihmiset haluavat oppia, hyötyä ja tietää, miten he pystyvät samaan kuin bloggaaja.

4. Bloggaamalla ei voi ansaita yhtä paljon rahaa kuin palkkatyössä

Tämän myytin on onneksi jo moni bloggaaja osoittanut vääräksi. Esimerkiksi Veera Bianca, Jenni Rotonen ja Noora Shingler ovat tästä loistavia esimerkkejä. Bloggaamalla voi ansaita hyvän elannon ja enemmänkin kuin palkkatöissä. Mutta on äärimmäisen tärkeää muistaa, että ei se raha ilman työtä tule.

Palkkatöissä voit mennä työpaikalle ja hengailla siellä tekemättä mitään. Palkka juoksee niin pitkään kunnes jäät lusmuilusta kiinni. Mutta mitä enemmän ja/tai ahkerammin teet töitä, sitä todennäköisempää on, että jossain vaiheessa saat palkankorotuksen. Simppeliä. Mutta bloggaaja on verrannollinen yrittäjään. Jos töitä ei tehdä, rahaakaan ei tule. Piste.

5. Sinun täytyy blogata ”seksikkäästä aiheesta” jotta voit menestyä

Väärin. Väärin. Ja vielä kerran väärin. Toki ”seksikäs” aihe pääsee nopeasti uutisiin ja ihmisten tietoisuuteen mutta tärkeämpää on ymmärtää, että blogin menestyksen takana ovat lukijat. Kun kirjoitat koiranpennun arjesta, sinulle on oma kohdennettu lukijakunta. Jos kirjoitat frettien kasvattamisesta, sinulla on oma kohdennettu lukijakunta.

Sinun täytyy myös itse määritellä, mitä menestys sinulle tarkoittaa. Jos menestys on sitä, että saat 100.000 € vuodessa tuloja, tarvitset aiheen, jossa lukijat ovat valmiita maksamaan tuotteista ja palveluista. Jos menestys tarkoittaa sitä, että saat 100.000 kuukausilukijaa, silloin tarvitset ajankohtaisen aiheen, joka kiinnostaa isoa osaa suomalaisista. Jos menestys on sitä, että saat 10 kommenttia jokaiseen postaukseen, jo 3000 kohdennetun yleisön löytäminen riittää.

Lue myös: Voiko epäseksikkäällä blogiaiheella menestyä?

6. Kukaan ei lue yli 500 sanan postauksia

Jos olet lukenut tänne saakka, olen todistanut tämän myytin vääräksi. 5 suosituinta postausta tässä blogissa sisältää 900 – 3300 sanaa. Pääsääntöisesti postaukset ovat 1200+ pitkiä.

Kyse on sisällöstä. Kun sisältö on mielenkiintoista ja pitää lukijan otteessaan, he ovat valmiita lukemaan pitkiäkin postauksia. Jos haluan katsoa kuvia, menen instagramiin. Jos haluan tietää jotain bloggaajasta, etsin tietoa LinkedInistä tai blogin tietoa -sivulta. Postauksista haluan oppia jotain uutta.

19 blogimyyttiä, joihin ei kannata enää uskoa 2018

7. Ei ole järkeä blogata, jos et voi julkaista postausta joka päivä

Sanosin, ettei ole järkevää blogata, jos aiot julkaista uuden postauksen joka päivä. Bloggaaminen ei ole VAIN kirjoittamista ja postausten julkaisemista. Se on kommentteihin vastaamista, markkinointia ja asiakaspalvelua. Osan näistä voi ja kannattaa ulkoistaa esim. assarille. Mutta päävastuu strategioinnista, suunnitelmista ja niiden käytäntöön viemisestä on sinulla.

Jossain vaiheessa aika ei yksinkertaisesti riitä. Kasvulle ja menestykselle tulee katto. Jos palkkaat henkilön kirjoittamaan postaukset puolestasi, lukijat kyllä huomaavat eron. Välittömästi. Ja he eivät välttämättä tykkää. Ongelmaksi tämä muodostuu myös siinä tilanteessa, jos olet opettanut lukijat useamman vuoden ajan siihen, että julkaiset postauksen päivässä. Siitä poisopettaminen onkin oma työmaansa…

8. Jos blogi ei saa heti ensimmäisellä viikolla yli 1500 lukijaa, bloggaaminen kannattaa lopettaa

Jos aloitan blogin ja kirjoitan sinne yhden postauksen otsikolla ”Tervetuloa uuteen blogiin” ja postauksessa on 300 sanaa, tuletko huomenna lukemaan saman postauksen uudelleen? Blogi ei saa ensimmäisen kuukauden aikana massiivista lukijamäärää ellet ole saanut apua bloggaamisen aloittamiseen. Itse asiassa en edes suosittele julkaisemaan blogia tai jakamaan ensimmäistäkään postausta someen ennen kuin blogissa on vähintään 10 julkaistua postausta.

