Olet päättänyt aloittaa bloggaamisen, ihan mahtavaa! Lämpimästi tervetuloa bloggaajien maailmaan 🙂 Tiedän, että ensimmäiset tunteet ovat jännitys ja pelko mutta eikös elämässä kaikki uusi tunnu samalta 😉

Kuten varmasti tiedät, bloggaaminen on loistava keino kasvattaa tunnettuutta, asemoida itsensä asiantuntijaksi, edistää myyntiä tai sitouttaa asiakkaita. Minulle tämän blogin ylläpitäminen ja kirjoittaminen on antanut mahdollisuuden kerätä ympärille samanhenkisiä ihmisiä ja tutustua upeisiin ihmisiin, jotka haaveilevat samasta vapaudesta kuin minäkin.

Jos et ole vielä perustanut blogia, suosittelen lukemaan ensin postauksen ”3 helppoa askelta blogin perustamiseen”. Siellä annan askel askeleelta etenevät, kuvaruutuohjeet, miten perustat WordPress blogin. Sama blogi on minulla ja siksi suurin osa tutoriaaleista on tehty WordPress blogille. Kun olet perustanut blogin, seuraava askel on lukea tämä postaus ”Aloita bloggaaminen | Näin kirjoitat ja julkaiset ensimmäisen postauksen”. Siinä näytän jälleen kuvaruutuohjeilla, miten kirjoitat, julkaiset ja jaat postauksen someen.

10 asiaa, jotka sinun täytyy tehdä, ennen kuin lanseeraat blogin

Suosittelen lämpimästi lanseeraamaan blogin, kun se on semi-valmis. Tähän tarkoitukseen olen kirjoittanut postauksen ”Näin saat lukijoita blogiin | Blogin lanseeraus- eli markkinointisuunnitelma”. Tuossa postauksessa annan sinulle askelmerkit, miten saat lyhyessä ajassa blogisi  mahdollisimman ison ihmisjoukon silmien eteen.

Halusin kirjoittaa tämän postauksen, jotta saan annettua sinulle vielä muutaman tärkeän askeleen, jotta blogisi ja lanseerauksesi onnistuu varmasti. Tässä postauksessa käyn läpi 10 asiaa, jotka sinun täytyy tehdä, ennen kuin lanseeraat blogin.

1. Varmista, että blogin aihe kiinnostaa

Kissan kynnen leikkaustekniikka voi olla tärkeää mutta kuinka moni siitä oikeasti haluaa lukea? Olen sitä mieltä, että mikä tahansa blogi voi menestyä mutta karu totuus on, että jos blogin aiheella ei ole lukijoita, menestyminen on äärimmäisen vaikeaa. Siksi kannustan ja suosittelen sinua tutkimaan eri aiheita ennen kuin perustat blogin. Aiheen tulisi olla myös sinusta mielenkiintoinen, sillä bloggaaminen on pitkäjänteistä puuhaa. Haluat varmistaa, että jaksat/haluat kirjoittaa aiheesta seuraavat 3 – 5 vuotta.

Lue lisää: 5 vinkkiä, miten löydät aiheen blogillesi

2. Mitä lukija haluaa?

Blogi on sinun ja sinulla on (teoriassa) lupa kirjoittaa mitä ikinä haluat. Mutta ilman yleisöä sinulla ei ole blogia. Sinun täytyy kuunnella yleisöäsi ja mitä he haluavat. Se onnistuu parhaiten kysymällä, kuuntelemalla ja juttelemalla potentiaalisten lukijoiden kanssa. Liiketoiminnassa markkinatutkimuksen tekeminen on luonnollinen osa yrityksen perustamisen prosessia. Jos haluat alusta saakka varmistaa, että blogisi menestyy, sinun täytyy tutkia markkinoita.

3. Luo / hanki oikea strategia

Bloggaus strategian luominen vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä. Omalla kohdallani opiskelin kaksi vuotta bloggaamista ja hioin oman strategian huippuunsa. Nyt opetan sitä muille bloggaajille Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ valmennuksessa, johon otan uusia opiskelijoita kaksi kertaa vuodessa. Jos et ole valmis panostamaan taloudellisesti valmiin strategian hankkimiseen, sinulla täytyy olla aikaa rakentaa strategia itse.

Strategia on hieno sana suunnitelmalle. Suunnitelma vaatii lähtötason ja tavoitteen. Mitä oikeastaan haluat blogillasi saavuttaa? Miksi haluat blogata? Millaisen muutoksen haluat tuoda tähän maailmaan oman blogisi kautta? Miten onnistut liittämään palaset oikeille paikoilleen?

4. Rakenna vastustamaton brändi

Sinä olet blogisi ja brändisi. Se, miten käyttäydyt nyt somessa ja ihmisten kanssa, rakentaa kuvaa sinusta ihmisenä ja bloggaajana. Millainen sinun henkilökohtaisten somealustojen sisältö on? Jaatko Facebook-seinälllä hauskoja kissavideoita vai ovatko ne täynnä katkeria kirjoitelmia Suomen taloudesta, verojen kiristyksestä ja päivärahojen leikkaamisesta?

Maailmaan mahtuu mielipiteitä. Mutta esimerkiksi itse en jää lukemaan enkä seuraamaan bloggaajaa, joka kiroilee. Jotakuta toista kiroilu ei haittaa. Mutta sinun tehtäväsi on miettiä omat henkilökohtaiset tavata toimia ja päättää, onko se se brändi, jonka haluat luoda.

Lue lisää:

Click here to subscribe

Rekisteriseloste ja tietosuoja

5. Rakenna blogi oikealla tavalla

Blogia ei tule koskaan perustaa hetken mielijohteessa. Luen liian paljon (edelleen) bloggaajien pohdintoja siitä, että blogi on perustettu mutta se ei tunnukaan enää hyvältä, mitä pitäisi tehdä. Blogin voi hyvin rakentaa vartissa, kunhan olet päättänyt millaisen blogin haluat rakentaa. Mikä blogin tavoite olikaan? Jos haluat kaupallistaa blogisi ensimmäisestä päivästä lähtien, blogi on ulkoasultaan ja sisällöltään erilainen, kuin jos tavoitteena on kerätä iso joukko lukijoita.

Henkilökohtaisesti suosittelen WordPress blogin perustamista. Vaikka alussa WordPress voi tuntua monimutkaiselta, olen tehnyt tähän blogiin useita kuvaruutuohjeita ja tutoriaaleja, joiden avulla pääset nopeasti tutuksi WordPressin kanssa. Ja täältä löydät erittäin kattavan postauksen WordPress blogin perustamisesta – kuvaruutuohjeiden kera 😉

6. Optimoi sosiaalinen media

Sinulla takuulla on jo omat somealustat käytössä. Mutta jos blogillasi on jokin muu nimi kuin omasi, sinun kannattaa ehdottomasti perustaa omat someprofiilit blogillesi. Voit perustaa someprofiilit jokaiseen somealustaan vaikka et ottaisikaan niitä käyttöön. Tällä tavalla varmistat, että kukaan muu ei pysty rakentamaan samaa brändiä kuin sinä.

En kuitenkaan suosittele olemaan aktiivisesti läsnä jokaisessa somealustassa, koska ajallisesti se ei vain ole mahdollista. Sen sijaan suosittelen ottamaan yhden pääkanavan ja tukemaan sitä 2 – 3 muulla. Esimerkiksi minulla pääkanavana toimii Facebook ja tukevina Instagram, LinkedIn ja Pinterest.

Kun mietit, mitkä somekanavat sopivat sinulle parhaiten, mieti näitä kysymyksiä:

  • Missä somekanavassa sinun unelmalukijasi viihtyy eniten?
  • Millaista sisältöä julkaiset blogiin? Entä someen?
  • Mitä somekanavaa suosituimmat saman aihepiirin bloggaajat käyttävät?

Opettele somekanavien tehokas käyttö. Tarvittaessa pyydä asiantuntijaa auttamaan sinua somestrategian rakentamisessa.

7. Tee yhteistyötä – Älä kilpaile

Suosittelen aina tekemään yhteistyötä muiden bloggaajien ja yrittäjien kanssa sen sijaan, että lähdettäisiin kilpailemaan lukijoista ja mahdollisista asiakkaista. Yhteistyöllä meidän on mahdollisuus saavuttaa enemmän kuin yksin tekemällä. Tutustu muihin bloggaajiin. Rakenna yhteistyötä kommentoimalla ja jakamalla muiden sisältöjä omissa somekanavissa. Kysy mahdollisuutta vieraskynäbloggaamiseen tai kerro, että otat vastaan vieraskynäkirjoituksia.