Kun aloitat bloggaamisen, käytä neljä ensimmäistä viikkoa sisällön kirjoittamiseen, julkaise postaukset vaikka joka toinen päivä ja kun blogissa on enemmän luettavaa, ala jakaa postauksia someen. Tällä tavalla lukijalla on muutakin tekemistä kuin lukea ”Tervetuloa uuteen blogiin” postaus ja poistua pettyneenä.

Lue lisää: Anna sai blogiin 3 viikossa 3500 lukijaa – Lue Annan haastattelu

9. Sinun TÄYTYY olla SEO ekspertti

Eikä täydy. On hyvä tietää miten SEO eli hakukoneoptimointi toimii mutta ei sinun tarvitse olla siinä ekspertti. Itse asiassa iso osa SEOsta hoituu jo pelkästään sillä, että kirjoitat hyvää ja laadukasta sisältöä. Hakukoneoptimointi tuntuu sekavalta koska siitä on vuosien aikana tehty vaikeaa. Mutta mitä enemmän opit ja optimoit postauksia, sitä helpommaksi se käy.

Hyvä uutinen on ehdottomasti se, että sinun ei tarvitse koodata tai hoitaa mitään muutakaan tekniikkaa, jotta postaukset tulevat optimoiduksi.

10. Bloggaaminen on helppo tapa ansaita miljoonia

Suomessa ei tiettävästi ole vielä yhtään blogimiljonääriä. Ruotsissa heitä kyllä on. Ja jenkkilässä. Onko Suomessa mahdollisuus tulla blogimiljonääriksi? En osaa siihen vastata. Teoriassa kyllä mutta käytännössä… Kaikki riippuu siitä, miten bloggaaja tuotteistaa bloginsa, mikä blogin aihe on ja miten paljon kohdennettuja lukijoita bloggaajalla on.

Suomen väkiluku on yli viisi miljoonaa, Ruotsissa tuplasti enemmän. Mitä enemmän potentiaalisia lukijoita on, sitä suurempi mahdollisuus on tehdä niitä miljoonia. Loogista.

11. Sinun täytyy olla koodari, jotta voit ylläpitää blogia

Ei tarvitse. Vaikka itse aloitin kymmenen vuotta sitten nettisivujen tekemisen lainaamalla kirjastosta koodauskirjan ja tekemällä yksinkertaisia nettisivuja, sinun ei todellakaan tarvitse aloittaa samalla tavalla. Blogialustat, kuten WordPress, Squarespace, Blogger ja Tumblr ovat valmiita pohjia, johon blogin voi perustaa. Sinun tehtäväsi on vain muokata ulkoasua. Se käy kätevästi erilaisilla teemoilla ja lisäosalilla eli plugineilla tai widgeteillä.

Yksinkertaisimmillaan etsit WordPressissä lisäosan…

19 blogimyyttiä, joihin ei kannata enää uskoa 2018

…asennat sen wordpressiin…

19 blogimyyttiä, joihin ei kannata enää uskoa 2018

…otat sen käyttöön….

19 blogimyyttiä, joihin ei kannata enää uskoa 2018

…ja muokkaat asetukset sopiviksi.

19 blogimyyttiä, joihin ei kannata enää uskoa 2018

12. Sinun täytyy investoida tuhansia euroja bloggaamiseen

On jännä, miten myytit aina löytävät kaksi ääripäätä. Joko bloggaamista pitää pystyä tekemään ilman rahaa TAI siihen pitää käyttää massiivinen määrä rahaa. No, jos haluat, että graafikko tai koodari rakentaa sinulle blogin, voit varautua parin tuhannen euron laskuun. Itse en ole maksanut blogin rakentamisesta ulkopuoliselle. Vielä.

Tähän on kuitenkin tulossa muutos, sillä haluan ulkoasun, johon en ole löytänyt sopivaa teemaa. Sen sijaan, että opettelisen koodaamista itse, ulkoistan sen ammattilaiselle. Se rahasumma, jonka käytän, maksaa itsensä monin verroin takaisin ajan säästössä. Voit hyvin aloittaa bloggaamisen satasella tai parilla ja pikkuhiljaa investoida yhä enemmän.