Mitä enemmän ja laadukkaampaa sisältöä pystyt tarjoamaan lukijiollesi, sitä todennäköisimmin he myös palaavat takaisin sinun blogiisi. Muiden sisällön jakaminen puolestaan asemoi sinua yhteistyökykyiseksi ja ystävälliseksi bloggaajaksi. Lukijat tulevat mielellään takaisin somekanaviisi, koska he haluavat tietää, mitä mielenkiintoista sisältöä olet löytänyt internetin laajasta valikoimasta.

8. Luo hyvää pöhinää

Blogin ympärille kannattaa rakentaa yhteisö ja hyvä pöhinä jo ennen kuin julkaiset ja lanseeraat sen. Saa ihmiset keskustelemaan aiheestasi ennakkoon somessa. Kysy lukijoilta kysymyksiä ja etsi tietoa, mikä heitä oikeasti aiheessa kiinnostaa. Tällä tavalla saat myös uusia postausideoita 😉

Parhaiten pöhinän luominen tapahtuu sinun johdollasi. Ole siis läsnä ja tavoitettavissa sosiaalisessa mediassa! Tee lyhyitä videoita, jaa inspiroivia kuvia ja lainauksia. Pyydä lukijoiden mielipiteitä. Aloita keskusteluja ja kommentoi itse aktiivisesti niin omissa kuin muidenkin sosiaalisen median kanavissa. Kun pöhinä kasvaa, voit pikkuhiljaa alkaa puhumaan, että olet julkaisemassa uutta blogia ihan näillä näppäimillä!

Ammattilaisen Pro Tip:

Älä koskaan puhu lukijalle tai asiakkaalle lanseerauksesta. Kampanja tai blogin julkaisu ovat parempia vaihtoehtoja.

9. Kirjoita sisältö hyvissä ajoin ennakkoon

Mitä enemmän ehdit kirjoittaa loistavaa sisältöä ennakkoon, sen parempi sinun on olla. Usko pois! Lanseerauksen aikana aikasi kuluu kommentteihin ja kysymyksiin vastaamiseen sekä lukijoiden kanssa jutusteluun. Silloin ei kannata kirjoittaa postauksia paniikissa ja kiireessä. Pyri alusta saakka siihen, että sinulla on 1 – 3 kuukauden postaukset kirjoitettu ja ajastettu valmiiksi. Tämä antaa sinulle myös mahdollisuuden reagoida nopeasti ajankohtaisiin asioihin.

Muistisääntö:

  • Haluat, että blogissasi on luettavaa, kun lukija tulee lanseerausviikolla vierailulle.
  • Julkaise 5 – 10 postausta valmiiksi ennen kuin lanseeraat blogin.
  • Lanseerausviikolla/-viikoilla, julkaise uusia postauksia tiheämmin, esim. 2 – 3 per viikko.
  • Lanseerauksen jälkeen voit julkaista 1 – 2 postausta per viikko.

Aiheesta lisää: 10 askeleen prosessi laadukkaan sisällön tuottamiseen

10. Ennen lanseerausta, pyydä ystävää/kollegaa käymään blogi läpi

Ennen kuin lanseeraat ja julkaiset blogin, pyydä muutamaa ystävää tai kollegaa käymään blogissasi. Heidän tehtävänä on katsoa, että kaikki on lukijan näkökulmasta kunnossa. Omalle työlle ja kirjoittamiselle tulee yllättävän nopeasti sokeaksi, joten on hyvä että joku ulkopuolinen katsoo työtäsi ennen varsinaisia lukijoita.

Tätä ei kannata jättää viimeiseen iltaan vaan 1 – 2 viikkoa ennen julkaisua on hyvä ajankohta. Tällä tavalla sinulla on vielä aikaa tehdä tarvittavia muutoksia, mikäli niitä ilmenee.

Upeaa! Nyt tiedät, mitä sinun pitää tehdä ennen kuin lanseeraat oman blogin. Mikäli et ole vielä perustanut omaa blogia, voit tehdä sen näiden ohjeiden mukaan.

Heräsikö mieleesi kysymyksiä? Haluatko tarkentaa jotain? Kommentoi alle niin jutellaan lisää! 🙂

Click here to subscribe

Rekisteriseloste ja tietosuoja

 

Psst… Pinnaa tämä Pinterestiin, niin löydät postauksen myöhemmin 😉

10 asiaa, jotka sinun täytyy tehdä, ennen kuin lanseeraat blogin