13. Bloggaaminen on helppoa, eikä sitä tarvitse opiskella

Tämä myytti on kohtalaisen uusi, olen alkanut törmäämään tähän vasta lähiaikoina. Monet ajattelevat, että bloggaaminen on vain kirjoittamista ja kirjoitusten jakamista sosiaaliseen mediaan. Tässä on tiivistetysti se, mitä itse teen ENNEN kuin näet postaukseni somessa:

  1. päätän postauksen aiheen (ajankäyttö 5 – 45 min)
  2. etsin postausta varten taustatietoa, tilastoja ja tutkimuksia (ajankäyttö 15 – 35 min)
  3. hahmottelen postauksen kynällä vihkoon (ajaankäyttö 5 – 10 min)
  4. kirjoitan postauksen (ajankäyttö 2 – 4 tuntia)
  5. editoin sen (ajankäyttö 25 – 35 min)
  6. etsin kuvat, rajaan tai muokkaan ne ja lisään postaukseen (ajankäyttö 10 – 35 min)
  7. lisään linkit (ajankäyttö n. 5 min)
  8. luen postauksen ääneen esikatselussa ja korjaan mahdolliset kirjoitusvirheet (ajankäyttö 10 – 25 min)
  9. ajastan tai julkaisen postauksen (ajankäyttö alle 5 min)
  10. teen postauksesta kuvia someen ja ajastan ne (ajankäyttö 25 – 45 min)
  11. jaan postauksen viikon aikana useamman kerran someen (ajankäyttö 15 – 35 min)

Mutta kun aloitin bloggaamisen, kuvittelin että kohdat 4, 6, 7 ja 11 riittää. Kun en saanut niitä tuloksia, joita halusin, ei auttanut muu, kuin alkaa etsimään lisää tietoa bloggaamisesta. Oli opiskeltava itsenäisesti, käytettävä rahaa erilaisiin kursseihin ja valmentajiin ja tehtävä paljon taustatyötä, jotta tuloksia alkoi näkymään.

Mutta eihän Usain Boltkaan voita kisoja, ellei hän harjoittele, opiskele lähtötekniikkaa, juoksutekniikkaa ja testaa erilaisia tapoja juosta. Vai oletko sitä mieltä, että Usain syntymästään lähtien ollut täydellinen juoksija…?

Lue lisää: Palautteita valmennuksiin osallistuneilta

14. Voit kirjoittaa mistä tahansa maan ja taivaan väliltä – se on sinun oikeutesi bloggaajana

No ei ole. Sinulla ei ole oikeutta puhua kenestäkään pahaa. Sinulla ei ole oikeutta lytätä ketään. Sinulla ei ole oikeutta kiustata ketään eikä sinulla ole oikeutta johdattaa lukijoita harhaan, vaikka olisit maailman paras bloggaaja. Sinä olet roolimalli ja harteillasi on suuri vastuu. Ihmiset katsovat sinua ylöspäin. He arvostavat ja kunnioittavat sinua. Mutta jos kohtelet ihmisiä (lukijoita tai muita bloggaajia) huonosti, putoat hyvin nopeasti sieltä alas.

On turha itkeä ja pyydellä anteeksi sen jälkeen, kun vahinko on jo tehty (esimerkkinä Paul Logan). Mieti aina kaksi kertaa, ennen kuin kirjoitat ja julkaiset.

15. Hyvä sisältö ei tarvitse hakukoneoptimointia

Hyvä sisältö nimenomaan tarvitsee! Hyvä sisältö täytyy saada kaikkien ihmisten tietoisuuteen. Hyvä sisältö ansaitsee tulla luetuksi. Hakukoneoptimointi tekee hyvästä sisällöstä vieläkin paremman. Google haluaa tarjota asiakkaileen eli tiedon etsijöille parasta mahdollista sisältöä. Kirjoittamalla hyvää sisältöä JA optimoimalla sen, autat niin lukijaa, Googlea kuin itseäsi.

16. Content is King / Queen

Sisältö markkinoi itse itseään. Ei markkinoi. Jos sinulla on maailman paras ja turvallisin auto mutta pidät autoa autotallissa, kuinka moni tietää autosta? Sisällön tuottaminen eli kirjoittaminen on 20 % ajasta. Markkinointi 80 %. Ilman markkinointia hyvänkin sisällön kirjoittaminen on turhaa. Halusitpa tai et, bloggaajana sinun täytyy osata markkinoida itseäsi ja sisältöäsi. Voit yrittää luottaa puskaradion voimaan mutta älä kyllästy odottamiseen.

17. En kerro muista bloggaajista, jotta lukijat eivät mene muualle

Olen kiinnittänyt huomiota siihen, että kovinkaan moni bloggaaja ei suosittele muiden bloggaajien sisältöjä. Tai jos suosittelevat, ne ovat yleensä niitä bloggaajia, jotka ovat jo menestyneitä huippubloggaajia. Oletan, että syy on kaksijakoinen:

  • suosittelemalla jos suosittuja bloggaajia, suosittelija toivoo saavansa itselleen lisää näkyvyyttä
  • kun ei suositella muita bloggaajia, ei ole pelkoa että omat lukijat häipyvät

Mutta… jos kukaan ei suosittele muita, silloinhan kukaan bloggaaja ei saa suosituksia muilta… Eli kaikki joutuvat tekemään samaa työtä ja haalia lukijoita sieltä täältä, jolloin syntyy  mielikuva blogien ylitarjonnasta ja lukijoiden vähyydestä…

Fiksumpaa ja  nopeampaa on suositella muita bloggaajia omille lukijoilleen kirjoittamalla esimerkiksi yhteenvetopostauksia. Kukapa ei haluaisi jakaa sinun postaustasi omassa somekanavassa, jos hänet on siinä mainittu.

Lue lisää:

18. Ei suostuta kaventamaan blogin aihetta, joska se rajoittaa luovuutta

Kun kirjoitetaan kaikesta mahdollisesta maan ja taivaan välillä, on helppoa olla luova. Mutta lukijalla ei ole yhtä kivaa. Kun löytää loistavan postauksen yhdestä aiheesta, sitä jotenkin odottaa lukevansa aiheesta lisää. Mutta jos aiheesta ei ole kirjoitettu mitään muuta, pettymys on aikamoinen.

Kaiken maailman aiheita käsittelevät blogit ovat yleensä viihdyttävää luettavaa mutta pidemmän päälle se ei ole järkevää, varsinkin jos tavoitteena on ansaita tuloja. Jos sinä kirjoitat kaiken maailman blogia ja saat siitä mielestäsi riittävästi tuloja, ilmianna itsesi niin korjaan olevani väärässä.

19. En halua maksaa mistään ENNEN kuin blogini tuottaa rahaa

Jos perustaisit kivijalkakaupan tuskin haluaisit heitellä myytäviä tuotteita sinne tänne kaupan lattialle. Haluat ostaa hyllyjä, tasoja, hintalappuja ja kassakoneen. Blogin rakentaminen ilman rahaa on ihan sama asia. Sinulla ei tarvitse olla tuhansien eurojen budjettia, kunhan et yritä lähteä nollabudjetilla liikkeelle.

Tiedän, mitä ajattelet: ”Bloggaaminen on vain harrastus, eikä minulla ole tavoitetta saada sillä rahaa, miksi siis käyttäisin siihen rahaa.” Okei, hyvä pointti. Tuopa minulle näytille juoksija, joka juoksee ilman vaatteita ja kenkiä. Tuo minulle golffari, joka lyö palloa ilman mailaa. Tuo minulle treenaaja, joka nostelee olohuoneessa vain käsiään ilmaan ja on tyytyväinen lopputulokseen.

Ei sinun tarvitse ansaita tuloja bloggaamalla. Mutta rahan käyttäminen omaan harrastukseen on vain fiksua.  Rahan investointi blogiin ja omaan kehittymiseen aiheuttaa yhden asian. Se saa sinut toimimaan. Se saa sinut miettimään, mitä oikeastaan kannattaa tehdä, mihin oikeastaan kannattaa käyttää aikaa.

Ja, jos haluat saada tuloja,  alat saamaan niitä sen jälkeen, kun olet ensin investointu blogiisi. Sinun tehtäväsi sen jälkeen on käyttää tuo raha blogin ja itsesi kehittämiseen. Sinun on investoitava uudelleen ja enemmän. Mitä enemmän investoit saamasi rahat takaisin blogiin ja itseesi, sitä enemmän ja nopeampia tuloksia alat näkemään. Ennen pitkää olet siinä pisteessä, että investointi ei ole enää tarpeellista ja voit alkaa nauttimaan lopputuloksesta.

Nyt olet lukenut 19 blogimyyttiä, joihin ei kannata enää uskoa 2018.

Unohdinko jotain?

Onko joku bloggaamiseen liittyvä myytti, joka ei suostu häviämään ja joka saa sinut raivon partaalle?

Kommentoi, jatketaan keskustelua =)

Julkaistu kategoriassa:
tiialogolla

Olen Tiia Konttinen ja autan Sinua erottautumaan kilpailijoista ja muista bloggaajista. Autan Sinua rakentamaan miellyttävän maineen ja timanttisen brändin sisältömarkkinoinnin avulla. Olipa tavoitteesi oppia bloggaamaan tai hyödyntää blogia tulonhankinnassa, olet tullut oikeaan paikkaan.

Tilaa postaukset sähköpostiin

Tilaa tästä uusimmat blogipostaukset suoraan sähköpostiin.

Liity 3 364 tilaajien joukkoon

Tarvitsen apua